Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on viikkoraha ~10-vuotiaalle?

Vierailija
14.04.2012 |

Tekeekö paljonkin kotitöitä sen eteen, vai tarvitseeko tehdä mitään?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, lapsilla voi olla harrastuksia koulun jälkeen niin että eivät ehdi käydä kotona. Silloin pitää saada ostettua jotain välipalaa joko kaupasta tai sitten pitää käydä jossain pikaruokapaikassa syömässä.

Joskus tulee kotona nälkä eikä ole mitään ruokaa. No mitä sitten tehdään? Mennään kauppaan! Ostaa sieltä jotain einestä tai puolieinestä ja tekee siitä itselleen ja kaverilleen pöperöt, jolla nälkä lähtee. Myönnettävä on, että aika usein näiden ruokaostosten lisäksi ostavat itselleen vanukkaat, mutta en pidä sitä niin pahana.

Välillä kaupasta tarvitaan harrastustarvikkeita. Pitkään oli kauhea villitys askarrella kaiken maailman lohikäärmeitä ja muita lasihelmistä. Ja mistäs niitä saa? No kaupasta!

Pienet vaateostoksetkin onnistuvat, kun koulun lähellä on vaatekauppa. Sieltäkään ei mitään ilman rahaa irtoa, joten kortti on oltava mukana.

En muista että tyttö olisi kertaakaan mitään ihan hömppää ostanut, kyllä ne ostokset on aikalailla asialinjalla. Monet asiat sujuvat helpommin kun lapsi osaa käydä itse kaupassa hakemassa tarvitsemansa tuotteet. Toki monissa ostoksissa tarvitaan vanhempia vielä avuksi, mutta hyvä vaan että monet asiat osaa ostaa jo itse.

Vierailija
22/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä todellakaan vanhempien kannata ostaa mitään karkkipäiväkarkkeja ja muuta lapselle, vaan lapsi opettelee itse rahankäyttöä viikkorahan avulla, voi päättää, haluaako legoja vai karkkia, elokuviin, vai säästääkö vielä muutaman viikon, niin saa jotain isompaa.

Meillä on ihan lasten kasvatuksen takia ollut lapsilla pitkäaikaisiakin säästöprojekteja, minusta on hienoa, jos teini-ikäinen osaa säästää vaikka kaksi vuotta jonkun itselleen tärkeän asian takia. On luottamus siihen, ettei homma hajoa sitten muutaman vuoden päästä, kun on oikeasti vastuusta taloudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt että koetuloksista maksetaan.

Lapsen "palkka" kokeesta on se arvosana. Lapsen pitäisi oppia siihen, että itse OPPIMINEN on palkitsevaa, eikä se materiaalinen palkkio, minkä siitä saa. Tosi surullista kuulla, että vanhemmat maksaa hyvistä arvosanoista. :(

Vierailija
24/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa ettei kotona ole mitään syötävää vaan kaupasta pitää hakea einesruokia koulun jälkeen.

No kuule, lapsilla voi olla harrastuksia koulun jälkeen niin että eivät ehdi käydä kotona. Silloin pitää saada ostettua jotain välipalaa joko kaupasta tai sitten pitää käydä jossain pikaruokapaikassa syömässä.

Joskus tulee kotona nälkä eikä ole mitään ruokaa. No mitä sitten tehdään? Mennään kauppaan! Ostaa sieltä jotain einestä tai puolieinestä ja tekee siitä itselleen ja kaverilleen pöperöt, jolla nälkä lähtee. Myönnettävä on, että aika usein näiden ruokaostosten lisäksi ostavat itselleen vanukkaat, mutta en pidä sitä niin pahana.

Välillä kaupasta tarvitaan harrastustarvikkeita. Pitkään oli kauhea villitys askarrella kaiken maailman lohikäärmeitä ja muita lasihelmistä. Ja mistäs niitä saa? No kaupasta!

Pienet vaateostoksetkin onnistuvat, kun koulun lähellä on vaatekauppa. Sieltäkään ei mitään ilman rahaa irtoa, joten kortti on oltava mukana.

En muista että tyttö olisi kertaakaan mitään ihan hömppää ostanut, kyllä ne ostokset on aikalailla asialinjalla. Monet asiat sujuvat helpommin kun lapsi osaa käydä itse kaupassa hakemassa tarvitsemansa tuotteet. Toki monissa ostoksissa tarvitaan vanhempia vielä avuksi, mutta hyvä vaan että monet asiat osaa ostaa jo itse.

Vierailija
25/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että aika heitteillä on lapsi, jolle ei kotona ole ruokaa 10-vuotiaana. Ja joka joutuu itse yksin vaatteensa ostamaan. Ihmettelen todella. Jos oman 10-vuotiaani kaveri olisi tossa jamassa niin ilmoittaisin sossuun.

Vierailija
26/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on iloisia oppimistaan asioista, ja iloitsevat myös hyvistä arvosanoista. Ja minä olen kyllä sitä mieltä, että siitäkin työstä voi maksaa pientä palkkaa. Meillä on tosi järkevästi rahaa käyttäviä nuoria, ja jos toinen on ahkerampi kuin toinen niin ei ole kateuden kohde vaikka saa suuremman viikkorahan.

Kaverin lapset ei ole saaneet palkkaa kotitöistä eikä koearvosanoista, mutta rahaa on annettu aina tarpeeseen. No näistä lapsista on sitten kasvanut aika vaateliaita materian suhteen, opiskelijakämpän astiat pitää olla iittalaa ja arabiaa, huonekalut uusia jne. Ja kotona vain makoillaan ja pelaillaan, äiti siivoaa yksin. Äiti taitaa mennä siivoamaan tuon 20-vuotiaan opiskelijakämpänkin. Eikä kyse ole edes mitenkään hyvätuloisestä yh-äidistä, mutta kaikki on hankittu uutta ja hienoa tytön opiskelukämppään. Kesäisin on kivempi matkustella ja nauttia rantaelämästä, joten kesätyötkään ei juuri ole kiinnostaneet (lapset nyt 18 ja 20). Meidän 16 v hankki itselleen ihan itse kesätyön 5 viikoksi.

Lapsen "palkka" kokeesta on se arvosana. Lapsen pitäisi oppia siihen, että itse OPPIMINEN on palkitsevaa, eikä se materiaalinen palkkio, minkä siitä saa. Tosi surullista kuulla, että vanhemmat maksaa hyvistä arvosanoista. :(

Vierailija
27/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset tarvii rahaa , silloin saa muutaman euron.

Jos sovitaan joku tietty työ, saa siitä palkkion.

Jouluna, synttäreinä ja koulun päätteeks saa isomman summan rahaa.

Tää toimii meillä.

Vierailija
28/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin kokeisiin lukeminen on huomattavasti innostuneenpaa, kun hyvästä numerosta palkitaan. Lapset oppivat myös, että kun tekee toitä (mikä lapsilla on opiskelu) saa siitä palkkaa. Kotitöistä ei makseta, koska lapsen täytyy oppia tekemään asioita myös yhteiseksi hyväksi. Pieniä koululaisia on kyllä vaikeeta saada ymmärtämään koulun merkitys ja opettaa, että pelkät numerot olisi joku tavoiteltava palkinto. Minä ainakin käytän keinoja, jotka tuovat tuloksia.

Vierailija
29/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei meillä aina valmista ruokaa ole juuri silloin kun lapsella on nälkä. Sitten kartoitetaan vaihtoehdot, mitä tarvikkeita löytyy kotoa ja kauanko niistä kestäisi laittaa ruokaa. Välillä lapsi haluaa jotain muuta kuin mitä kotona on ja silloin saa mennä kauppaan. Tuo samalla aina jotain ostoksia kotiin.

Myös kavereiden synttärilahjat tyttö ostaa usein itse. Kysyy koulussa kaverilta mitä lahjatoiveita tällä on ja käy koulun jälkeen kaupassa ennen kuin tulee kotiin. Koulu on ihan Kampin keskuksen lähellä, joten paljon helpompi ostaa lahja sieltä kuin tulla kotiin lähiöön ja lähteä sitten vanhempien kanssa eri reissuun lahjan ostoon.

Kyllä lapset oppivat tekemään pikku juttuja kun ensin tehdään ne yhdessä. Ei ruokakaupassa käynti mitään rakettitiedettä ole, kun kyseessä on vain pieni täydennys siihen mitä kotoa jo löytyy.

30/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 12 vuotiaana saa 40 euroa kuukaudessa.

Ei velvotteita, mutta rahalla pitää ostaa omat leffaliput, korut, meikit yms.

Vierailija
31/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt että koetuloksista maksetaan.

Meillä on lapsia kumpaakin lajia: on toinen, joka oppii kaiken ihan oppimisen ilosta ja pieni kehu riittää. Täydet pisteen yleensä kaikista kokeista, jopa käsityöt viimeisen päälle tehty. Lukee tietokirjoja huvikseen. Mutta sitten on tämä toinen (poika, yllätys yllätys) joka vähät välittää koulutehtävistä, kokeista ja kehuista. Kaverit on tärkeitä ja tavarat. Kokeista alkoi tulla kiitettäviä kun niistä alettiin maksaa, sitä ennen mitä sattuu. Lahjakkuudesta ei siis ollut pulaa, helpolla pääsee edelleen. Kyllä päättelin itse näin, että kun aikanaan sinne ammattikouluun tai lukioon hakee, niin ketään ei kiinnosta mistä hänellä motivaatio tulee, vaan mitä numeroita siellä todistuksessa on. Sisäinen motivaatio löytyy monilla nuorilla vasta reilusti yli 20v ja sitten alkaa olla jo vaikeampi paikata sitä huonoa peruskoulun todistusta.

Vierailija
32/48 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta nyt kolmosluokalla aloitettu viikkorahakäytäntö. Viikkikiseen sisältyy 3 kotityötä. Tiskarin tyhjentäminen, koiran ulkoilutus, roskisten vienti.

4. luokalla summaksi tulee 4€ ja 4 kotityötä.

Tämän rahan lapsi saa käyttää ihan mihin haluaa. Nyt ollut useimmiten joku mini lego ukkeli, eilen osti sipsejä. Lapsi ei tykkää karkista. Ostamme kyllä perjantaisin kotiin popcorneja ja jonkinlaista pullaa löytyy aika usein kotoolta.

Me emme osta lapselle usein leluja, jouluna, synttärinä, kesäloman alkaessa ja muuten 1 kerta vuodessa. Eli jos haluaa jotain niin sitten säästettävä tästä viikkiksestä.

Vierailija
33/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotityöt liity viikkorahaan, meillä siis.

Vierailija
34/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä 12-vuotiaallakaan.

Vierailija
35/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitä tekee aika paljon

Vierailija
36/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2e/viikko. Pitää siivota oma huone aina tarpeen mukaan ja tehdä muita pieniä askareita pyydettäessä.

Vierailija
37/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4e kun siivosi huoneen. lähinnä siis järjesteli kamat paikalleen:)

ajattelin, että tuo 4-5e/vk.

Vierailija
38/48 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ostaa karkkia

Vierailija
39/48 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija