Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö esim. Rossossa antaa tarjoilijalle tippiä?

Vierailija
16.04.2012 |

Noloa, mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että tippiä pitäisi antaa..=/

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleen vaan ne jaetaan sitten illan loputtua kaikkien kesken.

Joskus sitte vielä pomo vetää välistä. Olette onnellisia, jos just se tarjoilija saa ne pennoset jolle ne jätätte. Tuon takia en juuri tippejä jätä.

Itse kesätöissä tarjoilijana kun olin, meillä pomo veti välistä, muka laski takahuoneessa tippikupin ja aina se kummasti väheni.

Oltiin joskus laskettu ennen sen laskemista se kuppi ja ei täsmänny samat laskut.

Vierailija
42/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätättekö te myös tippiä muiden palvelualojen työntekijöille? Esimerkiksi siivoojilla ja lastenhoitajilla palkat ovat myös aika pienet, tippaatteko heitäkin? Eikö samalla logiikalla pidä jättää tippiä joka paikassa, kampaajalla, linja-autossa, pankin tiskillä, kaupan kassalla jne jne jne?? Miksi vain ravintoloissa tarjoilijoille pitäisi tippiä jättää? Suomessa tarjoilijan palkka on täysin vertailukelpoinen monen muun matalankoulutuksen palkan kanssa. Minäkään en tippikulttuuria Suomeen kaipaa vaikka varaa olisikin enkä maksa kaupan kassalle 5-10 % ostokseni hinnasta, miksi ihmeessä maksaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen esim porukalla syömässä pitkän kaavan mukaan ja meitä palvellaan todella hyvin. Muuten en jätä tippiä.

Jätättekö te myös tippiä muiden palvelualojen työntekijöille? Esimerkiksi siivoojilla ja lastenhoitajilla palkat ovat myös aika pienet, tippaatteko heitäkin? Eikö samalla logiikalla pidä jättää tippiä joka paikassa, kampaajalla, linja-autossa, pankin tiskillä, kaupan kassalla jne jne jne?? Miksi vain ravintoloissa tarjoilijoille pitäisi tippiä jättää? Suomessa tarjoilijan palkka on täysin vertailukelpoinen monen muun matalankoulutuksen palkan kanssa. Minäkään en tippikulttuuria Suomeen kaipaa vaikka varaa olisikin enkä maksa kaupan kassalle 5-10 % ostokseni hinnasta, miksi ihmeessä maksaisin?

Vierailija
44/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina ystävällisesti palveleva hoitaja terveyskeskuksessa. Taidan laittaa tipikulhon tiskille, kun asiakkaat ei muuten tajua. Minunkin palkkani on noin kympin tunnissa.

Vierailija
45/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joskus baarissa, jos on tippikuppi saatan laittaa sinne hilut. Suomessa tarjoilun hinta sisältyy laskuun (vrt. monet muut maat, joissa tarjoilijan palkka koostuu niistä).

Vierailija
46/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni on perustellut jo tässä ketjussa miksi ei. Olen samaa mieltä. Olen sitä mieltä, että vain jotkut "maailmanmatkaajat" yrittävät väkisin ängetä moisia tapoja Suomeen, vaikka täällä palkkarakenne on ihan erilainen kuin esim. Etelä-Euroopassa.

Vierailija
47/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni on perustellut jo tässä ketjussa miksi ei. Olen samaa mieltä. Olen sitä mieltä, että vain jotkut "maailmanmatkaajat" yrittävät väkisin ängetä moisia tapoja Suomeen, vaikka täällä palkkarakenne on ihan erilainen kuin esim. Etelä-Euroopassa.

Vierailija
48/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä siellä mitään erityisen hyvää palvelua ole koskaan saanut.

Vierailija
49/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on niitä etelämaalaisten kotkotuksia.

Vierailija
50/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte tipata Suomessa, alkakaa sitten tipata kunnolla muitakin kuin tarjoilijat. Täällä tipataan mm. hotellissa siivooja, taksikuski, kampaaja, hotellin ovimies, kynsienhoitaja, hieroja, jouluna: posteljooni, alakoulun opettajalle lahjat, päiväkotiin lahjat, naapurit jne. Ja muistakaa, että lahjojen antaminen kuuluu tavallaan tuohon tippikulttuuriin yleensakin.

Halloweenina lapset ovilla, niille todellakin kuuluu antaa treat, ei hapannaamoja oville kiitos :o)

Ottakaa koko paketti vastaan, ei vaan yksi tippaus, olkaa hyvä!

Vierailija
51/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina ystävällisesti palveleva hoitaja terveyskeskuksessa. Taidan laittaa tipikulhon tiskille, kun asiakkaat ei muuten tajua. Minunkin palkkani on noin kympin tunnissa.

Sulla ei ensinnäkään ole asiakkaita vaan potilaita ja toisekseen sä et palvele vaan hoidat.. Eli sä olet hoitoalalla et palvelualalla vitun imbesilli!

Vierailija
52/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joskus baarissa, jos on tippikuppi saatan laittaa sinne hilut. Suomessa tarjoilun hinta sisältyy laskuun (vrt. monet muut maat, joissa tarjoilijan palkka koostuu niistä).

Kantiksissa tuosta hyötyy, kun baarimikot muistavat (vaikken viikottain käykään) tippaavan asiakkaan ja antavat alennusta. Usein tulee myös vaihdettua kuulumisia enemmän eikä asiointi ole pelkkää kaljantilaamista.

Vierailija
53/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut entisessä elämässäni ravintolassa töissä ja kyllä silloin ainakin sai tippiä ja ihan baarissa. Yhdessä illassa saattoi kertyä yli 100 mk (siis noin 20e).

Ajat lie muuttuneet. Tämä oli 90-luvulla, jolloin te taapersitte vaipoissa tai korkeintaan opettelitte lukemaan.

Vierailija
54/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu mielestäni asiaan jättää tippiä, mutta missään Rossossa tai vastaavassa ketjuravintolassa en jätä, ellei tarjoilu sitten ole ollut jotain ihan erityisen hyvää. Just oltiin viikonloppuna syömässä Rossossa, ja tarjoilija ei edes kysynyt, olisimmeko halunneet lisää vettä jälkiruoan kanssa. Ei kyllä tullut mieleenkään jättää ylimääräistä pöytään...

Vierailija
55/59 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, kuuluuko Rossossa laskuun joku palveluraha, kuten oltiin ylempänä sanottu? Mielenkiintoista tietää, kun en ole itse sellaista erittelyä palkkanauhassani nähnyt. Ja paskanjauhantaa on se, että Suomessa ei ole tippikulttuuria. Itselläni on erillinen tili, johon laitan tippini. Niistä sitten lähden etelään tai teen muita hankintoja, viimeksi tuli vuodessa 1200 euroa. Tippiä ei tarvitse jättää, mutta kiittääkseen palvelusta voisi esimerkiksi kirjoittaa asiakaspalautelapun, jossa kertoo kaiken olleen hyvin (jos näin on siis ollut.) Asiakkaat kun kirjoittavat niitä vain kun joku on mennyt huonosti. Ettekä voi arvata, kuinka paljon iloisemmaksi tulen hyvästä palautteesta kuin jostain vitosen tipistä. Ja niille jotka haluavat tipata, eurokin riittää, oikeesti.

Vierailija
56/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse tarjoilijana en muista reilun käden tippaajia välttämättä seuraavalla kerralla. Kohtelen kaikkia asiakkaita samalla tavalla ja mieleeni jää vain ne, joiden kanssa pääsen nopeasti parilla sanalla samalle aaltopituudelle. Silloin minulle tulee hyvä mieli pelkästään mukavan kanta-asiakkaan näkeminen, kun hän astuu ovesta sisälle. Viikonloppuisin meidän ravintolassa saadaan n. 20e tippiä per ilta per henkilö, eli aika moni kyllä tippaa. Tietty itse koen, että meidän paikassa on töissä ihmisiä, jotka sopivat tälle alalle, ja pitävät ihmisten seurasta ja heidän "hauskuuttamisestaan". Tottakai se tippi ilahduttaa minua, mutta ei ole ainakaan minun kohdallani pakollinen. Koen saavani tarpeeksi hyvää palkkaa alastani, tietty asiaan vaikuttaa ilta, pyhä, ja vastaavanlisät. Ilman niitä palkkani oli ikävästi puolet pienempi :( pääasia on kuitenkin, että olen kouluttautunut alalle, josta työt ei ikinä tule loppumaan ja koen, että asenteenikin on oikea tälle alalle :) Loppukaneettini on, että tippiä ei ole pakko jättää, eikä se vaikuta asiakaspalveluun millään lailla (paitsi joskus tunnistan hyvän tippaajan jo ennen puhumista, jolloin teen tietty kaikki ylimääräisetkin temput. Se on helpon rahan tekemistä). Minun asenteeni asiakkaita kohtaan vaikuttaa ihan oma kuunkiertoni, eikä mikään muu. Valitettavasti se kuunkierto tietty vaikuttaa suoraan tippeihin, mutta en kuole siihen :)

Vierailija
57/59 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuallakin kun ravintoloissa.

Esim:

-sairaaloissa moni muistaa hoitajia/lääkäreitä, ei ehkä terveyskeskuksissa(?) mutta jos osastolla on niin lähtiessä antaa jotain (kukan, kahvipaketin, suklaata tmv.) kiirokseksi.

-takseissa moni antaa tippiä, usein juuri noin että se on tasan 20€ tmv. jos maksu esim. 18€.

-useimmat muistavat myös lastenhoitajia keväällä ja/tai jouluisin pienellä lahjalla.

-myös monissa pienemmissä myymälöissä ja kampaamoissa myyjiä/kampaajia muistetaan pienin lahjoin, viedään esim. joulun alla suklaarasia tmv. Siis sellaisissa myymälöissä jossa myyjät ja asiakkaat "tuttuja", kauppahallin myymälät ja piemmät putiikit, en tarkoita mitään prismaa jossa usein ei edes opi tuntemaan kassoja kun aina eri ihminen töissä kun käy.

Vierailija
58/59 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ ANNA ROSSOSSA TIPPIÄ,EI BUB_RAVINTOLA MARJUSKASSAKAAN TARVI ANTAA JA VASTAAVA MYY TUPLAVISKIN IHAN ILMAN TIPPIÄ!

Vierailija
59/59 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mä annan tippiä kuului sitä antaa tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan