Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka teidän asuntolainanne on taannut, kun av-palstan mukaan takaajaksi ei pidä mennä :)?

Vierailija
12.04.2012 |

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin säästänyt noin 70 000€, asunto maksoi 130 000€ eli ei tarvittu mitään takauksia, kun lainaosuus oli reilusti alle asunnon arvon.

En mitenkään tietoisesti säästänyt noin isoa summaa vaan se vain jotenkin kertyi tileille ja rahastosijoituksiin. Mukava yllätys tietenkin siinä vaiheessa kun ei tarvinnutkaan ottaa niin paljoa lainaa.

Veljeni lainan takasivat vanhempamme. Hänelläkin oli säästöjä mutta ne + asunnon arvo eivät riittäneet vakuudeksi. Niinpä vanhemmat takasivat "vajaaksi jäävän" osuuden. Nyt kun asunnon ostosta on jo kulunut vuosia, vanhempien takaus on jo aikoja sitten poistunut. Heti siis kun lainaa oli jäljellä vain sen verran että asunto yksistään riitti vakuudeksi niin vanhempamme vapautuivat takaajan roolista.

Vierailija
42/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin säästänyt noin 70 000€, asunto maksoi 130 000€ eli ei tarvittu mitään takauksia, kun lainaosuus oli reilusti alle asunnon arvon.

En mitenkään tietoisesti säästänyt noin isoa summaa vaan se vain jotenkin kertyi tileille ja rahastosijoituksiin. Mukava yllätys tietenkin siinä vaiheessa kun ei tarvinnutkaan ottaa niin paljoa lainaa.

Veljeni lainan takasivat vanhempamme. Hänelläkin oli säästöjä mutta ne + asunnon arvo eivät riittäneet vakuudeksi. Niinpä vanhemmat takasivat "vajaaksi jäävän" osuuden. Nyt kun asunnon ostosta on jo kulunut vuosia, vanhempien takaus on jo aikoja sitten poistunut. Heti siis kun lainaa oli jäljellä vain sen verran että asunto yksistään riitti vakuudeksi niin vanhempamme vapautuivat takaajan roolista.

Miten kauan olit "vahingossa" säästänyt 70 000 €? En nuorena aikuisena ymmärrä miten noin paljon voi edes säästää... Parin vuoden säästöt ovat tuottaneet 2 500 € mulle ja tuntuu aivan toivottomalta, että olisi edes joskus kasassa sen 10 % tulevasta asuntolainasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin äkkiä, ettei oltu ehditty säästöjä kerryttää kuin käsirahan verran. Kummankin vanhemmat olivat meillä takaajina samalla pienellä osuudella, talo oli suuremmaksi osaksi vakuutena.

Ensiksi maksoimme takaajat ulos parissa vuodessa.

Meillä on velaton talo ollut nyt 5 vuotta. Onnistuttiin löytämään edullinen.

Vierailija
44/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan olit "vahingossa" säästänyt 70 000 €? En nuorena aikuisena ymmärrä miten noin paljon voi edes säästää... Parin vuoden säästöt ovat tuottaneet 2 500 € mulle ja tuntuu aivan toivottomalta, että olisi edes joskus kasassa sen 10 % tulevasta asuntolainasta.

Olen eri tyyppi kuin 70 000 euroa säästänyt, mutta mä olen vähän samaan tapaan vahingossa säästänyt noin 20 000 euroa puolessatoista vuodessa. Aloitin siis puolitoista vuotta sitten vakityössä. Pienille tuloille sovitetut menot ovat kai salaisuus. Opiskeluaikana minulle kertyi kymppitonni (pari tonnia säästössä sitä ennen). En itse koe eläväni mitenkään erityisen säästeliäästi.

Vierailija
45/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin takuuosuus asuntolainasta oli vain 35000 e ja loppulainan vakuudeksi riitti asunto.

Vierailija
46/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten rahaa oli kertynyt noin paljon. Asuin vanhempieni luona ilmaiseksi koko opiskeluajan ja valmistuttuani ammattikorkeakoulusta 23-vuotiaana muutin omilleni. Kotona asuessani olin säästänyt kaikki kesätyörahat, ylioppilaslahjarahat yms. Opintolainaa ei ollut. En mitenkään erityisesti yritä kituutella mutta olen vain luonteeltani säästäväinen. Kun menin töihin niin palkasta jäi suurin osa säästöön, koska asuin hyvin halvalla.

Toki matkassa oli myös onnea mukana. Olin sijoittanut rahoja rahastoihin, jotka tuottivat hyvin. Ihan sattuman kauppaa oli myös sekin, että kun myin rahastot, kurssit olivat korkealla ja sain hyvän voiton. Kaikkia säästöjä ei siis oltu tienattu työllä vaan osa ihan vaan saatu hyvällä tuurilla. Hämmästyin kyllä itsekin tuolloin kuinka paljon rahaa minulla oikeasti oli. Asunnon ostaessani olin 30-vuotias eli kyllähän tuota aikaakin siinä oli kulunut.

Vierailija
47/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöjä ei ole yhtään. Asunto käy vakuudeksi vain 70% lainasta, valtiontakaus (max 85 prosenttiin lainasta, eli käytännössä siis 15%) ja loppu 15% on ostettava pankin luottotakaus (max 25 tonnia per lainan hakija).

Valtion ja pankin takaukset ovat maksullisia.

Kun ostimme asuntomme v. 1995, noita valtiontakauksia tai pankin takauksia ei vielä ollut. Ja koska ostimme asunnon ex tempore (vuokra-asunto meni alta), pyysin vanhempani lainan takaajiksi. Oli ihan ok, takuu maksettiin pois muutamassa vuodessa.

Vierailija
48/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se 15% laittaa säästöistä asuntoa ostaesa. 15% takas valtio ja 70% kattaa itse asunto-osake.

tuo 15% eli 18 0000 ,siitä oli 8000 mun miehen osakesäästöistä just ennenkuin kurssit romahti viitisen vuotta sitten, 10000 oli mun koulun ohella työssä tekemiä säästöjä.

Vierailija
49/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ennenkuin tavattiin. EI olla tarvittu takaajia.

Vierailija
50/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo päästy eroon.

Vierailija
51/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 20 vuotta sitten, eikä silloinkaan tarvittu henkilötakaajia.

Ei siis henkilötakaajia meillä, vaan valtion takaus osalla summasta, ja loput takaa talo itsessään. Käsirahaosuus on luonnollisesti ollut itsellä.

Vierailija
52/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) omat säästöt osaksi

2) ostettava asunto lopun osaa.

Mulla ei ole koskaan ollut takaajia. Mutta me ei ollakaan ostettu heti mitään 5H ja jne. kämppää, vaan ensimmäinen koti oli miniminikaksio.

Vierailija
53/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli 40 tuhatta säästössä kun ostin asunnon. Ja ihan omalla työllä ansaittua rahaa.

Vierailija
54/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta takasivat vain sen osan lainaa mihin ei se itse asunto riittänyt varsinkin kun otimme vähän isomman lainan, että saimme myös remontti ja huonekalurahaa.

Vierailija
55/55 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on pankinjohtaja ja on aina ollut tiukasti mielipiteensä kanssa, että vuokralla asuminen on sulaa hulluutta, joten ostimme mieheni kanssa asunnon heti valmistuttuamme. Lisäksi äiti ymmärsi, että kannattaa hyödyntää 90-luvun laman jälkimainingeissa vielä halvat asunnot eikä jäädä vuositolkulla säästelemään, kun molemmat saimme heti vakituiset työpaikat. Eikä siinä vaiheessa ollut säästöjä kun ei tosiaan asuttu opiskeluaikana vanhempien luona ja opintolainaa välteltiin kuin ruttoa.

Ei tarvinnut ruinata vakuuksia, vaan molempien vanhemmat pitivät sitä järkiratkaisuna. Vakuudet tietenkin vapautettiin heti kun lainaa sai sen verran maksettua.

Kummankaan vanhempien koti ei ollut listankaan vertaa vakuutena vaan vanhempieni osalta sijoitusasunto ja appivanhemmilta rahavakuus.

Fiksusti mielestäni äiti silloin neuvoi, ei olla sen koomin vakuuksia tarvittu, koska myyntivoitoilla on aina katettu kevyesti siirtyminen isompaan ja nyt 40 v on lähes velaton arvokas omakotitalo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä