Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityöihmisiä linjoilla? Neuvoja kysyisin

Vierailija
17.02.2012 |

Itse en ole mikään käsityöihminen; lapasten ja sukkien teko kyllä onnistuu.

Ekaluokkalainen haluaisi oppia kutomaan ja olen luvannut hiihtolomalla, ensi viikolla, häntä opettaa.

Minkä paksuisilla puikoilla kannattaa lähteä opettelemaan kutomista? Mitä kannattaisi ensin kutoa? Patalappu?

Kiitos jo etukäteen :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, luonnollisesti ei kovin pienillä eikä kovin suurilla puikoilla kannata aloittaa. Ehkä joku viitonen olis aika hyvä...?

Kannattaa valita joku villasekoitelanka, koska täysvillaiset voi olla aika nihkeitä neuloa, varsinkin jos käsiala on tiukkaa. Samasta syystä ei kannata valita sellaisia harmaita, pinnoitettuja metallipuikkoja villaa sisältävän langan kanssa koska lanka ei luista kovin hyvin puikolla. (Nimimerkki kokemusta on ala-asteelta, kun sai väkisin, hiki hatussa pakottaa villalankaiset silmukat puikolla eteenpäin...)

Kannattaa valita sellainen lanka josta näkee silmukat helposti, luonnollisesti. Ei mitään monivärilankoja tms.

Ja kannattaa kannustaa lasta vaikkei homma heti sujuisikaan. Itse ala-asteella inhosin neulomista, ja lapasiinkin tein peukalon kirjaimellisesti keskelle kämmentä, mutta sittne teini-iässä innostuin hommasta ja äitini opasti minua. Nykyään neulon lähestulkoon joka päivä, villasukista pitsihuiveihin ja kaikkea siltä väliltä! ;)

Ps. Sorry jos tuli toistoa, en lukenut koko ketjua läpi...

Vierailija
2/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista löytyy neulomisen aloittelijoille muovisia puikkoja, joissa on toisessa päässä hymynaama, joka estää silmukoiden putoamisen. Ostin kotiin kokoa 4 ja 6 olevat puikot ja niissä on kivasti toinen puikko eri värinen. Mukava niillä oli itsekin kaulaliinaa neuloa.

Ihan perus kaupoissa oon niitä puikkoja nähnyt vaikka ostinkin novitan tehtaanmyymälästä omani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöröpuikot ovat siitä kätevät, että ei tipu silmukoita päistä. Sopiva lanka on mukava kutoa, eli puikoille sopiva pehmeä villalanka.

Vierailija
4/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako aluksi opettaa muuta kuin oikean kutominen?

ap

Vierailija
5/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtisin opettamaan oikean neulomisesta. Niin olen itsekin joskus aikoinani aloittanut. Sitten kun se sujuu, opettaisin nurjan silmukan. Näma kaksi perussilmukkaa kun on hallinnassa, niin sen jälkeen voi ryhtyä vaikeampiin, jos innnostusta riittää.

Tosin ne vaikeammatkin perustuvat juuri tuohon nurjan ja oikean silmukan osaamiseen. Itse olen sitten ilman opastusta opetellut palmikot ja erilaiset neulepinnat ilman ulkopuolista ohjeistusta tuon jälken, jopa sen pahamaineisen sukan kantapäänkin tekemisen.

Oma tyttö innostui virkkaamisesta, sujuu kohtuullisen mukavasti. Hänen piti aluksi tehdä pannulappu, mutta mieli muuttui matkalla, ja pannulapusta tulikin Barbielle peitto. Ihan hyvän työ tyttö siitä teki, aluksi vain joutui muutaman kerran purkamaan, kun peitto alkoi kapenemaan, mutta lopujen lopuksi tulos oli suht koht suora.

Vierailija
6/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi ei osaa vielä virkata, aloita siitä. Virkkaamisen perusteet, eli ketjusilmukkaa, kannattaa aloittaa ilman koukkua, eli pelkillä sormilla virkkaamalla.

Neulomisen aloitustyöksi suosittelisin paksua lankaa ja paksuja puikkoja sekä patalapun tekoa. Esim huopuva lanka on hyvä, vaikka Novitan huopanen ja 8 puikot. Suosittelen kyllä kahta erillistä puikkoa enkä pyöröpuikkoa. Työ etenee nopeasti ja innostus säilyy. Valmiin työn voi huovuttaa kevyesti pesukoneessa pesemällä.

Vierailija
7/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan, että opettaisin kutomista.

Hyvä idea tuo Huopanen-lanka! Olen itse siitä tehnyt tytölle lapasia tänä talvena. Pitkätkin puikot löytyvät ko langalle.

En vielä ehtinyt tuohon linkkiin tutustua mutta käyn kurkkaamassa.

Kiitos :)

ap

Vierailija
9/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kannattaa käsitteetkin opetella samalla.

Kutomiseen tarvitaan kangaspuut, neulominen tapahtuu puikoilla.

Vierailija
10/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisten hyvien neuvojen lisäksi olen huomannut että aloittelijalle vaalea lanka on parempi kuin tumma.

Vaaleassa langassa (esim.luonnoonvalkoinen jne.) näkyy silmukka hyvin. Tummassa langassa ei erota juurikaan, joten aloittelijan on vaikeampaa hahmottaa silmukoita.

Varaathan ap aikaa että lapsesi saa heti tarvittavaa tukea jos hän tarvitsee. Into on kova, ehkä odotukset liiallisetkin, mutta äidin avulla pääsee eteenpäin.

Oikein ihania yhteisiä käsityöhetkiä teille.

Vierailija
11/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös koulussa. Varmaan kyseessä on ihan murteellinen eli alueellinen asia.

10, kyllä tarkoitus on istua sohvalla vierekkäin ja opetella asiaa yhdessä. Kiitos tuosta vinkistä koskien langan väriä.

ap

Vierailija
12/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutominen

Varsinkin länsimurteissa neulomisen sijasta käytetään samassa merkityksessä sanaa kutominen ja se on oikeakielisyyden vaatimuksienkin mukaan aivan hyväksyttävää.

ap

Vierailija
13/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puiset tai bambuiset puikot tuntuvat kivoimmalta käteen.

Minusta kannattaa puhua niillä sanoilla mitä on itsekin oppinut käyttämään ja puhua ihan reilusti omaa puhekieltään, vaikka se "oikeasti" tarkoittaisi jotain muuta.

Mukavaa neulomisenopettelua :)

Vierailija
14/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan tuntuvat hieman kovilta. Parit puikot olen joutunut metallisina ostamaan kun ei ole ollut bambuisina tarjolla juuri sillä hetkellä.

Vähän jännittää :) Olen itse oppinut lapsena kutomaan ja virkkaamaan jo edesmenneen ja suuresti rakastamani vaarin opetuksella. Ihanaa tehdä nyt samaa tytön kanssa.

ap

Vierailija
15/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puheessa kutominen tapahtuu niin puikoilla kuin kangaspuillakin, asiayhteydestä pystyy normaaliälyinen ihminen yleensä päättelemään, kummasta on kyse.

Tottakai tiedän, että virallinen termi on neuloa, mutta mun korvaan se kuulostaa kovin jäykältä ja viralliselta.

niin kannattaa käsitteetkin opetella samalla. Kutomiseen tarvitaan kangaspuut, neulominen tapahtuu puikoilla.

Vierailija
16/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neula on se, jolla neulotaan, ompelu on tuttua ja tehdään enimmäkseen koneella ja sekä puikoilla että puilla kudotaan. Tai tikuilla, niillä valmistuu vaikka tikkuri. Kuelmatikkuja ne neulomisvehkeet pohjoisessa ovat.

Pyöröpuikoilla on hyvä kutoa myös edestakaista, vaikka pannulappua, kun puikkojen päät eivät heilu ties missä. Sukkapuikkoja ei kannata käyttää, kun niistä tippuu silmukoita helposti.

Vierailija
17/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitse lanka, jossa kunnon kierre. Löyhäkierteistä lankaa varmaan vaikeampi neuloa aloittelijan. 7 veljestä on varmaan hyvä ja edullinenkin lanka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi