Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin Pariisissa ja tulin Helsinkiin, joka näytti surkealta venäläiseltä tuppukylältä

Vierailija
09.04.2012 |

Tajusin ensimmäistä kertaa näin jyväskyläläisenä, että meidän maamme pääkaupunki Helsinki on vain pieni maalaispitäjä, jossa ihmiset kulkevat kuin zombit, ilottomina.

Täälläkin silti ihmiset viitsivät kiistellä siitä, että pitäisikö tästä maalaiskunnasta käyttää sanaa Stadi vai Hesa tai että mistä oikein tunnistaa "maalaisen". :D Vain Helsingin kokoon liittyvässä harhassa elävä ihminen voi uskoa, että jotain muualta muuttanutta haittaisi, jos hänet tunnistetaan maalaiseksi. :) Ette te stadilaisetkaan tiedä kaikkia Jyväskylään liittyviä sanontoja ja kirjoittamattomia käytössääntöjä, mutta tekeekö se teistä huonompia tai tyhmempiä maalaisjuntteja? Ei.

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kukaan helsinkiläinen ei tunne Jyväskylää lainkaan? Olen käynyt siellä monta kertaa ja pidän kaupunkia kokoansa paljon isompana vireän yliopiston takia. Liian pieni se minulle olisi, mutta jos arvostaisi paljon kotielämää ja rauhallisuutta, niin Jyväskylän kaltainen kaupunki tarjoaisi kaiken: kulttuuria, koulutusta, urheilua, luontoa... Lisäksi minusta Turku ja Tampere ovat huiman hienoja kaupunkeja, jotka myös tunnen melko hyvin. Ja Lahti ja Lappeenranta kehittyvät silmissä joka kerta kun niissä käy. Tämä ei mitenkään laske silmissäni Helsingin arvoa. Ja sellaiset metropolit kun Pariisi, Lontoo ja New York ovat tietenkin aivan eri kategoriassa. Niitä verrataan eri kriteerein.

Vierailija
82/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskalaiset, nuo ressukat, eivät osaa puhua ollenkaan englantia :D kielitaidottomampia ihmisiä saa etsiä. Monessa mielessä suomalaiset ovat kansainvälisempiä ja sivistyneempiä kuin perus pariisilainen.

Keskiverto suomalainen ei todellakaan ole kielitaitoisempi tai sivistyneempi kuin keskiverto pariisilainen.

Keskiverto suomalainen lienee kyllä varmasti kielitaitoisempi kuin keskiverto ranskalainen. Sivistyksestä en menisi sanomaan, esim. yleissivistyksessä on eri kouluissa panostettu eri asioihin. Suomalainen ei selviä ranskalaisesta trivial pursuitista ja päin vastoin. ;)

t: Pariisissa asuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyllähän sillä kannattaa kehuskella. Jep. Jännä, miten tosijunteilla nousee äkkiä pissi hattuun.

Haloo, matkustaminen on ollut jo 1900-luvun alusta megatrendi. Ja ne kaikkein köyhimmät joo matkustivat ihan Ameriikkaan asti. Sinne kun kielitaidottomana lähtee ilman ammattia ja asuntoa, se ehkä olisikin pienen kehaisun arvoista. Ehkä joku isoisovanhemmistasi näin tekikin?

Noh, kivaa että voit tehdä näitä haistapaskavertailuja av:llä, ensi kerralla voisit vaikka matkustaa Romaniaan ja sitten ihmetellä, että "olipa Helsinki-Vantaan kenttä ison ja siistin näköinen."

Kaikki kun on katsos suhteellista.

Vierailija
84/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakin ehkä turhan pröystäilevää suomalaiseen makuun=)

Mutta mitkä ovat vaihtoehdot, miettikääpä sitä? Me olemme kuitenkin kaukana Keski-Euroopasta, joten on luonnollista, että arkkitehtuurimme ei ole samanlaista. Ja miksi pitäisikään? Olisiko se nyt sitten hienoa, että joka paikassa olisi saman näköistä?

Minua päinvastoin harmittaa, kun niitä hienoja rakennuksia täällä stadissa on niin vähän!

Tuppukylähän tämä on, sitä en kiellä=)

Vierailija
85/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt vasta sen tajusit?

Helsinki on 200 vuotta vanha pikkukaupunki ja Pariisi on perustettu jo 52 eaa.

Tietysti ihmisissä on eroja ja kaupungin ulkonäössä.

Mutta mitäpä tuosta.....

Vierailija
86/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomasin aivan saman asian. Miten vilkasta, positiivista, kaunista, pyöräilevää, ulkoilmakahviloiden täyttämää, laadukasta ... ja sitten hesa - kylmä (ilmapiiriltään), kolkko ja luotaantyöntävä.

Vierailija
87/121 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
88/121 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on teillä raukoilla huono itsetunto. Ei kait ap verrannut, mikä on parempi tai huonompi. Kirjoitti vain av.lle huomion, mikä tuli mieleen kun tuli Pariisista.

Heti on helsinkiläiset selkäkarvat pystyssä..hohhoijaa.

Minä tulin Kokkolaan Lontoosta ja kyllä tuntui Kokkola sen jälkeen pikkupaikkakunnalta.

Saiko Kokkolalaiset hepulit tästä? Viitatkaa jos kolahti johonkin, vai toteatteko, että näin se saattaa tuntua kun tulee isommasta kaupungista.

on kaupunkeja, niissä on hyvä ja huonot puolet. Helsinki on pieni pääkaupunki mutta ei se yhtään huonopi ole kuin muut. Kyllä se ne huonot samat puolet on niin Pariisissa kuin Lontoossakin. Kaupungin keskusta on kumminkin aika pieni, ja siihen yhtä mielipidettä toinna perustaa.

Vierailija
89/121 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan asuin maalla, sitten muutin Tampereelle, edelleen Helsinkiin vuodeksi ja eteenpäin Keski-Eurooppaan kaupunkiin, jossa on n. saman verran asukkaita kuin Helsingissä.

Joskus tulen autolautalla Helsinkiin ja siitä läpi edelleen ylöspäin Keski-Suomeen. Helsinki näyttää kyllä aika aneemiselta ja luotaan työntävältä paikalta kuten jokin venäläinen kauppala. Wanna-be metropoli.

Vierailija
90/121 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EVVK.

Vierailija
91/121 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitä huolimatta sydämeni täyttää rakkaus tähän räntäiseen pikkukaupunkiin joka minulle on se kaikkein rakkain kolkka tässä maailmassa.

Vierailija
92/121 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioiden mukaan 30-40 miljoonaa turistia. Ne kun nappaa pois katukuvasta, niin kaupunki vois olla eri näköinen! Mutta anyway, Pariisi on ihana kaupunki, odotan pääseväni sinne taas pian uudelleen.

Vierailija
93/121 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on Niin ankea pikku käpykylä verrattuna Pariisiin ja sen loistokkuuteen. Olin monta päivää ihan allapäin kun jouduin palamaan takaisin.

Ihan ok kaupunki, mutta en mä sitä niin ihanaksi koe. Oma lempparini on Amsterdam ja olen aina allapäin, kun sieltä tulen kotiin.

Metron ikkunasta näkyi slummia ja rumia töherryksiä seinässä. Kaikki oli likaista, ja mietin että tämäkö nyt on se Pariisi, jota kaikki hehkuttaa.

Mutta Pariisissa metrojen ikkunasta ei näe slummia. Todellisia slummeja ei Ranskassa ole käytännössä sen enempää kuin Suomessakaan, sellaisia nähdäkseen täytyy matkustaa vaikkapa Intiaan tai Brasiliaan.

Muutenkin lähtökohtasi on vähän naivi. Olet nähnyt jonkun romanttisen Disney-elokuvan amerikkalaisesta Pariisissa, ja kuvittelet että miljoonakaupunki on yhtä Disney-unelmaa sitten? :D Totta kai Pariisilla on monenlaisia kasvoja, eri kaupunginosissa on ihan erilainen tunnelma. Tässähän juuri kaupungin viehätys piileekin, ei missään kiillotetuissa Eiffel- tai Riemukaari-yksityiskohdissa.

Eikä Pariisi todellakaan ole erityisen likainen. Esim. New York on huomattavasti saastaisempi, jätevuoria joka sivukadulla. Pariisissa ei voi olla törmäämättä jäteautoihin ja kadunpuhdistajiin. Kadut jopa pestään lähes päivittäin.

Parasta Pariisissa on kodikkuus yhdisettynä monipuolisuuteen. Ikävintä turistit, jotka käyttäytyvät muista piittaamattomasti.

Kyseessä oli tuolloin muinoin ensimmäinen matkani ulkomaille, ja tietysti odotukset oli korkealla. Minulle slummiksi riittää jo se, että kävelet asuinalueella, jossa olet ainoa valkoihoinen. Löysää pariisilaista nutturaasi.

Vierailija
94/121 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset ovat rakentaneet Helsingin historiallisen ytimen, ja keskustan uudempikin rakennuskanta tuli sodan jälkeen apinoitua Neuvostoliitosta.

Vierailija
95/121 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on Niin ankea pikku käpykylä verrattuna Pariisiin ja sen loistokkuuteen. Olin monta päivää ihan allapäin kun jouduin palamaan takaisin.

Ihan ok kaupunki, mutta en mä sitä niin ihanaksi koe. Oma lempparini on Amsterdam ja olen aina allapäin, kun sieltä tulen kotiin.

Metron ikkunasta näkyi slummia ja rumia töherryksiä seinässä. Kaikki oli likaista, ja mietin että tämäkö nyt on se Pariisi, jota kaikki hehkuttaa.

Mutta Pariisissa metrojen ikkunasta ei näe slummia. Todellisia slummeja ei Ranskassa ole käytännössä sen enempää kuin Suomessakaan, sellaisia nähdäkseen täytyy matkustaa vaikkapa Intiaan tai Brasiliaan.

Muutenkin lähtökohtasi on vähän naivi. Olet nähnyt jonkun romanttisen Disney-elokuvan amerikkalaisesta Pariisissa, ja kuvittelet että miljoonakaupunki on yhtä Disney-unelmaa sitten? :D Totta kai Pariisilla on monenlaisia kasvoja, eri kaupunginosissa on ihan erilainen tunnelma. Tässähän juuri kaupungin viehätys piileekin, ei missään kiillotetuissa Eiffel- tai Riemukaari-yksityiskohdissa.

Eikä Pariisi todellakaan ole erityisen likainen. Esim. New York on huomattavasti saastaisempi, jätevuoria joka sivukadulla. Pariisissa ei voi olla törmäämättä jäteautoihin ja kadunpuhdistajiin. Kadut jopa pestään lähes päivittäin.

Parasta Pariisissa on kodikkuus yhdisettynä monipuolisuuteen. Ikävintä turistit, jotka käyttäytyvät muista piittaamattomasti.

Kyseessä oli tuolloin muinoin ensimmäinen matkani ulkomaille, ja tietysti odotukset oli korkealla. Minulle slummiksi riittää jo se, että kävelet asuinalueella, jossa olet ainoa valkoihoinen. Löysää pariisilaista nutturaasi.

löysään nutturaani, jos sä otat sen rautakangen siitä valkoisesta rasistiahteristasi. ;)

Vierailija
96/121 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onhan se kamala kulttuurishokki palata Pariisista Suomeen. Itse asun pienessä eteläsuomalaiskuapungissa ja viihdyn hyvin, mutta välillä haaveilen kakkosasunnosta Pariisissa. Joskus tekee mieli elää hiljaista, yksinkertaista elämää, mutta välillä on kiva käydä katsomassa "oikeaa maailmaa." En silti usko, että pitemmän päälle Pariisissakaan on herkkua elellä.

Vierailija
97/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Turkuun autolla. Saapuminen Turkuun ja matka siitä eteenpäin Tampereella oli poikkeuksellinen elämys. Tajusin, kuinka asumatonta Suomessa on, vähän autoja, tieto huonossa kunnossa jne. Ihana maa silti, mutta ero niin suuri keski-eurooppaan.

Vierailija
98/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistossa ja kun tulin takaisin Helsinkiin, oli paikan ulkonäkö minulle jokseenkin shokki. Sitä kun oli tottunut kulkemaan mitä hienoimpien patsaide ja historiallisten rakennutsen ohi päivittäin ja sitten näkikin vain elementtitaloa ja harmaata. Mutta on Helsingissäkin hyvin kauniitkin alueensa ja näkymänsä varsinkin meren rannalla. Ja nyt olen jo ihan tottunut Helsinkiin ja viihdyn täällä, enkä edes pidä kaupunkia erityisen rumana. Sopii hyvin pohjoismaiseen jäyhään kansanluonteeseen :)

Vierailija
99/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin ja muun Suomen välillä. Sellainen, jota en itse tunnista.

t: helsinkiläinen

mua ärsyttää yhtä paljon akateemiset, jotka ei tajua vastakkainasettelua duunareiden kanssa ja rikkaat jotka ei tajua vastaikkainasettelua köyhien kanssa.

Vastakkainasettelua ON, ja sillä hyvä. Mut siltä ylätasolta sitä ei jotenkin voi myöntää. Mä taas en tajua sitä. Mikä siinä nyt on, että yleisesti hesan status on korkeempi kuin muun suomen ja tää aiheuttaa jännitteen landen ja stadin väliin. Oon ite kehityskolmosen ulkopuolelta, näen tän imagoeron, hyväksyn sen, eikä se silti mun itsetuntoa nitistä. Miks sieltä hesasta asiaa ei voi nähdä?

Vierailija
100/121 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti menettanyt jotain tuikitarkeaa, kun en ole kaynyt Pariisissa. Mina sivistymaton moukka!

Pariisi, maailman napa sitten ilmiselvasti. Ryomin talviunille takaisin. Enhan kehtaa liikkua Hgin kaduilla, nakyy varmaan paalle pain , etta en ole kaynyt Pariisissa.

Mita valia, milta Helsinki nayttaa? Ihan aikuisten oikeasti. Keskustassa on paljon viehattavia vanhoja rakennuksia, jotka on pidetty kunnossa, toisin kun....... ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän