En edelleenkään ymmärrä,miksi lapsi tuodaan tarhaan esim. äidin vapaa-päivinä.ov
Siis ihan säännönmukaisesti. 7-8h vaikka vanhempi on kotona.Käsitän,että joskus,jotta pääsee käymään vaikkapa lääkärissä tms, mutta eipä siinäkään koko päivää mene.Voitteko valaista?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:03"]
Mä voin valaista! Meillä suht. helppo vauva ja aktiivinen 5-vuotias. Lähellä ei ole kavereita 5-vuotiaalle, ovat kaikki 1-2-vuotiaita. Voin sanoa suoraan, että tulen hulluksi jos tuo 5v pyörii tässä viikonkin jaloissa! Vaikks hänellä on harrastus 3 x vko niin sitä papatuksen ja tylsistymisen määrää ei kestä kukaan! Päiväkodissa opetellaan ryhmätoimintaa, on samanikäisiä kavereita, askarellaan, käydään retkillä ja harjoitellaan vähän tehtäviä ja puuhaillaan esityksiä. En pysty tarjoamaan mitään tuohon verrattavaa kotona!
Meidän nurkilla ei tuon ikäisiä ole kerhoissa ja vaikka olisikin kerhot ovat klo 9-12. Meillä isä vie isomman tarhaan työmatkallaan ja minä ja vauva nukutaan 11 asti. Voi. Paljastaa olevani paljon parempi äiti kun saan kuitattua univelkoja, suoda pienemmälle edes osan siitä huomiosta, jonka esikko sai ja saan syödä joskus rauhassa.
pk on yksityinen, mutta maksaahan se veronmaksajille jotain. Olen maksanut veroja 20v ja mies maksaa kyllä kuukausittain sen summan, joka kelalta menee päiväkodille.
[/quote]
Kyllä 5v riittää kerho pari kertaa viikossa 9-12.
Käsittämätön kommentti, että olet muka parempi äiti...siis kun et hoida lastasi?
[/quote]
En ole tuo jota lainasit, mutta voin kuvitella missä kunnossa äiti olisi jos yöt valvoo vauvan kanssa ja aamu 7 herää päiväunia nukkumaton 5v... Ehkei meidän kannata häntä kivittää.
[/quote]
Mulla oli nukkumaton, paljon sairasteleva koliikkivauva ja pirteänä klo 6 heräävä 4v. kotona joka ei nukkunut päikkäreitä. Kävi 2 kertaa viikossa pari tuntia kerhossa mutta se ei selvästikään riittänyt tälle vilkkaalle, sosiaaliselle tytölle ja hyppi silmille kotona ja oli selvästi tylsistynyt.
Olen yh, mutta sinnittelin viimeiseen asti koska todellakin uskoin että äitinä EN SAA viedä vanhempaa lastani tarhaan kun olen itse kotona. No, olin sen vuoden lopussa niin ärjy ja pimahtanut että en ollut enää hyvä äiti lapsilleni, masennuin ja uuvuin. Ei hyvä. Olisi pitänyt viedä vanhempi tarhaan paljon aikaisemmin. Kesti monta, monta kuukautta ennen kun toivuin uupumuksestani enkä vielään ole täysin ennallaan.
Paljon parempi valinta olisi ollut viedä esikoinen tarhaan edes puolipäiväisesti, siis parempi valinta meille kaikille, että olisin voinut edes välillä nukkua niitä kammottavia univelkoja pois.
Tässä aloituksessa nyt puhuttiin vapaapäivistä, mutta ennen kun tuomitsette muiden valintoja, muistakaa että ettette välttämättä tiedä yhtään mitään kyseisen perheen tilanteesta. Ja vaikka perheissä ei välttämättä ole mitään ongelmia, nämä vapaapäivät voivat ennaltaehkäistä vaikka mitä. Pikkulapsiaika voi olla kovinkin raskasta (ei aina, mutta voi olla, riippuen minkälaiset lapset saa ja elämäntilanteesta), eli otetaan hyvänenaika se apu mikä on meille tarjolla ja lopetetaan muiden syyllistäminen!!!
Kyllä mä hyväksyn sen täysin jos valvottavan vauvan äiti vie vanhemman lapsen päiväkotiin ihan säännöllisesti. Omani valvotti aikanaan aika rankasti, nukuin ensimmäiset puoli vuotta öisin n. 4 tuntia 2-3 pätkässä ja päivisin en ollenkaan, kun ei vauvakaan nukkunut. Unettomuudesta johtunut tilani lähenteli varmaan jo psykoosin oireita, harkitsin vakavissaan koko perheen jättämistä ja itseni lopettamista. Kaunis kiitos miehelleni joka ymmärsi tilani ja järjesti itselleen vapaata valvoakseen itse vauvan kanssa, minä menin hotelliin nukkumaan pahimmat univelat pois ja mies piti unikoulut. Selvisin hengissä. Silti kesti vielä seuraavat puoli vuotta ennenkuin oma unirytmini korjaantui, eikä vauva tuostakaan täysiä unia nukkunut, mutta huomattavasti paremmin. Valvottaa vielä nykyäänkin, 3- vuotiaana :/ Eikä ole erityislapsi, eikä sairas, vaan yövirkku.
Näistä syistä meillä on toisen lapsen "hankinta" viivästynyt, kun ei ole voimavaroja. Pikkuhiljaa niitä alkaa tulla, enkä mieti kahta kertaa pidetäänkö tuolle todella sosiaaliselle tytölle sitten pk-paikka, jos/kun vauva syntyy. Suunnitelmissa pari-kolme kertaa viikossa, täysi päivä. Syitä on mm. minun itsekäs leponi ja se että naapurustossa ei ole saman ikäisiä lapsia, mun ystävien lapset on kaikki nuorempia (ja ystävätkin työelämässä, päivisin ei siis seuraa) eikä täällä landella vaan ole kerhoja! Yksi srk:n kerho kerran viikossa, jossa ainakin viimeiset 4 vuotta on käynyt yhden lapsen äitejä vauvoineen.
Mutta saa kivittää, ei kiinnosta!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 08:15"]
Kyllä mä hyväksyn sen täysin jos valvottavan vauvan äiti vie vanhemman lapsen päiväkotiin ihan säännöllisesti. Omani valvotti aikanaan aika rankasti, nukuin ensimmäiset puoli vuotta öisin n. 4 tuntia 2-3 pätkässä ja päivisin en ollenkaan, kun ei vauvakaan nukkunut. Unettomuudesta johtunut tilani lähenteli varmaan jo psykoosin oireita, harkitsin vakavissaan koko perheen jättämistä ja itseni lopettamista. Kaunis kiitos miehelleni joka ymmärsi tilani ja järjesti itselleen vapaata valvoakseen itse vauvan kanssa, minä menin hotelliin nukkumaan pahimmat univelat pois ja mies piti unikoulut. Selvisin hengissä. Silti kesti vielä seuraavat puoli vuotta ennenkuin oma unirytmini korjaantui, eikä vauva tuostakaan täysiä unia nukkunut, mutta huomattavasti paremmin. Valvottaa vielä nykyäänkin, 3- vuotiaana :/ Eikä ole erityislapsi, eikä sairas, vaan yövirkku.
Näistä syistä meillä on toisen lapsen "hankinta" viivästynyt, kun ei ole voimavaroja. Pikkuhiljaa niitä alkaa tulla, enkä mieti kahta kertaa pidetäänkö tuolle todella sosiaaliselle tytölle sitten pk-paikka, jos/kun vauva syntyy. Suunnitelmissa pari-kolme kertaa viikossa, täysi päivä. Syitä on mm. minun itsekäs leponi ja se että naapurustossa ei ole saman ikäisiä lapsia, mun ystävien lapset on kaikki nuorempia (ja ystävätkin työelämässä, päivisin ei siis seuraa) eikä täällä landella vaan ole kerhoja! Yksi srk:n kerho kerran viikossa, jossa ainakin viimeiset 4 vuotta on käynyt yhden lapsen äitejä vauvoineen.
Mutta saa kivittää, ei kiinnosta!
[/quote]
Sun ei kkannata tehdä sitä toista lasta pitkään aikaan! Jos on noin väsynyt, pitää tiedostaa omat voimat ja jättää toinen tekemättä.
Ei se tarha niin pelasta että väkisin kannattaa yrittää olisiko toisen kanssa helppoa. Ei jaksa niin ei jaksa, silloin lopetetaan lapsienteko.
Itse pidän usein lapset vapaalla, kun itsellä arkivapaa. Toisinaan kuitenkin vien hoitoon, jotta saan siivottua rauhassa, pestyä pyykkiä pyykkituvalla, käydä rauhassa kaupassa. Ehkä jopa näen ystäviä ja lepään/käyn lenkillä rauhassa ja palaudun vuorotyöstä. Joo, lapsilla on isä, eri osoitteessa, eli ei helpota mun arkea mitenkään. Ja hui apua, joskus menee vain toinen lapsi hoitoon ja toisen kanssa otetaan omaa aikaa ja käydään mm. pullakahvilla - voi vitsi miten iso juttu onkin pk-ikäiselle, kun pääsee kaksin äidin kanssa kahvilaan! Ei kuulu kenellekään, miten päivän vietän jos vapaata töistä.
Nyt eletään sellasta aikaa, ettei voi kuin ihmetellä.
Miten tähän on tultu ja mikä on loppujen lopuks tulos.
Olen jo lapseni saanut aikuisiksi. Mutta muistelen omalla kohdallani, jos jostain syystä vapaapäivä arkena, järjestäneeni niille päiville lääkäri-, kampaamo-, virastoissa yms käynnit. Silloin ei kaikkia asioita hoideltukaan aateekoolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tällä viikolla muksu hoidossa vaikka itse olen kotona nyt ainakin ma-ke. Tiistaina oli meno mutta muuten on ollut 7.30-16 ihan vaan koska haluan levätä. Eikö ole kamalaa? :) Ja meidän muksut on menneet 2-vuotiaina hoitoon, toinen jäi kotiin 4-vuotiaana kun kuopus syntyi eikä ole koskaan ollut sen jälkeen iltapäivähoidossakaan. Kuopus taas on 5 ja on edelleen osa-aikahoidossa ja lomailee paljon vapaapäivien lisäksi. Ihan takuulla vietän enemmän aikaa lasteni kanssa kuin kokopäivätyössä aina olevat, joten ihan vapaasti voitte koittaa tuomita :)
Kyllä se on väärin. Vaikket ajattelisi lapsiasi, niin myös veronmaksajien näkökulmasta tuo on väärin. Nukkuisit öisin.
Lapset arkisin päiväkotiin ja sen lisäksi oltava tukiperhe ettei vaan kaikkia viikonloppuja tarvitse itse hoitaa lasta. Se on nyky mammoilla normi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:03"]
Mä voin valaista! Meillä suht. helppo vauva ja aktiivinen 5-vuotias. Lähellä ei ole kavereita 5-vuotiaalle, ovat kaikki 1-2-vuotiaita. Voin sanoa suoraan, että tulen hulluksi jos tuo 5v pyörii tässä viikonkin jaloissa! Vaikks hänellä on harrastus 3 x vko niin sitä papatuksen ja tylsistymisen määrää ei kestä kukaan! Päiväkodissa opetellaan ryhmätoimintaa, on samanikäisiä kavereita, askarellaan, käydään retkillä ja harjoitellaan vähän tehtäviä ja puuhaillaan esityksiä. En pysty tarjoamaan mitään tuohon verrattavaa kotona!
Meidän nurkilla ei tuon ikäisiä ole kerhoissa ja vaikka olisikin kerhot ovat klo 9-12. Meillä isä vie isomman tarhaan työmatkallaan ja minä ja vauva nukutaan 11 asti. Voi. Paljastaa olevani paljon parempi äiti kun saan kuitattua univelkoja, suoda pienemmälle edes osan siitä huomiosta, jonka esikko sai ja saan syödä joskus rauhassa.
pk on yksityinen, mutta maksaahan se veronmaksajille jotain. Olen maksanut veroja 20v ja mies maksaa kyllä kuukausittain sen summan, joka kelalta menee päiväkodille.
[/quote]
Kyllä 5v riittää kerho pari kertaa viikossa 9-12.
Käsittämätön kommentti, että olet muka parempi äiti...siis kun et hoida lastasi?
[/quote]
Vielä 90 luvulla toi oli ihan normaalia elämää. Ystäväpiirissä en koskaan kuullut, että esikoinen hoitoon, kun seuraava syntyy !hei, kyllä me hoidettiin kaikki kotona, kun kerran ÄITIYSLOMALLA tai VANHEMPAINLOMALLA kerran oltiin. Siitähän meille vähän maksettiin ! Mullakin ollut yksi koliikkivauva, mutta en koskaan antaisi pois niitä vuosia , ne oli parasta.
En ole tuo jota lainasit, mutta voin kuvitella missä kunnossa äiti olisi jos yöt valvoo vauvan kanssa ja aamu 7 herää päiväunia nukkumaton 5v... Ehkei meidän kannata häntä kivittää.
[/quote]