Onko todellakin vielä sellaisia vanhempia,
jotka eivät opeta lasta uimaan ennen kouluun menoa?Olin ihan äimänä,kun olimme menossa Serenaan ja mukana ollut kaveri sanoi,että poikaansa on vahdittava,kun se ei osaa uida 6v!Omat oppineet 5v uimaan kunnolla.
Kommentit (56)
Jo vauvauinnissa huomattiin, miten suunnattomasti nautti vedestä. Kylpeminen oli päivän kohokohta. 3-vuotiaana oppi uimaan kellukkeilla, hyppäämään altaan reunalta veteen, sukeltamaan ja hakeutumaan pintaan, jos joutui veden alle.
3-4-vuotiaana mies vei viikottain uimahalliin ja laskivat mm. vesiliukumäestä paljon, kun hankkivat kuukausikortin Serenaan kesäajaksi.
Ei silti oppinut uimaan itsenäisesti emmekä me vanhemmat oikein rohkaistuneet kokeilemaan ilman kellukkeita. Laitoin sitten 5-vuotiaana uimakouluun neljäksi kerraksi, olisi muuten suorittanut uimakandin, mutta uida osasi vain neljä metriä. Nyt puolta vuotta myöhemmin uimataito ei ole kehittynyt, kun uimaan olemme päässeet vain muutamia kertoja tämän uimakoulun jälkeen.
Lapseni on siis edelleen uimataidoton, vaikka on hyvin taitava vedessä. En tiedä, miten sitä uimataitoa saisi parannettua, kun ei tosiaan pysy pinnalla kuin joitakin metrejä. Veden alla pystyy kyllä sukeltamaan ja uimaan tuon 10 metriä helposti. Itselläni vain ei ole taitoja opettaa. Taidanpa laittaa uimakouluun tänäkin vuonna...
Toinen syntyi keskosena ja toinen taas sairasteli niin paljon vauva-aikana, että vauvauinti onnistui tosi satunnaisesti ja vauva ei oppinut sukeltamaan jne. Uinnista ei tarvinnut maksaa, jos oli lääkärintodistus yli kuukauden meneviltä sairaustapauksilta, ja meillä oli kierteen takia niitäkin pari. Myöhemmin lapsi on ollut terve.
Eli vauvauintikaan ei ole autuaaksi tekevä keino uimataidon opettelussa.
Ota se sormi pois pyllystäsi ja keskity välillä ajattelemiseen perseen kaivelemisen sijaan.
t. stadilainen jonka 5 v., käy uimakoulua mutta ei osaa vielä uida.
Ootte varmaan maalaisia,mutta stadilaisten nyt luulisi kaikkien osaavan uida jo 5v.
"Onko todellakin vielä sellaisia vanhempia, jotka eivät opeta lasta uimaan ennen kouluun menoa?"
On. Täällä yksi. Ja uimahalliin on matkaa vain 6 km. Itse saan allergisen reaktion uimahallin (kloori)vedestä, samoin toinen lapsista. Otsoonilla puhdistetussa vedessä voimme uida, mutta en tiedä, missä olisi lähin otsoonilla puhdistettu uima-allas.
Minä olen ainakin zz.
Tällä sapluunalla saa aikaan vaikka mitä!
eikä hallien lähistöllä. Eivätkä kaikki aikuiset osaa uida.
Olen ihan äimänä, kun löytyy ihmisiä, jotka eivät tätä ymmärrä.
En uskaltais päästää sitä kuitenkaan kenenkään vieraan kanssa uimaan.
Perheenjäsen kuoli hukkumalla ja pelkäsin niin vettä, että pelko tarttui lapseenkin.
Oppi sitten uimaan vasta vähän ennen kouluun menoa.
Millä ne vanhemmat opettavat lastaan uimaan, jos eivät itsekään harrasta uimista? Minun kohdallani siihen ei kyennyt edes koulu eikä kesän uimakoulut. Minä opin lopulta ihan vahingossa pinnalla pysymisen alkeet, kun kaaduin noin 8-vuotiaana selälleni rantavedessä. Huomasin, etten uppoakaan, vaan jäin kellumaan selälleni. :D
mies on kohta 40 eikä osaa uida vieläkään. En näe asiassa ongelmaa. Itse opin uimaan joskus 12 vuotiaana.
kesällä lähimpään rantaan 15km ja ipanat mieluummin plutii rantavedessä kuin varsinaisesti ui.
Miten usein meidän olisi suotavaa mennä uimaan? Meillä on kohta 6v poika ja 3v tyttö, jotka ei osaa uida. Ja 9v tyttö, joka osaa, mutta oppi varsinaisesti vasta ekaluokkalaisena jollain tapaa pysymään pinnalla.
Miten nyt sitten välttäisimme tämän nuorimman kanssa edelliset virheet?
on uimahallissa valvottava myös uimataitoista lasta...oma on syys jos lapses hukkuu...
on meri ja useat uimahallit bussimatkan päässä.
Todennäköisyys, että lapseni hukkuu, on aika pieni. Siis hukkuu siksi, että ei osaa uida.
Itse olen 39 v ja tiedän, että jos joudun veden varaan, hukun ennen kuin 100 m uintimatkaa on taitettu. Harvan aikuisen uimataito ja -kunto riittävät siihen, mitä virallisesti pidetään uimataidon mittana.
eivät opeta lapsia hiihtämään tai luistelemaan tai ajamaan pyörällä. Ja on lapsia, jotka ei opi ennen kouluikää vaikka opettaisi. Ja aikuisia, jotka eivät näitäkään osaa ainakaan kunnolla.
Meidän tyttö oppi kyllä ratsastamaan 3-vuotiaana. Saako sillä yhtään kompensoitua sitä, ettei osannut vielä 6-vuotiaana uida?
aika moni aikuinen osaa uida kunnolla, koska vanhemmat eivät olleet uusavuttomia ennen 2000 lukua.Nyt valitetaan,että uimahalli on kaukana,jos matkkaa on 10 km.Bussit kulkee aika nopeasti tuon matkan.Sen myös pyöräilee nopsaan.Aikoinaan tuo matka oli normaali koulumatka,KÄVELLEN,monelle lapselle maalla.
aika moni aikuinen osaa uida kunnolla, koska vanhemmat eivät olleet uusavuttomia ennen 2000 lukua.Nyt valitetaan,että uimahalli on kaukana,jos matkkaa on 10 km.Bussit kulkee aika nopeasti tuon matkan.Sen myös pyöräilee nopsaan.Aikoinaan tuo matka oli normaali koulumatka,KÄVELLEN,monelle lapselle maalla.
tokaluokkalaisina keskenään kavereiden kanssa uimahalliin koulun jälkeen (bussilla). Ja bussilippu maksoi vissiin jotain markan ja uimahalli ehkä toisen... Suoritin mä sitten sen uimamaisterin tutkinnonkin. Vaikken muista kuin pari hassua kertaa olleeni omien vanhempien kanssa uimahallissa...
en voi mennä uimahalliin,koska olen allerginen kroolille,osaan uida,mutta en vaan pysty menee,pelkästää se kloori aiheuttaa minulle pahoja ihoongelmia senpä takia lapsenikaan ei mene. Mieheni osaa uida mutta sanoi että ei mene ihrojansa näyttämään,siispä uiminen saa jäädä sitten,eiköhän se joskus opi,laittaa isompana vaikka kummitädin kanssa uimaan tai jotain...
Kyllä, lastenaltaaseenkin voi hukkua, aikuinenkin. Siihen ei tarvita muuta kuin että nousee altaasta ylös, liukastuu, putoaa altaasen ja lyö päänsä. Jos yhtään aikuista ei ole paikalla niin huonostipa käy. Paskaa tuuriahan tuollainen toki on, mutta hyvinkin mahdollista. Pikkulapsia on hukkunut 10cm vesilätäkköönkin.
Itse olen ollut lähellä hukkumista uimataitoisena ekaluokkalaisena. Laskin vesiliukumäestä ja vauhti kasvoikin yllättäen kovaksi ja tulin putkesta hallitsemattomasti altaaseen. Hätäännyin kun jalat eivät ylettyneetkään pohjaan ja huonosti olisi käynyt ellei minua olisi nostettu pinnalle. Ja tämä siis silti vaikka osasin uida. Av-mammojen lapsille tämä ei tietenkään voisi tapahtua, hehän eivät hätäänny ja osaavat aina toimia tilanteen vaatimalla tavalla.