Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fibromyalgia (ja päänsäryt / matalapaineolot)

Vierailija
23.04.2019 |

Helou! Ketään fibromyalgikkoja paikalla? Kesä taas tulee ja matalapaineet ja sadepäivät. Onko kukaan keksinyt mitään toimivaa kikkaa jolla oloa parantaa?

Mulla diagnoosin aikana päänsäryt räjähtäneet käsiin, tuntuu, että matalapainepäivinä särkee koko päivän "huvikseen" ja sen lisäksi olen tosi herkistynyt tuoksuille ja valolle, tälläkin hetkellä viikon aikana 3 migreeniä joiden uskon tulleen ihan vaan kun ulkoa paistaa aurinko silmään. Oma vika, kun aurinkolasit jääneet. Mutta esimerkkinä että näiden ihan kunnon migreenisärkyjenkin määrä on lisääntynyt varmaankin tästä eri asioille herkistymisen takia.

Perinteiset asiat olen hoitanut kuntoon kuten:
Tarkistanut näön
Tarkistettu purentaongelmat
Juon tarpeeksi vettä, oikeastaan ainoa janojuoma
En ole koskaan käyttänyt kofeiinia
Käyn säännöllisesti hierojalla ja niskajumeihin puututaan
Hankin (kalliin....) ergonomiatyynyn
Syön säännöllisesti
Liikun ja liikun paljon ulkona, joten saan raitista ilmaa ja veri kiertää

Olen siis ainakin omasta mielestä todella panostanut kaikilta osin, miten itse voi panostaa että päätä ei särkisi niin paljon.

Löytyisiköhän muilta lisää vinkkejä? Viimeisimpänä olen nyt aloittanut uinnin ja kylmäaltaassa käynnin, mutta olen käynyt vasta kahdesti joten konkreettista tulosta en ole vielä nähnyt.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistettu funktionaalisella lääkärillä kilpirauhasarvot?

Vierailija
2/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso olisiko esim facebookissa ryhmiä fibromyalgiaa sairastaville. Sellainen ryhmä olisi varmasti hyvä, jossa on muita samasta kärsiviä.

Vierailija
4/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hammasteknikko osaa kunnolla hoitaa nuo purentaongelmat.

Itse sain karvaasti kokea että sama vaikka monet yleishammaslääkärit hioo sieltä täältä niin hammas meni kuolioon purennasta. 

Myös migreeni voi johtua hammasperäisestä tulehduksesta joka löytyy vain 3D kuvauksessa siis kartiokeila.

Vierailija
5/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollisuus sidekudossairauteen poissuljettu? Reuma, yliliikkuvuus jne?

Syötkö hormoneja? Onko kierukkaa?

Vierailija
6/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan puute tekee myös migreeniä ja pahaa sellaista. Osta Salus rautajuomaa apteekista ja kokeile vaikuttaako.

Vierailija
7/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollisuus sidekudossairauteen poissuljettu? Reuma, yliliikkuvuus jne?

Syötkö hormoneja? Onko kierukkaa?

Yliliikkuvuutta on hyvin paljon joka nivelessä mutta reuma on poissuljettu verikokein ja crp aina ollut matala, joten ei viittaisi tulehduksellisiin sairauksiin. Voiko yliliikkuvuus sinällään olla syy?

Vierailija
8/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hammasteknikko osaa kunnolla hoitaa nuo purentaongelmat.

Itse sain karvaasti kokea että sama vaikka monet yleishammaslääkärit hioo sieltä täältä niin hammas meni kuolioon purennasta. 

Myös migreeni voi johtua hammasperäisestä tulehduksesta joka löytyy vain 3D kuvauksessa siis kartiokeila.

Kiitos neuvoista. Taitaa vain yksitysellä päästä tällaiseen kuvaukseen?

Vierailija
9/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on fibromyalgia ja pari vuotta sitten lisääntyneiden aurallisten migreenikohtausten myötä todettiin krooninen migreeni. Syön estolääkkeitä, pahoinvointilääkkeitä ja täsmälääkkeitä. Kevät on pahin. Vuosi sitten annostus tuplattiin.

Olen huomannut, että runsas veden juominen helpottaa oireita. Suojaudun myös aurinkolaseilla ja lippiksellä. Venyttely ja kävely auttaa (myös fibro-oireisiin), rankka treeni taas pahentaa.

Itse narskuttelen hampaita ja on myös jännitysniska, mutta en ole huomannut muuta yhteyttä, kuin sen, että esim. kylmä ilma ja kylmä vesi pahentaa sekä migreeniä, että niskajännitystä.

Voi olla, että sullakin se kylmässä uiminen voi pahentaa. Syön myös magnesiumsitraattia ja sen olen huomannut vaikuttavan. Oli n. 2kk jakso, kun en syönyt, ja silloin fibro-oireet, jännitysniska ja migreeni pahenivat.

En tiedä onko vastauksestani apua. Tsemppiä!

Vierailija
10/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistettu funktionaalisella lääkärillä kilpirauhasarvot?

Funktionaalinen lääkäri on mulle ihan uusi termi. Normaalilla lääkärillä kilpirauhasarvot tarkistettu ainakin kaksi kertaa kolmen vuoden sisään, tulokset aina normaalit. Viimeisimmät tulokset: Trijodityroniini, vapaa tulos 5.02, S -Tyreotropiini tulos 0.91 ja S -Tyroksiini, vapaa 12.36. Kaikki viitearvojen sisällä.

Vierailija
11/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt?

Maitotuotteet kokonaan pois ruokavaliosta olleet jo useamman vuoden koska jostain syystä aloin oksennella jos niitä käytin (ehkä uusi allergia?), pääsääntöisesti ruokavalio 5-6pv kasvisruokavalio, 1-2 päivää jotain lihaa. Ei kofeiinia eikä soijaa. Kasvisruokapäivinä proteiini yleensä kaurastavalmisteista, pavuista, linssistä. Purkista biotiinia, B12, multivitaa ja d vitamiinia, sekä e-epa omega3. Pastaa, perunaa, riisiä menee päivittäin, ylipäätään varmaan aika paljon hiilihydraattia löytyy ruokavaliosta. Kasviksia päivittäin sanoisin 500g-kilo. Juomina vesi ja aamulla ja illalla appelsiinimehu.

Vierailija
12/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgikoilla on USA:ssa tutkittu asiaa ja hyvin suuri osa migreenipäänsärkyjä saavista sanovat sen johtuvat valoherkkyydestä. Ja valoherkkyyttä on tutkimusten mukaan löytynyt 70% fibro-potilasita, se kyse on yhdestä yleisimmästä neurologisesta oireesta liittyen tähän syndroomaan.

Siispä hae lääkäriltä hyvät migreenilääkkeet, mutta suojaa itsesi huonolta valolta sekä sisällä että ulkona. Kannattaa myös tsekata jos käyttää muuta lääkitystä, ettei siellä ole mitään migreeniä lisääviä ainesosia. Jos löytyy, sitten pitää lääkärin kanssa keskustella, voisko annoksia pienentää. Meillä fibroillahan on tapana reagoida lääkkeisiin yms. aineisiin voimakkaasti, joten heitän lonkalta että luultavasti meikäläsillä on myös mahdollisuus saada useammin sivuoireita lääkkeistä.

Ulkona siis aurinkolasit, lierilliset päähineet, yms. oleskele varjossa ja vältä liikkumista keskipäivällä. Huolehdi kotona ja töissä siitä, ettet istu loistelamppujen valaistuksessa, ja jos sulla on säleverhot, pidä no joko kokonaan poissa ikkunan edestä tai kokonaan suljettuina - ei mitään viiruja, se voi triggeröidä kivut. Jos silmät tuntuvat herkiltä, kosteuttavat silmätipat käyttöön.

Puhuit myös matalapaineista. Ne vaikuttavat taas niin että ilmanpaineen muutokset koetaan kipuna. Lisäksi matalapaineen aikana ilmankosteus lisääntyy, mikä taas aiheuttaa nesteturvotusta fibro-potilailla. Tähän auttaa oikeanlainen liikunta (hydrobic, vesijuoksu, parhaat lajit), lymfahoito ja muut vastaavat keinot. Jos turvotusta ja kipua on etenkin jaloissa, voi kysyä lääkäriltä pitäisikö kokeilla kompressiosukkia.

Fibromyalgiassa on kyse aivojen limbisen järjestelmän säätelyhäiriöstä. Eli keskushermostotasolla on häikkää. Se tarkoittaa, että pitäisi pysytä vaikuttamaan myös keskushermostoon että voidaan vähentää oireita ja kipuja. Siksi fibrossa on aina hyvä harrastaa myös rentoutumista, eli rentoutumistekniikat haltuun ja käyttöön. Monet joogahommelit ovat hyviä, etenkin hengitysharjoitukset.

Tässä nyt mitä äkkiä tuli mieleen.

Vierailija
13/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgikoilla on USA:ssa tutkittu asiaa ja hyvin suuri osa migreenipäänsärkyjä saavista sanovat sen johtuvat valoherkkyydestä. Ja valoherkkyyttä on tutkimusten mukaan löytynyt 70% fibro-potilasita, se kyse on yhdestä yleisimmästä neurologisesta oireesta liittyen tähän syndroomaan.

Siispä hae lääkäriltä hyvät migreenilääkkeet, mutta suojaa itsesi huonolta valolta sekä sisällä että ulkona. Kannattaa myös tsekata jos käyttää muuta lääkitystä, ettei siellä ole mitään migreeniä lisääviä ainesosia. Jos löytyy, sitten pitää lääkärin kanssa keskustella, voisko annoksia pienentää. Meillä fibroillahan on tapana reagoida lääkkeisiin yms. aineisiin voimakkaasti, joten heitän lonkalta että luultavasti meikäläsillä on myös mahdollisuus saada useammin sivuoireita lääkkeistä.

Ulkona siis aurinkolasit, lierilliset päähineet, yms. oleskele varjossa ja vältä liikkumista keskipäivällä. Huolehdi kotona ja töissä siitä, ettet istu loistelamppujen valaistuksessa, ja jos sulla on säleverhot, pidä no joko kokonaan poissa ikkunan edestä tai kokonaan suljettuina - ei mitään viiruja, se voi triggeröidä kivut. Jos silmät tuntuvat herkiltä, kosteuttavat silmätipat käyttöön.

Puhuit myös matalapaineista. Ne vaikuttavat taas niin että ilmanpaineen muutokset koetaan kipuna. Lisäksi matalapaineen aikana ilmankosteus lisääntyy, mikä taas aiheuttaa nesteturvotusta fibro-potilailla. Tähän auttaa oikeanlainen liikunta (hydrobic, vesijuoksu, parhaat lajit), lymfahoito ja muut vastaavat keinot. Jos turvotusta ja kipua on etenkin jaloissa, voi kysyä lääkäriltä pitäisikö kokeilla kompressiosukkia.

Fibromyalgiassa on kyse aivojen limbisen järjestelmän säätelyhäiriöstä. Eli keskushermostotasolla on häikkää. Se tarkoittaa, että pitäisi pysytä vaikuttamaan myös keskushermostoon että voidaan vähentää oireita ja kipuja. Siksi fibrossa on aina hyvä harrastaa myös rentoutumista, eli rentoutumistekniikat haltuun ja käyttöön. Monet joogahommelit ovat hyviä, etenkin hengitysharjoitukset.

Vau kiitos neuvoista! Mulla on aina sälekaihtimet "auki" asennossa juuri noin puolittain, täytyy ehdottomasti nostaa nyt joko kokonaan ylös tai kiinni. Ja kiitos tuosta matalapaineen vesijumppavinkistä!

Vierailija
14/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau kiitos neuvoista! Mulla on aina sälekaihtimet "auki" asennossa juuri noin puolittain, täytyy ehdottomasti nostaa nyt joko kokonaan ylös tai kiinni. Ja kiitos tuosta matalapaineen vesijumppavinkistä!

Ole hyvä! :) Mua on auttanut fibromyalgian hoidossa tietty ajattelutapa. Eli se, että sairautta helpottaa yleisellä tasolla stressin välttämäinen, lepo, rentoutuminen ja myönteiset asiat. Sitten eri oireiden suhteen kannattaa miettiä erikseen sitä oireidenmukaista hoitoa jokaiselle oireelle erikseen. Mitään yhtä taikapilleriä ei ole.

Itse lopetin myös lääkkeet kokonaan ja olen käyttänyt toistakymmentä vuotta vain lääkkeettömiä hoitoja (lymfahoito, sähköhoito, sun muut).

Lisäksi jokainen potilas on tosi yksilöllinen. Toiset haluavat lämpöä, toiset kylmää jne. Mulla kylmä on ollut paras. Jos kipuja on jaloissa, käytän kylmähoitoa (pakkasessa on aina sellaiset kylmäpakkaukset) ja otan myös kylmiä suihkuja ja käyn uimahallissa kylmäaltaassa.

Ruokavalio on kenties myös tärkeä. Reumalääkärit ovat usein sitä mieltä että punainen liha, vehnä ja ruis voivat lisätä oireita. Oma ruokavalioni on lähinnä kala ja kasvikset. En syö mitään lisäravinteitakaan vaan uskon siihen että suomalaiset kuivatut ja tuoreet yrtit ajavat paremmin asian.

Vierailija
15/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgiaa sairastavana voin sanoa, että särkytilat ovat yleisiä juuri rajujen lämpötilojen heittelyssä. Krampit pahentaa elimistön kiputiloja, joten kannattaa yrittää rentoutua aina kun mahdollista.

Vierailija
16/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä! :) Mua on auttanut fibromyalgian hoidossa tietty ajattelutapa. Eli se, että sairautta helpottaa yleisellä tasolla stressin välttämäinen, lepo, rentoutuminen ja myönteiset asiat. Sitten eri oireiden suhteen kannattaa miettiä erikseen sitä oireidenmukaista hoitoa jokaiselle oireelle erikseen. Mitään yhtä taikapilleriä ei ole.

Itse lopetin myös lääkkeet kokonaan ja olen käyttänyt toistakymmentä vuotta vain lääkkeettömiä hoitoja (lymfahoito, sähköhoito, sun muut).

Lisäksi jokainen potilas on tosi yksilöllinen. Toiset haluavat lämpöä, toiset kylmää jne. Mulla kylmä on ollut paras. Jos kipuja on jaloissa, käytän kylmähoitoa (pakkasessa on aina sellaiset kylmäpakkaukset) ja otan myös kylmiä suihkuja ja käyn uimahallissa kylmäaltaassa.

Ruokavalio on kenties myös tärkeä. Reumalääkärit ovat usein sitä mieltä että punainen liha, vehnä ja ruis voivat lisätä oireita. Oma ruokavalioni on lähinnä kala ja kasvikset. En syö mitään lisäravinteitakaan vaan uskon siihen että suomalaiset kuivatut ja tuoreet yrtit ajavat paremmin asian.

Minkälaisista lääkkeettömistä hoidoista olet kokenut eniten apua? Niitäkin kun on niin monenlaisia ja ovat aika kalliita, niin jonkin verran on kukkaroon tullut lovea kun olen etsinyt niitä itselle sopivia. Tällä hetkellä olen käynyt normaalissa hieronnassa eniten. Tuntuu että siitä on pisin "vaste". Lymfahierontaa en ole kokeillut!

Vierailija
17/27 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upitan vielä!

Vierailija
18/27 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut apua kipuihin MSM-jauheesta. Otan iltaisin ruokalusikallisen. Kannattaa kokeilla toimiiko se.

Vierailija
19/27 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up koska hyvää infoa aiheesta.

Vierailija
20/27 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on fibromyalgia mutta myös paljon muuta ihmeellistä, joista en tiedä onko kellään toisella.

Omasta migreenistäni olen pitkästä kokemuksesta oppinut sen, että se laukeaa aina, jos niskaa pitää yhtään kumarassa asennossa minuuttia pitempään. Se ei kuitenkaan ala heti tässä asennossa vaan vasta vähän myöhemmin, noin puolen tunnin päästä, mutta satavarmasti se tulee aina, jos vaan en muista tätä varoa.

Näyttöjen valo on toinen laukaisija. En voi katsella valkoisia näyttöjä monta minuuttia rupeamatta voimaan huonosti. Tästä syystä pidän aina taustat tummina ja tekstit vaaleana, mutta siitä huolimatta haittaa tulee aina pitkään ruudun ääressä ollessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi