Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinua "pilkattu" murteesi takia?

Vierailija
13.04.2012 |

Meitä on.

Olimme sukujuhlissa. (toisella puolen suomea)

Olis ollu hauskaakin, mutta..

Siskoni, teinipoka jaksoi väännellä ja käännellä puhumisiamme.

Aluks tunsin itseni tyhmäksi, mutta aika äkkiä tajusin tämän pojan olevan tyhmä.

Ei jääny traumoja, muttei olla ko. pojan suhteen paljookaan tekemisissä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus nuorempana. Ja sitä sitten opetteli sellaisen todella neutraalin puhetavan, jossa mikään intonaatiokaan ei paljastaisi omaa taustaa, kun sitä oppi häpeämään.

Nykyään en enää jaksa välittää. Virallisissa tilanteissa puhun edelleen aika neutraalisti, vapaa-ajalla viännän vähän seuran mukaan enemmän tai vähemmän.

Ja se on tosiaan kumma juttu, että kotiseudulle matkustaessa tai vanhempien kanssa puhelimessa puhuessa se murre menee jostain selkäytimestä päälle hetkessä.

Vierailija
2/19 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunut Helsingissä 19v. Aina kun tulee tänne (pohjois-karjalaan), puhuu niinku MYÖ.

Miten joku osaa vaihtaa murretta/puhetyyliä niin nopeasti, eikä juuri lipsu siinä.

Olen ikäni asunut Hämeessä tai sen laitamilla, mutta kaikki lapsuuden kesät vietin mummolassa Turun suunnalla. Opin puolittain puhumaan siellä ja isäni puhui siihen aikaan vielä vahvasti murteella.

Ei mun tartte puhua kuin vartti mamman kanssa puhelimessa, kun se jo kuuluu puheesta, että mammalle on soitettu. En edes itse huomaa sitä. Sama homma, jos vaikka jossain leffassa joku puhuu vahvasti turkulaisittain. (Tuntematon sotilas on aika paha :D)

Mun umpisavolaisesta miehestänikin kuulee heti, jos se on soittanut äidilleen. Vaikka muuten ei savoksi haastelekaan enää.

Ei se ole taito. Sitä ei tarvii opetella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin nuorena työn perässä Itä-Suomeen ja paikalliset vinoilivat "hesalaisesta" puhetavastani. Mikä sinänsä oli hassua koska en edes ole koskaan asunut Helsingissä enkä lähikunnissa. Hupia sai erityisesti aikaan sanat 'mä', 'fillari' ja 'sontikka'. Tuota mä:tä kommentoitiin erityisen usein. Ei ilkeästi, mutta vähän yritettiin annettiin ymmärtää että sen sanan käyttö on leuhkaa.

Vastaavasti tuon työreissun jälkeen tietenkin kotona naureskeltiin puheeseeni tarttuneelle 'mielle'. Se lähti nopeasti tosin pois töiden loputtua.

Vierailija
4/19 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska osaan vaihtaa puhetyylini asuinalueelle sopivaksi.

En kertakaikkiaan jaksa kuunnella sitä ainaista naljailua murteestani.

Meillä kun juottais mehhuu ja syöttäis tommaattii ja omennoo..........

Vierailija
5/19 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie puhun vahvaa eteläkarjalaa, mikä on iha muutama kunna alueel enää voimissaa. Täst saa kuulla ihailuu ja hymähtelyy sekä opiskelupaikkakunnal et miehe suvu piiris. Mie pelkään, et tää murre tarttuu, mis mie nykyjää asun :( Mie rakastan miu omaa murretta enkä mie haluis hukata sitä! Mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust! ;)

Vierailija
6/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunut Helsingissä 19v. Aina kun tulee tänne (pohjois-karjalaan), puhuu niinku MYÖ.

Miten joku osaa vaihtaa murretta/puhetyyliä niin nopeasti, eikä juuri lipsu siinä.

Vierailija
7/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suan kyllä ylleensä huastella niinku tykkeen, mutta kun siitä huastamisesta kuuloo niin selevästi sen että savostahan se tuokii tallukka on, nii jopa alakaa se irvaelu meijän savolaesten kierouvesta ja suoranaaesesta tyhmyyvestä. Mitä enemmän viännän sitä tyhmemmäks luullaan,

joten olen opetellut tietyissä tilanteissa puhumaan mahdollisimman neutraalisti murrettani ja syntyperääni mitenkään esiintuomatta.

Vierailija
8/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostaisyytä meidät mielletään tyhmäksi.

Vierailija
9/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta opiskelupaikkakunnalla oma murteeni herätti paikallisissa huvitusta ja keskustelua. Ihan positiivisessa mielessä kyllä, sellaista kulttuurien vaihtoa. :)

Vierailija
10/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, olin pääsykokeissa Turussa ja siellä oltiin aivan ihastuneita pohojammaammurteeseen jota suht leviää puhun...

Koskaan ei ole kukaan pilkannut. Jaa no ne itäsuomalaiset jokka tulee tännepäin kouluihin niin aluksi pilkkaa yleisesti koko murretta...

Vierailija
11/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinaisesti pilkattu ei ole.

t. porilainen

Vierailija
12/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin silloin vanhempieni murteen mukaisesti "käjet" tai "käet", kun piti olla kädet. (Porvoo)

Sanoin "ratio", kun po. radio.

Sen jälkeen kieli on asettunut eteläsuomalaiseksi yleiskieleksi ilman vahvaa pk-seudun nasaalia.

Asun nyt Lapissa ja saan AINA kuulla, että en kuulemma ole täältä päin, mistä olen? Ikävästi sitä ei ole kysytty koskaan. Tahdon pitää omanpainotukseni ja mä-sä:kieleni.

Vierailija
13/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme ulkomailla, lomalla. Leikki-ikäiset lapset mukana.

Laivaretkellä eräs nainen hakeutui koko ajan lähelle. Kuulemma sen takia, että saa kuulla kotiseutunsa murretta (lapsuuden aikasta).

Vierailija
14/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin ystäväni kanssa terassilla.

Viereiseessä pöydässä oli "turisteja", ihan tavallisia miehiä, eteläsuomesta.

Näillä oli otsaa pilkata meidän keskemäistä keskusteluamme.

Tosi outoa, eikö.

Vierailija
15/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta heistähän se kertoo aika paljon.

Vierailija
16/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen stadilainen ja maalla pitää unohtaa kaikki stadilaiset murresanat, muuten saa kuulla jatkuvaa pilkkaa.

Vierailija
17/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä luulet? =D

Vierailija
18/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vääntää savoa böndellä. Broidi viittä vaille hakattiin snagarilla Mikkelissä.

Vierailija
19/19 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo tietääkseni kiusattu. jos on niin en ole ymmärtänyt kiusaukseksi. hyväntahtoista vittuilua kyllä liikuu.

oma ongelmani on se että kun oon lapsuuteni asunu idässä, etelässä, pohjanmaalla ja lapissa vuoronperään niin takataskussa on monta erilaista murretta. vaikka puhun periaatteessa kainuun murteella niin jos joku joltain minulle tutulta murrealueelta tulee puhumaan niin melko nopeasti tahtomattani vaihdan tähän murteeseen ja toinen saattaa sen tietysti tulkita vittuiluna, 'mie' ja 'sie' varsinkin tulee puheeseen samantien jos joku muu niitä käytää, en vaan mahda sille mitään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä