Jos haluat näyttää 10 vuotta nuoremmalta, tee kuten minä: 2 lasta yli 44-vuotiaana.
Sain esikoiseni täytettyäni 44 ja toisen 47-vuotiaana. Olen nyt 48 ja näytän nuoremmalta kuin ennen lapsia. Ylipäätään kaikki arvioivat minut alle neljäkymppiseksi. Olen tosin aina ollut ikäistäni nuoremman oloinen ja hitaasti kehittyvä. Kuukautiset alkoivat, kun olin melkein 15. Silloin tunsin itseni poikkeavaksi, koska kaikilla luokkakavereillani oli kuukautiset, mutta nyt tuntuu mukavalta. Sain elää tosi pitkän nuoruuden ennen lasten saamistakin. Mieskin löytyi vasta, kun olin jo 40 täyttänyt.
Ulkonäkö on tietysti vain ulkoista ja eniten toki ilahduttaa se, että sain vielä lapsia ja ihan tavallisella menetelmällä. :)
Kommentit (31)
Ihmiset ovat yksilöllisiä. Suurinta osaa raskaus vanhentaa jos äiti on yli 40 vuotias. Ei paludu enää samalla tavalla kuin nuorena.
Menin tekemään lapsen jo 21-vuotiaana. Uskoisin kuitenkin että mullakaan ei ole toivo menetetty ulkonäön suhteen. Kiva että olet tyytyväinen elämääsi, onhan se aina mukavaa näyttää ikäistään nuoremmalta.
Monet kuitenkin ovat sanoneet, että nuorennuin lasten myötä. :)
Oma äitini sai muuten minut ja sisareni 17-vuotiaana (olemme kaksoset). Isämmekin oli tosi nuori. Ehkä sekin auttoi asiassa, että saimme hyvät geenit. Siskoni tosin tuli äidiksi jo paljon ennen minua.
hyvä että olet onnellinen lapssistasi,mutta en ikinä haluisi saada noin vanhana lapsia!
tuolloin toivon olevani jo mummi,ja vihdoin alkaisi se minun ns.oma elämä.
esikoisen sain 20 vuotiaana ja nuorimmaiseni 33 vuotiaana.
hyvä että olet onnellinen lapssistasi,mutta en ikinä haluisi saada noin vanhana lapsia! tuolloin toivon olevani jo mummi,ja vihdoin alkaisi se minun ns.oma elämä. esikoisen sain 20 vuotiaana ja nuorimmaiseni 33 vuotiaana.
..olivat lapselle hyvät ...vai? Koulutus? Elatus? Kasvatustaidot?
hyvä että olet onnellinen lapssistasi,mutta en ikinä haluisi saada noin vanhana lapsia!
Heh, jos saa ekan lapsensa yli 40-vuotiaana, on ehtinyt viettää jo reilut parikymmentä vuotta sitä "omaa elämää".
Alle eläkeikäiset (35 - 65 -v.) isoäidit käyvät yleensä töissä, joten eipä heillä ole kovin paljon aikaa niille lapsenlapsille :)
Opiskelin kaksi yliopistotutkintoa, kiertelin ulkomailla ja olin vapaa kuin taivaan lintu. Koska omat vanhempani ovat nuoria, olin nähnyt, millaista se oli enkä halunnut samanlaista elämää.
Nyt kun minä ja mieheni elämme pienten lastemme kanssa, monet tuttavat ovat jo eronneet, mikä on surullista etenkin heidän lastensa kannalta. Me olemme panostaneet kovasti suhteeseemme. Menimme heti ensimmäisenä kesänä avioliittoleirillekin.
En muuten tunne itseäni lähes viisikymppiseksi. Olisi todella outoa olla mummo. Äitinikin on vielä nuoren oloinen eikä hän olisi neljäkymppisenä mitenkään istunut isoäidin rooliin.
ap.
hyvä että olet onnellinen lapssistasi,mutta en ikinä haluisi saada noin vanhana lapsia! tuolloin toivon olevani jo mummi,ja vihdoin alkaisi se minun ns.oma elämä. esikoisen sain 20 vuotiaana ja nuorimmaiseni 33 vuotiaana.
hyvät,koulutus löyty samaten elatus?
miksi ei olisi olleet?
tekeekö nuoruus automaattisesti huonon äidin?
Opiskelin kaksi yliopistotutkintoa, kiertelin ulkomailla ja olin vapaa kuin taivaan lintu. Koska omat vanhempani ovat nuoria, olin nähnyt, millaista se oli enkä halunnut samanlaista elämää.
Nyt kun minä ja mieheni elämme pienten lastemme kanssa, monet tuttavat ovat jo eronneet, mikä on surullista etenkin heidän lastensa kannalta. Me olemme panostaneet kovasti suhteeseemme. Menimme heti ensimmäisenä kesänä avioliittoleirillekin.
En muuten tunne itseäni lähes viisikymppiseksi. Olisi todella outoa olla mummo. Äitinikin on vielä nuoren oloinen eikä hän olisi neljäkymppisenä mitenkään istunut isoäidin rooliin.
ap.
minä tein äitini 39 vuotiaana mummiksi,ja on varmasti ollut jaksavampi kuin vanhat mummit.
Mäkin sain kolme lasta alle 3-kymppisenä (20-, 24- ja 26 -vuotiaana), ja jokainen lapsi on vanhentanut entisestään - eli mä varmaan alkaisin muistuttaa lähinnä zombieta jos vielä nelikymppisenä jatkaisin :D
Eläkeikäisten ja alle eläkeikäisten isovanhempien isovanhemmuus on muuten kiinni ihan isovanhemmasta ja hänen omasta halustaan järjestää aikaa lapsenlapsille. Mun kolmella lapsellani on, jos lasketaan myös isovanhempien 2. kierroksen kumppanit, yhteensä 7 isovanhempaa, joista kaksi on työelämässä, loput eläkkeellä. Kukaan eläkeikäisistä ei tapaa lapsia järin usein eikä koskaan omasta aloitteestaan, eikä muutenkaan pidä yhteyttä lapsiin. Toinen työikäisistä vietti juuri neljä vapaapäiväänsä meillä ja on hoitanut ja touhunnut lastenlastensa kanssa suurella riemulla ja täysin omasta tahdostaan.
Itse tunnen muutaman jotka ovat saanet esikoisen yli 40-v eikä heistä voi ikävä kyllä sanoa samaa. Päinvastoin, vanhenevat silmissä vaika yrittävät olla nuorekkaita.
Sain esikoiseni täytettyäni 44 ja toisen 47-vuotiaana. Olen nyt 48 ja näytän nuoremmalta kuin ennen lapsia. Ylipäätään kaikki arvioivat minut alle neljäkymppiseksi. Olen tosin aina ollut ikäistäni nuoremman oloinen ja hitaasti kehittyvä. Kuukautiset alkoivat, kun olin melkein 15. Silloin tunsin itseni poikkeavaksi, koska kaikilla luokkakavereillani oli kuukautiset, mutta nyt tuntuu mukavalta. Sain elää tosi pitkän nuoruuden ennen lasten saamistakin. Mieskin löytyi vasta, kun olin jo 40 täyttänyt. Ulkonäkö on tietysti vain ulkoista ja eniten toki ilahduttaa se, että sain vielä lapsia ja ihan tavallisella menetelmällä. :)
Ekan lapseni sain 34-vuotiaana, enkä alle 30-vuotiaana olisikaan lapsia halunnut. Kerro lisää:
miten meni raskaus? miten lähiympäristö suhtautui (av:n mammojen kommenteista nyt ei tartte välittää)? miten elämä kulkee nyt kahden lapsen äitinä?
Elämä voi mennä monella tavalla eikä kaikkea valita itse.
Oma äitini on edelleen niin kiireinen, että en oleta hänen osallistuvan lastemme hoitamiseen. Neljäkymppisenä hän ei ehtinyt tapaamaan minuakaan kovin paljon. Hän eli sitä nuoruutta, joka oli jäänyt väliin, kun oli tullut raskaaksi jo 16-vuotiaana.
ap.
miksi ei olisi olleet?
ainankaan kirjoitustaidossa! Hah!
Sain esikoiseni täytettyäni 44 ja toisen 47-vuotiaana. Olen nyt 48 ja näytän nuoremmalta kuin ennen lapsia. Ylipäätään kaikki arvioivat minut alle neljäkymppiseksi. Olen tosin aina ollut ikäistäni nuoremman oloinen ja hitaasti kehittyvä. Kuukautiset alkoivat, kun olin melkein 15. Silloin tunsin itseni poikkeavaksi, koska kaikilla luokkakavereillani oli kuukautiset, mutta nyt tuntuu mukavalta. Sain elää tosi pitkän nuoruuden ennen lasten saamistakin. Mieskin löytyi vasta, kun olin jo 40 täyttänyt. Ulkonäkö on tietysti vain ulkoista ja eniten toki ilahduttaa se, että sain vielä lapsia ja ihan tavallisella menetelmällä. :)
Ekan lapseni sain 34-vuotiaana, enkä alle 30-vuotiaana olisikaan lapsia halunnut. Kerro lisää:
miten meni raskaus? miten lähiympäristö suhtautui (av:n mammojen kommenteista nyt ei tartte välittää)? miten elämä kulkee nyt kahden lapsen äitinä?
Kuten kerroin, tunnen itseni nuoreksi, koska olen elänyt nuoren ihmisen elämää. Tai ehkä sitä voisi sanoa iättömäksi elämäksi, koska en ole ajatellut ikääni niin paljon.
Raskaudet menivät ihan hyvin. Kukaan ei kommentoinut asiaa iän kannalta. Tosin osa tuttavistani ei varmaan edes tiedä tarkkaa ikääni. Tunnen myös naisia, joilla on 3-5 lasta ja viimeisin on syntynyt, kun he olivat jo yli 40-vuotiaita.
Miehelleni isyys on niin tärkeä juttu, että hän hoitaa lapsiamme tosi paljon ja se tietysti auttaa. Mielestäni on ihanaa, että olemme molemmat aikuisia. Oma lapsuuteni nuorten vanhempien lapsena ei ollut kovin helppo. Myös isovanhemmat olivat iästään huolimatta jotenkin epäkypsiä (ovat nyt kaikki jo kuolleet). Omia lapsiani en edes haluaisi vanhempieni kasvatettavaksi. Meillä on niin erilaiset arvot. Suoraan sanottuna sekin helpottaa, että miehen vanhemmat eivät ole enää elossa. Ei ole appivanhempia riesana. Minulla on jostain seurustelusuhteista huonoja kokemuksia miesten vanhemmista.
ap.
miksi ei olisi olleet?
että teit itsekkin pari kirjoitusvirhettä..
minä kirjoitan tahallani pienillä kirjaimilla.
mutta mikäs sinua vaivaa kun pitää olla noin ilkeä?
miksi ei olisi olleet?
mutta mikäs sinua vaivaa kun pitää olla noin ilkeä?
Edelleen loistaa pitkälle tuo kouluttamattomuus. Ei ollut mitään virheitä minun kirjoituksessani. Sinulla taas oli useampikin virhe. Hah!
miksi ei olisi olleet?
mutta mikäs sinua vaivaa kun pitää olla noin ilkeä?Edelleen loistaa pitkälle tuo kouluttamattomuus. Ei ollut mitään virheitä minun kirjoituksessani. Sinulla taas oli useampikin virhe. Hah!
sulla oli pieni a kun pitäisi olla iso A lauseen alussa. ja onko tuo ainankaan oikea muto?
mitäs se sua nyt niin tökkii vaikka ihan duunari olenkin? edelleen mitä hyödyt ilkeydestäsi?
hyvät,koulutus löyty samaten elatus? miksi ei olisi olleet? tekeekö nuoruus automaattisesti huonon äidin?
että teit itsekkin pari kirjoitusvirhettä.. minä kirjoitan tahallani pienillä kirjaimilla. mutta mikäs sinua vaivaa kun pitää olla noin ilkeä?
Edelleen loistaa pitkälle tuo kouluttamattomuus. Ei ollut mitään virheitä minun kirjoituksessani. Sinulla taas oli useampikin virhe. Hah!
sulla oli pieni a kun pitäisi olla iso A lauseen alussa. ja onko tuo ainankaan oikea muto? mitäs se sua nyt niin tökkii vaikka ihan duunari olenkin? edelleen mitä hyödyt ilkeydestäsi?
sinulla noin päin ja hienoa se.Sinulla on nuorekkaat geenit:) Ylipäätään vanhemmallaiällä raskaus on naisen elimistölle valtavaja vanhentava rasitus (puhumattakaan yövalvomisista jne) niin että useimpia vanhempianaisia se varmasti vanhentaa.