Ateisti vie lapsensa seurakunnan kerhoon
ja siitäpä se huuto alkaa. Lukekaa nyt noita kommennetta. Luulin, että kristityt ottaa "pakanatkin" ystävällisesti seuraansa mutta ei. "Jos et maksa kirkollisveroo, et saa tulla mein kerhoon." Siis mitä ihmettä.
http://mamigogo.blogspot.com/2012/03/pakanat-kirkossa.html
Kommentit (74)
Millä oikeudella pikkulapset pakkokastetaan kirkkoon kuuluviksi!
ja raamatussa mainuttu rituaali
He liittyvät seurakunnan jäseniksi. Jeesus sanoi antakaa lasten tulla luokseni
nää on uskon asioita. Jos et pidä niin ei ole pakko osallistua
......Miettikääpä keiden kanssa Jeesus vietti viimeisimmän iltansa: seuraansa ja ystävikseen hän kelpuutti kavaltaja Juudeksen, petturi Pietarin ja epäilijä Tuomaan....
Aivan pakko kritisoida tätä!! Jeesus kyllä sanoi, että parempi sille ihmiselle, joka hänet kavaltaa ettei olisi syntynytkään. Mitä tämä asoittaa?
Ja sitäpaitsi kun Juudas oli poistunut aterialta vasta sitten Jeesus teki uuden liiton valtakunnasta toisten opetuslasten kanssa myös Tuomaan mutta ei Juudaksen kanssa!
Toisekseen Pietari petti Jeesuksen vasta aterian jälkeen, itki katkerasti ja katui! Ja mikä loistava sanatekijä hänestä tulikaan ei mikään unohtava kuulija. Jeesus antoi hänelle myös taivasten valtakunnan avaimet!!
Ihmettelen vaan kuinka näitä vahvanuskon omaavia ja toiminnan miehiä voi verrata mihinkään ideatiimiin kun ottaa huomioon miten kaikissa näissä kirkon juhlissa on pakaperinteet valloillaan!
että Jeesus nimenomaan viihtyi sellaisten ihmisten parissa jotka oli tuomittuja, häväistyjä, inhimillisiä, "huonoja" sen yhteiskunnan mukaan, eikä juurikaan diggaillut niistä fariseuksista. Tämä ei tarkoita sitä, ettäkö pettäminen olisi jees toimintaa. Vaan sitä, että Jeesus syvästi tiesi mitä ihmisyys on ja hyväksyi heidät seuraansa ja rakkauteensa vikoineen päivineen, vaikka ei heidän tekojaan tietenkään hyväksynyt. On tärkeä erottaa ihminen ja hänen tekonsa.
Mun mielestä seurakunnan toiminnassa, olipa nyt vaikka perhekerho, on oleellista, että jokainen saa olla siellä kelpaava ja kokea olevansa tarpeeksi ja riittävänsä. Tämä maailma on julma ja suorituskeskeinen. Parhaimmillaan seurakunnan kerho voi olla paikka, jossa ei mitata, arvostella, tuomita, vertailla, valikoida. Tähän ainakin pyritään.
Sehän olisi sama kuin olisin pimeästi töissä, enkä maksaisi veroa ja sitten nostaisin samaan aikaan työkkäriä.. Siis verojen kannalta ajateltuna. Muut maksaisivat minunkin huvitukseni omalla työllään ja minä vain hyötyisin.
Kuulun kirkkoon, mutten usko. Ihan sen takia, että olisin oikeutettu mielestäni käyttämään kirkon palveluita.
Mun mielestä seurakunnan toiminnassa, olipa nyt vaikka perhekerho, on oleellista, että jokainen saa olla siellä kelpaava ja kokea olevansa tarpeeksi ja riittävänsä.
blogissahan ateistin perhe oli hyväksytty kerhoon ilman mitään ongelmia. you'r point? täällä toki voidaan olla montaa mieltä, mutta ei ateisteja ovelta käännytetä
saa kirkon kerhot ilmaisena palveluna jos yksi vanhempi kuuluu kirkkoon minusta on ihan asiallista maksaa palvelusta jossain mielessä.
Me ollaan tapauskovia. Nuorena liityin kirkkoon, minua siihen ei vanhemmat liittäneet. Ei se mitään pakkolaittoa ole, eihän lapsella ole vastustusta ja kirkosta voi erota.
Koulusta itse olen uskoni kuulluut, ei vanhemmat sitä ole opettaneet.
Kirkkoon (ja sen toimintaan) saa kaikki mennä mutta miksi se pitäisi olla ilmaista? Ei se meillekään ole.
Tykkään myös että seurakunta tarjoaa apua kriisissä, nuorille, lapsille ja vanhuksille. Sen takia maksan verot.
Mun mielestä seurakunnan toiminnassa, olipa nyt vaikka perhekerho, on oleellista, että jokainen saa olla siellä kelpaava ja kokea olevansa tarpeeksi ja riittävänsä.
blogissahan ateistin perhe oli hyväksytty kerhoon ilman mitään ongelmia. you'r point? täällä toki voidaan olla montaa mieltä, mutta ei ateisteja ovelta käännytetä
Tietysti kaikki pitää hyväksyä perhekerhoon, olen siitä samaa mieltä, mutta samaan aikaan blogisti kritisoi kuitenkin kerhoa ja valittaa kun seurakunnan kerhossa on mukana uskontoon liittyviä asioita. Koko kirjotus ja korvaan särähtävät asiat kertovat enemmänkin tuosta bloggarista kuin ateisteista yleensä tai kirkosta ja seurakuntalaisista.
Millä oikeudella pikkulapset pakkokastetaan kirkkoon kuuluviksi!
ja raamatussa mainuttu rituaali He liittyvät seurakunnan jäseniksi. Jeesus sanoi antakaa lasten tulla luokseni nää on uskon asioita. Jos et pidä niin ei ole pakko osallistua
Ei ole Raamatussa mainittu lapsikasteita eikä Jeesus puhunut mitään kasteesta kun sanoi antakaa lasten tulla tyköni. Vanhat ihmiset Suomessakin tarkoittivat syliä tai luokse kun pyysivät lapsia tykö!
Kaste on julkinen julistus uskosta niin eikö silloin pitäisi olla ehki aikuinen ja tavattu Raamattu läpi -vai??
lastensa parhaan tai mormonit?
huomannut ev.lut. kirkossa paljonkin yhteistä näiden kanssa?
Ovat vertailukelpoisia?
kuuluu jumalanpalvelukset, rippikoulu, häät ja hautajaiset, sekä diakonia tyo ja kirkkoon kuuluvien jäsenien hengellinen ohjaaminen.
Perhekerho on niille jotka maksavat jäsenmaksut ja useinmiten ovat mukana muussakin seurakunnan toiminnassa
Ateisti on tervetullut jumalanpalvelukseen. Perhekerho ei ole ilmainen. Siihen kuuluu kuluja ja jostain sen rahan on tultava, eli tomii samalla tavalla kuin mikä tahansa maksullinen palvelu
Ei ole Raamatussa mainittu lapsikasteita eikä Jeesus puhunut mitään kasteesta kun sanoi antakaa lasten tulla tyköni. Vanhat ihmiset Suomessakin tarkoittivat syliä tai luokse kun pyysivät lapsia tykö! Kaste on julkinen julistus uskosta niin eikö silloin pitäisi olla ehki aikuinen ja tavattu Raamattu läpi -vai??
voit odottaa että lapsesi on isompi ja sitten kastaa jos haluat
Mutta luterilaisuudessa ja monessa muussakin kirkkokunnassa on vauva-kaste.
....ja hyväksyi heidät seuraansa ja rakkauteensa vikoineen päivineen, vaikka ei heidän tekojaan tietenkään hyväksynyt....
Jeesus sanoi Joh. 15:14 että ne olivat hänen ystäviään, jotka tekivät niinkuin hän sanoi. Eli näiden kaikkien ´´ystävien´´piti muuttua ja muuttaa toimintatapaansa jos halusivat olla Jeesuksen ystäviä! Entäpä nyt elävillä?
Miettikääpä! Luuletteko, että se on jotenkin Raamatun opin mukainen?
lastensa parhaan tai mormonit?
huomannut ev.lut. kirkossa paljonkin yhteistä näiden kanssa? Ovat vertailukelpoisia?
Nykyään on yli 40.000 kristikunnan lahkoja maailmassa niin mikä näistä on se kapea tie?
ja vielä monesti se paikkan ainoa kerho. Ei siinä vanhemmalla jää paljoa valinnan varaa mihin kerhoon lapsen laittaa. Meillä onneksi voi valita muitakin kerhoja.
t uskonnoton äiti
ja vielä monesti se paikkan ainoa kerho. Ei siinä vanhemmalla jää paljoa valinnan varaa mihin kerhoon lapsen laittaa. Meillä onneksi voi valita muitakin kerhoja. t uskonnoton äiti
on sellainen koulu jossa ei ole seurakunnan iltapäiväkerhoa
tai jokin muu tapa huolehtia omista lapsistasi
tai tee niitä sen verran vähemmän että pystyt hoitamaan ip hoidon itsenäisesti
on 9 vuotta tuossa ollut ja huimat kaksi kertaa olen sisällä käynyt. Ja sitä ennen paikalla olleessa seurakunnassakin olen käynyt ehken 5 kertaa osa koulusta ja osa muiden juhlissa.
Ja paikkakunnalla olen asunut kuitenkin yli 30 vuotta.
Muuten kirkossa tulee käytyä 0-2 kertaa vuodessa muiden järjestämissä hautajaisisissa, häihissä ja ristiäisissä. Eipä ole siis tarvinnut kirkon varoja kuluttaa.
t uskonnoton, ei-kastettu, rippikoulunkäymätön ja ei-kirkossa-vihitty
ja vielä monesti se paikkan ainoa kerho. Ei siinä vanhemmalla jää paljoa valinnan varaa mihin kerhoon lapsen laittaa. Meillä onneksi voi valita muitakin kerhoja. t uskonnoton äiti
tai jokin muu tapa huolehtia omista lapsistasitai tee niitä sen verran vähemmän että pystyt hoitamaan ip hoidon itsenäisesti
meillä ei tosiaankaan valita seurakunnan kerhoa vaikka se olisi lähin ip-kerho ja suurin osa luokkakavereista sinne meneekin. En tosiaankaan sinne halua lasta laittaa.
Laitoin kuitenkin taktikointi mielessä seurakunnakerhon kakkosvalinnaksi, koska haluan lapsen pääsevä ensisijaisesti haettuun ip-kerhoon, jossa on vähän paikkoja. Hyväksikäyttöä tämäkin ja tarkoituksella. ;-D
tai jokin muu tapa huolehtia omista lapsistasitai tee niitä sen verran vähemmän että pystyt hoitamaan ip hoidon itsenäisesti
vaan kaikki ip-kerhot ovat koulun ulkopuolella ja niihin tullaan ainakin kahdesta koulusta. Seurakunta voisi oikeasti lopettaa ip-kerhojen järjestämisen.
täytyy luottaa että vanhemmat tietävät lapsensa parhaan.