Kävin Pariisissa ja tulin Helsinkiin, joka näytti surkealta venäläiseltä tuppukylältä
Tajusin ensimmäistä kertaa näin jyväskyläläisenä, että meidän maamme pääkaupunki Helsinki on vain pieni maalaispitäjä, jossa ihmiset kulkevat kuin zombit, ilottomina.
Täälläkin silti ihmiset viitsivät kiistellä siitä, että pitäisikö tästä maalaiskunnasta käyttää sanaa Stadi vai Hesa tai että mistä oikein tunnistaa "maalaisen". :D Vain Helsingin kokoon liittyvässä harhassa elävä ihminen voi uskoa, että jotain muualta muuttanutta haittaisi, jos hänet tunnistetaan maalaiseksi. :) Ette te stadilaisetkaan tiedä kaikkia Jyväskylään liittyviä sanontoja ja kirjoittamattomia käytössääntöjä, mutta tekeekö se teistä huonompia tai tyhmempiä maalaisjuntteja? Ei.
Kommentit (121)
Ok, sinähän tuon tiedät. :)Olen ollut yhteensä 5 v ulkomailla au pairina, vaihdossa ja töissä Euroopassa ja Aasiassa + lomamatkat kerran pari vuodessa. Mutta sinun ajatusmaailmaasi ei varmasti oikein sovi, että JYVÄSKYLÄLÄINEN henkilö tuntisi ulkomaita hyvinkin. :D Tyypillistä ja alleviivaa pointtini hyvin. Kiitos siitä!
ap
Jos ihan oikeasti tuntee maailmaa, niin ei ole tarvetta vertailla suomalaisia kaupunkeja paikkoihin, mitä ei ole edes oikeasti nähnyt. Tässä näkee taas sen, että et ole osannut hyödyntää ulkomailla viettämiäsi vuosia ja oppinut niistä jotakin. Au pair- ja vaihtovuotesi vietit varmaankin tiukasti perheesi parissa. Työkomennuksillasi vietit aikaa muiden suomalaisten kanssa ja lomasi vietät all inclusive -turistikohteissa.
Ole hyvä!
"kyballa". On naivia kommentoida noin kuin ap. Mulle ei tulisi mieleenkaan.
T. 12 vuotta maailmalla Ja Helsinki on ihana kaupunki
ei ole mitenkään erityisen siistiä. Ihmiset (monet) heittelevät aika huolettomasti roskia maahan, vanhoja kodinkoneita kuskataan metsiin kun ei viitsitä maksaa kaatopaikkamaksuja. Jos Suomessa olisi enemmän asukkaita niin sen huomaisi paremmin.
Tuota pääkaupunki-muu maa vastakkainasettelua esiintyy joka puolella maailmaa, ei ole suinkaan suomalainen ilmiö.
toisaalta täällä on kuitenkin moni asia paremmin kuin kauniissa Pariisissa. Ei gettoutuneita alueita joilla tulee lähes varmasti ryöstetyksi öisin, yleisesti toimivammat palvelut ja vähemmän byrokratiaa, vähän väkivaltaa ja rikollisuutta kaduilla, vähemmän maahanmuuttajia muslimimaista, raikkaampi ilma, joiltain osin jopa halvemmat hinnat(pariisi on niin ökykallis...)
kenen suunnittelema on Jyväskylän asemakaava?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Ludvig_Engel
kenen suunnittelema on Jyväskylän asemakaava?
<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Ludvig_Engel" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Ludvig_Engel">http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Ludvig_Engel</a>
Pisti silmään tuosta linkin takaa, kun osui niin hyvin otsikon aiheeseen :D :
"Berliiniläissyntyinen Engel ei koskaan kunnolla kotiutunut Helsinkiin, joka oli hänen silmissään pieni, kylmä ja kulttuuritarjonnaltaan puutteellinen provinssikaupunki. Saatuaan Senaatintalon valmiiksi Engel harmitteli ystävälleen kirjeessä, että se sijaitsi Helsingissä eikä Berliinissä, jossa sille olisi osattu antaa oikeanlaista arvoa. Etenkin pitkien ja pimeiden talvien aikana hän kärsi koti-ikävän puuskista ja hautoi suunnitelmia paluusta Preussiin."
Heh :D Ikävä todeta, mutta ap:n kaltaisista henkilöistä näkee, että ei ole ihan hirveästi maailmaa nähty.
Olen aina yhtä hämmästynyt näistä muun Suomen asukkaista, jotka veisaavat samaa virttä "en voisi asua siellä kivikylässä", "aivan kauhean paljon autoja ja ihmisiä" jne. Eivätkö ihmiset matkustele muualla maailmassa ollenkaan?
Helsinki tuntuu maailmalta palatessa aina ihanan viehättävältä, siistiltä ja kotoisalta pikkukaupungilta, ei siitä mihinkään pääse. No, pieneltä maalaiskylältäkin on joskus tuntunut:) En sano tätä pahalla, vaan mielestäni on hyvä näin. Suomessa maalaiset eivät ymmärrä, mitä se maaseutu muualla Euroopassa saattaa tarkoittaa, on pieniä kyliä toistensa perään ja sitä autioita maalaismaisemaa ei edes ole.
Heh :D Ikävä todeta, mutta ap:n kaltaisista henkilöistä näkee, että ei ole ihan hirveästi maailmaa nähty.
Ok, sinähän tuon tiedät. :)
Olen ollut yhteensä 5 v ulkomailla au pairina, vaihdossa ja töissä Euroopassa ja Aasiassa + lomamatkat kerran pari vuodessa. Mutta sinun ajatusmaailmaasi ei varmasti oikein sovi, että JYVÄSKYLÄLÄINEN henkilö tuntisi ulkomaita hyvinkin. :D Tyypillistä ja alleviivaa pointtini hyvin. Kiitos siitä!
ap
Ok, sinähän tuon tiedät. :)Olen ollut yhteensä 5 v ulkomailla au pairina, vaihdossa ja töissä Euroopassa ja Aasiassa + lomamatkat kerran pari vuodessa. Mutta sinun ajatusmaailmaasi ei varmasti oikein sovi, että JYVÄSKYLÄLÄINEN henkilö tuntisi ulkomaita hyvinkin. :D Tyypillistä ja alleviivaa pointtini hyvin. Kiitos siitä!
ap
Jos ihan oikeasti tuntee maailmaa, niin ei ole tarvetta vertailla suomalaisia kaupunkeja paikkoihin, mitä ei ole edes oikeasti nähnyt. Tässä näkee taas sen, että et ole osannut hyödyntää ulkomailla viettämiäsi vuosia ja oppinut niistä jotakin. Au pair- ja vaihtovuotesi vietit varmaankin tiukasti perheesi parissa. Työkomennuksillasi vietit aikaa muiden suomalaisten kanssa ja lomasi vietät all inclusive -turistikohteissa.
Ole hyvä!
ap
Ole hyvä!
t: ei ap.
Jos Helsinki näyttää venäläiseltä tuppukylältä, niin miltähän se Jyväskylä mahtaa näyttää...Agrimarketin kassajonolta, mitä ilmeisimmin.
Sama tuli välittömästi mieleen aloituksen luettuani. Ihan kuin ap tuntisi jotain alemmuutta jyväskyläläisenä helsinkiläisiä kohtaan.
Miltä tuntuu palata Pariisista vaikka Berliiniin? Ihan mielenkiinnosta jos joku kokeillut
Tajusin ensimmäistä kertaa näin jyväskyläläisenä, että meidän maamme pääkaupunki Helsinki on vain pieni maalaispitäjä, jossa ihmiset kulkevat kuin zombit, ilottomina.
Täälläkin silti ihmiset viitsivät kiistellä siitä, että pitäisikö tästä maalaiskunnasta käyttää sanaa Stadi vai Hesa tai että mistä oikein tunnistaa "maalaisen". :D Vain Helsingin kokoon liittyvässä harhassa elävä ihminen voi uskoa, että jotain muualta muuttanutta haittaisi, jos hänet tunnistetaan maalaiseksi. :) Ette te stadilaisetkaan tiedä kaikkia Jyväskylään liittyviä sanontoja ja kirjoittamattomia käytössääntöjä, mutta tekeekö se teistä huonompia tai tyhmempiä maalaisjuntteja? Ei.
Mites kun tulet New Yorkista Helsinkiin?
mulle tulee aina sama olo kun Helsinkiin menen.
Kannattaa palata Pariisista Turkuun, Turkua sanotaan Suomen Pariisiksi ja Turussa on huomattavasti enemmän länsimainen fiilis kuin itäisessä Helsingissä
Tuollainen järkytys monta kertaa koettuna ei voi olla hyväksi.
Itse välttelen juuri tästä syystä Jyväskylää, joten joudun aina ajamaan Mikkelin kautta Kuopioon. Se järkytys minkä kokee kun tulee Lahdesta Jyväskylään....ei sitä voi edes sanoin kuvata :(
valitettavasti negatiivisessa mielessa. jos suomi tuntuu ankealta kandee ehka lahtea muualle, tai jos se on vaan helsinki ni sitten voi olla tyytyvainen etta asuu jyvaskylassa. itse rakastan helsinkia. se ei enaa ole kotikaupunkini, minulla ei valitettavasti ole sellaista enaa. olen ollut liian kauan reissussa ja eri kaupungeissa ympari maailmaa..
en tunne yhtäkään helsinkiläistä (itseni mukaan lukien), joka pitäisi Helsinkiä isona kaupunkina. Suomen suurin toki, mutta eihän se maailman mittakaavassa mitään kerro.
Helsinki on minulle rakas, kaunis ja juuri sopivan kokoinen asuinpaikka. Kompakti, esim. keskusta-alueella kaikki on hyvin kävely- tai vaihtoehtoisesti lyhyen ratikkamatkan päässä. Mutta sen verran iso, että todella harvoin sattuu törmäämään tuttuihin -> saa olla omassa rauhassa halutessaan. :) Ainoa miinuspuoli on kehnot pyöräilyreitit keskustan lähettyvillä.Jokainen saa puolestani viihtyä missä sydän sanoo. Eihän se ole keltään muulta pois.
Miksiköhän sitten täälläkin on niin paljon aloituksia, joissa halveksitaan maalaisia, jotka toimivat väärin kaupunkielämässä? Puhuvat esim. hesasta ja viittovat ratikoita pysähtymään..:D No, mutta eihän sillä siis väliä ole, että mistä on kotoisin.. Ei juu! :)
Kuten ap nyt. Harva helsinkiläinen sen sijaan mollaa maalaisia. Tässäkään ketjussa ei montaa sellaista kommenttia ole. Mitä tulee noihin kahteen edellä viitattuun vanhaan ketjuun, kannattaisi lukea ne. Niissä moni helsinkiläinen kirjoittaa Hesa-nimen olevan täysin tavallinen monen helsinkiläisenkin suussa. Samoin ratikalle kannattaa näyttää pysähtymismerkkiä, jos haluaa varmasti päästä kyytiin.
Ap:n kannattaa jatkossa välttää Helsinkiin tulemista Pariisista. Tuollainen järkytys monta kertaa koettuna ei voi olla hyväksi.
Itse välttelen juuri tästä syystä Jyväskylää, joten joudun aina ajamaan Mikkelin kautta Kuopioon. Se järkytys minkä kokee kun tulee Lahdesta Jyväskylään....ei sitä voi edes sanoin kuvata :(
Onpa lohduttavaa kuulla, että joku muukin kärsii tästä "Jyväskylä-syndroomasta".
Syksyllä oli työpaikan koulutuskurssi Jyväskylässä ja jouduin hakemaan siksi päiväksi sairaslomaa.
Ja viime keväänä työpaikan virkistysmatkakohde oli yllätys kaikille työntekijöille. Päätin ottaa pienet nokoset sitten bussissa ja heräsin parin tunnin päästä. Bussin ikkunasta näin kyltin "Jyväskylä 35". Pyysin välittömästi kuskia pysähtymään tien poskeen ja sanoin käyväni tarpeillani. Mutta lähdin karkuun kävelemään etelän suuntaan ja aivan shokissa kävelin Lahteen, jossa aloin jo hieman toieta ja tajusin hypätä junaan. Tämän trauman jälkeen olin sairaslomalla kolme kuukautta.
"kyballa". On naivia kommentoida noin kuin ap. Mulle ei tulisi mieleenkaan.
T. 12 vuotta maailmalla Ja Helsinki on ihana kaupunki