Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä talon rakentaminen teillä tuli kaikkiaan maksamaan?

Vierailija
09.04.2012 |

Suunnittelemme ok-talon rakentamista. Mies on sitä mieltä, että alle 350 000 euron ei taloa tee. Aikeissa tehdä tiilitalo, n. 200 neliötä, maalämpö.

Ongelma sitten vaan se, että kuka sen n 5 vuoden päästä ostaa ja maksaa 400 000 euron kieppeillä...

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talo 170m2 ja lämmin autotalli 100m2, maalämpö

rakennettiin 2006

Vierailija
22/79 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin tuhat euroa neliöltä, märkätilojen kolminkertainen määrä. Laske siitä itse, minkä verran haluat kuivatilaa eli oh+mh+et jne ja minkä verran märkätilaa eli keittiö, suihkut, saunat, vessat. Siitä saat vähän osviittaa.

Meille tehtiin vanhaan taloon täysin uusi asuinsiipi eli 30 neliötä, 2 pientä makuuhuonetta avaimet käteen ihan valmiiksi ja maksoi meille hieman vailla 30 000 euroa. Lattialämmitykset on, hyvät materiaalit. Jos haluatte esim 150 neliötä kuivatilaa, se maksanee teille sellaiset 150 000 euroa ja sitten jos märkätilat (keittiö, vessat, kylppäri) vievät sen 50 neliötä, niin siitä tulee sit kolminkertainen hinta ei myös 150 000 euroa, niin arvioisin että teille maksaa ainakin 300 000 euroa joku 200 neliöinen + tontti.

Mikä siinä märkätilassa muka maksaa kolme kertaa enemmän? Kosteuseristettä saa säkillisen K-raudasta muutalla satasella.

Ja keittiö ei ole märkätila

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nyt vaan löytyisi sopiva tontti.

Mies voi itse olla projektin valvoja eli siitä ei tarvi maksaa kenellekään. Pystyy myös itse tekemään kaikenlaista laatoituksesta alkaen. Mutta koska käy päivätöissä, niin pääsääntöisesti pitäisi palkata rakennusmiehiä sitä taloa rakentamaan.

Ajatus olisi, että tehtäisiin nyt talo, joka myytäisiin muutaman vuoden päästä ja rakennettaisiin sitten uusi.

Aika hurjilta hinnat kuulostaa. Kohtahan kukaan normaalituloinen ei voi enää ostaa itselleen ok-taloa.

Vierailija
24/79 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusmies piti 1600 euroa neliöltä kohtuullisena, kun ei itse tee mitään. Keski-Suomessa. Helsingissä hinnat ovat tietenkin kalliimmat, mutta älkää nyt ihan mitä vaan summia heitelkö.

Vierailija
25/79 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastavalmistunut ok-talo, puutalo, lattialämmitys. Asuintila on 175 neliötä ja lisäksi on 50 neliötä lämmintä autotallia. Kokonaishinta oli 1100 €/neliö (sis. tontti ja luvat). Itse teimme kaiken minkä voi, mutta maksullisesti teetimme kosteuseristyksen ja sähkötyöt sekä maalämpötyöt. Välillä palkkasimme myös kirvesmiehen apumieheksi ja oppaaksi. Talo sijaitsee länsisuomalaisessa kaupungissa.

Vierailija
26/79 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivitalo 400m2 avaimet käteen -periaatteella.

Laadukkaat materiaalit = 1M€ puutarhoineen kaikkineen.

Vierailija
27/79 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn hinta tekee melkein puolet lisää materiaalihintoihin. Jos sitten ei satu tuntemaan virolaisia =)

Vierailija
28/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kolmen itselle tehdyn talon kokemuksella sanoa että pelkät materiaalien hinnat ovat nousseet pilviin viime vuosina, minulla kokemusta yhdestä pitkästä tavarasta tehdystä omakotitalosta (1992) yhdestä puuelementeistä tehdystä omakotitalosta (2002) ja nyt betoniharkoista tehdystä täysikivitalosta (2012). Talot olen tehnyt n.80% itse joten teettämiseen ei ole mennyt paljoakaan rahaa mutta nyt viimeisimpään kivitaloon (kok. rakennusala 330m2) jossa maalämmitys ja muutenkin kaikki varusteet ja sisustusmateriaalit hyvää tasoa meni 450 000 € ja rakennuspaikkana Itä-Suomi. Rahojaan siintä ei ihan heti saa pois näillä markkinoilla mutta siinä on tarkoitus asua pitempään kun 10v.

Vierailija
29/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä talo pian valmis. As p-a 148m2 sekä lisäksi laistettu kuisti 35m2 ja autotalli/-katos/varastorakennus. Tontin hintaa ei kannata huomioida tässä vertailussa, koska maapohja niin eri hintaista eri puolilla Suomea, mutta itse rakentamiseen meillä menee about 240te ja tähän tulee vielä pihan rakentaminen ensi kesänä lisäksi. Teemme lähes kaiken itse ja mikäli olisimme rakennuttaneet vastaavan talon täysin vieraalla, oli kustannusarvio 350te. Meilläkin on maalämpö, mutta talo on puurakentainen eli tiilitaloa todennäköisesti edullisempi vaihtoehto. Suihkuja kaksi, wc-pönttöjä 3, tulisijoja 1, harjakattoinen, reilun kokoiset ikkunat, pohjanmalli monimuotoinen, sisäkatto osittain vino ja osittain alaslaskettu jne.

Aika paljon talon kustannuksista lyödään lukkoon ihan talon neliöillä, pohjamuodolla, kattorakenteilla, ikkunoilla jne.

Vierailija
30/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

autotalli on myös lämmintä tilaa (vaikka todennäköisesti ei tulla pitämään lämpimänä), materiaalit keskitasoa/laadukkaita, esim keittiön ovissa aitoa puuta, kaapistot liukuovilla (lasia/peiliäm assiiviset kehykset), lattiastakin paljon laatoitettua (mutta tehty itse vesieristyksestä saumaukseen, eli vain materiaali maksaa), kattorakenne arvokas, kun jänneväli niin pitkä, että piti todella massivisia liimapalkkeja laittaa kannattimiksi (ei haluttu seinää halkaisemaan tilaa), ikkunat viimeisen päälle (mm.ibasol-pinta, kiinteät), ulko- ja väliovet myös valittu tyylin ja maun mukaan ei hinnan jne... oikeastaan vain laminaatti sellainen edullisempi verrattuna parkettiin. Tosin silmäämme miellyttävä laminaatti oli 20eur/m2. Parkettia ei otettu, koska lapset pieniä, niin ei jaksa murehtia niistä koloista...:)

Niin, ja meillä ei ole ulkopuolista valvojaa ja useat tarpeet ostetaan firmojen hinnoilla...miehen työn ansiosta:)

Vierailija
31/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelemme ok-talon rakentamista. Mies on sitä mieltä, että alle 350 000 euron ei taloa tee. Aikeissa tehdä tiilitalo, n. 200 neliötä, maalämpö.

Onko tuo maalämpö jollain erityisella tavalla merkityksellinen asunnolle? Huoneet kai ne luo sen talon. Tekniikka on vain tekniikkaa.

Vierailija
32/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo maalämpö jollain erityisella tavalla merkityksellinen asunnolle? Huoneet kai ne luo sen talon. Tekniikka on vain tekniikkaa.

Me on rakennettu kaksi taloa, joista toiseen tuli kaukolämpö ja toiseen maalämpö. Rakennusvaiheessa kaukolämpö kustansi 2000eur ja maalämpö 15000eur. Että jotain merkitystä sillä on:)

Vierailija
33/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin tärkeintä on hyvä sijainti ja myyvät materiaalit (neutraalit värit). Eikä mitään liian erikoisia ja kalliita ratkaisuja, kannattaa rakentaa edullisesti. Ei siis mitään normaalin hintatason ylittävää luksuslukaalia jonnekin periferiaan.

Meillä 180 m2 kivitalon rakentaminen maksoi pihoineen n. 370000 ilman tonttia, pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
34/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellari ja puutalo, maalämpö, tontteineen tulee maksamaan 650 000. Espoossa.

Vierailija
35/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

175 neliöinen tiilitalo ja 123 neliöinen lämmin autotalli maksaneet tähän mennessä noin 350 000.

Vielä tulee menemään rahaa talliin ja pihaan.

Sanoisin että sun miehen arvio on vähintään realistinen. Luin jostain että melkein puolet kustannusarvioista lasketaan alakanttiin.

Vierailija
36/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/omakotitalon-kustannuslask…

Paljon vaikuttaa myös tontti kustannuksiin, räjäytykset ja varsinkin kiven poisvienti maanvaihdot ja kaatikselle viennit sekä paalutus ovat kalliita. Useille myöskään pelkkä talo ei riitä, vaan halutaan autotalli, joka lisää kustannuksia pari-kolmekymmentätuhatta. Maalämpö on noin 20 000 ja viilennyksellä parituhatta enemmän. Terassit ja katokset maksavat ekstraa ja jokainen tulisija noin viisi tonnia. Talon kerroslukumäärä vaikuttaa myös, portaikko maksaa muutaman tonnin ja telineiden tarve rakentamisessa lisää kustannuksia.

Vierailija
37/79 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivitalo, kokonaispinta-ala reilusti yli 200 neliötä. Valmistui vajaa pari vuotta sitten. Palkkasimme itse yhden rakennusmiehen ja käytimme lisäksi tarvittaessa yhtä pientä rakennusfirmaa apuna.

Vierailija
38/79 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä maksoi Oulun eteläpuolella omalle tontille ~150m2 puutalo + lämmintalli+varasto. 320keur. Paljon oltiin myös itse mukana

Vierailija
39/79 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusvuosi oli 2007

Vierailija
40/79 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900€/lämmin neliö teetettynä kivitalo liittymineen (ilman tonttia), niin paljon ei mene pieleen. Valinnoista ja sijainnista riippuen, voi jäädä hiukan pihaankin. Huomataan, että hinta on per lämminneliö, eli kokonaisala on tyypillisesti n. 20% suurempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi