Soittajien fyysiset ominaisuudet
Wienin filharmoonikkoja katsellessa tulee mieleen, että minkälaiset fyysiset ominaisuudet soittajilla pitää olla, kun jotkut soittimet ovat puhallettavia, niitä pidetään hankalissa asennoissa, sello on painava kantaa päivittäin tms.
Voiko esim. astmaatikko soittaa puhallinsoittimia tai alle 180 cm pitkä selloa?
Kommentit (12)
No näin sellistinä voin sano, että eipä se sello paljoa paina ja helppo kuljettaa laadukkaassa kotelossa selässä. Oikealla tekniikalla soittaminenkin on aika kevyttä.
Kaikki muusikot ovat ruipeloita kuin runoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Laulajan lihakset.
Ajattelitko, että pelkät keuhkot riittävät puhallinsoittimien soittoon? Ovathan nuo soittajat välillä ihan punaisia puhaltaessaan. Selloa soittavat vain miehet tuollakin konsertissa. Pääasiassa kaikki soittajat ovat miehiä tuolla Wienissä, vain viuluja soittavat ovat naisia.
Vierailija kirjoitti:
No näin sellistinä voin sano, että eipä se sello paljoa paina ja helppo kuljettaa laadukkaassa kotelossa selässä. Oikealla tekniikalla soittaminenkin on aika kevyttä.
Kyllä se kotelon kanssa painaa usemman kilon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muusikot ovat ruipeloita kuin runoilijat.
Paitsi rumpalit. Ne on usein sika lihaksikkaita. Mutta lasketaanko heitä ja basisteja muusikoihin?
Kyllähän puhallinsoittimiin tarvitaan hyvät keuhkot, mutta toki siinä tarvitaan oikeaa tekniikkaa niin kuin laulamisessakin, ja kapasiteetti myös voimistuu kun keuhkoja käyttää tuolla lailla. Jos verrataan niin sellon kantaminen on hyvinkin helppoa siihen verrattuna että heiluu tunnin sähkökitaran kanssa lavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sello voi painaa 3,5 kg ja mitä laatikko siihen päälle painaakaan? Eihän sellaista hento tyttö kanna kevyesti itse ennenkuin joskus yli 12-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sello voi painaa 3,5 kg ja mitä laatikko siihen päälle painaakaan? Eihän sellaista hento tyttö kanna kevyesti itse ennenkuin joskus yli 12-vuotiaana.
Tuli tarkistettua eli kotelo painaa esim. 4,6 kg eli enemmän kuin itse soitin ja koko setti siis noin 8 kg. Ei ihan heiveröisen työtä kantaa tuollaista painoa selässään. Siinä saa selkätreenin joka kantokerralla. Vähän ihmetyttää tuon sellistin kommentit, että on helppo kuljettaa. Tietenkin jos auto kuljettaa, mutta kun lapsia ajatellaan niin julkisilla usein liikutaan ja lapsen pitäisi itse kantaa soitintaan. Käytännössä tämä valikoi jo soittajien määrää.
Ap
Lihakset kasvavat soittaessa ja oikealla tekniikalla ehkäistään fyysisiä ongelmia. Aktiivisoittaminen, oli sitten harrastaja tai ammattilainen, edellyttää kehonhuoltoa.
Onneksi instrumentteja ei tarvitse koko ajan kantaa.
Kontrabasso voi painaa jopa 20 kg ilman laatikkoa. Taitaa olla lähinnä miesten soitin?
Ap
Laulajan lihakset.