Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni on masentunut. Miten olette omianne jaksaneet?

Vierailija
06.04.2012 |

Tässä sitä nyt ollaan -vastamäessä.

Ennen niin iloinen, energinen, toimelias, hauska ja kekseliäs mieheni on masentunut (on hoidossa, terapia, lääkitys yms), ollut jo puolitoista vuotta. Tilanne vaan pahenee. Jaksaa (onneksi) ainakin käydä töissä. Kotona sitten vaan nukkuu -tai makaa.

Lapsia (jotka itse halusi) ei jaksa ollenkaan. Mä vaan suoritan tätä elämää ja päivittäisiä rutiineja. Onneksi olen itse kuitenkin vielä suht hyväntuulinen ja saan suurta iloa lapsista ja omista mielenkiinnon kohteista. Alkaa vaan väsyttään muakin pikkuhiljaa. Tänään viimeksi 5-vuotias itki, kun ei saa isiä hereille ja mukaan leikkiinsä (niin raastavaa).

Mä haluaisin vaan tietää sen päivän, milloin tää alkaa helpottaan. Sen avulla jaksaisin.

Tää on tosiaan tahdon asia.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei suostunut hoitamaan itseään. Kaiken tarmon, mikä hänellä oli, käytti minun näkökulmastani turhiin asioihin (siis esim. toisten naisten pyydystämiseen), eikä koskaan osallistunut arjen asioihin tai perheen kanssa olemiseen.

Mies alkoi parantua sen jälkeen, kun jäi yksin. Oli pakko hankkia työ ja mennä terapiaan, kun minä en enää ollut maksamassa laskuja ja ostamassa ruokaa. Joskus voi siis olla niinkin, että masentunut on masentunut just niin kauan, kuin se tehdään mahdolliseksi.

Vierailija
2/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni oli masentunut n. 5 vuotta. Se aika oli uuvuttavaa. En tiedä miten jaksoin, mutta voin onnellisesti sanoa että selvittiin :) Lopulta miehen paransi ruokavalio ja yksi huippu ravintolisä. Lääkkeet eivät auttaneet, osa vei vaan huonommaksi. Terapiassa kävi mutta ei koettu siitä olevan hyötyä. Nyt ruokavalion muutoksen jälkeen mies on paljon iloisempi ja energisempi. Ravintolisän jälkeen elämä vasta muuttuikin. Aivan loisto juttu, että nyt mieheni on energinen touhottaja joka leikkii ja riehuu lasten kanssa. Tekee kotitöitä ja hoitaa itseään!!

Ehdotankin hoidon rinnalle näinkin luonnollista hoitoa kuin esim ruokavalion muutos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko mikä on se ravintolisä ja millainen ruokavalio? Epäilen myös miehelläni masennusta mutta ei suostu menemään lääkäriin.

Vierailija
4/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies aloitti hiilihydraatittoman ruokavalion joskus vuosi sitten. Hän otti paljon asioista selvää ja päätti kokeilla. Myöhemmin jätti vielä suurimman osan tärkkelyksestä pois. Tuosta ravintolisästä voin kertoa esim sähköpostin kautta jos jotain kiinnostaa kuulla.

Vierailija
5/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kovasti halunnut perustaa perheen, mutta samalla oli masentunut ja lähes toimintakyvytön vässykkä. Makasi vain sohvalla ja itkeskeli pikkuasioista. Multa ei herunut kauheasti ymmärrystä, koska suhteessa ei ehtinyt olla kahta viikkoa pidempään ns. hyviä hetkiä ennen masennusta. Koko mies tuntui kauhealle riipalle, ja eroaminen oli melkein yhtä hankalaa kuin koko suhde, miehen itsetuhoisten uhkailujen takia.

Noh, hänen jälkeensä tapasin tämän nykyisen mieheni, jonka kanssa olemme olleet onnellisina yhdessä 4 vuotta. Hänellä on ollut myös ennen meidän suhdettamme vakava masennus, joka kesti n. 1,5 vuotta, jonka hän käytännössä makasi sängyn pohjalla toimintakyvyttömänä. Miehestäni ei voisi ikinä uskoa että hänellä on ollut masennus.

Kysyin häneltä pelkääkö masentuvansa uudestaan, hän sanoi että onhan se mahdollista, mutta tuntuu nykyään hyvin epätodennäköiseltä, sillä hänellä on perusasiat kunnossa ja niin moni asia muuttunut. Ruokavalio on terveellinen, ei käytä paljoa alkoholia, säännöllinen päivärytmi, harrastaa melkein päivittäin liikuntaa, on työ josta nauttii ja hyvät työkaverit jne.

Vaikka poikaystäväni kanssa olinkin empatiakyvytön, luulen että tilanne olisi toinen aviomieheni kanssa, jos hän masentuisi. Tietäisin hänestä sen toisenkin puolen ja millainen hän on ilman masennusta. Tottakai masennus olisi kamala kokemus koko perheelle, ja todellakin toivon että sitä emme joutuisi kokemaan, mutta ei kai sitä auttaisi kuin yrittää olla tukena ja kannustaa hoitamaan itseään.

Tuota sängyssä/sohvalla makaamista mun olisi ehkä vaikeaa sietää, luulen että yrittäisin raahata miehen vaikka väkisin ulkoilmaan ja metsään kävelyille. Liikunta, raitis ilma ja hyvä ravinto ovat kuitenkin tärkeämpiä kuin lääkkeet ja jatkuva lepo.

Tsemppiä!

Vierailija
6/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös terapiasta tai vertaistuesta, jotta sinä jaksat etkä uuvu siihen että pyörität perhettä suht yksin.Tilanteesi on tosi rankka.

Vierailija
7/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä on niin monenlaisia, että kannattaa ehdottomasti kokeilla jotain muutakin. Varmasti lopulta löytyy sellainen joka sopii miehellesi.

Mun mies oli tuollainen ennen kuin sai lääkityksen. Onneksi osui kerralla oikeaan, toisella läheiselläni vasta kolmas lääkitys todella auttoi.

Kun nyt kysyt miten olen jaksanut: ennen lääkitystä en jaksanutkaan. Miehellä kesti pitkään ennnen kuin myönsi olevansa masentunut. Sitä ennen elämä oli parin vuoden ajan helvettiä.

Voimia! Ja helpotus tulee sinä päivänä kun oikea lääkitys löytyy, joten varaapa aika lekurikäyntiin vaikka nyt heti. Itse ainakin olisin valmis maksamaan yksityislääkärikäynnin maksun siitä ilosta että ehkä jo Pääsiäisenä edes yhtenä päivänä mies olisi iloisempi :-)

Vierailija
8/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo97468.pdf

Miehellä ei ole mahdollisuuttakaan parantua kun lääkkeet sotkevat hänen aivokemioitaan. Joillekin lääkkeet auttavat koska se on "oljenkorsi" johon tarttua, kun luulee ettei sitä voimaa itsestään löydy. Miehellesi ne eivät selkeästi anna edes tällaista vaikutusta. Kaikenkaikkiaan ne lääkkeet ovat vain vaarallisia.

Vierailija
9/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mistä puhun, olen katsellut vierestä ihmistä joka meni nukkumaan klo 5 iltapäivällä ja oli koko päivän kuin zombi. Nimenomaan masennuslääkkeet väsyttävät monia niin, eikä se lopu ennen kuin lääkkeiden syönti loppuu.

Itse olen kärsinyt vain lievästä masennuksesta, mutta pääsin siitä eroon d-vitamiinilla. Kuulostaan uskomattomalta, mutta niin se vain meni. Olen ajatellut asian siten, että d-vitamiinin, joka on hormoni, pitkäaikainen puute jotenkin altistaa aivot masennukselle. En pidä sitä ihmelääkkeenä, mutta jos se helpottaa edes vähän, niin ei ole turha kokeilu! Annos minulla on 15-25 mg päivässä, mutta jotkut ottaa jopa 100 mg päivässä, pitää kokeilemalla löytää oma taso. Purkki maksaa alle kympin, joten halpa kokeilu.

Vierailija
10/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin just jostain naistenlehdestä, että iso osa masentuneista saattaa itse asiassa potea miehen vaihdevuosia. Siitä ei paljon puhuta, ja miehet kokee sen noloksi - kyse siis on testosteronitason laskusta, ja se aiheuttaa samanlaisia oireita kuin masennus. Hoidettavissa hormonilääkkeillä samaan tapaan kuin naisten vaihdevuodet.

Joten jos muutos on nopea, mies on yli nelikymppinen, niin kandee ilman muuta tutkituttaa hormonitasot.

Vierailija
11/36 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistuttaa, että andropaussikin voi olla vaihtoehto, eikä sitä kaikki lääkärit osaa tunnistaa.

http://www.poliklinikka.fi/miesten-kanava/artikkelit/miehen-vaihdevuode…

Vierailija
12/36 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tänne eilen tämän ketjun, koska halusin kuulla vertaisteni kommentteja.

Musta on kuvottavaa, että tännekin sitten eksyi ravintolisän kauppaaja (=puoskaroija), joka yrittää omaa bisnestään edistää toisen hädällä. Voit olla varma, että en sulle yhtään meiliä laita. Ei kiinnosta.

Ja juu, mieheni on myös kokeillut hillihydraatitonta, ei apua. D-vitamiini ei auta ja monivitamiinitkin ovat olleet käytössä.

Oikea masennus on sairaus, jota ei poppakonsteilla paranneta. Ihan kuin yrittäisitte sanoa jalkansa katkaisseelle, että syöpä C-vitamiinia.

Mieheni käy privaatisti kahdellakin psykiatrilla, ja terapiassa, käyttää asiallisesti lääkkeensä. Väsymys oli jotain valtaisaa ENNENKUIN aloitti lääkityksen. Mielestäni hänen hoitonsa on asianmukaista ja tiedän, että masennus ei parane viikoissa. Eihän se alakaan yhtäkkiä.

ap

Vierailija
13/36 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se maksennuksen sitten parantaa? Kyllä ruokavalio ja kaikki muu elämässä vaikuttaa myös masennuksesta parantumiseen, kuten myös vitamiinitasapaino.

Lääkitykset todellakin sekoittavat pakkaa tehokkaasti, mutta toki niitä on syötävä jos tilanne on paha. Toisaalta lääkeistä irtautuminen on taas toinen vaikea vaihe. Ei niitäkään voi lopun ikäänsä syödä!

Vierailija
14/36 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin järkevästi suhtaudut sairauteen! Joka varmasti vie voimia ja hermojakin, se on inhimillistä! Jaksamista koko perheellesi.

Vierailija
15/36 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin järkevästi suhtaudut sairauteen! Joka varmasti vie voimia ja hermojakin, se on inhimillistä! Jaksamista itsellesi ja koko perheellesi.

Vierailija
16/36 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai puoskaroija! Minä en kauppaa yhtään mitään, kyllä ne on muut jotka kauppaa. On aika kummaa ajattelua aloittajalta. Toiset yrittää auttaa ja antaa vinkkejä kokemuksesta miten itse tai oma kumppani on parantunut masennuksesta. Sinä hyökkäät äkäisenä vastaan!

Kauanko miehesi oli hiilarittomalla dietillä? Viikko tai pari ei anna tuloksia. Minun miehellä taisi mennä useita kuukausia. Ja on tarkka ruokavaliostaan. Syö erittäin terveellisesti. Meidän perheessä ei kannateta lääketieteellisiä hoitomuotoja vaan hoidetaan yleensä ilman lääkkeitä! Tiedän näistä asioista ihan jonkin verran. Sairastihan mieheni masennusta 5 vuotta. Hän ei kyennyt edes töihin pahimpimina aikoinaan, makasi vaan ja puhui itsemurhasta.

Suosta on noustu, toivottavasti pian miehesikin nousee, tsemppiä!

T: se ravintolisän puolesta

Vierailija
17/36 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen saanut lapsellemme apua, pääsee keskustelemaan "ammattiauttajan" kanssa, mikä on hyvä asia. Mieheni vastaanotolle mun piti mennä, mutta tuli ylivoimainen este (oksennustauti), ehkä seuraavalle.

Tuota vertaistukea tarvitsisin kyllä itselleni. Mistäköhän sitä lähtisi hakemaan. En jaksais mitään ryhmää...

Joka tapauksessa kiitos kaikille, jotka jaoitte omia kokemuksianne. jaksoin viikon sen voimalla (tämä vko onkin sitten ollut erityisen raskas). Huoh!

Vierailija
18/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on mies sairastanut eritasoista masennus viimeiset 10 vuotta. Sitä jaksaa koska tietää että sairaus tuon kaiken teettää ja mies yrittää silti kovasti, syö lääkkeensä ja yrittää pitää itseään kunnossa.

Vierailija
19/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lääkitys riittävä jos yhä vaan makaa?

Miä merkki/annos?

Vierailija
20/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaa käydä töissä, tilanne ei ole onneksi vielä niin paha. Itsellä meni toimintakyky kun sairastuin vakavaan masennukseen.Ja nyt lähes vuoden ollut saikulla. Tilanne ei ole yhtään parantunut. Mitkään lääkkeet ja hoidot ei tepsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi