Uupuneen mummin tilitys tänään HS:n mielipidepalstalla.
Luitteko sen? Kun mikään ei kelpaa, lapset elää kuin pellossa ja yöllä kahden aikaan kukutaan vielä ylhäällä. Täytyy olla ollut todella rankkaa, kun nimettömänä laittaa tällaisen tilityksen Hesariin. Mitä ajattelisit, jos äitisi olisi kirjoittanut noin?
Kommentit (115)
Mitä ajattelisit, jos äitisi olisi kirjoittanut noin?
että siinäpä varsinainen tekopyhä paska!
aikuiset vois vaan kattoo sinne peilisseen: eronneita mummoja ja pappoja, alholisteja, jätiksi itsensä syöneitä läskejä (siinä ei yks lasten hamppi paljon paina). Äitejä, jotka ei viitti hoitaa omia lapsiaan, ei imettää, ei antaa aikaa, miehiä, jotka ampuu omia perheitään (ja naisiakin), mummoja, jotka ei viitti ottaa syliin ja sanoa, että "minä rakastan sua lapsi" vaan kirjoittelevat vaan lehtien palstoille että lapsenlapset on paskoja, ihmisiä, jotka käskevät kakaroitten olla hiljaa sillä aikaa kun aikuiset juovat viiniä (hienostuneempi termi viinalle) ja juttelevat tärkeitä aikuisten asioita, aikuisia jotka antaa pikkulasten juosta keskenään pitkin maita ja mantuja (kohta niitä lapsosia taas naarataan joista ja järvistä), aikuisia jotka tukistavat ja läpsivät lapsia, pakkosyöttävät, eivät silitä illalla uneen.....
keskenään aikuiset kiroilevat, pettävät, jättävät, hakkaavat,kiusaavat töypaikoilla toisiansa henkihieveriin, haukkuvat seläntakana toisiaan, käyvät terapiassa, ostavat tavaraa tullakseen onnellisiksi... voi jatkaa listaa, en jaksa
ne jotka aina kovaan ääneen vaativat lapsilta käytöstapoja, ovat juuri nämä aikuiset, joilla ei itsellään ole alkeellisiakaan käytöstapoja. ulkokultaiset ihmiset, jotka haluaa jeesustella jollain sellaisella "lapsemme syövät lautaset tyhjäksi ja ovat hiljaa".
ja kateellisia olette mummille ja osui ja upposi ja katsokaa peiliin ja kyllä näkee, mihin kotiäitiys johtaa ja nyt osui ja upposi ja kateellisiakin olette.
Ehehehe, tämän foorumin keskusteluntaso on aina taattua kamaa.
Ette kai te tosiaan joka päivä kuluta aikaanne täällä jankuttamalla näitä samoja asioita?
Kummallinen tuo täällä vallitsevat käsitys, että päiväkotilapset olisivat jotenkin paremmin tai huonommin kasvatettuja kuin kotona olevat. Kyllä vanhemmat ovat aina vastuussa kasvatuksesta ja tapakasvatuksesta, vaikka lapset kävisivätkin päiväkodissa. Eivät ne lapse siellä päiväkodissa yötä päivää ole.
Ja varmasti hyviä ja huonoja kasvattajia löytyy molemmista ryhmistä. Käyväthän monet kotona hoidetut lapset kuitenkin säännöllisesti esim kerhoissa ym., joissa on myös omat tapansa.
ne jotka aina kovaan ääneen vaativat lapsilta käytöstapoja, ovat juuri nämä aikuiset, joilla ei itsellään ole alkeellisiakaan käytöstapoja. ulkokultaiset ihmiset, jotka haluaa jeesustella jollain sellaisella "lapsemme syövät lautaset tyhjäksi ja ovat hiljaa".
Ne,jotka kovimpaan ääneen valittaa lasten huonosta käyttäytymisestä ja miten huonosti ne on kasvatettu on itse niitä itsekkäimpiä omaan napaan tuijottavia mulle-heti-kaikki-nyt tyyppejä. Olen usein miettinyt mikä tällaisten kohdalla on mennyt kasvatuksessa pieleen. Osaisin itse sitten välttää samat sudenkuopat...
saaneet lapset saattavat vähän valvoa tai nirsoilla ruokapöydässä.
Päiväkodin kasvattamat kenties syövät lautasen tyhjäksi ja menevät pelosta jäykkänä sänkyyn kun käsketään, mutta ovatkin sitten jo pikkulapsina mestareita kiusaamisessa, nimittelyssä, toisten satuttamisessa... tunnevammaisia jo pieninä.
Näitä on nähty. Mieluummin otan nirsoilija-valvojan, jolla on terveet tunteet.
Ensinnäkään ketään lasta ei pelkästään päiväkoti kasvata. Lapsilla on vanhemmat. Toiseksi, enpä ole osannut ajatella päiväkodin istuttavan lapsiini pelkoa.
Kotihoidetut ovat pahimmillaan aivan pellossa kasvaneita (toki on myös sitä toista ääripäätä): ruoan suhteen supernirsoja, ei totella auktoriteetteja, päivärytmi mitä sattuu yms.
Päivähoidossa olleilta on pahimmat käytöskarmeudet karsiutuneet pois. Koulussa erottuvat mm. siinä että syövät tai ainakin maistavat kaikkia ruokia, välitunnille menemisessä ei temppuilla, osataan jonottaa jne. Yleisesti ottaen hallitsevat siis ryhmäkäyttäytymisen paremmin eivätkä kuvittele olevansa jotain maailmannapoja ja pikkudiktaattoreita.
Minä olen kyllä lapseni kasvattunut ihan itse, eivät päiväkodin tädit. Pari-kolme ensimmäistä vuotta kotona, sitten lyhyitä päiviä hoidossa. Kotona ovat oppineet kaikkiruokaisiksi ja toiset huomioon ottaviksi.
No Hesari on aina itse kirjoittanut mielipiteensä.Mikähän tarkoitusperä tuollakin kirjoituksella oli.
Kyllä Hesarin mielipidekirjoitukset tulevat ihan oikeasti lukijoilta. Luuleeko kakkonen, että Hesarin toimittajat niitä kirjoittelevat ;-)
Toki niitä valikoidaan toimituksessa, ja joitain kirjoitusvirheitä korjataan, mutta pyrkimys on julkaista ne mahdollisimman alkuperäisessä muodossa.
Hesariin tulee näin nettiaikana ihan valtavasti lukijoilta postia, joten sinne EI TARVITSE keksiä yhtikäs mitään palstantäytettä.
että olisivat olleet "vain kotihoidossa".
Sitäpaitsi valtaosa suomalaisista 2-vuotiaista on ollut "vain kotihoidossa".
Suurin syy tuollaiseen käytökseen on todennäköisesti se, että aikuiset eivät toimi yhteen eli lapset oireilee sitä vallinnutta turvattomuutta.
Lässyn lää. Varteenotettava vaihtoehto on myös se että ne mukulat oikeesti on vapaan kasvatuksen tulosta ja siksipä järkyttäviä riiviöitä jotka mielellään pomottaa kaikkia, viis käytöstavoista..
on "nirso" 2-vuotias (kotihoidettu) ja siksi otankin hänelle omat eväät mukaan mummolaan. Siellä kun on tarjolla useimmiten sushia tai jotain tosi tulista. Varmaan äitini paheksuu salaa. Lie vaikka kirjoittaisi Hesariin. Lapsi kyllä maistaa, mutta en oleta hänen syövän em. ruokia vielä mahaansa täyteen.
Miksei söisi? onhan sushi monen lapsen lempparia ja vähällä soijalla myös tarpeeksi vähäsuolaista.
ne sitten piti ottaa? Miksi karrikointi tyylikeinona, jos aiheesta olisi riittänyt totuuskin kerrottavaksi?
Mitä tuo "8-vuotias potkii äitinsä mustelmille" sitten oikeasti tarkoittaa? Potkiko se vai ei? Sairas mummo jos tuollaista keksii "tyylimielessä".
No miksi tekstejä nyt ylipäätänsä yritetään elävöittää ja tehdä mielenkiintoisemmiksi tai vaikka hauskemmiksi lukea. Esim. nämä mummon esilleottamat jutut ovat voineet vaikka sattua eri kerroilla ja pitkällä aikavälillä - nyt ne oli kirjoitettu kuin kyse olisi yhdestä visiitistä.
Ainahan lapset vähän pyörii sängyssä, mutta tuskin on mustelmille potkinut. Tekstiä on vähän väritetty, jotta se herättää paremmin huomion ja on hauskempi.
aikuiset vois vaan kattoo sinne peilisseen: eronneita mummoja ja pappoja, alholisteja, jätiksi itsensä syöneitä läskejä (siinä ei yks lasten hamppi paljon paina). Äitejä, jotka ei viitti hoitaa omia lapsiaan, ei imettää, ei antaa aikaa, miehiä, jotka ampuu omia perheitään (ja naisiakin), mummoja, jotka ei viitti ottaa syliin ja sanoa, että "minä rakastan sua lapsi" vaan kirjoittelevat vaan lehtien palstoille että lapsenlapset on paskoja, ihmisiä, jotka käskevät kakaroitten olla hiljaa sillä aikaa kun aikuiset juovat viiniä (hienostuneempi termi viinalle) ja juttelevat tärkeitä aikuisten asioita, aikuisia jotka antaa pikkulasten juosta keskenään pitkin maita ja mantuja (kohta niitä lapsosia taas naarataan joista ja järvistä), aikuisia jotka tukistavat ja läpsivät lapsia, pakkosyöttävät, eivät silitä illalla uneen.....
keskenään aikuiset kiroilevat, pettävät, jättävät, hakkaavat,kiusaavat töypaikoilla toisiansa henkihieveriin, haukkuvat seläntakana toisiaan, käyvät terapiassa, ostavat tavaraa tullakseen onnellisiksi... voi jatkaa listaa, en jaksa
ei se kotihoito välttämättä ole lapsille aina paras. Jos äiti ei ihan osaa pitää johdonmukaista kasvatusta yllä, hyötyisivät lapset varmasti laadukkaasta päivähoidosta (päiväkodeilla on eroja, painotan sanaa laadukas). Sanokaan mitä sanotte tästä, mutta olen itse tullut samaan johtopäätökseen kuin mitä tulkitsin kirjoittajan tarkoittavan.
käsitin että siksi mainitsi lasten olevan kotona hoidettuja, ettei kukaan (pk) ole laittanut heille rajoja, vaan omat vanhemmat. ikävä juttu, lapset varmaan kasvatettu turhankin vapaasti, niinkun useat nykyään. mikään ei kelpaa ja kaikesta pitäisi saada itse päättää. tunnen paljon tälläisia perheitä.
taisi löytää linjoille :)
mutta totta oli joka sana!
Ja ylpeä joka ikisestä!
jutun Hesarista tai täältä? Ja mitä siitä seuraakaan...
Kotihoidetut ovat pahimmillaan aivan pellossa kasvaneita (toki on myös sitä toista ääripäätä): ruoan suhteen supernirsoja, ei totella auktoriteetteja, päivärytmi mitä sattuu yms. Päivähoidossa olleilta on pahimmat käytöskarmeudet karsiutuneet pois. Koulussa erottuvat mm. siinä että syövät tai ainakin maistavat kaikkia ruokia, välitunnille menemisessä ei temppuilla, osataan jonottaa jne. Yleisesti ottaen hallitsevat siis ryhmäkäyttäytymisen paremmin eivätkä kuvittele olevansa jotain maailmannapoja ja pikkudiktaattoreita.
naapurin 8-v prinsessaa: saiskohan äidin ja isän ja kaverit ja opet (ei saanut) pyörimään vieläkin lujempaa ympyrää, kun mä käsken..
Ihan turha kiistellä siitä, kumpi tekee lapsesta terroristin, koti- vai päivähoito, koska se kasvatus lähtee VANHEMMISTA. Jos päiväkoti ei täytä kasvatustoiveita, on kotona vielä hyvin paljon tehtävissä. Illat vietetään kotona, viikonloput ollaan ja lomat ollaan. Hyvin paljon vanhemmat vaikuttavat lapsen kasvatukseen ja KUULUUKIN vaikuttaa. Myöskään koulu ei aikanaan hoida lasten kasvatusta. Se vain tukee sitä. Näin olen itse aina ajatellut, ja kelpo kansalaisia noista on tullut.
Tuo juttu on sinänsä merkillinen. Jos minulla olisi tytärteni kanssa ongelmia, ne puhuttaisiin läpi heti ja suoraan. Kyllä meillä sentään senverran toimii puheyhteys. Ja ainakin vielä tuntuu, että ollaan samalla linjoilla rajojen ja rakkauden suhteen.
Miksi mummu tarjoaa noin montaa aamupalavaihtoehtoa? = ) Meillä on se yksi, ja se syödään tai ei syödä. Hampparilla ei käydä, jos ruoka kotona odottaa. Sehän nyt kuuluu jo hyviin tapoihin. Ulos mennään, koska se on lapselle hyväksi. Tykätään tai ei tykätä. Elämä on loppujen lopuksi melko rentoa pienten lasten kanssa kun on selvät sävelet...