Kohta 13-vuotias on alkanut "seurustelemaan" 18-vuotiaan kanssa...
Minusta ikäero on ihan liian suuri. Tänään aikoo kuulemma tuoda pojan näytille. Miten suhtautua?
Kommentit (139)
Siis järkyttävää kommenttia tuolla numerolla 11...
Vaikka lapsi olisi miten kypsä niin se on lapsi, yrittäkää nyt Luojan tähden vanhemmat ymmärtää!
Lapsi tarkoittaa henkilöä, joka ei ole kypsä. Joten kypsä henkilö ei voi samaan aikaan olla lapsi.
Suhtaudutte kommentteihini ihan kuin olisin sanomassa, että kaikkien 13-vuotiaiden pitäisi harrastaa seksiä, tai jotain muuta yhtä urpoa. Suuri osa ihmisistä ei ole sen ikäisinä valmiita, mutta jotkut ovat. Miksi tätä on niin vaikeaa ymmärtää?
Ap:n tytär ei välttämättä ole valmis seksiin, mutta hän voi olla valmis romanttiseen, ei-seksuaaliseen suhteeseen juuri tämän kyseisen pojan kanssa (riippuen ihan täysin siitä, millaisesta pojasta ja millaisesta tytöstä on kysymys).
Itse en ole joutunut hyväksikäytetyksi, mutta en voi välttyä siltä mielikuvalta, että jotkut muut ketjuun kirjoittaneet olisivat, kun suhtautuminen tähän aiheeseen on noin mustavalkoista ja kypsymätöntä. Miten voi olla, että muuten varmaan ihan normaaleilta ihmisiltä lähtee totaalisesti järki, kun puhutaan nuorten tyttöjen seksuaalisuudesta? Oletteko itse ihan sinut omanne kanssa? Oma äitini ei ole, ja se kyllä näkyi hänen käytöksessään kun olin nuori (ja näkyy toki edelleen).
t. 11
eli kerro, miten kivaa on, kun seurustelevat ja miten olet jo miettinyt, mitä tytön huoneeseen laitat, kun tämä muuttaa. Tee selväksi, että sinua kiinnostaa päästä eroon tästä pyryharakasta, joka kuluttaa enemmän kuin lapsilisän verran kuukaudessa.
Jos 18v nuori mies jotain pelkää niin sitä, että joku vie häneltä rahat!
se ei nostata huolta, sillä se on normaalia, mutta 13v harrastamassa seksiä aikuisen kanssa ei ole. Miten sä et tajua sitä?
Mielestäsi olit kypsä aikanaan, ja siksi luulet, että monet muutkin ovat, mutta kun näin ei ole. Erittäin harvassa on 13v, jolle seksin aloittaminen olisi hyväksi.
Itse en ole joutunut hyväksikäytetyksi, mutta en voi välttyä siltä mielikuvalta, että jotkut muut ketjuun kirjoittaneet olisivat, kun suhtautuminen tähän aiheeseen on noin mustavalkoista ja kypsymätöntä. Miten voi olla, että muuten varmaan ihan normaaleilta ihmisiltä lähtee totaalisesti järki, kun puhutaan nuorten tyttöjen seksuaalisuudesta? Oletteko itse ihan sinut omanne kanssa? Oma äitini ei ole, ja se kyllä näkyi hänen käytöksessään kun olin nuori (ja näkyy toki edelleen).
t. 11
Ja harvapa äiti sitä on innoissaan pedofiliasta, varsinkaan oman lapsensa kohdalla.
Siis järkyttävää kommenttia tuolla numerolla 11... Vaikka lapsi olisi miten kypsä niin se on lapsi, yrittäkää nyt Luojan tähden vanhemmat ymmärtää!
Lapsi tarkoittaa henkilöä, joka ei ole kypsä. Joten kypsä henkilö ei voi samaan aikaan olla lapsi. Suhtaudutte kommentteihini ihan kuin olisin sanomassa, että kaikkien 13-vuotiaiden pitäisi harrastaa seksiä, tai jotain muuta yhtä urpoa. Suuri osa ihmisistä ei ole sen ikäisinä valmiita, mutta jotkut ovat. Miksi tätä on niin vaikeaa ymmärtää? Ap:n tytär ei välttämättä ole valmis seksiin, mutta hän voi olla valmis romanttiseen, ei-seksuaaliseen suhteeseen juuri tämän kyseisen pojan kanssa (riippuen ihan täysin siitä, millaisesta pojasta ja millaisesta tytöstä on kysymys). Itse en ole joutunut hyväksikäytetyksi, mutta en voi välttyä siltä mielikuvalta, että jotkut muut ketjuun kirjoittaneet olisivat, kun suhtautuminen tähän aiheeseen on noin mustavalkoista ja kypsymätöntä. Miten voi olla, että muuten varmaan ihan normaaleilta ihmisiltä lähtee totaalisesti järki, kun puhutaan nuorten tyttöjen seksuaalisuudesta? Oletteko itse ihan sinut omanne kanssa? Oma äitini ei ole, ja se kyllä näkyi hänen käytöksessään kun olin nuori (ja näkyy toki edelleen). t. 11
Seksuaalisuuteen kun liittyy hyvin vahvasti vanhemmuus, halusi tai ei. Toki seksiä pääosin harrastetaan ihan muista syistä kuin lisääntymismielessä, mutta se on kuitenkin vahvasti jokaisessa yhdynnässä mukana. Jopa silloin, kun ehkäisy on kunnossa.
Nuorten tyttöjen seksuaalisuus on asia, josta pitää puhua avoimesti. Silloin lausutaan ääneen myös se, että nuorena ei ole tarkoitus jakaa seksuaalisuutta kenenkään toisen kanssa vaan hyväksyä se, että ensin täytyy tuntea omat tunteensa ennen kuin voi jakaa tunteita muiden kanssa.
13v voi kokea olevansa kypsä ja tarvitsevansa kokemuksia, mutta valitettavasti varhaiset kokeilut kielivät siitä, että asia on tismalleen päinvastoin. Kun ei kykene hyväksymään itseään, etsii hyväksyntää muualta.
Siitä voi olla kyse myös sinun elämässäsi. Et ole sinut itsesi kanssa, joten väität olevasi sinut seksuaalisuutesi kanssa. Syyttämällä äitiä ulkoistat vastuun: en minä, mutta kun ei äiti...
on kyllä tosi vaikea kuvitella, että 13-vuotias olisi JOKA TASOLLA kehittynyt liki aikuisen mittoihin. Millään seksuaalisella kypsymisellä (mitä se muuten tarkoittaa?) ei voi tarkoittaa harkintakykyä, loogista ajattelua tms. Toki minunkin lapsuudessani jotkut oli 12-vuotiaina naisen näköisiä, seurustelivat tms. mutta mitään järjen jättiläisiä eivät olleet. En todellakaan ymmärrä, mitä normaali 18-vuotias voi hakea lapsesta. Eri asia on, jos elettäisiin sinänsä kivassa kulttuurissa, jossa eri-ikäiset voisivat olla keskenään ihan luontevasti, nythän kaikki ovat hautautuneet omiin poteroihinsa. Mutta tässä meidän kulttuurissa yhdessä oleminen pojan ja tytön kesken tarkoittaa useimmiten seksiä. Ap:n täytyy nyt vaan suojella lastaan ja turvata tämän kehitys; millään ei voi tietää, mitä tapahtuu, jos "seurustelupari" jätetään kaksin. Lapsi on helppo puhua vaiteliaaksi eli ei kerro vanhemmilleen, jos vaikka seksi ahdistaa tms.
13v voi kokea olevansa kypsä ja tarvitsevansa kokemuksia, mutta valitettavasti varhaiset kokeilut kielivät siitä, että asia on tismalleen päinvastoin. Kun ei kykene hyväksymään itseään, etsii hyväksyntää muualta.Siitä voi olla kyse myös sinun elämässäsi. Et ole sinut itsesi kanssa, joten väität olevasi sinut seksuaalisuutesi kanssa. Syyttämällä äitiä ulkoistat vastuun: en minä, mutta kun ei äiti...
Jos aikuinen vielä muistelee sitä miten varhaiset seksikokeilut vaikutti ÄITI-suhteeseen, niin ei ole kaikki ihan hyvin mennyt.
Ihmisen mieli on rakennettu niin että kun ihmiselle tapahtuu jotain kauheaa, mieli rakentaa suojauksen ja yksi keino suojautua on puolusella tekoa esim. sillä että on ihan itse halunnut kyseistä asiaa, ja siitä ei ole ollut mitään haittaa. Tästä olet tyypillinen esimerkki.
Se, että joku ei muista hänelle tapahtuneen jotain kauheaa, ei automaattisesti tarkoita että hänelle on tapahtunut jotain kauheaa.
Olen kyllä itse tietoinen siitä, mikä minun seksuaalista kasvuani on eniten vahingoittanut: oman äitini kielteinen suhtautuminen asiaan. Joka muuten jatkui vielä minun ollessani 18-vuotias, joten onneksi en kuunnellut äitiäni niissä asioissa (ja onneksi minulla oli riittävästi järkeä päässä, että pystyin ilman äitini apuakin hoitamaan seksuaaliset kokeiluni turvallisesti, vahingoittumatta ja liian suuria riskejä ottamatta - tässä minulla oli varmaankin myös onnea matkassa).
Kun olen asteittain päässyt yli äitini aiheuttamista seksuaalisista traumoista, seksielämästäni on tullut hienoa ja nautinnollista. Muita traumoja minulla siis ei ole. Jos jotain sellaista on mitä en itse muista, niin ei se ainakaan haittaa elämääni näin aikuisena, koska olen nyt sekä omasta mielestäni että mieheni mielestä seksuaalisesti terve ja eheä.
Jos yhden toiveen voisin lastenne puolesta esittää, niin se olisi: mitä ikinä teettekin, älkää nähkö tyttöjen seksuaalisuutta kielteisenä, pahana ja likaisena asiana. On täysin ok, jos ei halua kannustaa nuortaan seksiin ennen täysi-ikäisyyttä, mutta se, että oma äiti pitää koko heräävää seksuaalisuutta ikävänä asiana, voi jättää naiseen todella pahat jäljet. Ja tällaiset traumat ovat _moninkertaisesti_ yleisempiä kuin nuo pedofiilien jättämät, joista näillä palstoilla aina kohkataan.
t. 11
Mielestäsi olit kypsä aikanaan, ja siksi luulet, että monet muutkin ovat, mutta kun näin ei ole. Erittäin harvassa on 13v, jolle seksin aloittaminen olisi hyväksi.
En tietenkään ajattele, että _monet_ 13-vuotiaat olisivat kypsiä harrastamaan seksiä. Olen sanonut tässä ketjussa juuri päin vastoin.
Sanoin, että pidän _joissakin_ tapauksissa mahdollisena, että 13-vuotias ja 18-vuotias voisivat olla ihan hyvä pari "seurustelemaan" keskenään (todennäköisemmin ilman seksiä). En pidä mahdollisena yksioikoisesti tuomita tilannetta näitä ihmisiä näkemättä ja tuntematta.
t. 11
Huomioin raskaaksi tulemisen mahdollisuuden ja olin suunnitellut, miten toimin ja elämäni järjestän, jos niin sattuu käymään.
t. 11
Ja miksi nuoruuden pitäisi olla villi?
...mutta jos villiyttä ja vapautta halajava jättää sen nuorena kokonaan väliin, niin ei siitä hyvä seuraa. Nyt minulla ei ole enää tarvetta juoksennella kylillä, vaan olen onnellinen miehen kanssa kotona.
t. 11
Ja miksi nuoruuden pitäisi olla villi?
...mutta jos villiyttä ja vapautta halajava jättää sen nuorena kokonaan väliin, niin ei siitä hyvä seuraa. Nyt minulla ei ole enää tarvetta juoksennella kylillä, vaan olen onnellinen miehen kanssa kotona. t. 11
olet sen verran kierrätetty, että äitisikin sinua häpeää? Eli missä vaiheessa mies toteaa, että nyt on hänen aikansa olla vapaa?
Suomen rikoslaissa kyllä kerrotaan miten tähän kuuluu suhtautua. Kyseessä on aikuinen mies ja lapsi. Rikosilmoitus jos käy ilmi että lasta on käytetty seksuaalisesti hyväksi. Miehelle uhkaus että poliisit tulevat jos hän vielä tulee tytön lähelle. Ihme että pitää tälläista kysellä.
Kannattaa myös miettiä sitä että jos sinä et suojele omaa lastasi ja esimerkiksi koulusta tehdään ilmoitus poliisille, tästä tulee lastensuojeluasia ja perusteet huostaanottoon täyttyvät.
Minulla on. Oman muistini mukaan olin kypsä 12-vuotias ja ihailin vanhempia miehiä (yli 20-vuotiaita). Murrosikäiset pojat eivät minua viehättäneet. Olin myös romantikko, jonka mielestä seurustelu ei ollut mitään "ooksä mun kaa" -tyylistä tai salaisia pussailuja nurkan takana. Ei, siihen sisältyi ruusukimppuja, illallisia kynttilänvalossa jne. Kyllä, aika tavallahan media määritteli sitä minunkin kypsyyttäni. Luin ja kirjoitin runoja, ja olin ajatuksiltani vanhempi kuin nykyään (37-vuotias).
Löysin päiväkirjani muutama vuosi sitten vanhempieni ullakolta ja luin niitä. Kaiken sen "kypsän" pinnan alla oli täysin tietämätön pikkutyttö, joka itse kuvitteli olevansa kaiken kokenut ja nähnyt. Se huvittavuus syntyi siitä, kun tajusin, etten ollut kokenut ja nähnyt yhtään mitään. En siis voinut millään tasolla olla kypsä ja järjestää elämääni yli 10 vuotta vanhempien miesten tasolle. En tiennyt elämästä mitään. En ollut koskaan seurustellut ikäisteni kanssa voidakseni pitää heitä lapsellisina ja typerinä. Koko käsitykseni seurustelusuhteesta pohjautui median antamaan kuvaan.
Kyllä se kypsyys syntyy kokemuksista. Ilman niitä ei ole sen kypsempi kuin teini-ikäinen yleensä. Muutamalla vuodella voidaan toki pelata -joku on 12-vuotiaana jo 14-vuotiaan oloinen - mutta 25-vuotiaan tasolla ei ole kukaan muu kuin se 25-vuotias. Kypsyys syntyy eletystä elämästä ja kokemuksista.
Vaikka kuinka suunnittelit elämääsi lapsen varalta (ja päiväkirjassa on myös minunkin suunnitelmani), olivat ne ihan naurettavia suunnitelmia. Olin sitä mieltä, että hoidan vauvan, opiskelut ja työt ihan tuosta vaan yhtäaikaa ja kevyesti. Vain 12-vuotias voi kuvitella, että työpaikka ja opiskelupaikka heltiää tuosta vaan ja että vauva solahtaa mukavasti työpaikalla tiskin taakse eikä kukaan edes huomaa...
12-vuotiaan kuuluisi leikkiä mielikuvitusleikkejä. Leikkien tarkoitus on valmistaa hiljalleen kohti sitä aikuisempaa elämää. Leikit ovat turvallisia. Minäkin leikin 12-vuotiaana kypsää ja vanhaa aikuista. Mutta se oli todellakin vain leikkiä.
Vanhemman tehtävä on olla se ikävä ja laittaa asiat mittasuhteisiin. Joskus vanhemmalla on niin raskas tehtävä, että lapsi ei edes aikuisena suostu myöntämään, miten vanhempi teki asioita vain hänen parhaakseen. Surullista. Koen, että sinulla nro 11 on vielä pitkä kasvumatka tekemättä, jotta ihan oikeasti ymmärrät äitisi toimet toisella tapaa. Vanhemman tehtävä on suojella lasta. Lapsi itse ei koskaan voi arvioida, mihin hän on kypsä ja mihin ei. Olet jäänyt lapsen tasolle, kun et suostu näkemään, että äitisi suojeli sinua ja toimi aikuisena aivan oikein. Toivon, että kykenet jossain vaiheessa sen lopulta myöntämään.
Jos tietäisit, miten hän suhtautui ollessani 18-vuotias, harkitsisit takuulla yllä olevia sanojasi uudelleen.
Minulla on päiväkirjoja kyllä koko nuoruusajaltani. Olet oikeassa siinä, että kypsyys syntyy kokemuksista, mutta väärässä siinä, että vain kokemuksien kautta kypsynyt olisi valmis hankkimaan niitä kokemuksia (ymmärtänet itsekin tämän ajatuksen mielettömyyden). Esim. kun sanoin olleeni valmis äidiksi silloin kun aloitin seksin, niin tarkoitin sellaista kypsyyttä, mitä lapsettomalla ihmisellä nyt yleensä edes voi olla - tosiasiassahan kukaan ei ole täysin kypsä äidiksi ennen kuin on äiti. Kuitenkin joku on tietyn ikäisenä valmiimpi hankkimaan sen ensimmäisen lapsen kuin joku toinen.
Minä en ollut samaan tapaan naiivi teini kuin suurin osa on. Asian näkee edelleen päiväkirjoistani. Koulunkäynti on ollut minulle aina naurettavan helppoa, esim. lukiossa en tehnyt juuri koskaan läksyjä (kaikkia kirjojakaan en ostanut), en lukenut lukulomalla mitään, ja kirjoitin silti pelkkiä E ja L -arvosanoja. Olisin voinut ihan hyvin hoitaa koulua tenttimällä tai vain osittain tunneilla käymällä ja pärjätä silti suht. hyvin elämässä. Olen edelleenkin sitä mieltä, että olisin kyllä selvinnyt lapsen kanssa, jos olisin sellaisen saanut yläasteikäisenä. Toki en olisi yhtä täysipainoisesti voinut opiskella, mutta tämän seurauksineen ymmärsin kyllä ihan hyvin jo tuolloin. Se ei olisi ollut ensimmäinen valintani itselleni, mutta hyväksyin sen seksin harrastamiseen liittyvänä riskinä ja olisin ollut kykenevä kantamaan myös seuraukset. Olen myös mm. keskustellut jokaisen seksikumppanin kanssa tästä ja muista asioista ennen kuin seksiin asti edettiin. Monen kanssa asia ei sitten edennytkään, koska en pitänyt heitä riittävän kypsinä (yllättävän moni ei mielestäni vielä aikuisinakaan ole kypsiä harrastamaan seksiä!).
Olisi hyvä ymmärtää, että joskus ihmiset vain sattumoisin kehittyvät eri tahtiin, ja siksi sama ikään perustuva kaava ei sovi jokaiselle.
Joku tuossa yllä huolehti siitä, miten aion kasvattaa omat lapseni. No en aio tehdä samaa virhettä, jonka äitini teki - nimittäin olettaa että lapseni kypsyvät saman ikäisinä kuin itse kypsyin. Katson lasta itseään, arvioin häntä ihmisenä, esim. miten oma-aloitteisesti hän ottaa vastuuta erilaisista asioista ja minkälaisella prosessilla hän tekee päätöksiä. Kohtelen jokaista sitten sen kypsyystason mukaan, jolla ovat. Jos joku on lapsen asteella vielä 20-vuotiaana, pyrin kannustamaan häntä vielä odottamaan seksielämän aloittamisen kanssa, vaikka lakiin kuinka olisi kirjoitettu sen ikäisen olevan täysin kypsä seksiin.
t. 11
Kaikenikäiset ihmiset ovat seksuaalisia olentoja ja voivat tuntea mielihyvää.
Mutta ala-asteikäinen ei voi seurustella aikuisen kanssa. Vaikka olisi vain leikkiä, romanttista peliä.
Jos 18-vuotias haluaa seurustella ala-asteikäisen kanssa, hänen täytyy olla kehitysvammainen tai muuten epänormaali.
ei kannusta omia lapsiaan samaan... Järkkyä! Ja kyllä minäkin uskon, että 12v voi mieleltään olla kypsempi kuin joku lapsellinen 14v, mutta siltikään se ei voi olla niin kypsä, että seksielämää pitäis edes ajatella. 12veen seurustelu on muutenkin vielä ihan pöhköä, kyllä sitä ehtii. Mutta jos seukkaa, niin edes omanikäisensä kanssa mieluummin kuin aikuisen!