Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni pyysi apuani

Vierailija
08.04.2012 |

Olen hämilläni. Veljeni pyysi apuani, jotta hän ja miehensä voisivat saada lapsen.

Lapsi siis saisi alkunsa minun ja veljeni miehen soluista, minä kantaisin ja synnyttäisin hänet. Veljeni mies tunnustaisi isyyden ja tahtoisi täyden huoltajuuden, jonka hälle antaisin. Tämän jälkeen veljeni adoptoisi lapsen perheensisäisellä adoptiolla.

Tälläinen järjestely on tietenkin ainoa tapa, jolla veljestäni ja hänen miehestään voi tulla vanhemmat. Suomessa kun samaa sukupuolta olevat eivät voi adoptoida perheen ulkopuolelta. Mikään pakko tietenkään synnyttäjän ei tarvitse olla minä, mutta toisaalta näin toimien lapsella olisi samaa geeniperimää myös veljeni kanssa.

Tiedän, että he olisivat upeat vanhemmat. Ja toki toivoisin omille lapsillenikin serkkua, muualta niitä ei ole tulossa sillä mieheni on perheensä ainoa lapsi ja minullakin on vain tämä pikkuveljeni.

Meillä on lapsettomuustausta, miehestäni johtuva, minun hedelmällisyydessäni ei oletettavasti ole vikaa. Tiedämme molemmat millaista on toivoa lasta, jota ei saa. Meidän lapsemme ovat lahjasoluilla tehtyjä, tiedämme siis senkin, ettei lapsi ole sen enempää tai vähempää oma, olivatpa geenit kenen vain. Minä tahtoisin tehdä tämän, mutta asia on niin iso ja kysymyksiä on niin paljon, etten varmaan edes osaa miettiä niistä jokaista.

Mitä minun pitäisi miettiä?

Mies on luvannut tukea, päätinpä mitä tahansa. Muiden mielipiteellä ei ehkä ole niin väliäkään.

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyisinkö luopumaan omasta lihasta ja verestäni.

Toki kun sinulla on jo omia lapsia, tiedät miten lapseen kiintyy jo raskausaikana saatika synnytyksen jälkeen.

Ja ethän sinä tietty kokonaan luopuisikaan. Mutta olisiko tilanne pahempi juuri siksi, että lapsi kuuluisi tiiviisti sinun elämääsi?

Teillä käytettiin luovutettuina soluina varmaan spermaa, että omien lastesi munasolupuolikas on sinulta? Kysyn siksi, että eihän vaan kävisi niin että veljellesi menevä lapsi olisi ainoa biologisesti sinun. Se monimutkaistaisi tilannetta varmaan kumminkin.

Vierailija
2/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisit kuitenkin olla heidän kaikkien kanssa tekemisissä!

Mutta varmista, että oma kuuppa kestää ja pysyy kuosissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi luopua synnyttämästäni lapsesta. Juuri sain vauvan (kolmannen) ja kyllä kiintymys ja rakkaus vastasyntyneeseen on niin kova, että jos lapsesta pitäisi luopua niin tuntuisi kuin sydän vietäisiin rinnasta. En siis suostuisi, koska menisin itse rikki. En voisi kuvitella, että katsoisin vierestä lasta,joka on minun, mutta ei ole minun.

Vierailija
4/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydetään sijaissynnyttäjäksi?

Vierailija
5/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä käytettiin luovutettuina soluina varmaan spermaa, että omien lastesi munasolupuolikas on sinulta? Kysyn siksi, että eihän vaan kävisi niin että veljellesi menevä lapsi olisi ainoa biologisesti sinun. Se monimutkaistaisi tilannetta varmaan kumminkin.

Juu, minun munasolut on kunnossa ja meidän lapset niillä tehty.

En ole koskaan erityisemmin kiintynyt lapsiini raskausaikana. Vasta ne ensimmäiset yhdessä eletyt viikot ja kuukaudet ovat tuoneet sen suuren rakkauden mukanaan. En ole sitä tyyppiä joka juttelisi masuasukille tai olisi rakastunut lapseensa ensi silmäyksellä. Ehkä tämä johtuu omasta taustasta äitimme on adoptiolapsi. Biomummi olisikin tärkeä henkinen tuki jos tähän ryhdyn.

Vierailija
6/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyisin vanhempana vaikka lapsi asuisi veljen luona ja vaatisin tapaamisajat.

Vierailija
7/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan mahdotonta, että joku oikasti olisi homo. Että sillä homolla olisi vielä mieskin. Että ne tahtoisi lapsen, perheen.

Että kun sitä muuten ei voi saada niin miettii tätä. Ihan mahdotonta, eiks jee? Että pakko olla provo?

Typerämmältä minusta se kuulostaa, että asian on oltava näin. Korkea aika olisi saada lainsäädäntö sille tasolle, ettei tämmöisiä joutuisi kukaan edes miettimään.

Ja jos pariskunta kärsii lapsettomuudesta siksi ettei miehen solut toimi, niin eipä se siihen naisen hedelmällisyyteen vaikuta.

Mun veli on yhä sinkku eikä järin innounut lapsista muutenkaan, mutta osaan kuvitella apn tilanteen. Serkuitta jäänevät meidänkin kakarat.

Ehkä sitäkin miettisin, että mitä jos raskaudessa tapahtuu jotakin yllättävää? Lapsi ei ole terve, siun terveys vaarantuu tms. Miettisin kaikki "mitä jos" tilanteet ja puhuisin selväksi isien kanssa.

Vierailija
8/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Kiitos. Hyviä pointteja, raskaudet on alettuaan olleet tähän mennessä helppoja, synnytyksetkin sujuneet hyvin. Mutta eihän sitä kyllä koskaan tiedä.

Vierailija
9/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luopuisi äidin oikeuksista elipysyisin vanhempana vaikka lapsi asuisi veljen luona ja vaatisin tapaamisajat.

Tämä ei ole vaihtoehto. Veljeni haluaa yhteisen lapsen miehensä kanssa ja minun ja mieheni lapsiluku on ehdottomasti täynä. Lapsesta tulisi täysin veljeni ja hänen miehensä. Synnytyksen jälkeen olisin lapselle tasan täti.

Tapaamisia ei varmastikaan tarvitsisi vaatimalla vaatia, nytkin näemme aina kun välimatkalta voimme. Olemme veljeni kanssa todella läheisiä, meillä on hyvin hyvin pieni ikäero ja ollaan kyllä kasvettu yhdessä ja yhteen. Hän on minulle lasteni ja mieheni jälkeen rakkainta maailmassa ja tiedän hänen tuntevan minua kohtaan samoin.

Ja kyllä ihan oikeasti suututtaa, että perheen perustaminen on hänelle niin vaikeaa, jos minä en tahdo tätä, niin se on lähes mahdotonta. (Ja juu kyllähän rahalla sijaissynnyttäjiä aina jostakin kiertoteitse saa, mutta se on niin kallista, epävarmaa ja epäeettistäkin, että eivät he siihen kyllä lähde)

Vierailija
10/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuka minun äiti on?"

Vierailija
11/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siskon ja veljen sukusolut sekaisin? Eikö tuo ole hieman arveluttavaa? Miksi ei sinun ja tämän veljesi miesystävän solut?

Vierailija
12/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh. Ei todellakaan sinun ja veljesi soluista lasta tehtäis! Mieti mikä riski, että lapsi olisi jollain tavalla vammainen yms.

Vierailija
13/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 pyytää anteeksi, lukihäiriö.

Vierailija
14/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olisi sinun lastesi serkku, vaan sisar tai veli. Antaisit pois oman lapsesi, et mitään veljesi lasta joka mystisesti kasvaa kohdussasi. Itse en kuuntelisi tuollaista pyyntöä edes loppuun. Ei lapsia lahjoitella kuin jotain joululahjoja. Ihan älytön pyyntö.

Vierailija
15/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 samoin pahoittelee. :D Lukihärö on siis kovin yleistä.... :D Sitä lukee mitä haluaa

Vierailija
16/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet että sinun olisi helpompi antaa uusi vauva pois kuin joku nykyisistä lapsistasi? En usko että olisi.

Vierailija
17/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on, että miehesi on antanut asialle hyväksyntänsä.

Olisikohan Setalla jotain aiheeseen liittyvää tietopakettia tai neuvontaa, josta voisit asiasta kysyä? Saattaisit saada lisää näkökulmia asiaan ja siihen, mitä kaikkea on päätöstä tehtäessä huomioitava.

Minuakin kiinnostaisi, miten vastaavalla tavalla syntyneet lapset mieltävät identiteettinsä. Aikoisitteko kertoa lapselle, kuka hänen biologinen äitinsä on?

Vierailija
18/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos todella olette veljesi kanssa läheiset, teet tuon. Miksei?

Eikös yleensä sanota, että ne tekemättömät lapset kaduttavat, ei tehdyt.

Anna palaa :)

Vierailija
19/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitäkin että jos veljellesi sattuu jotain tai tulee ero, voi olla mahdollista että lapsesi kasvattaa veljesi mies, eikä veljesi. Suhteet koko teidän puolen sukuun on silloin hänen hyvän tahdon varassa.

Vierailija
20/141 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluan silti tuoda esiin asian toisen puolen.

Mielestäni lähtökohtaisesti tulevaa lasta ajatellen pitäisi antaa lapselle, edes siis lähtökohtaisesti, oikeus molempia sukupuolta oleviin vanhempiin, eli äitiin ja isään. On lapsen edun mukaista, monella tapaa, että hänellä on hyvin lähellä (perheessä) toistakin sukupuolta oleva vanhempi. Ja varmasti tärkeää se, että olisi sitä omaa sukupuoltakin oleva vanhempi, keneen samaistua, kenen kanssa puhua askarruttavista asioista. Esim. jos lapsesta tulisi tyttö, kuinka helppoa ja luontevaa olisi touhuilla ns. tyttöjen juttuja tai puhua kuukautisista tms. "naiseksi kasvamisjuttuja" kahden isän kanssa?

Ymmärrän kyllä, että aina ei mene näin hyvin, onhan paljon perheitä, joissa lapset syntyvät yksinhuoltajille tai toinen vanhempi kuolee tai lähtee tms.

Mutta kun jo lasta harkitessa, lähtökohtaisesti, viedään lapselta oikeus ja evätään edes se mahdollisuus äitiin ja isään, on mielestäni eettisesti väärin.

Ymmärrän kyllä lapsen kaipuun, perheen kaipuun, mutta tulisiko kuitenkin vielä pohtia asiaa lapsenkin kannalta eikä vaan sitä, kun itse niin kovasti tahtoo lasta (onhan se inhimillistä, mutta pyhittääkö se kaiken?).

Ihan vaan ajattelemisen aihetta tähänkin asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi