Pitääkö esim. Rossossa antaa tarjoilijalle tippiä?
Noloa, mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että tippiä pitäisi antaa..=/
Kommentit (59)
tämä olisi pitänyt lainata .Eli eikö se 2 euroo mene tässä tapauksessa kassaan.
Yleensä siinä kuitissa on lisäksi rivi, johon voi merkitä tipin. Sen tarjoilija voi ottaa kassasta käteisenäkin suoraan tippeihin erilleen.
Jos maksan vaikkapa kortilla? Pitääkö käteistä olla sen tipin verran ja jätänkö sen vaihvihkaa pöytään vaikka lasku on jo maksettu kortilla, vai kolikko suoraan tarjoilijan käteen, vai miten?
t. nolo ap
niin eihän se tarjoilija sitä 2 euroa saa, eikö se mee kassaanKassa rahat ja tipit erillään. Yleensä on tippikulho mihin tarjoilijat tiputtaa tipit.
Tai jos esim. lasku on 18euroa, maksat kortilla ja sanot että laita summaksi 20e, niin se erotus otetaan kassan käteisestä ja tiputetaan tippikulhoon. Nykyajan koneet laskevat erotuksen:)
Eli nykyajan koneet vähänniinkuin muuttavat korttimaksun käteiseksi (eli tilityksessä korttimaksut + käteiskassa lasketaan yhteen ja siinä huomaa täsmääkö tilitys)
Eli periaatteessa tuo korttimaksu hommeli menee aivan samallatavalla kuin käteismaksulla. Ei varmaan selventänyt yhtään.. no, yritimpäs silti
Minä en maksa Suomessa tippiä, koska täällä tarjoilijat saavat työstään asianmukaisen palkan. Sen sijaan monissa maissa tippi on osa palkkaa, eikä tarjoilija pärjäisi ilman tippejään, ja tällöin tippaan kyllä.
...jos lasku on esim just 18 euroa tai 37 euroa ja maksetaan käteisellä.
Mutta kertokaas nyt tippaaajat ihan oikeasti, miten toimitte jos:
- lasku on 39,50 ja maksat käteisellä
- lasku on mitä tahansa ja maksat kortilla
...vai täytyykö ravintolaan lähtiessä aina pitää huolta, että kukkarossa on sopivasti hiluja tipiksi?
...vai täytyykö ravintolaan lähtiessä aina pitää huolta, että kukkarossa on sopivasti hiluja tipiksi?
Mun Ranskassa asuvalla sukulaisella on ainakin aina noita sopivia hiluja.
Toisekseen kyllähän sä tarvit niitä hiluja jo narikkaakin varten.
missä on kunnolliset annoskeluoikeudet. kahvilassa tarjoilijan palkka voi olla vielä pienempi.
itse tarjoilijana olen ostanut mm. kerran viikossa lapsilleni lauantainamit niillä tipeillä, joka kerta lämmittää mieltä kovasti!
lisäksi tipeistä saatetaan ottaa työporukan kesken vaikkapa unicefin ym. keräyksiin, ja nekin antaa usein silloin, jotka ei muuten kaivaisi lompakkoaan.
itse jätän nykyään aina kaikkialla tipin, kun saa asiallista palvelua, olen huomannut että ihan totta, se piristää koko työpäivää kun saa konkreettisen kiitoksen. tietysti parhain kiitos, yli rahan arvon menee, kun palautteessa mainitaan nimeltä, silloin saa esimieheltäkin kiitoksen. työpaikka taattu, kun tarpeeksi usein saa kiitoksia!
kiitos kaikille tippaajille ja palautteen lähettäjille!
Mutta kertokaas nyt tippaaajat ihan oikeasti, miten toimitte jos:- lasku on 39,50 ja maksat käteisellä
- lasku on mitä tahansa ja maksat kortilla
Jos on käteistä niin jätän vaikka 2,50e maksettuani 39,50e käteisellä. Jos maksaa käteisellä, useimmiten on sitä käteistä enemmänkin kuin vain se 2x20e seteli.
Lasku on mitä tahansa, esim. 41e ja maksan kortilla, kirjoitan välilaskuun (joka tuodaan pöytään) summaksi 44e ja tarkistan kuitista että 44e on veloitettu.
kyllä todella olen monessa kohtaa sitä mieltä, että pieni 1-5€:n tippi olisi asiakaspalvelijalle ihan paikallaan. Itse jätän jotain aina, mikäli palvelu on ollut edes jonkinmoista.
on outo lähtökohta, että asiakkaan pitäisi maksaa ekstraa saadakseen asiallista ja ystävällistä palvelua. Mitään pokkurointia ei kuulukaan saada, ei kenenkään (edes sen, joka tippaa reilusti), mutta kyllä asiallinen käytös kuuluu mihin tahansa asiakaspalvelutyöhön. Eihän terveyskeskuksissakaan makseta ylimääräistä, saati kouluissa, kampaajalla, vaatekaupassa, S-marketissa...
On toki eri asia jossain ulkomailla - matkoilla kannattaakin aina perehtyä kunnolla paikalliseen tippikäytäntöön. Mutta Suomessa tippaaminen ei "kuulu asiaan". Täällä lähtökohta on, että palkat ovat kunnollisia, palkat ovat täysimääräisesti virallisia, palkoista maksetaan veroa ja niistä kertyy esim. eläkettä. Palvelu kuuluu siihen samaan hintaan.
Kiellettyä tippaaminen ei tietenkään ole, mutta on harhaanjohtavaa esittää, että se ikään kuin kuuluisi asiaan meilläkin, tai että se olisi "yleisestä suotavaa" tai että olisi jotenkin moukkamaista olla antamatta tippiä.
Kulttuuriimme kuuluu myös se, että asiakkaita kohdellaan samanveroisesti riippumatta siitä, kuinka paljon rahaa he tuovat taloon. Eli yhden kahvin ostajan kuuluu saada yhtä hyvä palvelu kuin sen, joka syö illallisen pitkän kaavan mukaan ja joka antaa näyttävästi tippiä.
Kulttuuriimme kuuluu myös se, että työntekijän palkka ei riipu asiakkaan suopeudesta tai mielivallasta. Asiakaspalvelijan ei tarvitse pokkuroida ja hännystellä asiakkaita saadakseen lisätuloja.
Tuo jonkun mainitsema 1-5 eur tippiä kuulostaa aika paljolta - ja aikamoiselta provolta. 5 euron lisä on aika paljon täkäläisillä ravintolahinnoilla!
Täällä on sentään ammattiliitot ja tessit sun muut,monissa maissa tippi tekee suurimman osan tarjoilijan palkasta. Kyllä minä silti jätän tippiä Suomessakin jos palvelu on erityisen hyvää!
Suomessa koskaan. Sitten kaikkia pienipalkkaisia saisi alkaa tipata: linkkakuskeja, konttorin siivoojia, päiväkodin tätejä jne.
ikäänkuin tarjoilija olisi jokin koira, jota pitää houkutella namipaloilla tekemään temppuja.
siis sitä, että AINA pitäisi tipata jokin prosenttimäärä, koska palkkataso on muuten niin huono. (Ja totta, onhan se jo nyt huono, mutta ei selkeästi muita matalapalkka-aloja huonompi.)
Sen sijaan tavanomaista paremmasta palvelusta jätän tippiä ja sitä toivoisin näkeväni enemmänkin. Jos vaikka olen ollut lasten kanssa syömässä ja joku lautanen sattuu kaatumaan tai jotain vastaavaa tapahtuu, niin haluan antaa vähän ekstraa siitä, että meitä palvellaan, vaikka vika oli meidän. Tai jos asiakaspalvelija vain on hirveän hyvä, mukava, kaikki toimii ja jää vielä hyvä mieli ihan vain palvelun takia, niin siitäkin voi jättää vähän ylimääräistä.
Siellä ei tipata ja tarjoilijat tuovat vaikka kadulle jos ne pöutään jätät. Hyvä palvelu on itsestäänselvyys sekä asiakkaan että työntekijän mielestä, ei mitään erikseen palkittavaa.
täällä muutenkin sen verran korkeat hinnat etten ala enää erikseen maksaa hyvästä palvelusta...
Noloa, mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että tippiä pitäisi antaa..=/
siellä on niin huono ruoka! Itse annan vain jos henkilökunta mukavaa ja ruoka hyvää.
Minä käyn mieheni kanssa ravintolassa syömässä silloin, kun tilillä on mukavasti rahaa eikä jaksa kotona tehdä ruokaa. Jätämme yleensä aina tippiä, olimme sitten Suomessa tai ulkomailla, ellei ruoka ja palvelu ole ollut todella kauheaa (kerran esim. oli raakaa valkosipuliperunaa). Summa on tavallisesti 5-10 %, sopivasti pyöristettynä johonkin tasalukuun.
Joskus jos raha on tosi tiukalla mutta silti päätämme lähteä ravintolaan, emme ehkä jätä tippiä, eikä sekään meitä pahemmin haittaa. Mutta tipin antamisella haluamme viestittää, että ruoka ja palvelu oli hyvää, ja jos meillä on rahaa antaa tippiä, silloin annamme, vaikka tiedämme, ettei Suomessa sitä vaaditakaan.
Itsepalveluravintoloissa ja kahviloissa emme jätä tippiä, jos kerran itse tiskiltä otamme ja itse viemme lautasemme keräyslokerikkoon.
Mikä ihme se sitten siinä laskussa on jos se ei kerran ole se tippi?
on outo lähtökohta, että asiakkaan pitäisi maksaa ekstraa saadakseen asiallista ja ystävällistä palvelua. Mitään pokkurointia ei kuulukaan saada, ei kenenkään (edes sen, joka tippaa reilusti), mutta kyllä asiallinen käytös kuuluu mihin tahansa asiakaspalvelutyöhön. Eihän terveyskeskuksissakaan makseta ylimääräistä, saati kouluissa, kampaajalla, vaatekaupassa, S-marketissa...
On toki eri asia jossain ulkomailla - matkoilla kannattaakin aina perehtyä kunnolla paikalliseen tippikäytäntöön. Mutta Suomessa tippaaminen ei "kuulu asiaan". Täällä lähtökohta on, että palkat ovat kunnollisia, palkat ovat täysimääräisesti virallisia, palkoista maksetaan veroa ja niistä kertyy esim. eläkettä. Palvelu kuuluu siihen samaan hintaan.
Kiellettyä tippaaminen ei tietenkään ole, mutta on harhaanjohtavaa esittää, että se ikään kuin kuuluisi asiaan meilläkin, tai että se olisi "yleisestä suotavaa" tai että olisi jotenkin moukkamaista olla antamatta tippiä.
Kulttuuriimme kuuluu myös se, että asiakkaita kohdellaan samanveroisesti riippumatta siitä, kuinka paljon rahaa he tuovat taloon. Eli yhden kahvin ostajan kuuluu saada yhtä hyvä palvelu kuin sen, joka syö illallisen pitkän kaavan mukaan ja joka antaa näyttävästi tippiä.
Kulttuuriimme kuuluu myös se, että työntekijän palkka ei riipu asiakkaan suopeudesta tai mielivallasta. Asiakaspalvelijan ei tarvitse pokkuroida ja hännystellä asiakkaita saadakseen lisätuloja.
Tuo jonkun mainitsema 1-5 eur tippiä kuulostaa aika paljolta - ja aikamoiselta provolta. 5 euron lisä on aika paljon täkäläisillä ravintolahinnoilla!
Missä kohtaa sanottiin että asiakkaan pitää maksaa hyvästä palvelusta? EI MISSÄÄN
Palkat ei ainakaan minun mielestäni ole kunnollisia, tiedätkö paljonko tarjoilijan palkka on?
Niin ja yleensä lasku maksetaan vasta jälkikäteen joten tarjoilija älä inise että paremmin tippava saa parempaa palvelua, mistä ihmeestä tarjoilija voi etukäteen tietää tippaatko vai et..
Älä myöskään vetoa hintoihin ei tarjoilija niistä mitään kostu.
Itse tippaan esim. portsarin joka kerta kun lähden baarista vaikka siellä ne drinkit maksaa ihan helkkaristi. Vain idiootti kuvittelee henkilökunnan kostuvan niistä jotain:O)
Itse voisin sanoa että älä syö raflassa jos et pysty 1-2 euroa maksamaan palvelusta.
joku (kahvilan) tarjoilija totesi ettei hän kyllä kympillä tunti tee yhtään ylimääräistä. Tästä saa sen kuvan että kymppi tunnista on jo hyvä palkka tarjoilijalle.
tarjoilijan palkka on n. 10e/tunti jos ollaan paikassa, missä on kunnolliset annoskeluoikeudet. kahvilassa tarjoilijan palkka voi olla vielä pienempi.
Kassa rahat ja tipit erillään. Yleensä on tippikulho mihin tarjoilijat tiputtaa tipit.
Tai jos esim. lasku on 18euroa, maksat kortilla ja sanot että laita summaksi 20e, niin se erotus otetaan kassan käteisestä ja tiputetaan tippikulhoon. Nykyajan koneet laskevat erotuksen:)