Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos suvivirsi on niin kauhean tärkeä perinne niin

Vierailija
31.05.2013 |

miksette te viitsi mennä joku ilta kirkkoon sitä laulamaan? Seurakunta varmasi mielellään järjestää jäsenilleen ja muillekin halukkaille suvivirsikirkon jonain iltana koulun päättymisviikolla. Rohkeasti vaan menee ja pyytää. Lisäksi useimmissa kouluissa on oppilaille viimeisellä viikolla kevätkirkko. Menkää sinne laulamaan sielunne kyllyydestä. Miksi ihmeessä koulun pitää hoitaa teidän perinteenne? Miksi te ette ole valmiita näkemään yhtään vaivaa niiden tärkeiden perinteiden eteen? Vai eikö ne loppujen lopuksi niin tärkeitä olekaan, kunhan on hyvä syy pauhata ja puhista?

Piispasta lähtien itketään että kun koulu ei tee ja järjestä. Kyllä se koululle tulee mahdottomaksi vaalia kaikkien oppilaiden perinteitä ja hoitaa uskontokasvatus saamattomien vanhempien puolesta.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. Mulla on kauhean tärkeä perinne, siis ihan hirveän tärkeä. Mutta en mä mitään sen perinteen eteen halua tehdä, en jaksa enkä viitsi. Mä haluan mennä sinne koululle ja laulaa suvivirttä. Olis ihan hirveän vaivalloista lähteä esim. kirkkoon, siinä menis myös mun kallisarvoista vapaa-aikaa ihan hukkaan. Ei, mä haluan mennä valmiiksi järkättyyn tilaisuuteen ja vaatia sinne omat perinteeni. Muut tekee mitä mä haluan, koska tää on mulle hirveän tärkeä perinne. Niiden muiden perinteillä ei ole mitään väliä, koska mun perinteet on tärkeimpiä. Mä haluan mun perinteet ja kouluhan järkkää ne jos mä haluan.

Vierailija
22/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:30"]

Aloittajan koko koulutaipale meni niin että suvivirsi laulettiin kirkossa kevätkirkon yhteydessä. Se oli aina viimeisenä koulupäivänä. Heti aamusta mentiin kirkkoon, siellä messu+suvivirsi. Kirkosta koululle missä saatiin todistukset, stipendit, hymypatsaat ym. sekä jätskit. Näin toimittiin ekaluokasta aina lukion tokalle. Ne jotka eivät kuuluneet kirkkoon jäivät koululle tai tulivat kouluun vasta kirkon jälkeen. Vaikka mulla oli useampi himouskovainen opettaja niin periaatteena oli, että uskontoa ei kenellekään väkisin tuputeta. Tämä jo pari vuosikymmentä sitten, aikana jolloin uskonto määräs tätä yhteiskuntaa huomattavasti enemmän kuin nykyään. Kumma kun nykyään ei enää osata?

Minulle suvivirsi ja kirkko kuuluvat yhteen, missään muualla se ei kuulosta samalta. Tämä on minun perinteeni.

ap

[/quote]

Ai että miten av-mammaa taas... "minulle suvivirsi ja kirkko kuuluvat yhteen". No kuuleppas, kun täällä on muitakin ihmisiä, joilla on ehkä toisenlaisia perinteitä ja muistoja. Minä esimerkiksi olen aina laulanut suvivirren koulun jumppasalissa, oppilaiden kevätjuhlaesitysten ja rehtorin puheiden lomassa. Vasta lukiolaisena hoksasin, että siinähän puhutaan jotain Luojastakin...  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa uskontokuntiin kuulumattomia on 21 %, joka kymmenes koululainen Helsingissä on maahanmuuttajataustainen ja enää 27 % uskoo kristilliseen Jumalaan. Ei auta myydä nyt enää Suvivirttä suomalaisena traditiona, kun loukkaa aika montaa. Kunnioitan sinänsä kaikkia uskontoja, mutta en halua osallistua minkään uskonnon harjoittamiseen vain sen takia, että niin on aina ennenkin tehty ja se kuuluu tiettyyn tapahtumaan.

Mikä ihmeen suvivirsilaki?

Vierailija
24/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Suvivirsi kuuluu koulun päättäjäisiin, eikä sillä ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Me elämme Suomessa ja meillä on omat perinteet joita kuuluu kunnioittaa.Maassa eletään maan tavoin.

Vierailija
25/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mielelläni eläisin maassa, jossa ei takerruttaisi epäolennaisuuksiin kuten siihen saako jonkin laulun jättää laulamatta. Eläisin myös mielelläni maassa, jossa ei torjuttaisi erilaisuutta.

Minullakin on oikeus omassa maassani elää omien tapojeni mukaisesti.

Vierailija
26/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.

2.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa.
Puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.

3.
Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.
4.
Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.

5.
Ei vertaistasi sulle,
sä lilja Saaronin.
Suo armos lahjat mulle
ja kaste Siionin.
Kun Henkes virvoituksen
vain sielu saanut on,
keväisen kaunistuksen
se saa kuin Libanon.

6.
Maan, meren anna kantaa
runsaasti lahjojas,
tarpeemme meille antaa
sun siunauksestas.
Suo suloisuutta maistaa
myös sielun sanassas,
ain armos sille paistaa,
niin on se autuas.

Vierailija
27/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:38"]

Aloittajan koko koulutaipale meni niin että suvivirsi laulettiin kirkossa kevätkirkon yhteydessä. Se oli aina viimeisenä koulupäivänä. Heti aamusta mentiin kirkkoon, siellä messu+suvivirsi. Kirkosta koululle missä saatiin todistukset, stipendit, hymypatsaat ym. sekä jätskit. Näin toimittiin ekaluokasta aina lukion tokalle. Ne jotka eivät kuuluneet kirkkoon jäivät koululle tai tulivat kouluun vasta kirkon jälkeen. Vaikka mulla oli useampi himouskovainen opettaja niin periaatteena oli, että uskontoa ei kenellekään väkisin tuputeta. Tämä jo pari vuosikymmentä sitten, aikana jolloin uskonto määräs tätä yhteiskuntaa huomattavasti enemmän kuin nykyään. Kumma kun nykyään ei enää osata?

Minulle suvivirsi ja kirkko kuuluvat yhteen, missään muualla se ei kuulosta samalta. Tämä on minun perinteeni.

ap

[/quote]

Minä minä minäminä ja minä. Ja sinun vanhakantaisten perinteidesi takia kaikki muutkin joutuisivat käymään läpi tuon rasittavan seremonian? Tervetuloa 2000-luvulle! Nykyään on maailma avarampi! Suomessa asuu muitakin kuin evankelis-luterilaisia! Meillä on muitakin perinteitä kuin koti, uskonto ja isänmaa!

Minkä takia haluat eriarvoistaa lapsia uskontokunnan perusteella? Eikö mielestäsi muslimeilla tai jehovilla ole oikeus osallistua kevätjuhlaan siinä missä kristityilläkin? Miksei juhlaa voida tehdä kaikille sopivaksi, kun se kerran on hyvin helposti mahdollista?

[/quote]

Missä mä olen pakottanut ketään kirkkoon, laulamaan suvivirttä tms? Kerroin vain kuinka mun kouluaikana homma hoidettiin. Silloin ei vaahdottu suvivirrestä, se laulettiin kirkossa. Kirkkoon meno oli muille kuin ev.lut oppilaille vapaaehtoista. (Veikkaan tosin, että tuskin meitä ev.luttejakaan olis pakolla kirkkoon raahattu.) Sai mennä, mutta ei ollut pakko. Koululla suvivirttä ei laulettu. Ihmettelen lähinnä sitä, että miksei nykyään osata hoitaa hommaa esim. noin kuin mun lapsuudessa?

Samoin ihmettelen sitä että perinne koetaan kauhean tärkeäksi, mutta kuitenkaan ei olla itse valmiita tekemään mitään sen eteen? Jonkun muun on se perinne säilytettävä, halusi hän tai ei.

ap

Vierailija
28/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:40"]

Ne, joiden mielestä Suvivirttä ei saa laulaa koulun kevätjuhlassa, ovat varmasti myös sitä mieltä, että helatorstaina pitää olla koulua?

[/quote]

a. kyse näyttää nyt olevan siitä, saako Suvivirren jättää laulamatta

b. kaikkihan tietävät, että helatorstai on turha vapaapäivä. Toki pidän sen mielelläni mutta hassultahan se tuntuu.

Vierailija
29/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä te valitatte ketkä olette suomeen syntyneet. Suomen kansalliskirkoiksi on laissa määritetty Suomen evankelis-lutherilainen kirkko. Kun te ääri-ateistit hommaatte lapsia niin voisi kysyä haluatteko tälle lapselle suomen kansalaisuuden? Haluatteko te tälle lapselle sosiaaliturvan?  vai laitetaanko "eikuulumihinkäänmaahan-mappiin".

Mitä pahaa voi olla uskonnon tunneista, itse olen uskonnon tunneilla ollut ja itse asiassa minä silloin tykkäsin, kuten tykkäsin myös historian tunneista. Uskonnon tunnit eivät koskaan olleet silloin IN eivätkä varmaan vieläkään ole. Piti minun opiskella ruotsiakin vaikka en siitä tykännyt enkä uskonut että joskus sitä tarvitsisin.  Aikuisena voi sitten päättää haluaako erota kirkosta.

Joku ateisti tuolla toisessa ketjussa kehui kuinka omat lapset eivät halunneet osallistua uskonnon tunnille koska eivät usko sitä satua. Juu, niillä ei vvarmaan sitten juhlita jouluakaan? eikä lähetetä tonttukortteja jouluna koska eihän tonttuaj ole olemassa.... Ja sitä paitsi lapset uskoo ja ei usko outoja asioita ollessaan pieniä.

Vierailija
30/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä, jos joskus, kaivataan juuri perinteitä. Maailma muuttuu ja on hienoa, että voimme pitää edes joitain pieniä asioita kollektiivisessa muistissa. On aika pelottavaa, kuinka juurettomasti, tunteettomasti ja vailla jatkuvuutta jotkut ajattelee asioista.

Eikö tässä maailmassa teidän "uudistajat" mielestä saisi pitää mistään kiinni? Ihmisillä ei saisi siis teistä olla mitään sellaisia yhteisiä perinteitä (vaikka pieniäkin), jotka yhdistävät ihmisiä ja tuovat sitä jatkuvuutta.

Vierailija
31/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:41"]

ap

[/quote]

Ai että miten av-mammaa taas... "minulle suvivirsi ja kirkko kuuluvat yhteen". No kuuleppas, kun täällä on muitakin ihmisiä, joilla on ehkä toisenlaisia perinteitä ja muistoja. Minä esimerkiksi olen aina laulanut suvivirren koulun jumppasalissa, oppilaiden kevätjuhlaesitysten ja rehtorin puheiden lomassa. Vasta lukiolaisena hoksasin, että siinähän puhutaan jotain Luojastakin...  

[/quote]

Eli huomaatko nyt ettei suvivirren laulamisessa oikeastaan ole mitään tiettyä kaavaa ja perinnettä? Ap:n perinne on hieman eri kuin sinun, kummalla lie nyt sitten on se "oikea" perinne?

Eli siellä koulun kevätjuhlissa on kirjava joukko ihmisiä, jotka on suvivirttä laulaneet, toiset jumppasalissa, toiset kirkossa, toiset ei ehkä missään. Teit niin tai näin niin aina jonkun perinne menee perseelleen.

Vierailija
32/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä sosiaaliturvalla ja uskonnolla on keskenään tai kansalaisuudella?  27 % suomalaisista uskoo Jumalaan. Onko loput 73 prosenttia maattomia tai oikeudettomia?

Kätevästi se elämä sujuu väestörekisteriin kuuluvallakin!

Vierailija
33/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:41"]

ap

[/quote]

[/quote]

Eli huomaatko nyt ettei suvivirren laulamisessa oikeastaan ole mitään tiettyä kaavaa ja perinnettä? Ap:n perinne on hieman eri kuin sinun, kummalla lie nyt sitten on se "oikea" perinne?

Eli siellä koulun kevätjuhlissa on kirjava joukko ihmisiä, jotka on suvivirttä laulaneet, toiset jumppasalissa, toiset kirkossa, toiset ei ehkä missään. Teit niin tai näin niin aina jonkun perinne menee perseelleen.

[/quote]

Niin, ei mulle se suvivirsi jossain kämäsessä jumppasalissa ole mikään perinne. Oikealta se kuulostaa vain kirkossa, urkujen pauhatessa. Koulu joka järkkää suvivirren jumppasaliin ei pätkääkään arvosta minun perinnettäni. Jonkun muun perinnettä siinä vaalitaan ja mun puolesta on silloin sama vaikkei koko suvivirttä lauleta. Ei se kuulosta samalta, on vain valju kopio kirkossa lauletusta suvivirrestä. Mieluummin mä näen hiukan vaivaa ja menen kirkkoon, siellä se kajahtaa juuri niin kuin pitääkin ja kesä voi alkaa.

ap

Vierailija
34/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:56"]

Tänä päivänä, jos joskus, kaivataan juuri perinteitä. Maailma muuttuu ja on hienoa, että voimme pitää edes joitain pieniä asioita kollektiivisessa muistissa. On aika pelottavaa, kuinka juurettomasti, tunteettomasti ja vailla jatkuvuutta jotkut ajattelee asioista.

Eikö tässä maailmassa teidän "uudistajat" mielestä saisi pitää mistään kiinni? Ihmisillä ei saisi siis teistä olla mitään sellaisia yhteisiä perinteitä (vaikka pieniäkin), jotka yhdistävät ihmisiä ja tuovat sitä jatkuvuutta.

[/quote]

Kyse on nyt siitä, onko jostain yksittäisestä perinteestä pidettävä kiinni niin hampaat irvessä, että kukaan ei saa jättää sitä noudattamatta. Samaan aikaan muita perinteitä menee romukoppaan kovaan tahtiin, eikä ketään tunnu kiinnostavan.

Vierailija
35/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu ja meitä suvivirren vihaajia on jonain päivänä enemmistö, jolloin se lähtee kouluista joka tapauksessa.

Vierailija
36/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ja kirkko tulisi eroittaa kuten Ruotsissa on tehty. Kouluissa opetusta KAIKISTA uskonnoista ilman kiihkoilua. Suvivirren ja joulukirkon voi kyllä saada ihan menemällä kirkkoon. Maailma muuttuu (onneksi) ja voimme siirtyä nykyaikaan.

Vierailija
37/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian voisi ratkaista siten, että Suvivirrestä laulettaisiin ensimmäiset kaksi säkeistöä ja sana Jumala korvattaisiin jollain toisella sanalla, kuten "maailma" tai "luonto" siten, että se rimmaisi säkeistön kanssa muuten. Lisäksi nimen Suvivirsi voisi muuttaa esim. Suvilauluksi tms. Itsekin lapsena 80-luvulla hieman ihmettelin sitä, kun piti laulaa jumalasta turhan päiten ja koin sen epämiellyttävänä. Mielestäni kirkko ja valtio pitäisi erottaa toisistaan ja koulun oltava täysin neutraali uskonnon osalta ja pakolliset virsien veisuut pitäisi lopettaa. Tosin Suvivirsi on nimestään huolimatta myös kevään symboli ja muuten sanoituksiltaan neutraali, joten pienillä muutoksilla sen voisi säilyttää edelleen.

Vierailija
38/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutekstistä poistetut Jeesus-viittaukset saattaisivat täyttää tekijänoikeusrikkomuksen merkit, Teostosta kerrotaan Kotimaa24:lle.

Jeesuksen häätäminen kevätjuhlasta voi olla tekijänoikeusrikkomus
Kirjailija, runoilija Anna-Mari Kaskisen laulutekstistä poistetut Jeesus-viittaukset saattaisivat täyttää tekijänoikeusrikkomuksen merkit, Teostosta kerrotaan Kotimaa24:lle.

Runoilija Anna-Mari Kaskisen sanoittaman ja Pekka Simojoen säveltämän laulun sanat muutettiin jyväskyläläisen koulun kevätjuhlissa. Sanat, joista Jeesus on poistettu, oli saatu toisesta koulusta, jossa laulua oli laulettu.

Keskisuomalainen uutisoi (26.5.), että laulusta on poistettu toisesta säkeistöstä viittaus Jeesukseen. Alkuperäisessä versiossa sanat kuuluvat: "On yksi, joka pysyy, kaiken ymmärtää: Jeesus vierellemme aina jää", kun taas uudessa versiossa "Muista, että kanssa hyvän ystävän voit jakaa ilon sekä ikävän".

Tekijänoikeusjärjestö Teoston lakimies Juho Kaitamaa sanoo K24:lle, että Kaskisen sanojen muuttamisessa on todennäköisesti kyse tekijän moraalisten oikeuksien loukkaamisesta, joka voi olla tekijänoikeusrikkomus.

- Jos laulussa on tavoiteltu hengellistä tai uskonnollista näkemystä ja sitä tarkoitusta on muutettu, tekijä voi kysyä, miksi häneltä ei ole kysytty asiaan lupaa. Jos lupaa ei ole, kappaletta ei saisi esittää uusin sanoin. Opetuslaitoksessa pitäisi olla selvää, että kysytään lupa, Kaitamaa sanoo lehdelle.

Vierailija
39/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:40"]

Ne, joiden mielestä Suvivirttä ei saa laulaa koulun kevätjuhlassa, ovat varmasti myös sitä mieltä, että helatorstaina pitää olla koulua?

[/quote]

Kyllä olemme.

Vierailija
40/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on just se ja sama joikataanko suvivirttä tai mitä vaan jeesustelulaulua, ihan yhtä hassuja ovat kaikki. Ja voitais laulaa jokin muukin laulu, vaikka se Anttila nyt ylös ampaisee...olis se ainakin iloisempi. Mun lapsilla ei oo mitään suvivirsiperinnettä, koska heidän koulustaan mennään kirkkoon ja hoilotetaan siellä, ei-uskovaiset jäävät koululle ja muita juhlia ei ole.

Sitä tässä mietin, että vieläkö näitä virsiä jollotetaan 50 vuoden päästäkin kouluissa, koska nehän on perinne? Silloin nimittäin varmasti  kirkkoon kuuluu enää vähemmistö kansasta. Nyt on jo yli  miljoona ei-uskovaista, lapsia kastetaan koko ajan vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi