Kävin Pariisissa ja tulin Helsinkiin, joka näytti surkealta venäläiseltä tuppukylältä
Tajusin ensimmäistä kertaa näin jyväskyläläisenä, että meidän maamme pääkaupunki Helsinki on vain pieni maalaispitäjä, jossa ihmiset kulkevat kuin zombit, ilottomina.
Täälläkin silti ihmiset viitsivät kiistellä siitä, että pitäisikö tästä maalaiskunnasta käyttää sanaa Stadi vai Hesa tai että mistä oikein tunnistaa "maalaisen". :D Vain Helsingin kokoon liittyvässä harhassa elävä ihminen voi uskoa, että jotain muualta muuttanutta haittaisi, jos hänet tunnistetaan maalaiseksi. :) Ette te stadilaisetkaan tiedä kaikkia Jyväskylään liittyviä sanontoja ja kirjoittamattomia käytössääntöjä, mutta tekeekö se teistä huonompia tai tyhmempiä maalaisjuntteja? Ei.
Kommentit (121)
Helsingin ja muun Suomen välillä. Sellainen, jota en itse tunnista.
t: helsinkiläinen
Ja eikä ole kovin kauaa kun itsekin olen tullut Helsinkiin junan tuomana maalta.
Olen kiertänyt ympäri maailman ja siitä huolimatta nautin edelleen Helsingistä.
Eikö olekin outoa?
Enkä edes kuulu mihinkään jyväskyläläiseen junttikategoriaan.
Olen asunut yli 10 vuotta Helsingissä, enkä ole koskaan pitänyt tätä "hienona tai suurena" kaupunkina. Mutta onhan se ymmärrettävää että jyväskyläläinen niin kuvittelee kun ei paremmastakaan tiedä.
Tajusin ensimmäistä kertaa näin jyväskyläläisenä, että meidän maamme pääkaupunki Helsinki on vain pieni maalaispitäjä, jossa ihmiset kulkevat kuin zombit, ilottomina.
Täälläkin silti ihmiset viitsivät kiistellä siitä, että pitäisikö tästä maalaiskunnasta käyttää sanaa Stadi vai Hesa tai että mistä oikein tunnistaa "maalaisen". :D Vain Helsingin kokoon liittyvässä harhassa elävä ihminen voi uskoa, että jotain muualta muuttanutta haittaisi, jos hänet tunnistetaan maalaiseksi. :) Ette te stadilaisetkaan tiedä kaikkia Jyväskylään liittyviä sanontoja ja kirjoittamattomia käytössääntöjä, mutta tekeekö se teistä huonompia tai tyhmempiä maalaisjuntteja? Ei.
Hesa/stadi tms vastaan "maaseutu" (mitä sillä ikinä tarkoitetaankaan?)käydään jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla ja keskustelijoina taitavat yleensä olla mualta tulleet. Ei pääkaupunkiseudulla syntynyttä kiinnosta ainakaan oman kokemukseni mukaan vähätellä tai vertailla muualla Suomessa asuvia tai heidän olosuhteitaan.
Minä myöskään en tunnista enkä ymmärrä tällaisia keskusteluita. Taitavat enemmänkin olla muualta Helsinkiin muuttaneiden ennakkoluuloina omassa päässä.
Tiedättehän, että Helsinki itse asiassa on venäläinen kaupunkin.
Se oli muuan Venäjän ja Suomen suuriruhtinaskunnan keisari, joka päätti siirtää pääkaupungin Turusta Helsinkiin.Näyttääkä Turku sitten enemmän eurooppalaiselta kaupungilta...
Ei tarvitse käydä edes Pariisissa, kun jo Rovaniemeltä tulevan silmissä Helsinki näyttää niin kauhean vanhalta kivikylältä.
Helsinki on ranskalainen kaupunki. Eurooppalainen elitti Venäjää ja Suomea myöten puhuivat ranskaa 1800-luvulla kun Helsinkiä rakennettiin. Paljon näkyy arkkitehtuurissa tämä, myös Pietarissa.
Tiedättehän, että Helsinki itse asiassa on venäläinen kaupunkin.
Se oli muuan Venäjän ja Suomen suuriruhtinaskunnan keisari, joka päätti siirtää pääkaupungin Turusta Helsinkiin.Näyttääkä Turku sitten enemmän eurooppalaiselta kaupungilta...
Ei tarvitse käydä edes Pariisissa, kun jo Rovaniemeltä tulevan silmissä Helsinki näyttää niin kauhean vanhalta kivikylältä.
Helsinki on ranskalainen kaupunki. Eurooppalainen elitti Venäjää ja Suomea myöten puhuivat ranskaa 1800-luvulla kun Helsinkiä rakennettiin. Paljon näkyy arkkitehtuurissa tämä, myös Pietarissa.
Ensin nimenomaa _mollataan_ Helsinkiä siitä, että se on maailman mittakaavassa pieni. Väitetään että Helsinki on jopa maalaispitäjä.
Sitten mollataan helsinkiläisiä siitä, että pitävät muuta Suomea maaseutuna.
Öh? Eikä ap:n pitäisi ilokseen huomata, että maalaispitäjä-Helsinki on sitten aivan samanlainen kuin Jyväskyläkin?
. Helsinki on vähän ankea, mutta hyviäkin puolia on vaikka kuinka. Me pääkaupunkiseutulaiset voisimme parantaa tunnelmaa ja olla vähän iloisempia, avoimempia ja avuliaampia ihan vieraillekin ihmisille.
.
tunnetaanko Pariisi iloisista ihmisistä ja hyvästä palvelusta? Ei. Jos Helsingistä halutaan Pariisi pitää olla jatkossa entistä tylympi vieraille
Helsingin keskustasta tekee "venäläisen" runsas uusklassistinen arkkitehtuuri. Uusklassismi ei ole mikään "slaavilainen" suuntaus, vaikkakin Pietarissa sitä on runsaasti. Samaa arkkitehtuuria on runsaasti ympäri Euroopan. Samaa tyyliä edustaa mm. Riemukaari..
On ranskalaisvaikutteita, venäläistä, saksalaista, ruotsalaista, suomalaista.
vertaavan kotikaupunkiaan Pariisiin tai muihin suuriin metropoleihin ;-).
Itse olen asunut Helsingissä pienen ikäni ja minusta Helsinki on kaunis ja raikas pääkaupunki. Talven loskissa usein karu, sulkeutunut ja tunkkaisilla ihmisillä kuormitettu toki (kuten koko pohjoisen taivaan alla sinnittelevä maaplänttimme ja sen kansa muutenkin. - Kesä on henkäyksen lyhyt ja viiltävän kaunis niin Helsingissä kuin vaikkapa Lapissakin.
Haastavan maantieteellisen sijaintimme, poliittisen historiamme ja lyhyehkön kulttuurihistoriamme takia tai ansiosta Helsinki on ihan omanlaisensa pääkaupunki, kuten Suomi ja suomalaiset ovat ihan omanlaisiaan muutenkin. Ja toki pienempi, vähäväkisempi ja "tuppukyläisempi" kuin monet Euroopan tai muiden maanosien suurista pääkaupungeista. Mutta enpä ole ennen tavannut helsinkiläistä, jolle tulisi pieneen mieleenkään verrata kotikaupunkiaan esim. Pariisiin!Itse olen käynyt lähes kaikissa Euroopan pääkaupungeissa, ja kotiin palatessani mieleni täyttää yleensä aina riemu kotiinpaluusta. Ihan samalla tavalla, kuin sydän läikähtää "landelle" ajaessa suomalaisesta järvimaisemasta, vaikka kuinka olisi samoillut Thaimaan sademetsässä sitä ennen.
Tämä maa on minun kotimaani kaupungeista landepuskiin ja minä arvostan tämän maani peltoja siinä missä Mannerheimintietäkin, eikä todellakaan tule mieleen, että jos jossain matkallani näen isomman tai erilaisen keskustan tai maatilan, oman maani anti olisi yhtään sen huonompaa!
Aina kun tulen takaisin ulkomailta, koen suunnatonta iloa siitä että olen suomalainen.
Pariisilainen ei voi koskaan matkustaa Pariisiin. Jäävät siitäkin paitsi. En koskaan haluaisi olla Pariisissa syntynyt
Helsinki on Niin ankea pikku käpykylä verrattuna Pariisiin ja sen loistokkuuteen. Olin monta päivää ihan allapäin kun jouduin palamaan takaisin.
Ihan ok kaupunki, mutta en mä sitä niin ihanaksi koe. Oma lempparini on Amsterdam ja olen aina allapäin, kun sieltä tulen kotiin.Metron ikkunasta näkyi slummia ja rumia töherryksiä seinässä. Kaikki oli likaista, ja mietin että tämäkö nyt on se Pariisi, jota kaikki hehkuttaa.
Mutta Pariisissa metrojen ikkunasta ei näe slummia. Todellisia slummeja ei Ranskassa ole käytännössä sen enempää kuin Suomessakaan, sellaisia nähdäkseen täytyy matkustaa vaikkapa Intiaan tai Brasiliaan.
Muutenkin lähtökohtasi on vähän naivi. Olet nähnyt jonkun romanttisen Disney-elokuvan amerikkalaisesta Pariisissa, ja kuvittelet että miljoonakaupunki on yhtä Disney-unelmaa sitten? :D Totta kai Pariisilla on monenlaisia kasvoja, eri kaupunginosissa on ihan erilainen tunnelma. Tässähän juuri kaupungin viehätys piileekin, ei missään kiillotetuissa Eiffel- tai Riemukaari-yksityiskohdissa.
Eikä Pariisi todellakaan ole erityisen likainen. Esim. New York on huomattavasti saastaisempi, jätevuoria joka sivukadulla. Pariisissa ei voi olla törmäämättä jäteautoihin ja kadunpuhdistajiin. Kadut jopa pestään lähes päivittäin.
Parasta Pariisissa on kodikkuus yhdisettynä monipuolisuuteen. Ikävintä turistit, jotka käyttäytyvät muista piittaamattomasti.
t: Pariisissa asuva
ranskalaiset, nuo ressukat, eivät osaa puhua ollenkaan englantia :D kielitaidottomampia ihmisiä saa etsiä. Monessa mielessä suomalaiset ovat kansainvälisempiä ja sivistyneempiä kuin perus pariisilainen.
Lisäksi Ranskalla on vasemmistopresidentti, meillä onneksi oikeistolainen :)
olen asunut pariisissa, se on kaunis päältä
sisältä pelkkää paskaa ja rasismia myös vaaleita eurooppalaisia kohtaane. Kiito ei.
Onneksi on muitakin kohteita.
Helsinki on aika samannäkönen mesta kun Tukholma. Näyttää pohjoisen ja keskipienen maan metropolilta, mitä se onkin. Ja Helsinki on on kyllä siisti paikka kun verrataan moneen muuhun maailman suureen kaupunkiin. Tietenkin riippuu mihin alueelle missäkin menee.
Musta ei ole ihan vertailukelpoinen esimerkiksi Pariisin kanssa, pitää kuitenkin osaa pistää omaan kontekstiinsa historiallisten viitteiden, sijainnin jne. väkimäärän kanssa.
Jos luette hieman arkkitehtuurista ja millä ihanteilla mihinkin aikaan on rakennettu missäkin, niin saatte enemmän silmänne auki ympäristöille.
joudun kulkemaan päivittäin keskustan läpi ja kesäisin aamulla näky on järkyttävä, kun porukka on mellastanut asemalla ja pitäneet piknikkiä Espan puistossa. Mistään siististä ja puhtaasta kaupungista ei ole voinut puhua enää vuosiin samassa lauseessa kuin Helsinki.
Se minua kiinnostaa, että miksi Helsinkiä pitää inhota ja vihata niin paljon muualta Suomesta, on se tietenkin jännää, että se herättää voimakkaita tunteita, mutta en jaksa ymmärtää sitä vihaa omaa kotikaupunkiani kohtaan. Itse en jaksa paljon miettiä muita kaupunkeja, ihan sama.
ei ole mitenkään erityisen siistiä. Ihmiset (monet) heittelevät aika huolettomasti roskia maahan, vanhoja kodinkoneita kuskataan metsiin kun ei viitsitä maksaa kaatopaikkamaksuja. Jos Suomessa olisi enemmän asukkaita niin sen huomaisi paremmin. Tuota pääkaupunki-muu maa vastakkainasettelua esiintyy joka puolella maailmaa, ei ole suinkaan suomalainen ilmiö.
Jos nyt joku oikeasti haluaa viritellä keskustella suurkaupunkien tunnuspiirteistä, niin...
1) väkiluku on vain yksi mittari, eikä kovin hyvä sellainen. Jossain Kiinassa on maaseudulla monen miljoonan asukkaan "pikkukaupunkeja", jotka todellakaan eivät kelpaa suurkaupunkiluokkaan, vaikka pelkkä väkiluku antaakin sen vaikutelman.
2) Olennaisempaa on, onko ko. kaupunki kansainvälinen: onko sillä kauppaa, kulttuurivaihtoa ja matkailijoita. Saako se vaikutteita muualta?
3) Kolmas olennainen tekijä on, onko se pääkaupunki tai tietyn etnisen ryhmän tärkein keskus. Vai pelkästään periferiataajama.
Sinänsä olen ap kanssasi ihan samaa mieltä, että on naiivia laatia kiveenhakattuja listoja siitä, mistä erottaa stadilaisen kanta-astujan ja mistä paljastuu "maalaiseksi". So what! Olen neljännen polven helsinkiläinen, ja ainakin itse sukuni kera käytän sekaisin nimityksiä stadi ja Hesa. Lähinnä hymyilyttää ne, joiden mielestä tuolla on väliä. Juujuujuu *taputan lohduttavasti päähän*
2, http://best-online-med-comparison.info/#7564 order ampicillin,