Kävin Pariisissa ja tulin Helsinkiin, joka näytti surkealta venäläiseltä tuppukylältä
Tajusin ensimmäistä kertaa näin jyväskyläläisenä, että meidän maamme pääkaupunki Helsinki on vain pieni maalaispitäjä, jossa ihmiset kulkevat kuin zombit, ilottomina.
Täälläkin silti ihmiset viitsivät kiistellä siitä, että pitäisikö tästä maalaiskunnasta käyttää sanaa Stadi vai Hesa tai että mistä oikein tunnistaa "maalaisen". :D Vain Helsingin kokoon liittyvässä harhassa elävä ihminen voi uskoa, että jotain muualta muuttanutta haittaisi, jos hänet tunnistetaan maalaiseksi. :) Ette te stadilaisetkaan tiedä kaikkia Jyväskylään liittyviä sanontoja ja kirjoittamattomia käytössääntöjä, mutta tekeekö se teistä huonompia tai tyhmempiä maalaisjuntteja? Ei.
Kommentit (121)
en tunne yhtäkään helsinkiläistä (itseni mukaan lukien), joka pitäisi Helsinkiä isona kaupunkina. Suomen suurin toki, mutta eihän se maailman mittakaavassa mitään kerro.
Helsinki on minulle rakas, kaunis ja juuri sopivan kokoinen asuinpaikka. Kompakti, esim. keskusta-alueella kaikki on hyvin kävely- tai vaihtoehtoisesti lyhyen ratikkamatkan päässä. Mutta sen verran iso, että todella harvoin sattuu törmäämään tuttuihin -> saa olla omassa rauhassa halutessaan. :) Ainoa miinuspuoli on kehnot pyöräilyreitit keskustan lähettyvillä.Jokainen saa puolestani viihtyä missä sydän sanoo. Eihän se ole keltään muulta pois.
Miksiköhän sitten täälläkin on niin paljon aloituksia, joissa halveksitaan maalaisia, jotka toimivat väärin kaupunkielämässä? Puhuvat esim. hesasta ja viittovat ratikoita pysähtymään..:D No, mutta eihän sillä siis väliä ole, että mistä on kotoisin.. Ei juu! :)
Matkailu avartaa..... ilman Pariisinreissua ei olis tullut tätäkään aloitusta.
Eiköhän se ole niin, että eri paikoilla ja mailla ja erimaalaisilla ihmisillä ja kulttuureilla on hyvät ja huonot puolensa. Helsinki on vähän ankea, mutta hyviäkin puolia on vaikka kuinka. Me pääkaupunkiseutulaiset voisimme parantaa tunnelmaa ja olla vähän iloisempia, avoimempia ja avuliaampia ihan vieraillekin ihmisille.
Mä olen kuten monet muutkin pk-seutulaiset, maalta kotoisin ja tänne työn perässä muuttanut. Helsingissä käyn harvoin, lähinnä ostoksilla kerran kahdessa kuussa, kesällä useammin, vaikka keskustaan pääseekin kotiovelta alle puolessa tunnissa... On Helsingin keskusatassa oma viehätyksensä verrattuna tänne Espooseen, on niin helppo käydä ravintoloissa, kulttuurin parissa, ihan van kävelyllä näyteikkunaostoksilla jne.....silti en siellä haluaisi asua lasten kanssa.
sattuiko kukaan, ap mukaan lukien, näkemään yhden tv-ohjelman viime vuonna, joka käsitteli Pariisin keskustaa? Siinä kerrottiin, että kaupungin keskusta on oikeastaan tietoisesti suunniteltu paraateja ja huvittelua eikä asumista varten. Tarkoitus on, että siellä on mahdollisimman miellyttävää kulkea. Se tosiaan kyllä huomaakin. Se on kuin aikuisten huvipuisto. Keskusta on myös hyvin selkeä, jos sitä vertaa esim. Lontoon keskustaan.
Itse olen kyllä lisäksi huomannut sen, että Pariisissa kerjäläisetkin ovat todellisia herrasmiehiä. Kun ekan kerran siellä kävin, näin kadulla istuvan nuoren miehen. Hänellä oli tumma puku ja valkoinen paita, hatun hän oli asettanut kadulle eteensä. Rinnassa hänellä luki kyltti "POIR MOI". Viime kerralla puolestaan metroon tuli yhdeltä pysäkiltä hyvin huolitellun näköinen nuori mies, joka alkoi jakaa matkustajille lappuja. Hänen ulkoasustaan päättelin ensin, että ne olivat kampaamomainoksia, mutta kun luin lapun, niissä olikin hyvin kohtelias pyyntö, että lapun saaja lahjoittaisi ko. herralle rahaa tai lounasseteleitä. Ennen kuin metro ehti seuraavalle pysäkille, herra keräsi rahat ja laput ja toivotti jokaiselle matkustajalle hyvää päivänjatkoa.
Se on sitä pariisilaistyyliä.
Samaan törmää myös muualla Euroopassa. Aina joku turisti menee halpaan ja antaa rahansa. Osaavat olla myös töykeitä, jollei lappuihin kirjoitetut nyyhkytarinat mene läpi ja kukkaron nyörit heltiä. Suomessa ei onneksi natiivit kerjää lainkaan, sepä vasta kohteliasta onkin.
on kaupunkeja, niissä on hyvä ja huonot puolet. Helsinki on pieni pääkaupunki mutta ei se yhtään huonopi ole kuin muut. Kyllä se ne huonot samat puolet on niin Pariisissa kuin Lontoossakin. Kaupungin keskusta on kumminkin aika pieni, ja siihen yhtä mielipidettä toinna perustaa.
puhuu venäläisyyden näkymisestä Helsingin kaupunkikuvassa kuin se olisi kauhean hävettävä asia, myös ap. Eihän se todellisuudessa ole sitä pätkääkään.
Ei se olekaan hävettävä asia, mutta näyttää ankealle. Jos vertaan Moskovaa ja Pariisia niin jälkimmäinen nyt vain näyttää kauniimmalta. Jos muuten olet käynyt Venäjällä niin tiedät, että kyllä se maa on 99 % aika hävettävän huonossa kunnossa..
No vertaa sitten vaikka Pietaria ja Brysseliä, niin saat eri tuloksen. :P Ja Helsinki on kuin venäläinen tuppukylä eli hävettävän huonossa kunnossa?
Toki jos vertaan kahta eri kaupunkia niin saan eri tuloksen... Siis mikä on pointtisi?
Lue koko ketju niin tajuat mistä on kyse. :)
ap
Taidat olla hidas?
<a href="http://arleenansanomat.blogspot.com/2010/07/auransilta-ja-aurajokiranta…" alt="http://arleenansanomat.blogspot.com/2010/07/auransilta-ja-aurajokiranta…">http://arleenansanomat.blogspot.com/2010/07/auransilta-ja-aurajokiranta…;
70-luvun lähiöissä toki on sitä samaa neukkufiilistä kuin muuallakin.
Tunsin itsekin olevani kuin ulkomailla ensimmäisen kerran Turussa käydessäni. Ihmiset myös ovat todella mukavia ja rentoja. Mistä lie johtuu.
Pidän kovasti sekä Pariisista että Helsingistä. Helsinki on pieni ja symppis ja kiva sellaisena. Helsinkiläiset saavat olla monesta syystä ylpeitä kotikaupungistaan (kuten tietty kaikki muutkin).
Toki löytyy niitä huonoja puolia, joista ei kannata ylpeillä. Niitä on ihan joka paikassa, oli kaupunki sitten Pariisi, Rooma tai Helsinki.
Ja tyypillistä on että pääkaupunkilaisia pidetään automaattisesti tympeinä ja ylimielisinä. (Hmm... mitähän ranskalaiset tuumivat pariisilaisista...?)
KYLLÄ AP ON ÄLYKÄS JA KOSMOPOLIITTI. IHANKO AMMATTIKORKEAKOULU ON KÄYTY? AU PAIRINA OLTU SAKSASSA?
Helsinki on Niin ankea pikku käpykylä verrattuna Pariisiin ja sen loistokkuuteen. Olin monta päivää ihan allapäin kun jouduin palamaan takaisin.
Ihan ok kaupunki, mutta en mä sitä niin ihanaksi koe. Oma lempparini on Amsterdam ja olen aina allapäin, kun sieltä tulen kotiin.
se on, kun lähtee maalta suurta maailma katselemaan. Tulee ajatuksia eikä oma tunnu enää niin loistokkaalta ;)
Mielestäni Helsingin hyvä puoli on juuri sen koko. Ennen ajattelin myös, että siisteys, mutta matkustettuani kaukoidän suurkaupungeissa, olen alkanut nähdä siinäkin puutteita.
Kaikkea voi ja pitääkin vertailla. Siinä sitä oppii. Miltäs se Jyväskylä näytti Pariisin rinnalla?
Av-mamma päässyt ekaa kertaa ulkomaille ja on heti aivan sokaistunut.
Todellisuudessa Pariisi on kallis, kusenhajuinen, osin epäsiisti ja tympeä kaupunki. Kävisit ap vähän muuallakin niin saisit laajempaa perspektiiviä.
Helsinki on Niin ankea pikku käpykylä verrattuna Pariisiin ja sen loistokkuuteen. Olin monta päivää ihan allapäin kun jouduin palamaan takaisin.
Ihan ok kaupunki, mutta en mä sitä niin ihanaksi koe. Oma lempparini on Amsterdam ja olen aina allapäin, kun sieltä tulen kotiin.
Metron ikkunasta näkyi slummia ja rumia töherryksiä seinässä. Kaikki oli likaista, ja mietin että tämäkö nyt on se Pariisi, jota kaikki hehkuttaa.
Suurkaupunkien turistikeskustojen lisäksi sellaisissakin paikoissa, joissa voi nähdä todellista kurjuutta. Nykyisin palatessani Suomeen ymmärrän jo olla iloinen siitä, että asun puhtaassa ja siistissä maassa.
en tunne yhtäkään helsinkiläistä (itseni mukaan lukien), joka pitäisi Helsinkiä isona kaupunkina. Suomen suurin toki, mutta eihän se maailman mittakaavassa mitään kerro.
Helsinki on minulle rakas, kaunis ja juuri sopivan kokoinen asuinpaikka. Kompakti, esim. keskusta-alueella kaikki on hyvin kävely- tai vaihtoehtoisesti lyhyen ratikkamatkan päässä. Mutta sen verran iso, että todella harvoin sattuu törmäämään tuttuihin -> saa olla omassa rauhassa halutessaan. :) Ainoa miinuspuoli on kehnot pyöräilyreitit keskustan lähettyvillä.Jokainen saa puolestani viihtyä missä sydän sanoo. Eihän se ole keltään muulta pois.
Miksiköhän sitten täälläkin on niin paljon aloituksia, joissa halveksitaan maalaisia, jotka toimivat väärin kaupunkielämässä? Puhuvat esim. hesasta ja viittovat ratikoita pysähtymään..:D No, mutta eihän sillä siis väliä ole, että mistä on kotoisin.. Ei juu! :)
ja se kumoaa sanani "Jokainen saa puolestani viihtyä missä sydän sanoo." Jännittävää.
Ja tuo typerä vastakkainasettelu (Helsinki - muu Suomi, kaupunki - maaseutu) on ihan molemminpuolista. Että kyllä me hesalaisetkin saadaan huutia sieltä maakunnista "koppavuudellamme" kuin maalaiset täällä tunnetaan "juntteina". No, itse en allekirjoita kumpaakaan väitettä.
MINUSTA AP ON OIKEASSA. OLETTE VAIN KATEELLISIA KUN ETTE TSADIALAISET KÄY MISSÄÄN. JA JOSTAIN SYSMÄSTÄ OLETTE KUITENKIN MUUTTANEET JA NYT YRITÄTTE PUHUA SLANGIA. :D PELLET.
Josta kotiinpaluu aina mättää. Se vaan on niin viehättävä ja kaunis kaupunki. Kuin Helsingin isoveli.
mistä on kotoisin. Kaikki ovat tänne jostain tulleet. Alkuperäisiä täällä ei juuri ole. Esimerkiksi Turussa jonne ensin muutin kotikaupungistani oli paljon sisäänpäin lämpiävämpi tunnelma. Itä-Suomi on mutkattomampaa seutua. Helsingin väestö tulee pitkälti Savosta ja Karjalasta joten tunnelma on leppoisampi. Turussa suurin osa on Lounais-Suomesta (kuten minä) ja aika jäykkää porukkaa.
Pariisiin Helsinkiä ei voi verrata eikä venäläisiin kaupunkeihin(paitsi Helsingin arkkitehtuuri). Suomalainen ja venäläinen ovat kuin yö ja päivä "Tak ili Kak"
KKKqYU upetjydbtdex, [url=http://ftlbhdfwdexc.com/]ftlbhdfwdexc[/url], [link=http://azrpqpojstkr.com/]azrpqpojstkr[/link], http://pulkuofgecqj.com/
pummi kysyi: Anteeksi, puhutteko suomea vai ruotsia? - Tämä ole meistä kohteliaisuuden huippu ;)
sattuiko kukaan, ap mukaan lukien, näkemään yhden tv-ohjelman viime vuonna, joka käsitteli Pariisin keskustaa? Siinä kerrottiin, että kaupungin keskusta on oikeastaan tietoisesti suunniteltu paraateja ja huvittelua eikä asumista varten. Tarkoitus on, että siellä on mahdollisimman miellyttävää kulkea. Se tosiaan kyllä huomaakin. Se on kuin aikuisten huvipuisto. Keskusta on myös hyvin selkeä, jos sitä vertaa esim. Lontoon keskustaan.
Itse olen kyllä lisäksi huomannut sen, että Pariisissa kerjäläisetkin ovat todellisia herrasmiehiä. Kun ekan kerran siellä kävin, näin kadulla istuvan nuoren miehen. Hänellä oli tumma puku ja valkoinen paita, hatun hän oli asettanut kadulle eteensä. Rinnassa hänellä luki kyltti "POIR MOI". Viime kerralla puolestaan metroon tuli yhdeltä pysäkiltä hyvin huolitellun näköinen nuori mies, joka alkoi jakaa matkustajille lappuja. Hänen ulkoasustaan päättelin ensin, että ne olivat kampaamomainoksia, mutta kun luin lapun, niissä olikin hyvin kohtelias pyyntö, että lapun saaja lahjoittaisi ko. herralle rahaa tai lounasseteleitä. Ennen kuin metro ehti seuraavalle pysäkille, herra keräsi rahat ja laput ja toivotti jokaiselle matkustajalle hyvää päivänjatkoa.
Se on sitä pariisilaistyyliä.