Paljonko teillä on viikkoraha ~10-vuotiaalle?
Tekeekö paljonkin kotitöitä sen eteen, vai tarvitseeko tehdä mitään?
Kommentit (48)
10-veelle 25 euroa joka viikkoa rahaa...mitä se sillä tekee? Ostaa mäkkäristä ruokansa vai?
En ymmärrä, että mihin tuon ikäiset lapset tarvitsevat "omaa rahaa". Kertokaa mulle! Ei meillä lapset saa itse päättää vielä ostoksistaan, vanhempien kanssa keskustellaan, mitä tarvitaan ja vanhemmat maksavat.
Tekeekö paljonkin kotitöitä sen eteen, vai tarvitseeko tehdä mitään?
20-30€ sopiva.
En ymmärrä, että mihin tuon ikäiset lapset tarvitsevat "omaa rahaa". Kertokaa mulle! Ei meillä lapset saa itse päättää vielä ostoksistaan, vanhempien kanssa keskustellaan, mitä tarvitaan ja vanhemmat maksavat.
Itse en viitsi näin toimia. Lapsen kurjaa esim. koulun jälkeen mennä kavereiden kanssa kauppaan. Ei pysty mitään ostaa.
Meidän Petteri saa joka perjantai 50 euroa rahaa, koska viikko on ohi ja hän haluaa mennä kauppaan karkkia ostamaan. Lisäksi lauantaina isovanhemmat antavat aina hänelle 250 euroa rahaa viikonlopun viettoon. Vastineeksi hän vie mummin kaljapullot kauppaan maanantaina.
Itse en viitsi näin toimia. Lapsen kurjaa esim. koulun jälkeen mennä kavereiden kanssa kauppaan. Ei pysty mitään ostaa.
Ainoa syy minkä keksin on karkin osto. Meillä on karkkipäivä ja se ei muutu siitä jos kaverit söis joka päivä herkkuja. Mutta ei täällä muutkaan lapset kaupassa käy 10-vuotiaina. Ihan älytöntä. Jos viikossa menee 25€ karkkiin, mieti nyt itekin!
ikäisen pitäisi saada rahaa mennäkseen koulun jälkeen kauppaan...karkkiako ostamaan vai mäkkärille puputtamaan?
Saa viedä tyhjät tölkit ja pullot ;)
Ainoa syy minkä keksin on karkin osto. Meillä on karkkipäivä ja se ei muutu siitä jos kaverit söis joka päivä herkkuja. Mutta ei täällä muutkaan lapset kaupassa käy 10-vuotiaina. Ihan älytöntä. Jos viikossa menee 25€ karkkiin, mieti nyt itekin!
No on aika kovaa on jos vain yhtenä päivänä saa karkkia. Jos et itse välitä karkista, niin ei sitä pidä lapsen suusta pois ottaa.
No on aika kovaa on jos vain yhtenä päivänä saa karkkia. Jos et itse välitä karkista, niin ei sitä pidä lapsen suusta pois ottaa.
Ei vaan koskaan muisteta antaa. Saavat sen sijaan rahaa hyvistä koetuloksista. 2€ kiitettävästä, 5€ 10 tai 10-. Sanakokeista ja muista pienemmpistä kokeista saa kympistäkin vain 2€. Hyvin ovat tienanneet molemmat, ovat vitosella ja kutosella.
Me toki maksamme pääosin kaikki menot. Tosin jos vain toinen menee esim. leffaan, maksaa omista rahoista. Jos molemmat menee, me yleensä maksetaan. Toinen lapsista ostelee paljon kirjoja yms. omilla rahoillaan. Toinen on hyvin pihi ja harkitsee tarkkaan, mihin rahojaan käyttää.
Kotitöitä tekevät ilman viikkorahaakin.
Ei vaan koskaan muisteta antaa. Saavat sen sijaan rahaa hyvistä koetuloksista. 2€ kiitettävästä, 5€ 10 tai 10-. Sanakokeista ja muista pienemmpistä kokeista saa kympistäkin vain 2€. Hyvin ovat tienanneet molemmat, ovat vitosella ja kutosella.
Me toki maksamme pääosin kaikki menot. Tosin jos vain toinen menee esim. leffaan, maksaa omista rahoista. Jos molemmat menee, me yleensä maksetaan. Toinen lapsista ostelee paljon kirjoja yms. omilla rahoillaan. Toinen on hyvin pihi ja harkitsee tarkkaan, mihin rahojaan käyttää.
Kotitöitä tekevät ilman viikkorahaakin.
Melkoisia suorittajapanikoijia kasvatatte. "Olet jonkin arvoinen vasta sitten, kun hikipinkoilet tarpeeksi."
Ja kyllä, olen itse se Kympin Tyttö, mutta koskaan ei porukat rahaa numeroista antaneet. Kehuja, haleja ja kiitosta kyllä, se riitti. Eikä stressannut ylisuorittamaan...
Harvoin käyttää mihinkään, kun karkkipäivän karkit yms kustantaa talo. Muutaman kerran on ostanut jotakin isompaa, esim Baby Bornin.
Viikkoraha ei ole sidottu kotitöihin, huoneen järjestely ja roskisten vienti on hänen vastuullaan.
Laitetaan tytön tilille rahaa aina välillä, yritetään pitää että tilillä on aina muutama kymppi. Tytöllä on kortti tilille, jolla maksaa omat välipalansa harrastuspäivänä, namiostoksensa ja aika usein käy lähikaupassa ostamassa jotain pientä kotiin. Ei olla pidetty kauhean tarkkaa lukua mikä osa ostoksista on tytön omia ja mitkä meidän maksettavia. Aika vähän tuo nameja ostelee.
saa 2 euroa viikkorahaa. edellytyksenä on tiskikoneen tyhjentäminen, roskien vieminen pyydettäessä ja oman huoneen siivous.
Lapsen "palkka" kokeesta on se arvosana. Lapsen pitäisi oppia siihen, että itse OPPIMINEN on palkitsevaa, eikä se materiaalinen palkkio, minkä siitä saa. Tosi surullista kuulla, että vanhemmat maksaa hyvistä arvosanoista. :(
Lapsen on hyvä oppia jo pienestä se että rahaa voi säästää, ja että on olemassa tietty määrä jonka voi käyttää. Ei kasva ihan avuttomia taloudenpitäjiä, kun jo pienestä oppii käsittelemään omaa rahaa.
Meillä oli aiemmin muutaman euron viikkoraha ja se edellytti oman huoneen siivouksen ja tiskikoneen tyhjennystä, mutta se ei oikein toiminut, kun itse ei aina muistanut maksaa. Ja ketään ei sitten kiinnostanut vessan siivous.
Nyt meillä on sellainen systeemi että kotityöt on hinnoiteltu, samoin koearvosanat. Ja mitä enemmän tekee kotitöitä niin voi saada parempaa 'palkkaa'. Tunnin kotisiivouksesta kertyy n. 4 e. Huono palkka kompensoi sitä että mielestäni kotityöt kuuluu kaikille. Koulu taas on lapsen työ ja mieluummin maksan hyvistä koearvosanoista palkkion, kuin annan ihan tyhjästä rahaa.
Tämä on meidän teinien mielestä paras systeemi ikinä eivätkä juuri pyytele rahaa kauppareissuihin. Kun lompakko kolisee tyhjyyttä, seuraavalla viikolla koti kiiltää :)
Meillä on aloitettu kotitöiden teettäminen lapsilla kun esikoinen oli 7 ja kuopus vasta viisi. Opetin laittamaan omat vaatteet kaappiin ja tyhjentämään astianpesukonetta.
Nyt viiden vuoden kuluttua näiden lisäksi imuroivat (koko talon) ja pesevät vessat, vievät roskia, kolaavat lunta. Joka hommasta saa euron arvoisen rastin. Kun jommalla kummalla on 10 rastia koossa, niin hän saa kympin ja toinen sen verran kuinka paljon on rasteja. Olen ikionnellinen että olen saanut lapset oppimaan kotitöiden teon. Rahoillaan ovat ostaneet esim potkulaudat, rullaluistimet, jääkiekkomailan. Hyvä systeemi ja lapset oppii ettei raha kasva puussa. Karkkipäivän karkit ostan minä, niihin ei tarvi laittaa omia tienestejä.
Tekee kuitenkin kotitöitä: käyttää koiraa, vie roskiksia, auttaa pyykkien kuivaanlaitossa, tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta ja tietty pitää oman koulupöydän kunnossa ja siivoaa leikkien jäljet.
Tosin aika ajoin annetaan rahaa ihan muuten vaan jemmaan, viimeks eilen 50e. Säännöllistä viikkorahaa oon aatellu antaa ehkä yläasteella vasta.
Mun mielestä ne kotityöt, varsinki omien jälkien siivous, kuuluu ihan normaali kotiaskareisiin eikä niistä makseta palkkaa/korvausta. Ehkä jostain isommasta, tyyliin vessanpesu, imurointi tmv. voisin maksaakin.