Ylireagoinko, kun eräs mies sanoo näin?
kyse ei ole poikaystävästä, vaan yhdestä miehestä.
Hän on suuri musiikin rakastaja. Minulle musiikki on radiokanavan kuuntelua. Kirjoitin sähköpostissa, että en käy festareilla, korkeintaan ihmettelemässä jotain suurta staraa.
Minua ei siis vain kiinnosta festarit, eikä pienet klubit, tykkään käyttää aikaa toisin.
Tämä mies ihmetteli asiaa aivan järkyttyneenä. Ja kysyi minulta, että "asenteesi kuulostaa kylmältä, ehkä ylimieliseltä, vai tulkitsenko väärin?"
Otin tästä todella nokkiini. Minusta tuo lause ylittää rajani.
Onko teistä tuo lause rajojen ylittämistä? Auttakaa minua arvioimaan tilanne, ennenkuin läpsin päin naamaa...
Mies on siis vain tuttu. Minulla ei ole kiinnostusta häneen.
Kommentit (52)
Kyllähän hän saattaa olla myös niitä miehiä, joilta puuttuu jokin sosiaalinen silmä. Nämä tietyt tyypit esim. jankuttavat aina uudelleen että koska tavataan, vaikka tilanteesta voisi osata lukea että toista ei kiinnosta. Innostuvat vaan lisää hiillostamaan jos toinen ei lämpene. Mä oon joskus saanut sellaisen iilimadon kimppuuni. Niillä on tapana myös hyvinkin pienistä asioista olettaa että toinen antaa ymmärtää jotakin. Ei ehkä ole oikein onnea naisrintamalla ja sitten kun on jokin kontakti niin heti hääkellot soi päässä.Onhan niitäkin, joille ei riitä edes päin naamaa karjuttu "mene pois!", mutta normaali mies kyllä ymmärtää, jos hänelle ei flirttaile (edes viesteissä) ja sanoo ehdotuksiin, että kiitos mutta pysyttäisiinkö vain tällä tasolla. Aivan selvästi ap nauttii tilanteesta, joten eihän sitä tohdi sanoa suoraan. Mieluummin katsoo kun toinen pyytelee uudelleen ja uudelleen turhaan.
Toivottavasti ap:n kirjekaveri lukee tätä palstaa.
tarkistaa oma tulkintasi. Sitä vartenhan minä täällä kirjoitan tästä asiasta, koska en todellakaan nauti, vaan alan jo ahdistua.
En todellakaan flirttaile. Olen asiatasolla, puhun niitä näitä.
Jotenkin olen uskonut, että miehen kanssa voisi olla vain kaveri. Minusta olisi jotenkin tökeröä sanoa: sori, en voi kirjoitella kanssasi, koska olet mies, ja minä en ole missään tekemisissä sellaisten miesten kanssa, joiden kanssa en halua seurustella.
Toivon minäkin, että kirjekaveri lukee tätä palstaa. Ei tarvitsis sanoa mitään suoraan.
ap
Dissaan hänen pyyntöään sen vuoksi, että en halua sen kummempaan suhteeseen hänen kanssaan. En edes kaverisuhteeseen. Minulla ei ole mitään kirjoittelua vastaan. Se kirjoittelu on tosiaan verrattavissa tähän av-kirjoitteluun.
Hienoa, tämä selittää tilanteen. (Kirjoitin jo vastauksen numero 10, mutten silloin ymmärtänyt koko asetelmaa.)
Mies tavallaan ylittää rajan, jota et halua hänen ylittävän, eli yrittää tutustua sinuun läheisemmin. MUTTA... sellainen on normaalia ja sopivaa käytöstä mieheltä. Mies on ihminen ja hänellä on oikeus toivoa, että voisitte tavata ja siitä mahdollisesti seuraisi jotain enemmän. Ei sellaisesta pidä loukkaantua. Voit ainoastaan kertoa hänelle jälleen kerran kohteliaasti, että on kiva kirjoitella, muttet halua sen läheisempää tuttavuutta. Mikset muuten myöntäisi olevasi sillä tavalla "kylmä", ettet nykyisessä elämäntilanteessasi halua suhdetta tai edes tavata häntä? Ei siinä mitään pahaa ole.
Sinun pitää hyväksyä, että mies saattaa kyllästyä kirjoittelemaan kanssasi. Samoin sinulla on oikeus lopettaa kirjoittaminen, jos sinusta tuntuu, etteivät toiveenne kohtaa. Kumpikaan ei silti ole väärässä.
Kyllähän hän saattaa olla myös niitä miehiä, joilta puuttuu jokin sosiaalinen silmä. Nämä tietyt tyypit esim. jankuttavat aina uudelleen että koska tavataan, vaikka tilanteesta voisi osata lukea että toista ei kiinnosta. Innostuvat vaan lisää hiillostamaan jos toinen ei lämpene. Mä oon joskus saanut sellaisen iilimadon kimppuuni. Niillä on tapana myös hyvinkin pienistä asioista olettaa että toinen antaa ymmärtää jotakin. Ei ehkä ole oikein onnea naisrintamalla ja sitten kun on jokin kontakti niin heti hääkellot soi päässä.Onhan niitäkin, joille ei riitä edes päin naamaa karjuttu "mene pois!", mutta normaali mies kyllä ymmärtää, jos hänelle ei flirttaile (edes viesteissä) ja sanoo ehdotuksiin, että kiitos mutta pysyttäisiinkö vain tällä tasolla. Aivan selvästi ap nauttii tilanteesta, joten eihän sitä tohdi sanoa suoraan. Mieluummin katsoo kun toinen pyytelee uudelleen ja uudelleen turhaan.
Toivottavasti ap:n kirjekaveri lukee tätä palstaa.
Joo, mä tiedän yhden varatun ihmisen joka on tehnyt tuota. On sellainen "ylikiltti" eli ilmeisesti ei uskalla sanoa kenellekään että ei kiinnosta. Varmasti myös nauttii siitä huomiosta ja ihailusta. Siksi sitten on kahvitellut ja tapaillut miehiä, ollut yhteyksissä jne. Luulisi että olisi korrekti tapa sanoa vain että sori mutta olen varattu. Mutta selkeästi itse saa siitä jotakin irti myös kun ei saa sanotuksi. Jotkut miehet ovat kyllä tienneetkin tästä hänen parisuhteessa olemisestaan mutta kun nainen on sen verran viehkeä tapaus että miehet eivät välitä.
Miehiltä ilmeisesti ei tosiaan voi odottaa samanlaista sosiaalista silmää kuin naisilta. Siinä missä nainen ymmärtää että neljät pakit putkeen EHKÄPÄ kertoo jostain niin mies ei kai sitten ymmärrä. Yleistystä toki, ei kaikki niin tolloja ole.
Ap:lle sanoisin kokemuksen rintaäänellä, että ei kannata sekoittaa kiltteyttä vastuuttomuuteen. Ei ole kilttiä antaa tietoisesti toisen kuvitella jotakin. Se on vastuutonta. Koska kiltteys mielletään niin helposti vain positiiviseksi ominaisuudeksi, niin sen taakse on liian helppo piiloutua. "Kun en mä pysty sanomaan sille suoraan kun mä oon niin kiltti..."
Olette oikeassa. Minun täytyy tehdä asialle jotain. Se on vain niin vaikeaa. Muistan kouluajoilta, kuinka sain kirjeen yhdeltä pojalta. Hän kirjoitti, että on huomannut kiinnostukseni, mutta hänellä ei ole kiinnostusta. Olin niin häpeissäni...en ollut hänestä tippaakaan kiinnostunut....en halua tehdä yhtä väärää tulkintaa toisesta ihmisestä kuin tämä poika teki minusta.
Eli en vetoa ylikiltteyteen, vaan häpeään... Jos mies sanookin, että hän ei ole minusta kiinnostanut, mutta se harrastusjuttu pitää tätä yllä?
Toisaalta kyllä protestoin sitä, ettei saisi olla kenenkään miehen kanssa "vain kaveri". Miten ihmeessä muut naiset pystyvät tähän, mutta minä en...?
Nyt pehkuihin.
Ap kiittää - av auttaa aina :-)
Jotenkin olen uskonut, että miehen kanssa voisi olla vain kaveri. Minusta olisi jotenkin tökeröä sanoa: sori, en voi kirjoitella kanssasi, koska olet mies, ja minä en ole missään tekemisissä sellaisten miesten kanssa, joiden kanssa en halua seurustella.
Joo tuokin on totta. Ymmärrän täysin sen, että ennen kuin voi selkeästi huomata toisen lämmittelevän jotakin, tuntuu aika oudolta ja typerältä alkaa selittää mitään "en mä halua mitään suhdetta..." Ehkä ap se sun ahdistus kertoo juuri siitä, että olet nyt tullut tietoiseksi siitä että mies yrittää tehdä läheisempää tuttavuutta.
Toisaalta säkään et ehkä aluksi ole ollut varma mitä haluat? Ihan vaan siitä tulee mieleen että hän on kuitenkin ehdotellut tapailua niin monta kertaa ja mm. ihmetellyt että millainen ystävä sä oikein olet kun et halua nähdä. Jos sä et halua olla ystävä, niin miksi sä et ole tuossa tilanteessa sanonut niin? Toisaalta nyt tuossa viestissä puhut siitä että miehenkin kanssa voisi olla vaan kaveri. Eli tiedätkö oikeastaan itsekään mitä haluat? Olla kaveri/ystävä vai ei olla?
Ihan hyvin mieskin voi olla näitä jurpoja jotka ei vaan tajua ja jotka kuvittelee jotakin pelkästään siitä että nainen vastaa heidän viestissään. Joidenkin miesten maailmassa naisen pitäisi jo miehen ensimmäisen neutraalin ja kaverillisen viestin saatuaan todeta että eivät halua parisuhdetta tämän miehen kanssa, kaikki muu on julmaa petosta. Vaikka mies itse olisi ainut joka nämä aikeet tietää.
45 (ja muutama muukin aiempi viesti multa)
Mieshän on lapsellinen. Ei aikuisten ihmisten kuulukaan enää suhtautua musiikkiin intohimoisesti tai riekkua jossain festareilla.
Toisaalta kyllä protestoin sitä, ettei saisi olla kenenkään miehen kanssa "vain kaveri". Miten ihmeessä muut naiset pystyvät tähän, mutta minä en...?
Netissä naisten kanssa kirjoitteleva, kynää taivavasti käyttävä sinkkumies varmasti toivoo, että sieltä löytyisi myös oma rakas. Sellainen ei yleensä satu heti kohdalle. Sillä välin mies tutustuu kirjeenvaihdon välityksellä moniin mukaviin naisiin. On sula mahdottomuus, että mies voisi jäädä hyväksi ystäväksi kaikille näille naisille. Hän saattaa ystävystyä muutaman kanssa. Silti naisille keskimäärin syntyy käsitys, ettei mies halunnut olla heidän ystävänsä sen jälkeen, kun mahdollisuus seksuaaliseen suhteeseen oli selvitetty. Et siis ole ainoa, josta tuntuu tuolta.
Toistuvasti torjuu toisen ehdotukset, ja silti jatkaa kirjoittelua.
En usko, että tuo mies on ainoa ihminen maailmassa, jonka kanssa voit kommunikoida harrastuksestasi. Mies on kiinnostunut sinusta, ja sinä et hänestä, joten kilttiä olisi lopettaa koko kirjoittelu.
Etsi kavereita ihmisistä, jotka eivät ole sinuun ihastuneita, jos kaveria haluat. Tuollainen 'kaveruus' ei ole reilua miestä kohtaan.
Ja minusta mies ei ole rikkonut mitään rajoja. Vastaat tarkoituksellisen tylysti, ja mies sitä ihmettelee. Ystävällisintä sinulta olisi lopettaa yhteydenpito, ja antaa miehelle tilaa ihastua johonkin toiseen, joka on kiinnostunut oikeasti hänestä.
Narsistijuttuja tähän on aivan turha sotkea, ei tuossa miehen toiminnassa ole mitään sen kaltaistakaan.
Olen pohtinut, mitä teen. Aion ehdottaa, että meidän harrastusjuttu olisi hyvä laittaa päätökseen, ettei siitä mitään tule. Tämä tuntuu miestä kohtaan hivenen epäreilulta, koska kyse on siitä, että jos minä sanon sopimuksen irti, niin mies ei saa tehtyä omaansa.
Ja 45:lle (vai mikä se numero oli): Kyllä minä olen alusta asti tiennyt, etten halua parisuhdetta miehen kanssa. Minulla ei ole mitään uusia kavereita vastaan, mutta en tykkää tuosta kielenkäytöstä.
En siis kaikesta huolimatta pääse yli siitä, että hän tekee tulkintojaan ("oletko ylimielinen, koska et käy festareilla") tai syyttää minua, jos en halua häntä nähdä ("mikä ystävä sinäkään olet"). Siitä olen varma, etten halua näin puhuvia ihmisiä ympärilleni, en halua, että edes oma äitini minua näin kyseenalaistaisi. Uskon, että toiselle ihmiselle pitää antaa vapaus tehdä omia asioitaan omilla tavoillaan. Kenenkään ei tarvitse selitellä ja olla tilivelvollinen toisille ihmisille.
ap
mitä ap miehestä oikein tahtoo? Olla kaveri vai ei kiinnosta edes kaverina? Ap itse tekee tästä suunnattoman ongelman. Jos ei tahdo olla muuten tekemisissä kuin tän harrastusjutun takia, sanoo sen suoraan. Eikä edes tarvitse selitellä ettei ole etsimässä poikaystävää. Riittää kun sanoo ettei ole halukas lähempään ystävyyteen, mies siitä tehkööt omat päätelmänsä. Ja sen jälkeen voi vastata vain niihin viesteihin jotka koskevat yhteistä harrastusta. Eikä kommentoi mitään muuta. Tai jotain ympäripyöreätä ja lyhyttä säästä.
Olen pohtinut, mitä teen. Aion ehdottaa, että meidän harrastusjuttu olisi hyvä laittaa päätökseen, ettei siitä mitään tule. Tämä tuntuu miestä kohtaan hivenen epäreilulta, koska kyse on siitä, että jos minä sanon sopimuksen irti, niin mies ei saa tehtyä omaansa.
Ja 45:lle (vai mikä se numero oli): Kyllä minä olen alusta asti tiennyt, etten halua parisuhdetta miehen kanssa. Minulla ei ole mitään uusia kavereita vastaan, mutta en tykkää tuosta kielenkäytöstä.
En siis kaikesta huolimatta pääse yli siitä, että hän tekee tulkintojaan ("oletko ylimielinen, koska et käy festareilla") tai syyttää minua, jos en halua häntä nähdä ("mikä ystävä sinäkään olet"). Siitä olen varma, etten halua näin puhuvia ihmisiä ympärilleni, en halua, että edes oma äitini minua näin kyseenalaistaisi. Uskon, että toiselle ihmiselle pitää antaa vapaus tehdä omia asioitaan omilla tavoillaan. Kenenkään ei tarvitse selitellä ja olla tilivelvollinen toisille ihmisille.
ap
Ihme tapauksia taas linjoilla... Tekisin ihan niin kuin sinäkin. Ja kai nyt miehenkin kanssa voi olla tekemisissä vaikkei suhdetta haluaisikaan! En tajua näitä kommentoijia. Mutta tuo mies osoitti kyllä olevansa aika taukki. ;)
Näitä, jotka luulevat että kaikki kontaktit naisiin liittyy jotenkin parinmuodostukseen.
Ehkä sinun olisi hyvä ottaa vastuu tilanteesta ja sanoa suoraan mutta asiallisesti, että sinulle on tullut vähän sellainen kuva että mies ehkä haluaisi tutustua enemmänkin ja ehkä tapaillakin (?), mutta sinulla ei ole vastaavia tunteita vaan tahtoisit vaan sen harrastusjutun puitteissa kirjoitella. Todennäköisesti se mies ei halua enää sitten olla yhteyksissä kun on jo mielessään suunnitellut vaikka mitä, mutta parempi niin kuitenkin, kai?