Hei te, jotka roikutte edessä ajavan takapuskurissa kiinni!
Eikö ole tullut mieleen, että jos edessä ajava jarruttaa, aiheutat peräänajon ja se on SINUN syysi?!Onko vaikeaa ajatella niin pitkälle?? Itseäni ainakin alkaa ahdistamaan, kun joku ajaa takapuskurissa kiinni vaikka itse ajan nopeusrajoitusten mukaan ja takana olevalla on mahdollisuus mennä ohi...Koko ajan saa olla valppaana ja yrittää arvioida kerkeääkö takapuskurissa roikkuva jarruttamaan jos valo vaihtuu viime hetkellä keltaiseksi ja pitäisi pysähtyä...Mikä siinä on niin vaikeaa pitää sitä turvaväliä? Ottaa todella päähän!!
Kommentit (71)
Liikennelainsäädännössä ei tunneta "alinopeus" käsitettä. Sen sijaan siellä on maininta, jonka mukaan liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla (TLL 24). Hitaasti ajamisesta ei kuitenkaan ole määrätty rangaistusta, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Korkeintaan auto ohjataan pois vilkkailta väyliltä tai kysytään syytä alinopeuteen.
Tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä.
Haloo urpo! Tieliikennelaki ei todellakaan tunne käsitettä alinopeus. Nopeusrajoitus kertoo suurimman sallitun nopeudun. Mitään alinopeutta ei ole olemassakaan. Fucking idiots.
että monet lisää mielessään siihen suurimpaan sallituun nopeuteen sen verran että ei saa sakkoja jos tutkataan, siis n 7km/h kaupaungissa, n 10 km/h maantiellä. sitten on taaas nämä joka ajaa MITTARIN MUKAAN tasan suurinta sallittua eli yleensä käytännössä 5km/h alinopeutta niin johan on joku puskurissa, minkäs teet. ihan ok se munki puolestani on että jotkut ajaa hiljempaa. itekki ajan hiljaa jos esim keli sitä vaatii. ja keli saattaa vaatia minun ajokokemuksellani ja minun autollani paljon hiljaisempaa vauhtia kuin jollakin toisella.
ei siinä auta kun väläytellä jarruvaloja säännöllisin välein kunnes takana oleva hermostuu ja joko menee ohi, tai jättää vähän väliä.
Mun mielestä tässä on nyt puhuttu sellaisesta tilanteesta, jossa ajetaan rajoitusten mukaan ja joku tulee silti pukskuriin roikkumaan. Esim. jos ajat 80 alueella 85 ja joku roikkuu puskurissa kiinni, eikä silti mene ohi.
Meidän kohdalle on kerran osunut tuollainen hullu roikkuja. Meillä oli vielä mies (ammattikuski) ratissa, joten ei voi syyttää että nainen ajoi taas liian hiljaa. Siis ihan normaalisti ajettiin ja vauva takapenkillä vielä. Siihen tuli sitten outo roikkuja taakse ihan tosi lähelle välillä. Keski-ikäinen pariskunta, jotka vielä naureskeli, siis ihan selkeästi kiusanteoksi tulivat liian lähelle. Pari kilometriä ajettiin ihan perätysten kunnes mies hiljensi varovasti niin paljon, että niiden oli pakko mennä ohi.
Siinä oli kyllä aidosti tosi vaarallinen tilanne. Ne roikkujat ei varmaan oikeen tajunneet edes tajunneet sitä.
takapuskurissasi roikutaan ja edessäsi on tyhjää tietä vaikka miten pitkälle, se kertoo vain ja ainoastaan siitä että hidastelet ja ärsytät näin ollen muita. Vastaapa tähän: Miksi minun takapuskurissani EI roikuta? Ei koskaan? Täytyyhän siihen joku syy nyt olla, eikö vain?
ajat koko ajan ylinopeutta? Oletko sama provoaja, joka provoili koko ajan tuossa rekka-jutussa?
perässäroikkujat juuri aiheuttaa sen jonon.
Yksi auto, ajoi vaikka kuinka hiljaa ei ole vielä jono.
Eli jos joku ajaa hiljaa, siitä mennään ohi.
Nenään pitäisi lyödä näitä roikkujia.
Tero
Mahdatkohan tajuta miksi? Koska se lisää peräänajamisen riskiä!Idiootti...
Kolmosen kautta neloselle ja sierra jättää. Jopa kaikki bemarit sekä audit
Jos ajetaan liian hitaasti eikä ohitusmahdollisuuksia tule. Ajan aina sen 10% ylinopeutta ja mikään ei ärsytä liikenteessä niin paljon kuin tasanopeutta (tai alinopeutta) ajavat.
Kerran tosin rekka roikkui takapuskurissani, vaikka ajoin sitten reippaampaakin ylinopeutta. Alkoi kuitenkin pelottamaan niin paljon oman hengen takia, että jouduin pysähtymään lähimmälle bussipysäkille ja päästämään kiireisen rekan ohi. Kummallista käytöstä ammattikuskilta, minulla kuitenkin on aika pieni auto, joka helposti menee ruttuun kun siihen tuollainen ajoneuvo rysäyttää.
Ohittaminen tai parin km/h ylinopeus ei nopeuta teidän matkaa ollenkaan. Turvaväli on oltava suunnilleen kahden katuvalon tai aurauskepin verran.
Minä ajan rajoitusten mukaan kelin huomioon ottaen. Samoin niillä tieosuuksilla, joissa on hirvivaara ja tiedän, että on paljon hirviä, hidastan vauhtia, jotta en saa hirveä syliini. Harrastan myös moottorijarrutusta, eli eikö kannattaisi turvaväli pitää, ettei tule kolaria.
Jotkut ajavat selkeästi alinopeutta tai oman mittarinsa mukaan nopeusrajoituksen mukaan eli alinopeutta. Saisi vetää reunaan jos vetää letkaa perässään, jos suurin osa ajaisi kovempaa (esim kelin salliessa). Itse jos ajan vähintään nopeusrajoituksen mukaan ja silti joku roikkuu puskurissa eikä mene ohi, voin jarruttaa äkillisesti. Jos taas haluan ajaa hitaammin kuin muut eikä ohitusmahdollisuuksia ole, vedän bussipysäkille ja annan tilaa enkä ole tien tukkona.
ainoastaan kun edessä ajava ajaa alinopeutta ja ohittaminen on liian vaarallista/ mahdotonta. Myös silloin kun joku köröttää vasemmalla kaistalla eikä ymmärrä väistää roikun perässä.
Jos ei tientukko ymmärrä tehdä tilaa ja sujuvoittaa liikennettä niin on sen ansainnut.
meinaatko että on sinun matkaasi jotenkin nopeuttava tekijä kun roikut perseessä, etkä muutamia metrejä kauempana? Vai meinaatko, että edellä ajavaa haittaa tosi paljon kun sinä maksat omasta pussistasi laskun mikä tulee siitä kun ajat edellä ajavan perseeseen? Tosi kurjaa juu sille edellä ajavalle :D
mulla esim. nyt 3 sakkoa, en kertakaikkiaan VOI ajaa yhtään ylinopeutta tai kortti menee! Aina kaikki ei ole vaan huonoa ajotaitoa. Olen joskus jopa jarruttanut täysiä, sillä saa tehokkaasti karkoitettua roikkujat, peräänajajahan senkin korvaa!
Pysy köröttelemässä siinä oikeanpuoleisella kaistalla ja jätä se vasemmanpuoleinen vapaaksi niille jotka haluavat ajaa lujempaa, so simple.
Pysy köröttelemässä siinä oikeanpuoleisella kaistalla ja jätä se vasemmanpuoleinen vapaaksi niille jotka haluavat ajaa lujempaa, so simple.
vilkuttamaan jarruvaloja, niin johan alkaa väliä syntymään. Minä teen myös niin, että jos joku tuee persiiseen roikkumaan, niin hidastan vauhtia. Ihan kiusallaan lisää. :)
Oottekos muuten muut huomanneet, että kun pitää kunnon turvavälin edelliseen autoon, niin nää kaikki samat pösilöt kiilaa aina kauheella vauhdilla siihen turvaväliin. Kerran yks kuski tööttäili ja näytteli ties mitä arvokkaita merkkejä kun sen mielestä pidin vissiin liian pitkää turvaväliä edelliseen.
Noh kumma juttu, en ole kertaakaan ajanut kenenkään perseeseen ja mun perään on ajettu 3 kertaa. ... En ole mitään joutunut maksamaan tietenkään.
en teistä hidastelijoista sen suurempaa stressiä ota -ajan aina ohi. Vaikka väkisin.
Sehän joitain -harvoja- ärsyttää... :)
Kunei ne teidän tavisautot vaan kulje niin ette pysty ohitustani haittaamaan.
Sori vaan että menen kalliilla autollani ohi!
Se nyt vaan on niin, että tienvarsikyltissä lukeva nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta ko. tiealueella, joten siinä ei kyllä ruveta jonkun perskärpäsen takia sääntöjä rikkomaan. Tunnenpahan ylemmyydentunnetta, kun ajattelen sitä perässä roikkuvaa urpoa.
Suomessa on liian alhaiset nopeusrajoitukset, siksi niihin moni suhtautuu vain suosituksina. Moottoriteille 140 ja kahdeksankympin alueille 120 kiitos. Minä ajan aina taajaman ulkopuolella 15-20 kilometria tunnissa ylinopeutta enkä ole koskaan joutunut sakotetuksi.
kohti tasaista vauhtia kahta kaistaa. Perässä roikkuminen sekä vasemmalta ja oikealta ohittaminen on niin turhaa, kun sieltä ei vaan pääse minnekään ohittamalla tai läähättämällä. Turvaväli sen sijaan on tärkeä, mutta välillä mahdoton tehtävä.
Mun mielestä liikenne tuolla pätkällä sujuu pääasiassa ihan hyvin. Välillä kohdalle osuu "keksimääräistä parempi kuski" ja välillä turisti.
että kannattaa jättää auto kotiin ja matkustaa junalla tai bussilla, jos aikomuksena on tukkia maantiet omalla jääräpäisyydellä. Ajelen etupäässä ulkomailla sekopääajokulttuurissa ja aika harvoin täällä näkee näitä itsepäisiä "minäajannopeusrajoitustenmukaan" suomityyppejä, jotka eivät voi väistää tai valttämättä ajavat keskiviivan tuntumassa tehden ohituksen ainakin ruuhkaisina aikoina mahdottomaksi. Joustavuus on ehdottomasti se asia, jota peräänkuulutan suomalaiseen liikennekulttuuriin.
Jos et halua, että takapuskurissa ollaan kiinni, tee tilaa. Ei tarvitse olla muiden moraalinvartija, itse ainakin väistän tai yritän tehdä ohituksen helpommaksi, jos huomaan että joku hullu haluaa ehdoin tahdoin ajaa ylinopeutta. Ei se minulta ole pois.
en teistä hidastelijoista sen suurempaa stressiä ota -ajan aina ohi. Vaikka väkisin.
Sehän joitain -harvoja- ärsyttää... :)
Kunei ne teidän tavisautot vaan kulje niin ette pysty ohitustani haittaamaan.
Sori vaan että menen kalliilla autollani ohi!
ville 5v ajaa hienolla ja nopeella autolla :) ha haaaa
Liikennelainsäädännössä ei tunneta "alinopeus" käsitettä. Sen sijaan siellä on maininta, jonka mukaan liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla (TLL 24). Hitaasti ajamisesta ei kuitenkaan ole määrätty rangaistusta, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Korkeintaan auto ohjataan pois vilkkailta väyliltä tai kysytään syytä alinopeuteen.
Tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä.