Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos suvivirsi on niin kauhean tärkeä perinne niin

Vierailija
31.05.2013 |

miksette te viitsi mennä joku ilta kirkkoon sitä laulamaan? Seurakunta varmasi mielellään järjestää jäsenilleen ja muillekin halukkaille suvivirsikirkon jonain iltana koulun päättymisviikolla. Rohkeasti vaan menee ja pyytää. Lisäksi useimmissa kouluissa on oppilaille viimeisellä viikolla kevätkirkko. Menkää sinne laulamaan sielunne kyllyydestä. Miksi ihmeessä koulun pitää hoitaa teidän perinteenne? Miksi te ette ole valmiita näkemään yhtään vaivaa niiden tärkeiden perinteiden eteen? Vai eikö ne loppujen lopuksi niin tärkeitä olekaan, kunhan on hyvä syy pauhata ja puhista?

Piispasta lähtien itketään että kun koulu ei tee ja järjestä. Kyllä se koululle tulee mahdottomaksi vaalia kaikkien oppilaiden perinteitä ja hoitaa uskontokasvatus saamattomien vanhempien puolesta.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. 

Vierailija
2/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Uskonto on niin henkilökohtainen asia, että julkisten laitosten pitäisi pysyä siitä erossa. Miksi yhden uskontokunnan jumalan palvontaa ja ylistystä pitää tuoda yleisiin kouluihin, en voi tajuta. Jehovat ja muutkin uskontokunnat osaa hoitaa omat uskonnolliset menonsa omissa laitoksissaan, ei ne ole niitä vaatimassa koko koulun veisattaviksi.

Jos se uskonto on teille tärkeää, tokihan haluatte itse viedä lapsenne kirkkoon ja opettaa virsiä ja muita uskontunnustuksia. Tuollaiset henkilökohtaiset uskomukset ei kuulu kouluihin, missä pitäisi pitäytyä ihan tieteellisesti todistettavissa faktoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovinkaan monen mielestä Suvivirsi liittyy varsinaisesti uskontoon tai kirkkoon millään lailla, vaikka virsi onkin, vaan sen laulaminen on nimenomaan koulujen päättymiseen ja kesän alkamiseen liittyvä perinne. En millään käsitä, miten voi nousta hirveä parku yhdestä virrestä, kun ei sen kevätjuhlan sisältö nyt yleensä muuten uskonnollinen ole.

Vierailija
4/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:09"]

miksette te viitsi mennä joku ilta kirkkoon sitä laulamaan? Seurakunta varmasi mielellään järjestää jäsenilleen ja muillekin halukkaille suvivirsikirkon jonain iltana koulun päättymisviikolla. Rohkeasti vaan menee ja pyytää. Lisäksi useimmissa kouluissa on oppilaille viimeisellä viikolla kevätkirkko. Menkää sinne laulamaan sielunne kyllyydestä. Miksi ihmeessä koulun pitää hoitaa teidän perinteenne? Miksi te ette ole valmiita näkemään yhtään vaivaa niiden tärkeiden perinteiden eteen? Vai eikö ne loppujen lopuksi niin tärkeitä olekaan, kunhan on hyvä syy pauhata ja puhista?

Piispasta lähtien itketään että kun koulu ei tee ja järjestä. Kyllä se koululle tulee mahdottomaksi vaalia kaikkien oppilaiden perinteitä ja hoitaa uskontokasvatus saamattomien vanhempien puolesta.

[/quote]

Näihin päiviin saakka ei ole ollut vaikeuksia suomen kouluilla antaa suvivirren soida kevätjuhlissa. Sillä ei ole mitään tekemistä uskonkasvatuksen kanssa. Perinne on perinne. Itse suomessa koulut käyneenä en ole suvivirttä koskaan kirkossa kuullut vaan koulussa, onneksi. 

Vierailija
5/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:17"]

[/quote]

Näihin päiviin saakka ei ole ollut vaikeuksia suomen kouluilla antaa suvivirren soida kevätjuhlissa. Sillä ei ole mitään tekemistä uskonkasvatuksen kanssa. Perinne on perinne. Itse suomessa koulut käyneenä en ole suvivirttä koskaan kirkossa kuullut vaan koulussa, onneksi. 

[/quote]

Ajat muuttuvat ja me siinä samalla.

Vierailija
6/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Suvivirsi on sinulle ongelma ja yrität nyt saada koko asian näyttämään siltä, että se olisi jonkun muun ongelma. Minä pidän suvivirrestä ja haluan laulaa sen koulun kevätjuhlissa kuten olen joka vuosi laulanutkin. Ei valittamista! Mikset sinä jää pois kevätjuhlasta jos suvivirsi on noin iso ongelma ja murheenkryyni :)

Vierailija
7/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:18"]

[/quote]

[/quote]

Ajat muuttuvat ja me siinä samalla.

[/quote]

Juu, olemme todella mullistavan uuden ajan kynnyksellä! Not.

Vierailija
8/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kai se on minkä laulun joikaa kevätjuhlassa. Itse liitän suvivirren siihen hetkeen kun vapaus ja kesäloma vihdoin koitti. Iloinen hetki ja pidän laulusta paljon. ;) Ehkä tänä päivänä voi olla toinen laulu mutta toivottavasti joku yhtä lailla aikuisenakin muistoja herättävä. Yhtä lailla minun muistoissani suvivirsi liittyi kevääseen kuin tonttuhyppelyt tai seimikuvaelmat joulujuhlaan. En ole uskovainen tai koskaan edes kirkkoon kuulunut.

Vierailija
9/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteet tosiaan muuttuvat. Miksi se olisi PAKKO laulaa joka koulun kevätjuhlassa? Omien lasteni kevät- ja joulujuhlissa on laulettu uudempia ja iloisempia lauluja, ja minusta se on ollut paljon kivempaa kuin laahaavat virret. Ehkä ne virretkin ovat menneet siinä sivussa, en edes muista. Se on kuulkaa laulu muiden joukossa.

Vierailija
10/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:21"]

Ahaa. Suvivirsi on sinulle ongelma ja yrität nyt saada koko asian näyttämään siltä, että se olisi jonkun muun ongelma. Minä pidän suvivirrestä ja haluan laulaa sen koulun kevätjuhlissa kuten olen joka vuosi laulanutkin. Ei valittamista! Mikset sinä jää pois kevätjuhlasta jos suvivirsi on noin iso ongelma ja murheenkryyni :)

[/quote]

Ongelmahan on julkisuudessa tehty nyt siitä, että jossain sitä ei olisikaan pakko laulaa. Itsekin ihmettelen sitä, että juuri suvivirsi olisi niin pyhä ja loukkaamaton.

Vierailija
11/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:24"]

Perinteet tosiaan muuttuvat. Miksi se olisi PAKKO laulaa joka koulun kevätjuhlassa? Omien lasteni kevät- ja joulujuhlissa on laulettu uudempia ja iloisempia lauluja, ja minusta se on ollut paljon kivempaa kuin laahaavat virret. Ehkä ne virretkin ovat menneet siinä sivussa, en edes muista. Se on kuulkaa laulu muiden joukossa.

[/quote]

Se on kuulkaa laulu muiden joukossa, mutta kumma kyllä aiheuttaa kovin erilaisia tuntemuksia.

Vierailija
12/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, että aletaan häpeilemään omaa suvivirttä, joka on aina laulettu koulussa. Jehovalaiset ja muut osaa kyllä laittaa korvansa tukkoon niin kauaksi, kuin se kestää.

Vierailija
13/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Aloittajan koko koulutaipale meni niin että suvivirsi laulettiin kirkossa kevätkirkon yhteydessä. Se oli aina viimeisenä koulupäivänä. Heti aamusta mentiin kirkkoon, siellä messu+suvivirsi. Kirkosta koululle missä saatiin todistukset, stipendit, hymypatsaat ym. sekä jätskit. Näin toimittiin ekaluokasta aina lukion tokalle. Ne jotka eivät kuuluneet kirkkoon jäivät koululle tai tulivat kouluun vasta kirkon jälkeen. Vaikka mulla oli useampi himouskovainen opettaja niin periaatteena oli, että uskontoa ei kenellekään väkisin tuputeta. Tämä jo pari vuosikymmentä sitten, aikana jolloin uskonto määräs tätä yhteiskuntaa huomattavasti enemmän kuin nykyään. Kumma kun nykyään ei enää osata?

Minulle suvivirsi ja kirkko kuuluvat yhteen, missään muualla se ei kuulosta samalta. Tämä on minun perinteeni.

ap

Vierailija
14/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei! Muistatathan niistää nenäsi oikein kunnolla. Räkä näyttää pahasti valuvan. Sitten kipkapi käsien pesulle!

Vierailija
15/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:24"]

[/quote]

Se on kuulkaa laulu muiden joukossa, mutta kumma kyllä aiheuttaa kovin erilaisia tuntemuksia.

[/quote]

Samoin maamme laulu ja perustuslaki. Korvatkaamme edellinen allahille omistetulla muminalla ja jälkimmäinen sharialla. Hyvä tulee. Näin ne perinteet uudistuvat. Ja pyyhkeet päähän mammat! Joilla ei jo ole. Perunat piiloon myös, eli niqabit kasvojen peitoksi.

Vierailija
16/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:30"]

Minua ärsyttää, että aletaan häpeilemään omaa suvivirttä, joka on aina laulettu koulussa. Jehovalaiset ja muut osaa kyllä laittaa korvansa tukkoon niin kauaksi, kuin se kestää.

[/quote]

Minua ärsyttää tämä vaahtoaminen yhdestä virrestä. Ihan kiva laulu joo, mutta ei nyt ihan pyhä asia. Ei Jumala sitä kirjoittanut ja määrännyt kevätjuhlassa laulettavaksi.

Vierailija
17/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, suvivirsi on todella tärkeä.  SE KUULUU SUOMALAISEEN PERINTEESEEN JA LAIN MUKAAN SE LAULETAAN KOULUJEN KEVÄTJUHLASSA.

Vierailija
18/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:30"]

Aloittajan koko koulutaipale meni niin että suvivirsi laulettiin kirkossa kevätkirkon yhteydessä. Se oli aina viimeisenä koulupäivänä. Heti aamusta mentiin kirkkoon, siellä messu+suvivirsi. Kirkosta koululle missä saatiin todistukset, stipendit, hymypatsaat ym. sekä jätskit. Näin toimittiin ekaluokasta aina lukion tokalle. Ne jotka eivät kuuluneet kirkkoon jäivät koululle tai tulivat kouluun vasta kirkon jälkeen. Vaikka mulla oli useampi himouskovainen opettaja niin periaatteena oli, että uskontoa ei kenellekään väkisin tuputeta. Tämä jo pari vuosikymmentä sitten, aikana jolloin uskonto määräs tätä yhteiskuntaa huomattavasti enemmän kuin nykyään. Kumma kun nykyään ei enää osata?

Minulle suvivirsi ja kirkko kuuluvat yhteen, missään muualla se ei kuulosta samalta. Tämä on minun perinteeni.

ap

[/quote]

Minä minä minäminä ja minä. Ja sinun vanhakantaisten perinteidesi takia kaikki muutkin joutuisivat käymään läpi tuon rasittavan seremonian? Tervetuloa 2000-luvulle! Nykyään on maailma avarampi! Suomessa asuu muitakin kuin evankelis-luterilaisia! Meillä on muitakin perinteitä kuin koti, uskonto ja isänmaa!

Minkä takia haluat eriarvoistaa lapsia uskontokunnan perusteella? Eikö mielestäsi muslimeilla tai jehovilla ole oikeus osallistua kevätjuhlaan siinä missä kristityilläkin? Miksei juhlaa voida tehdä kaikille sopivaksi, kun se kerran on hyvin helposti mahdollista?

Vierailija
19/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi on symboli. Minä mielelläni eläisin edelleenkin maassa, jossa olemassaolevat perinteet ovat arvokkaampia kuin maahan muuttavien tavat ja kulttuuri. Vihervasemmisto ei tätä haluaisi minulle sallia. He rakentavat kerjäläisille pesiä ja kutsuvat tänne ihmisiä, jotka yrittävät tehdä minun elämästäni vaikeampaa.

Minulla on oikeus omassa maassani elää omien tapojeni mukaisesti. 

Vierailija
20/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joiden mielestä Suvivirttä ei saa laulaa koulun kevätjuhlassa, ovat varmasti myös sitä mieltä, että helatorstaina pitää olla koulua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme