Ylireagoinko, kun eräs mies sanoo näin?
kyse ei ole poikaystävästä, vaan yhdestä miehestä.
Hän on suuri musiikin rakastaja. Minulle musiikki on radiokanavan kuuntelua. Kirjoitin sähköpostissa, että en käy festareilla, korkeintaan ihmettelemässä jotain suurta staraa.
Minua ei siis vain kiinnosta festarit, eikä pienet klubit, tykkään käyttää aikaa toisin.
Tämä mies ihmetteli asiaa aivan järkyttyneenä. Ja kysyi minulta, että "asenteesi kuulostaa kylmältä, ehkä ylimieliseltä, vai tulkitsenko väärin?"
Otin tästä todella nokkiini. Minusta tuo lause ylittää rajani.
Onko teistä tuo lause rajojen ylittämistä? Auttakaa minua arvioimaan tilanne, ennenkuin läpsin päin naamaa...
Mies on siis vain tuttu. Minulla ei ole kiinnostusta häneen.
Kommentit (52)
Olen pahoillani puolestasi.
Ei kysymykselläni ole muuta virkaa kuin se, että haluan tietää, onko tämä teidän mielestänne rajojen ylittämistä.
Olen ex ylikiltti narsistin uhri. Oma arviointikykyni on vinksallaan.
ap
Mutta en siltikään ymmärrä tuota rajojen ylittämistä. Millaista rajojen ylittämistä tuollaisissa viestittelyissä voisi teoreettisestikaan tapahtua? Mielestäni mies tässä hyvinkin kohteliaasti tiedusteli tarkennusta sinun viestiisi, että oliko sen tarkoitus olla niin tyly. Vissiin hän siinä myös kaipaa jotain vihjettä, että oletko nyt kyllästynyt koko tyyppiin vai etkö vaan siitä festari-ideasta lämmennyt.
Jos itse haluat ukkoa tavata, niin ehkä kannattaa tosiaan kiittää siitä kutsusta, ja ehdottaa jotain muuta. Ehkä myös, jos teidän viestittely vielä jatkuu, sinun kannattaa mainita siitä taustastasi, ja että saatat vähän ylireagoida joihinkin asioihin.
Pelkään yli kaiken, että päästän jonkun ihon alle. Pelkään olevani jälleen ylikiltti.
Siis tässä meilailussa on tapahtunut vähän muutakin. Hän on ehdottanut tapaamista pariin otteeseen ja olen aina sanonut, ettei sovi. Siihen mies hermostui ja kirjoitti, että mikä ystävä sinäkin olet, kun et halua tavata.
Ja minä ärähdin, että kukaan ei tule kertomaan minulle, mitä minä teen... Minusta tämä oli törkeää rajojen ylittämistä.
Ja nyt sitten tämä episodi...
En halua miestä ystäväksi. Enkä siksi kerro taustaani, koska en halua kertoa mitään niin henkilökohtaista.
ap
sinä ruokit kiinnostusta, siis lopeta.
Olipa hyvä kirjoittaa av:lle, ennenkuin lähden "läpsimään" :-). Hän on aina puhunut musiikki-innostuksestaan. Ja minä olen aina puhunut, että minulla on vain yksi cd ja kuuntelen lähinnä radiota. Ei se ole hänelle yllätys. En minä ole hänen harrastustaan teilannut. Dissaan hänen pyyntöään sen vuoksi, että en halua sen kummempaan suhteeseen hänen kanssaan. En edes kaverisuhteeseen. Minulla ei ole mitään kirjoittelua vastaan. Se kirjoittelu on tosiaan verrattavissa tähän av-kirjoitteluun. ap
että tosiaan tämä juttu vaikuttaa hieman siltä, että käytät miestä hyväksesi. Tiedät, että mies haluaa sinusta muutakin ja nautit tilanteesta kun voit pitää häntä ikäänkuin saatavilla, vaikket oikeasti ole kiinnostunut hänestä.
että tosiaan tämä juttu vaikuttaa hieman siltä, että käytät miestä hyväksesi. Tiedät, että mies haluaa sinusta muutakin ja nautit tilanteesta kun voit pitää häntä ikäänkuin saatavilla, vaikket oikeasti ole kiinnostunut hänestä.
ja hieman outoa "kiltiltä narsistin ex-uhrilta". Suorastaan narsistista toimintaa. Et sano suoraan, koska haluat leikkiä hänellä.
Vastaa mieluummin, että ei ollut tarkoitus loukata, ja kiitos tarjouksesta.
Ei kannata yrittää kontrolloida hänen mielipiteitään tai reaktioitaan. Sellainen voi olla todella ahdistavaa ja raivostuttavaa. "Olet ylittänyt rajani, et saa sanoa että kuulostin kylmältä". Ei tosiaankaan. Miksi sinulla olisi oikeus määritellä mitä hän saa kommentoida sanoistasi? Anna hänen pitää näkemyksensä ja korkeintaan pahoittele jos loukkasit, ehkä hänkin pahoittelee sen jälkeen.
Vaikka mies olisikin kiinnostunut sinusta, tuskin hän kaipaa poliisia vahtimaan jokaista liikettään ja sanaansa. Ymmärrän kyllä ihan hyvin miehen suusta tuollaisen kommentin, vaikka se saattoikin olla myös sanottu hieman kieli poskessa.
Ja tärkein: olisi reilua sanoa suoraan ettet halua syventää suhdettanne tai ettet ole kiinnostunut hänestä. Varmaan mies ihmettelee mitä meinaat, kun käyttäydyt tylysti mutta kuitenkin kirjoittelet hänen kanssaan. Miehet kaipaa suoria sanoja eikä vihjailuja. Vai kaipaatko kenties itse hieman narsistisella tavalla kosiskelijaa, jota voi pompotella..? Ei kivaa sellainen.
On totta, etten voi kontrolloida hänen sanojaan yhtä vähän kuin hän voi kontrolloida minua. Kiitos muistutuksesta.
Tämä kirjoittelu alkoi yhdestä harrastusjutusta, joka on vielä kesken. Siksi tätä keskustelua tässä ylläpidetään.
ap
No oletko sä sanonut sille miehelle, että haluat vain kirjoitella etkä olla läheisempi ystävä (saatika lämmitellä mitään sen enempää)? Miehellä selkeästi on eri käsitys tilanteesta kuin sulla.
Paras lääke siihen ylikiltteyteen on mun mielestä rehellinen ja suoraselkäinen, mutta kunnioittava puhe. Ei se, että vaietaan ja annetaan toisen kuvitella jotakin taikka se, että sitten suututaan ja kilahdellaan.
ja hieman outoa "kiltiltä narsistin ex-uhrilta". Suorastaan narsistista toimintaa. Et sano suoraan, koska haluat leikkiä hänellä.
sinulla on oikeus omaan mielipiteeseesi. jos jollekin se ei sovi. so what. hanen ongelma.
juttuhan on niin yksinkertainen, että mies tulkitsi sinun halveksuvan hänen musiikkiharrastustaan. Mutta ei ollut varma, tekikö oikean tulkinnan.
Ajattelehan nyt: ota joku sinulle hyvin tärkeä asia, johon pyydät mukaan ihmistä josta pidät. Hän vastaa tähän tapaan:" Minua ei kiinnosta tuollainen, korkeintaan voin joskus vilkaista JOS tulee jotain todella erityistä"..Eikö tunnu vähän vittuilulta?
Että ei mielikuvitus riitä siihen, että on muunlaistakin elämää. Tynnyrissä kasvanut?
Heppu on jäykkämielinen ja huumorintajuton, kapeutunut. Tuollainen jäykkä negatiivinen määrittely on ahdistavaa, ei sillä ole mitään tekemistä rajojen kanssa. Turhaan mietit, vaan jätä omaan arvoonsa. Ei tarvitse olla kiltti tyypille, joka ei ole kiinnostava! Ole rehellisesti itsekäs ja tutustu vain ihmisiin jotka kiinnostavat sinua, muuten voit joutua taas narsistin kanssa nalkkiin.
No oletko sä sanonut sille miehelle, että haluat vain kirjoitella etkä olla läheisempi ystävä (saatika lämmitellä mitään sen enempää)? Miehellä selkeästi on eri käsitys tilanteesta kuin sulla.
Paras lääke siihen ylikiltteyteen on mun mielestä rehellinen ja suoraselkäinen, mutta kunnioittava puhe. Ei se, että vaietaan ja annetaan toisen kuvitella jotakin taikka se, että sitten suututaan ja kilahdellaan.
Mutta ilmeisen huonolla menestyksellä. Olen pitänyt keskustelun asiatasolla.
Kirjoittelun taustalla on siis eräs harrastejuttu. Minulla ei ole ollut syytä kommentoida kiinnostusta, koska kirjoitelu ei ole alkanut ihastuksesta - toki nyt tämän ketjun kuluessa alan epäilemään toista.... mies itse otti minuun silloin yhteyttä.
ap
juttuhan on niin yksinkertainen, että mies tulkitsi sinun halveksuvan hänen musiikkiharrastustaan. Mutta ei ollut varma, tekikö oikean tulkinnan.
Ajattelehan nyt: ota joku sinulle hyvin tärkeä asia, johon pyydät mukaan ihmistä josta pidät. Hän vastaa tähän tapaan:" Minua ei kiinnosta tuollainen, korkeintaan voin joskus vilkaista JOS tulee jotain todella erityistä"..Eikö tunnu vähän vittuilulta?
ja jatkan vielä, että minusta olisi kohtuullista vastata että et tarkoittanut mitään sellaista kuin mies luuli...
Jahas, av ei petä koskaan
Ap kirjoittelee lämpimikseen miehen kanssa, joka pyytelee häntä tasaiseen treffeille. Nipottaa tämän käyttämistä sanoista, vastailee prinsessasävyyn, ettei hei tommoset jutut häntä vaan kiinnosta, ja jättää jutun siihen. Mies huuli pyöreänä ihmettelee että mikäs ihmeen nainen tämä on, kun antaa ymmärtää muttei siltikään ymmärrä... mikään hänen ehdotuksensa ei käy. Mutta viestiä kyllä pukkaa.
Ap haluaa kirjoitella, koska on hauskaa. Ja mikäs sen hauskempaa kuin sada kosioviestejä jatkuvasti. Jaa, taas se on kirjoittanut ja pyytelee treffeille, mutta minäpäs en kerrokaan etten halua hänestä edes ystävää. Kerron vain, ettei tämä ajankohta sovi. Tosi EMPAATTISTA, kilttiä ja asiallista!??
ps. miehet varmaan harvemmin kirjoittelee naisten kanssa niitä näitä ilman mitään toiveita suhteen syvenemisestä.
Onhan silloin ihan oikea tulkinta, että nainen vaikuttaa kylmältä ja suhtautuu ylimielisesti. Eihän tuosta nyt ole naisella mitään syytä vetää hernettä nenään. Olisit tyytyväinen vain, koska mies tuskin enää pyytää toiste. Paitsi jos kiirehdit jatkamaan viestittelyä monisanaisesti ja jätät ovia auki.
Sanot nyt vaan, että kiitos, mutta ei kiitos, ja lopetat viestittelyt siihen.
Jahas, av ei petä koskaan
Ap kirjoittelee lämpimikseen miehen kanssa, joka pyytelee häntä tasaiseen treffeille. Nipottaa tämän käyttämistä sanoista, vastailee prinsessasävyyn, ettei hei tommoset jutut häntä vaan kiinnosta, ja jättää jutun siihen. Mies huuli pyöreänä ihmettelee että mikäs ihmeen nainen tämä on, kun antaa ymmärtää muttei siltikään ymmärrä... mikään hänen ehdotuksensa ei käy. Mutta viestiä kyllä pukkaa.
Ap haluaa kirjoitella, koska on hauskaa. Ja mikäs sen hauskempaa kuin sada kosioviestejä jatkuvasti. Jaa, taas se on kirjoittanut ja pyytelee treffeille, mutta minäpäs en kerrokaan etten halua hänestä edes ystävää. Kerron vain, ettei tämä ajankohta sovi. Tosi EMPAATTISTA, kilttiä ja asiallista!??
ps. miehet varmaan harvemmin kirjoittelee naisten kanssa niitä näitä ilman mitään toiveita suhteen syvenemisestä.
Kuten sanoin, niin taustalla on harrastejuttu. En halua yksilöidä, mutta sen puolesta pallo on miehellä. Minä tässä odottelen, milloin tulee minun vuoroni. (Toki harrstuksen voi aina lopettaa).
Minusta ei ole ollut suoraan sanomaan, etten halua tavata. Olen toivonut, että ymmärtää rivien välistä. Koska jos haluaisin tavata, niin olisin vaikka tullut paikalle pää kainalossa.
Minusta ON hauskaa kirjoitella. Myös sinun kanssasi.
ap
Mutta toisaalta hän vaikuttaa myös suorapuheiselta, kun hän kertoo miten kommentin tulkitsi. Aikuismainen reaktiohan tuohon olisi se, että tulkitsit väärin ja selittää mitä kommentilla tarkoitti (jos tosiaan näin on eikä siihen ole piilotettu tiettyä tylyyttä jolla halutaan pitää kosiskelija ruodussaan).
Kyllähän hän saattaa olla myös niitä miehiä, joilta puuttuu jokin sosiaalinen silmä. Nämä tietyt tyypit esim. jankuttavat aina uudelleen että koska tavataan, vaikka tilanteesta voisi osata lukea että toista ei kiinnosta. Innostuvat vaan lisää hiillostamaan jos toinen ei lämpene. Mä oon joskus saanut sellaisen iilimadon kimppuuni. Niillä on tapana myös hyvinkin pienistä asioista olettaa että toinen antaa ymmärtää jotakin. Ei ehkä ole oikein onnea naisrintamalla ja sitten kun on jokin kontakti niin heti hääkellot soi päässä.
Onhan silloin ihan oikea tulkinta, että nainen vaikuttaa kylmältä ja suhtautuu ylimielisesti. Eihän tuosta nyt ole naisella mitään syytä vetää hernettä nenään. Olisit tyytyväinen vain, koska mies tuskin enää pyytää toiste. Paitsi jos kiirehdit jatkamaan viestittelyä monisanaisesti ja jätät ovia auki.
Sanot nyt vaan, että kiitos, mutta ei kiitos, ja lopetat viestittelyt siihen.
Olen varmasti antanut kylmähkön kuvan. Ihan tietoisesti. Eli turhaan siis vedän hernettä nenään...You've got the point.
Mies on myös kutsuttanut itsensä luokseni syömään, mutta en ole kutsunut.
MIes on myös ilmoittanut, että mielellään vastaanottaisi minulta useammin meilejä kuin kerran viikossa. En tee sitä.
Miten ihmeessä hän ei tajua??????????? Vai minäkö se tyhmä täällä olen?
ap
Kyllähän hän saattaa olla myös niitä miehiä, joilta puuttuu jokin sosiaalinen silmä. Nämä tietyt tyypit esim. jankuttavat aina uudelleen että koska tavataan, vaikka tilanteesta voisi osata lukea että toista ei kiinnosta. Innostuvat vaan lisää hiillostamaan jos toinen ei lämpene. Mä oon joskus saanut sellaisen iilimadon kimppuuni. Niillä on tapana myös hyvinkin pienistä asioista olettaa että toinen antaa ymmärtää jotakin. Ei ehkä ole oikein onnea naisrintamalla ja sitten kun on jokin kontakti niin heti hääkellot soi päässä.
Onhan niitäkin, joille ei riitä edes päin naamaa karjuttu "mene pois!", mutta normaali mies kyllä ymmärtää, jos hänelle ei flirttaile (edes viesteissä) ja sanoo ehdotuksiin, että kiitos mutta pysyttäisiinkö vain tällä tasolla. Aivan selvästi ap nauttii tilanteesta, joten eihän sitä tohdi sanoa suoraan. Mieluummin katsoo kun toinen pyytelee uudelleen ja uudelleen turhaan.
Toivottavasti ap:n kirjekaveri lukee tätä palstaa.
Sitten ehkä kannattaa se tuoda vielä selvemmin esille.
Ehkä se miehen kysymys ylimielisyydestä ja kylmyydestä olikin tarkoitettu suhteessa häneen eikä musiikkiharrastukseen. Jos koet miehen vähän rasittavaksi, niin ehkä vastauksesi festarikutsuun oli tosiaan vähän ylimielinen ja kylmä. Niinku sellainen, että joo kiitti mutta enpä usko.
Silloinhan hänen tulkintansa on ollut ihan oikea, etkä ole lämpeämässä hänen tapaamisehdotuksilleen.