Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä talon rakentaminen teillä tuli kaikkiaan maksamaan?

Vierailija
09.04.2012 |

Suunnittelemme ok-talon rakentamista. Mies on sitä mieltä, että alle 350 000 euron ei taloa tee. Aikeissa tehdä tiilitalo, n. 200 neliötä, maalämpö.

Ongelma sitten vaan se, että kuka sen n 5 vuoden päästä ostaa ja maksaa 400 000 euron kieppeillä...

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 23:15"]

Höh, ei taas lainaukset toimi. Mietityttää vain, kun jonkun mielestä 110m2 on pieni. Esim. vanhempieni ok-talo sen kokoinen tai hieman isompi, 3mh + muut oleelliset tilat. Miksi täytyy olla yli 200m2 taloja? Siis toki ymmärrän, jos perheessä yli 6hlö:ä tai kotona työ- tai harrastetilaa. Mut tarviiko kaikilla olla omat isot makkarit, löytyä kirjasto-, vieras- ja työhuonetta, iso spa-tila ym?

Niin ja te joilla on isot talot, niin siivoatteko itse vai käykö joku ulkopuolinen siivoomassa? Ja onko kiva maksaa lämmityskuluja? Olen siis huomannut, että nykyään ei pahemmin niitä alle 200m2 koteja rakenneta. Ja jopa kuullut, että joku ei saanut rakentaa n. 150m2 taloa, koska se oli muka liian pieni! Olikohan kaavoitusalue isoille taloille?. Valaiskaa mua te viisaammat.

[/quote]

Olen tuo joka on rakentanut jo 2 taloa ja suunnittelee 3:tta, nykyinen talo siis n 250m2 asuinpinta-alaltaan. Itse siivotaan 3/4 kertaa ja siivoaja sen kerran kuukaudessa. Ei mitään ongelmia -- näin isossa talossa tavarat pysyy hyvin omilla paikoillaan ja säilytystilaa on tarpeeksi joten siivous on tosi nopeaa. Mies hoitaa alakerran ja minä yläkerran.

Lämmityskulu tässä talossa + at on tällähetkellä n 140€/kk mikä ei ole ollenkaan paha. Kokonaisasumiskulut (lämmitys, sähkö, jäte, vesi) on 335€ kuukaudessa.

[/quote] Aivan, ei 200 neliön talo ole yhtään suuri perheelliselle. Meillä on huoneitoneliöitä 170 ja tämä on oli oikeastaan vähän pieni meidän viisihenkiselle perheelle, kokonaisneliöt 200. Kun vanhin lapsi muutti pois, niin hänen huoneelleen löytyi heti uutta käyttöä. Nyt oikestaaan odeotellaan että seuraava lapsi lentää maailmalle ja hänenkin huonelleen on jo tiedossa uusi käyttötarkoitus, sitten tämä asunto on aika sopiva meidän kolmihenkiselle perheelle.

Vierailija
62/79 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 08:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 08:26"]

Höh, ei taas lainaukset toimi. Mietityttää vain, kun jonkun mielestä 110m2 on pieni. Esim. vanhempieni ok-talo sen kokoinen tai hieman isompi, 3mh + muut oleelliset tilat. Miksi täytyy olla yli 200m2 taloja? Siis toki ymmärrän, jos perheessä yli 6hlö:ä tai kotona työ- tai harrastetilaa. Mut tarviiko kaikilla olla omat isot makkarit, löytyä kirjasto-, vieras- ja työhuonetta, iso spa-tila ym?

Niin ja te joilla on isot talot, niin siivoatteko itse vai käykö joku ulkopuolinen siivoomassa? Ja onko kiva maksaa lämmityskuluja? Olen siis huomannut, että nykyään ei pahemmin niitä alle 200m2 koteja rakenneta. Ja jopa kuullut, että joku ei saanut rakentaa n. 150m2 taloa, koska se oli muka liian pieni! Olikohan kaavoitusalue isoille taloille?. Valaiskaa mua te viisaammat.

[/quote]

Olen tuo joka on rakentanut jo 2 taloa ja suunnittelee 3:tta, nykyinen talo siis n 250m2 asuinpinta-alaltaan. Itse siivotaan 3/4 kertaa ja siivoaja sen kerran kuukaudessa. Ei mitään ongelmia -- näin isossa talossa tavarat pysyy hyvin omilla paikoillaan ja säilytystilaa on tarpeeksi joten siivous on tosi nopeaa. Mies hoitaa alakerran ja minä yläkerran.

Lämmityskulu tässä talossa + at on tällähetkellä n 140€/kk mikä ei ole ollenkaan paha. Kokonaisasumiskulut (lämmitys, sähkö, jäte, vesi) on 335€ kuukaudessa.

[/quote] Aivan, ei 200 neliön talo ole yhtään suuri perheelliselle. Meillä on huoneitoneliöitä 170 ja tämä on oli oikeastaan vähän pieni meidän viisihenkiselle perheelle, kokonaisneliöt 200. Kun vanhin lapsi muutti pois, niin hänen huoneelleen löytyi heti uutta käyttöä. Nyt oikestaaan odeotellaan että seuraava lapsi lentää maailmalle ja hänenkin huonelleen on jo tiedossa uusi käyttötarkoitus, sitten tämä asunto on aika sopiva meidän kolmihenkiselle perheelle.

[/quote]

Meitäkin on enää 3 tässä talossa eikä yhtään liikaa tilaa:) Tosin ajateltiin että tuo "viimeinen" talo voisi olla 150-170m2. Molemmat teemme töitä kotoa käsin ainakin osan aikaa joten työtilaa tarvitaan myös. Mutta sen pitää sitten olla yhdessä tasossa tai vain parilla portaalla porrastettu. Rivareitakin on katsottu "eläkeasunnoiksi" mutta ne on aina 2krs ja se ahdistaa todella kun on niin ahtaita sumppuja. Pidän avoimesta tilasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

129neliöinen puutalo ja autokatos+varasto (pitkästä tavarasta kaikki), 1 kirvesmies ja itse apuna puolen vuoden rakennusurakka maksoi 150 000e vuonna 2011 Oulun alueella. Vuokratontti, ja pihan laitto (istutukset, laatoitukset yms.) ei sisälly tuohon hintaan. Ei oltais näin edullisesti saatu ilman tuttua kirvesmiestä jonka palkkasimme :) 

Vierailija
64/79 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppusuoralla hirsitalo länsi-Suomessa, tontti suht helppo, talo h-neliöt 165, katto melko monimuotoinen, sisällä kaikki varustelu ihan perustasoa. Maalämpö, lämmin autotalli+katos, ammattimiehiä jouduttu käyttämään koko ajan jonka lisäksi mies on ollut raksalla kaiken vapaa-aikansa. Kustannukset ilman tonttia ja pihatöitä n. 340 000e. Kunnan viemäri, vesi jne. Tietä ei tarvinnut tehdä ollenkaan. Pihaan uppoaa vielä täytemaata ja multaa istutuksista ja laatoituksista puhumattakaan, joten useampi kymmenentuhatta tulee vielä kulumaan. (Jos siis on joskus vielä rahaa että saadaan muutakin kuin rapainen mullikko, rakennusbudjetti ylittyi n. 70 000e...)

Suosittelen varautumaan reiluun budjetin ylitykseen ja vielä miettimään plan c:n jos sekin ylittyy. Projekti on ollut raskas, kaikkiaan suunnitteluineen parin vuoden koetus jonka aikana ei ole tarvinnut käyttää aikaansa harrastamiseen tms.

Vierailija
65/79 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Tietenkin jokaiselle pitää perheessä olla oma huone, eikä mikään minimitoitettu koirankoppi. Meiltä vanhin lapsi on lähtenyt maailmalle ja nyt tämä 200 neliön talo on meille sopiva kun täällä asuu 4 henkeä. Nyt odotellaan että seuraava lapsi siirtyy omilleen, niin hänen huoneesta tehdään kuntosali.

Vierailija
66/79 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2012 klo 10:23"]

Jessus mitä hintoja :D Me rakennutimme juuri täysin avaimet käteen talon pienellä firmalla ja talo (115 neliötä) ja lämmin autotalli-varasto 35 neliötä maksoi 183000 euroa. Liittymät, luvat + kaikki muut (paitsi tontti ja ulkotyöt ja toisen kerran maalaus) niin kokonaishinta 196000 euroa. Ja ei ole halvimmista materiaaleista tehty. On laattaa keittiössäkin ja kivitasoa löytyy 8 metriä. Toki lattia on mieleistä laminaattia ja laatat keskihintaista mutta mikään p***a älvsby ei ole kyseessä. Niin ja katettu terassi reilu 20 neliötä =) Toki puutalo eikä kivi ja pohjois-Suomessa.

[/quote]lLaskepa neliöhinta, teillä on pieni talo. AP puhui 200 neliöstä.

Vierailija
67/79 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 08:58"]

Kivitalo Espoo, 2013. Neliöitä 250 ja hinta 560 000, piha tekemättä ja tontti ei kuulu tuohon hintaan.

[/quote]

Niinpä, ihan todellinen hintahan tuo reilu 2000€/m2 on pk seudulla tuon kokoisesta talosta. Valitettavasti.

Vierailija
68/79 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tehdä näinä päivinä taloa jossa velkavankeudessa koko loppu iän ja näinä päivinä kun ei tiedä mitään mailaman menosta?

ei ole mitään järkeä rakentaa 300.000 ekun taloa ja kitua loppu lämän...kukaan ei maksa jälleen myynillä vahasta semmoisia summia..sääliksi käy! pienemällä rahalla saa pienen kodin ja voi vaikka matkustaa ,eikä tarvii raapia per..ä et mistä taas lainan lyhennykset...ei HUKKA neliöillä mitään tee...no en ole kirjoittaja vaan lukia.

Vierailija
69/79 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivitalo Espoo, 2013. Neliöitä 250 ja hinta 560 000, piha tekemättä ja tontti ei kuulu tuohon hintaan.

Vierailija
70/79 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs hemmettiä sä kuppaat ammattikoulussa, perseitä kattelemassa? 

Vierailija
71/79 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ainkaan jos työtä on teetettävä rakennusliikkeellä tai palkatulla rakennusmiehellä...

Hinnat ovat nousseet viime vuosina aivan tuhottomasti, meillä vastaava projekti (260 m2, maalämpö) maksoi vuonna 2005 145 000 euroa... mutta jos nyt pitäisi rakentaa, rahaa saisi varata tuplasti enemmän, vaikka kaikki rakennustyöt pysyisikin tekemään itse...

Aikoinaan n.1 000 000mk talo oli miljoonan markan talo ja se näkyi.. halvemmalla sai perus tönön. 

Nyt maksoit jo 3kertaa enemmän kuin aikaisempina vuosina, 145 000e eli noin 900 000mk (jolla olisi saanut 2-3 taloa=miljuuna talo).

Nykyisin 350 000e = 2.1 miljoonaa markkaa = kartano huvilaa! = 4-6 taloa.

On se tuuman verta kallistunu sano pisan tornin pykääjä. 

Vierailija
72/79 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.04.2012 klo 03:14"]

Suunnittelemme ok-talon rakentamista. Mies on sitä mieltä, että alle 350 000 euron ei taloa tee. Aikeissa tehdä tiilitalo, n. 200 neliötä, maalämpö. Ongelma sitten vaan se, että kuka sen n 5 vuoden päästä ostaa ja maksaa 400 000 euron kieppeillä...

Siis miksi 350 000 talosta uutena joku maksais käytettynä 400 000?

Sellainen joka ei halua maksaa uudesta 500 000.

Itse maksettiin tästä talosta rakentaessa 200 000€ yli 10 vuotta sitten, kyllä tästä nyt saisi yli 350 000€.

Ei talojen hinnannousu ole mikään ikuinen luonnonlaki. Viimeiset 10 vuotta mennyt ylös lähinnä korkotason laskun seurauksena. Pääsääntöisesti talon arvo menee iän mukana kohti nollaa, ihan niinkuin muunkin materian.

Vierailija
73/79 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 120 m2 omakotitalon itse - 5 vuoden ajan.  Maksoin vain rakennusaineista 45 000 euroa. Talo valmistui 1998.  Maksaisiko puutalon rakennusaineet nyt 85 000 e?  Puutavara omasta metsästä. Maksoin vain sähkömiehelle ja putkimiehelle.  En ole koskaan muurannut, mutta 6 kuukauden aikana syntyi talon lämpimänä pitävä leivinuuni.  Lisäksi muurasin vesipadan, hellan ja ihania  saunahetkiä antavan kiukaan.

Nokian viranomaiset tarkastivat ja suhtautuivat myönteisesti työni  jälkeeni - myös talopiirustuksiin.

Rakennuksen laatutaso.  Vieraatkin viihtyvät talon sisällä: elotalo, ylilämmin, lattiat eivät ole jaloille kylmät.

Asumiskulut ovat, kaikki menot 250 euroa kuukaudessa.  Viidytäänkö talon takana puutarhassa?

Ihmiset, kissat, linnut, perhoset, mehiläiset haluavat olla puutarhassamme.     Katselen asuntojen myynti-ilmoituksia - ihmettelen kovasti.  Suomalainen työ maksaa liikaa.  Seppo Korpela Nokia Siuro.

Vierailija
74/79 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomasin jutun, missä kerrotaan mitä kaikkea pitää laskea huomioon omakotitalon kokonaiskustannukissa

https://www.kp24.fi/lehti/keskipohjanmaa/549075/omakotitalon-todellinen…

Vierailija
75/79 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kirjoitti:

Suunnittelemme ok-talon rakentamista. Mies on sitä mieltä, että alle 350 000 euron ei taloa tee. Aikeissa tehdä tiilitalo, n. 200 neliötä, maalämpö.

Paljonhan riippuu maaperästä ja tontista mille rakennatte, mutta kyllä tuo 350 teur kuulostaa todella alhaiselta, kai se mahdollista on jos on helppo tontti.

Talonrakennus noin nyrkkisääntönä maksaa sellaisen 1500 per neliö jos tekee paljon itse ja on puurakenteinen. Tiili on työläämpi niin maksaa tietysti enemmän, samoin kuin sen maalämmön asennus (mikä tietty riippuu tosi paljon tontista).

Kyllä se varmaan voisi tuolla hintaa onnistua, ihme tuuri saa tosiaan olla jos yhtään halvemmalla, ennemmin turvallinen veikaus olisi että kalliimmaksi tulee.

AP kirjoitti:

Ongelma sitten vaan se, että kuka sen n 5 vuoden päästä ostaa ja maksaa 400 000 euron kieppeillä...

Minnekäs meinasitte rakentaa?

Rakennuskustannuksien lisäksi kustannusta tulee tietysti tontista. Jos rakennatte niin syrjään ettei tontilla oikeastaan ole hintaa, niin on hyvin epätodennäköistä että viidessä vuodessa hinta tuollaista yli 12% pompsaisua tekisi, vaan todennäköisemmin voisitte saada likimain omanne takaisin.

Jos taas rakennatte alueelle missä hinnat muutenkin nousevat, niin sen kokoinen tontti jolle 200m2 saa rakentaa, on jo itsessään varsin arvokas. Ja silloin ette varmaankaan olisi millään 400 tuhannella myymässä, vai mitä?

Vierailija
76/79 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ihan todellinen hintahan tuo reilu 2000€/m2 on pk seudulla tuon kokoisesta talosta. Valitettavasti.

Ei se (pääkaupunki)seutu mitenkään tähän liity.

Kivitalon rakentaminen maksaa helposti sen pari tonnia / neliö, vain puutalolla ja paljon itse tekemällä voi päästä jonnekin puolentoista tonnin hujakoille.

Vierailija
77/79 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsetko lisätietoa talon rakentamista suorittavista yrityksistä? Kodinplazan avulla vertailet yhdellä tarjouspyynnöllä palveluntarjoajien arvostelut, takuut, palveluehdot ja hinnat.

Vierailija
78/79 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simsissä vai oikeessa elämässä? Eiku hetkinen

..

Vierailija
79/79 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

163 neliöö seinät ja katto talotehtaalta. Loput itse. Paitsi tietysti sähköt ja putket. Ja loppusumma 174t

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme