Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kudostyyppi HLA-B27 ja tulehdukselliset autoimmuunisairaudet, kokemuksia?

Vierailija
01.08.2013 |

Onko täällä ketään, jolla tuo kudostyyppi olisi positiivinen ja riesana esim. reumasairauksia? Kuinka kauan teillä kesti diagnoosin saaminen?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla krooninen iriitti (vain toisessa silmässä) ja siihen jatkuva estolääkitys. Tuo lääkitys on puolestaan poikinut glaukooman samaan silmään, siihenkin tietysti lääkitys. Lisäksi kilpirauhasen liikatoiminta ( Basedowin tauti). Suolisto-ongelmat diagnosoitu IBS:ksi (onneksi ei Crohn!).

Vierailija
22/41 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen. Kudostyyppi selvitettiin selkärankareumaa epäillessä. Crohnin tauti ja Hashimoton tyreoidiitti löytyy, molemmissa liitännäisinä niveloireita. 

Eihän kudostyyppi kerro mitään! 14% suomalaisista on tuo kyseinen kudostyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 15:18"]

Onko täällä ketään, jolla tuo kudostyyppi olisi positiivinen ja riesana esim. reumasairauksia? Kuinka kauan teillä kesti diagnoosin saaminen?

Miehellä kesti 10 vuotta saada selkäraumareuman dg ja biologinen lääkitys. Pojalla asia selvisi onneksi alle vuodessa.

Täälläkin miehellä alkoi selkärankareuma oireilla noin 12-vuotiaana ja noin 20-vuotiaana sai diagnoosin. Biologisia ei ole alittanut vielä.

Vierailija
24/41 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kudostyyppi mitään todista. Olen sairastanut psoriasista jo kymmenia vuosia, on kilpirauhasongelma ja colitis ulcerosa ja selkä on kipuillut jo varmaan kymmenen vuotta ainakin ja nyt hiljattain lopulta todettiin psoriasisartriitti. Samalla testattiin tuo HLA-27B ja sepä olikin negatiivinen! 

Aloitin kuukausi sitten lievän sytostaatin ja kunhan se on purrut tarpeeksi, alan saada biologista lääkettä.

Vierailija
25/41 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla reuma sidekudoksissa. Oireet ja vaivat loppuivat kun jätin pois viljatuotteet, maituotteet, käsitellyn sokerin ja muut prosessoidut ja kemikaaleja täynnä olevan ruuan.

Hieno homma:-D

Vierailija
26/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tietoa ei kannata vastata.

Vierailija
27/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen. Kudostyyppi selvitettiin selkärankareumaa epäillessä. Crohnin tauti ja Hashimoton tyreoidiitti löytyy, molemmissa liitännäisinä niveloireita. 

Se kertoo alttiuden ko sairauksille. Ei sitä, että kaikki saavat niitä tauteja,

Vastaavia kudostyyppeihin liittyvä sairauksia on esim, narkolepsia, kovaoireinen borrelioosi ja jersinian aiheuttamat taudit, myyräkuumeen vaikea muoto.

Näistä on kauan jo ollut tutkimustietoa.

T.tutkija

Vierailija
28/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavia kudostyyppeihin liittyvä sairauksia on esim, narkolepsia, kovaoireinen borrelioosi ja jersinian aiheuttamat taudit, myyräkuumeen vaikea muoto.

T.tutkija

Hei tutkija. Altistaako HLA B27 myös noille mainitsemillasi sairauksille vai liittyykö niihin jokin toinen kudostyyppi?

Vierailija
29/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja nuorella myös negatiivinen mutta molempia tutkitaan reumapolilla. Kivut eri osissa kehoa, nyt pääsen alaselän magneettiin. Työterveydessä määrättiin jumppaa ja sauvakävelyä, kipulääkkeitä ja allergialääkkeitä. Olen hoikka, jopa laiha, en tupakoi. Nuori hoikka ja jäntevä, hänellekin koululääkäri määräsi kuntosalia ja oli vielä alakoulussa silloin. Jopa fysioterapeutti läksytti minua siitä miten tulee olla liikunnallisena esimerkkinä lapselle. Ja me molemmat olemme ulkoilleet ja arkiliikkuneet paljon ihan viime syksylle asti. Anteeksi avautuminen, mutta turhauttaa täälläkin kun nuoren kivuille ei löydy syytä :(

Vierailija
30/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja nuorella myös negatiivinen mutta molempia tutkitaan reumapolilla. Kivut eri osissa kehoa, nyt pääsen alaselän magneettiin. Työterveydessä määrättiin jumppaa ja sauvakävelyä, kipulääkkeitä ja allergialääkkeitä. Olen hoikka, jopa laiha, en tupakoi. Nuori hoikka ja jäntevä, hänellekin koululääkäri määräsi kuntosalia ja oli vielä alakoulussa silloin. Jopa fysioterapeutti läksytti minua siitä miten tulee olla liikunnallisena esimerkkinä lapselle. Ja me molemmat olemme ulkoilleet ja arkiliikkuneet paljon ihan viime syksylle asti. Anteeksi avautuminen, mutta turhauttaa täälläkin kun nuoren kivuille ei löydy syytä :(

Hieno homma kuitenkin, että olette päässeet tutkimuksiin - sekään ei ole aina helppoa. Reumasairauksien diagnosointikin on usein hidasta ja hankalaa, toivottavasti saatte oireisiin lääkitystä vaikka tutkimukset olisivatkin kesken. HLA B positiivisuus kytkeytyy usein selkärankareumaan ja spondylartropatiaan, mutta ei se mikään välttämätön edellytys diagnoosin saamiselle ole.

Ymmärrän, että kehotukset liikunnasta turhauttavat, mutta oikeasti itselle soveltuva liikunta on todella tärkeä kipujen vähentäjä reumasairauksissa. Laadultaan ja määrältään sopivan liikunnan lisäksi riittävän tehokas kipulääkitys on tärkeää. Samoin kannattaa satsata unen laatuun ja määrään, mikäli vaan mahdollista. Huono nukkuminen ihan tutkitusti lisää tulehdusta kehossa ja kipuja. D-vitamiinia reilusti ja punainen liha minimiin.

Ylläoleva perustuu omaan pitkään kokemukseen reumaatikkona ja reumakuntoutuksessa saatuihin vinkkeihin

Vierailija
31/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
32/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudos tyyppi? Mistä ihmeestä te puhutte? Ihan hepreaa mulle, mutta alkoi kiinnostaa.

Vierailija
33/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.tutkija

Hei tutkija. Altistaako HLA B27 myös noille mainitsemillasi sairauksille vai liittyykö niihin jokin toinen kudostyyppi?

Ei kaikille, kannatta googlata kudostyyppejä käsitteleviä artikkeleita, joista löytyy paljon tietoa:

Tyyppjä on HLA, DR, DQ ym, joista muutamilla on altistava vaikutus esim. mainitsemiini sairauksiin ja mahdollisesti muihinkin tauteihin.

Kiitos mielenkiinnosta, se osoittaa älyä ja avointa asennetta.

T.tutkija

Vierailija
34/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kudos tyyppi? Mistä ihmeestä te puhutte? Ihan hepreaa mulle, mutta alkoi kiinnostaa.

Suosittelen googlaamista sinullekin, saat mielenkiintoista tietoa.

T.tutkija

Vierailija
35/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oon HLA-B27 negatiivinen ja mulla on kaksi aktiivista autoimmuunisairautta (erittäin hankalahoitoinen astma sekä siihen liitännäisenä useampi vaikea allergia ja lisäksi Crohnin tauti). Olen näiden lisäksi sairastanut yhden erittäin vaikean reaktiivisen niveltulehduksen.

Eli sairastua voi tuosta kudostyypistä huolimatta, toki se ilmeisesti lisää autoimmuunisairauksien riskiä.

Vierailija
36/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Kyllä kertoo!

https://www.duodecimlehti.fi/duo80155

1998

"Yli 25 vuotta sitten todettiin, että 90–100 % selkärankareumapotilaista ja 70–80 % reaktiiviseen artriittiin sairastuneista olivat kudostyyppiä HLA-B27. Nämä taudit kuuluvat seronegatiivisiin spondyloartropatioihin ja ovat tautiperheen tyypillisimmät edustajat. Erityisesti reaktiivisen artriitin patogeneesi on innostanut tutkijoita, koska taudin laukaisevat infektiot (yersinia-, salmonella ja kampylobakteerienteriitti ja Chlamydia trachomatis -infektio) voidaan todeta luotettavasti."

-

Homma eteni suunnilleen seuraavasti vuonna 1982 (ekat iriittisoireet 1980)

-ihmeellisiä niveltulehduksia

-värikalvotulehduksia (iriittis) x 50++

---> Ei tolkun häivää ensi alkuun diagnooseissa. Olin armeijassa ja Tilkka tuli tutuksi, viikon parin välein kävin siellä kohdatakseni aina uuden lääkintäkokelaan (=märkäkorva varusmieslääkäri; ihan oikea siis mutta kokematon)   Epäiltiin jopa luusyöpää ja kävin eräänlaisessa varjoainetutkimuksessa, joka ei asiaa valaissut. Ainoa mitä löytyi, oli erittäin korkeat yersinian vasta-ainetasot. Eli mitä ilmeisimmin yersinia-infektio oli puhkaissut kroonisen reumatyyppisesti oireilevan setin kaikenlaista pikkuhauskaa.

-

Meni kuukausia, ennen  kuin vanha jumalattoman huonossa maineessa ollut vanha sotilaslääkäri "Mengele" toisaalla puuttui peliin ja määräsi tetrasykliiniä ja fysiologista hoitoa ja sen kerran pölkky-nilkka saatiin kondikseen viikoissa.

-Sitten menikin vuosia ja kymmeniä värikalvotulehduksia, ennen kuin vasta TYKS:n vanhempi naiserikoislääkäri rönthgenkuvista ja muusta osoitti pitkälle edenneen selkäreuman ainakin 35-vuotta sitten.

===> Salazopyrin estolääkitys, ja kuin elämässä olisi uusi lehti kääntynyt. Värikalvotulehdukset kävivät tavattoman harvinaisiksi ja lähes aina "omasta syystä". Lonkan pahimmillaan halvaannuttavat ja kävelyä estäneet kolotukset hävisivät. Sama jatkuu ja nyt eläkkeellä ilman sen kummempia terveydellisiä ongelmia.

Miten voisin hyvä AP jotenkin asiaa valaista sinulle?

Vierailija
37/41 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on onneksi HLAB27 kudostyyppi. Siitä on ollut paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Genotyyppi antaa suojan mm. AIDS ja hepatiitti viruksia vastaan. USA:ssa ja Saksassa huippuyliopistot tutkivat HLAB segmenttien geenejä. USA:n hallituksen sivujen mukaan juuri HLAB27 antaa suojaa maailman kaikkein vaarallisimmille virustaudeille : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21302207

Vierailija
38/41 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla reuma sidekudoksissa. Oireet ja vaivat loppuivat kun jätin pois viljatuotteet, maituotteet, käsitellyn sokerin ja muut prosessoidut ja kemikaaleja täynnä olevan ruuan.

Fibromyalgia ei ole reumalääkärin mukaan edes sairaus, pikemminkin ominaisuus.

HLAB-27 kudostyyppi voi olla ihmisellä tai se voi olla olematta, mikäli on tehty fibromyalgia dg. Fibromyalgiaksi tulkitut oireet voi myös vähentyä ferritiinin ollessa korkeammalla, mutta aivan kaikki oireet ei raudallakaan poistu. Epäselvyyttä diagnoosissa

Vierailija
39/41 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä on tuo ja minullakin todennäköisesti, tosin ei ole testattu omalta kohdalta. Onneksi ei ole ollut mitään isompaa, isällä joskus polven kanssa ohimenevää vaivaa ja itselläni tuli kerran silmään sisäinen tulehdus, joka todennäköisesti juontui tuosta.

Vierailija
40/41 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isällä on tuo ja minullakin todennäköisesti, tosin ei ole testattu omalta kohdalta. Onneksi ei ole ollut mitään isompaa, isällä joskus polven kanssa ohimenevää vaivaa ja itselläni tuli kerran silmään sisäinen tulehdus, joka todennäköisesti juontui tuosta.

Testattu molemmilta; toisella on ja toisella ei. Eli, vaikka onkin useampaa samaa somaattista diagnoosia niin ei tuo kudostyyppi olekaan sama.