Miten sanoa nätistä, etten tule miehen mummon hautajaisiin?
Mieheni mummo kuoli ja hautajaiset ovat samana päivänä kuin äitini 50-vuotisjuhlat, joihin luonnollisesti menen. Miehen mummon hautajaiset jäävät siis väliin. Minun pitäisi nyt kertoa tämä mieheni vanhemmille, mutta miten sen voi tehdä hienotunteisesti? Onkohan heidän mielenstään ihan ymmärrettävää, että menen mielummin äitini juhliin?
Kommentit (75)
ja hautajaiset olivat arkena. Sekä veljeni ja usean serkkuni avopuolisot eivät tulleet hautajaisiin, koska avopuolison sukulaisen hautajiset eivät ole palkallinen vapaapäivä. Eivätkä nämä avopuolisot muutenkaan olleet läheisiä vainajan kanssa. Kukaan hautajaisiin osallistunut ei ihmetellyt järjestelyä. Mielestäni äidin viisikymmpiset ovat vielä tärkeämpi tapahtuma kuin normi työpäivä.
minulle ole ollut ongelma olla mukana mieheni perheen tapahtumissa, kuulunhan perheeseen hänen kauttansa. Mutta kuten jo sanoin jotkut tekee sen mukaan mikä itsestä on kivointa ja that's it.
jos ei tosiaan ei ole mahdollista osallistua molempiin niin valinta on kyllä selvä, oma äiti ennen puolituttua miehen mummoa. Pääasia että mies menee.
Jos AP:n osallistuminen olisi niin tärkeää että siitä pitää vetää herneet nenään niin kyllä hautajaiset olisi pitänyt järjestää jonain toisena viikonloppuna! Äidin 50-v synttärit on ollut tiedossa ennen mummon hautajaisjärjestelyjen tekoa. On kyllä järkevää varmistaa tärkeiden henkilöiden osallistuminen kysymällä sopiiko, meilläpäin on ollut varaa valita 3 viikonlopusta. Ja olla suuttumatta jos joku ei pääse just silloin kun itse päättää hautajaiset pitää. Ei toki minkä tahansa kissanristiäisten takia mutta kyllä oman äidin 50-v ja 100 vierasta on hyväksyttävä syy olla poissa.
Äitinä kyllä loukkaantuisin takuulla jos tytär päättäisi jättää väliin juhlani poikaystävänsä (ei edes aviomies) mummon hautajaisten takia.
Että jonkun pitäisi siirtää 50-vuotispäivänsä tuntemattoman ihmisen hautajaisten vuoksi. Yleensä 50-vuotispäivät ovat aika isot juhlat, joitten siirto on vaikeaa oikeastakin syystä. Saati sellaisen ihmisen HAUTAJAISTEN vuoksi, jota ei ole edes tavannut...
ettei tosikaan tai sitten vaan provoillaan tahallaan.
TOTTAKAI ap menee oman elossa olevan äitinsä synttäreille. Miehen mummo (joka ei edes ollut kummallekaan läheinen) ei todellakaan ole niin tärkeä. Ja eihän se enää ole edes asiaa katsomassa...
miksi ne hautajaiset tahallaan järjestettiin samalle päivälle kuin 50 v juhlat, joatka varmasti ovat myös miehen suvun tiedossa ??? Kyllä niitä hautajaisaikoja saa ihan varmasti muillekin päiville kuin juuri sille samalla ?
Ja tottakai menet oman äidin hautajaisiin vs. etäsen ei edes oman sukulaisen hautajaisiin...
miksi hautajaiset järjestettiin samalle päivälle ? 50v juhlat olivat ihan varmasti tiedossa......
Dorka. Koittakaa nyt hyvät ihmiset pitää yhteyttä perheenne jäseniin. Jos teillä on lapsia, varmaan joskus ajattelette itse olevanne tärkeä lapsenne lapsille. Toivottavasti.
vaan lapsenlapsen avopuolisosta, jonka se mummo oli nähnyt elämässään kaksi kertaa. Varpisti mummon lähikaupan kassakin oli hänelle tutumpi ja läheisempi kuin ap.
Miksi se muuten olisi pelkästään miniän vastuulla luoda läheinen ihmissuhde avokkinsa isoäitiin? Etäisyyttä siis oli satoja kilometrejä, eikä suvulla ole tapana tavata toisiaan säännöllisesti.
pitäisi valita minun synttäreitten ja oman miehensä mummon hautajaisien väliltä niin häpeisin silmät päästäni jos edes harkitsisi minun synttäreitäni.
Ap itsekin kirjoitti aloituksen viimeisessä lauseessa että MIELUUMMIN menisi synttäreille. Niin, kukapa toisin. Mutta pointti ei ole se mitä mielellään tekisi.
Säälittävää nuoruuden kypsymättömyyttä. Hautajaiset menee aina edelle. Parin vuosikymenen päästä ei varmaan enää ketään "nappaa" hautajaiset. Ammutaan kuolleet vaikka raketilla avaruuteen. :(
Mun äitini sanoisi itse, että menet sinne hautajaisiin ja juhlitaan ne synttärit teidän perheen kanssa joskus toiste. Todella erikoista, jos pariskunnasta toinen menee hautajaisiin ja toinen juhliin :O
kuin kuollutta. Ehdottomasti valitset äitisi juhlat, mummo pääsee haudan lepoon säällisesti ilman sinuakin.
v tietty! äiti menee kuitenkin miehen mummmon edelle, vaikka onkin vainaja! miehesi saa tukea hautajaisissa omilta vanhemmiltaan yms suvulta, joten älä edes mieti ...
sehän on ihan selkee kuvio- molemmille perhe on silloin tärkein, kun molemmat puolisot ovat perheidensä kanssa "juhlissa".. no problem!
Todella erikoista, jos pariskunnasta toinen menee hautajaisiin ja toinen juhliin :O
Kumpaakaan juhlaa ei jätetä kokonaan väliin vaan tilaisuutta kunnioitetaan läsnäololla.
Mä en muutenkaan ymmärrä miksi pariskuntien pitäisi kaikkialla kulkea kuin toisiinsa kahlittuina.
Esim. mä olen kerran saanut kommenttia, että on se outoa kun on tullut kaksi kutsua uudenvuodenaaton viettoon: naisen kaveriporukalta ja miehen kaveriporukalta, niin me JESTAS SENTÄÄN mentiin toinen toiseen ja toinen toiseen. Vaikka ollaan PARISKUNTA! että ei voi olla normaalia. Ööö... just.
en tiiä...itellä oli mummon hautajaiset ja miehen mummon hautajaiset samana päivänä pari vuotta sitten! :D oishan se mies halunnu mut tueksi, mutta totta kai menin oman mummon hautajaisiin mielummin.
kuin että heidän suvussaan ei ole juurikaan tapana pitää yhteyttä sukulaisiin kuin satunnaisesti puhelimitse.
apMiehesi varmaan selviytyy yksinkin mummonsa hautajaisista. Kerro appivanhemmillesi, miten asia on, takuulla ymmärtävät.
siis ap ei ole miehensä kanssa vielä NIIN vakavassa parisuhteessa, että perheetkään kyselisivät/keskustelisivat keskenään. Tässä tapauksessa ap tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Mikäli kyse olisi avioparista, hautajaiset menisivät edelle. Synttärit noin isoina eivät ole enää perhejuhla, vaan jotain esittämistä lähinnä. Jos kyse olisi välittämisestä, myös ap äiteineen välittäisivät toisten tunteista, mummo saatellaan viimeiselle matkalle. Mutta kun ei kerran ole elävinäkään pidetty yhteyttä (lue: ei välitetä toisistaan) niin mitäpä väliä. Toki puhelimitsekin voi yhteyttä pitää, mutta jos yhteyttä todella pidetään ja välitetään, silloin myös saatellaan sille viimeiselle matkalle.
Pelkkä "seukataan" ei toki riitä perhesuhteiden ylläpitoon, jos kerran millään ei ole mitään väliä.
miksi ihmeessä järjestetty samaan aikaan- Mummojen hautaamiset voi hoitaa vaikka arkipäivinä, miksi pitänyt änkeä samalle viikonlopulle ?
Näin se on. Ei tuossa ole mitään mietittävää. Oma äiti vs. puolison etäisehkö sukulainen = kumpi on läheisempi?