Talvi/kevät vauva 2013
Moikka, aattelinpa laittaa tänne uuden keskustelu osuuden vauvan hankintaa talvi/kevät 2013 tähtääville.
Oon varmaan osalle jo tuttu aijemmista keskusteluista. Meillä varsinaisia yritys kertoja kaksi takana ja kolme kiertoa. Tänään alkoi menkat joten meillä seuraava yritys on tammikuunvauva :)
Jakakaamme siis kokemuksemme ja jos nyt sama porukka pysyisi pitempään kun aika väli on pitempi kuin kuukausi tai kaksi :)
Kommentit (500)
Tervetuloa mukaan Eicca. Tänne mahtuu ainavaan lisää aktiivisia kävijöitä :)
Tsemppiä teille.
Haaveilija20 yk 5 kp 9/28-33
Tänään alkoi viimeisen ehkäisylaastarin jäljiltä tyhjennysvuoto. Taitaa jäädä aika pieneksi, kun lopetin laastarit kesken kierron. Mutta nyt on siis virallisesti yk 1, kp 1! Hui ku mua jännittää... :D
kp 5/26-32 yk5 menossa. Mietin tässä että milloinkohan aloittaisin ton ovistikuttamisen? ohjeiden mukaan jos kp on 26 pitäs aloittaa kp9.. Mulla varmaan menee hirveesti noita tikkuja, kun enoikein voi tietää että minkä mukaan se kierto sitten menee.. Ajattelin kyllä aloittaa kp 10..
Tympeetä tämä odotteleminen, varsinkaan kun ei oo ees mitään tekemistä. Koulusta menossa vapaa päiviä ja koulukin jäljellä enää 7 päivää. Sitten jää työttömäks, kun en kesäksikään ole töitä saanut. Ois ees tullut se plussa, niin olisi voinut suunnitella lastenhuonetta.. No voikai sitä silti suunnitella :D
Tervetuloa mukaan Eicca :)
Mulla on sama ongelma ku Manskuulla, eli kierron pituus (normaalitilassa, ilman hormonaalista ehkäisyä) on aina vaihdellut jossain 26 ja 34 päivän välillä... Eli miehellä on kivaa ainakin 2 viikkoa joka kuukausi tästä plussaukseen. Toivotaan että pärjätään ilman tikutteluja!
No alkuun se meilläkin oli miehelle ihan ok, että joka päivä heiluteltiin peittoja. Sitten se alkoi jo ahdistamaan, eikä enää niin kauheasti innostanut oikeastaan kumpaakaan. Minulla nyt enemmän ollut haluja vaan sen vuoksi, kun ihan tosissani haluan vauvan. Mies on vähän väsyneempi tähän minun hössötykseeni, että nyt ois hyvä aika jne. Nyt meinasin vähän varovaisempaa linjaa. Jos saisin tikkutettua sen ovisplussan, niin voisin aina varovasti sitten houkutella miehen tositoimiin :)
Meillä ainakin tämä minun painostus on lisännyt niitä suorituspaineita ja muuta. Pitää muistaa tässä ne miehenkin tunteen. Hän kyllä haluaa myös lapsen ja tulee juttuun lasten kanssa. Itselle kuitenkin se on hyvin luontaista jo senkin puolesta että olen tässä opiskkellut kokoajan lastenohjaajaksi.
Toivottavasti teillä tärppää nopeasti, niin ei tarvitse näin pitkään odotella :)
Moikka kaikille. Huomenna se olisi sitten äitienpäivä. Toivottavasti tässä ryhmässä keskustelevilla ensivuonna äitienpäivällä on uusi merkitys :)
Meillä alkaisi ensiviikolla kaikenmaailman laskentakaavioiden mukaan tärppi viiko ja sitten piina ajat. Nyt ei onneksi ole hetkeen ollu virtaa ja aikaa miettiä koko projektia itse olen ollut kamalan väsynyt vaikka olenkin lomalla enkä oikeastaan mitään tee. Mutta tosiaan hyvä niin koska muuten akiket päivät menisi tätä projektia pohtiessa. Ja tosiaan niinkuin tuossa aijemmin kirjoitin olen itse meinannut hankkia vauvakirjan (sitten kun se nyt on ajan kohtaista). Mitenkäs te muut oletteko ajatelleet moista?
Tsemppiä kaikille :)
Haavailija20 yk5, kp 11/28-33
Juu mä ainakin haluan vauvakirjan ihan ehdottomasti!!
-Eicca, kp 3/26-34, yk 1
Kyllä ehdottomasti haluan vauvakirjan. :) Tänä vuona on jo käyty molmepien äitien luona kylässä. Odotan että ensivuona olisin jo itsekkin äiti.. Ainakin toivon niin.
Pitkästä aikaa sai nukkua pitkään. Oli kyllä hyvä idea käydä kyläilyt aikaisemmin, niin saa tänään vaan oleskella kotona ja hoitaa noita karvaisia vauvoja :D Meillä on siis 1 koira ja 2 kissaa. Ei ne kyl enää mitään vauvoja ole, mutta kuitenkin :D Vielä kaks päivää niin aloitan oviksen tikuttamisen.
kp 8/26-32, yk 5
Mukavaa että muutkin ovat ajatelleet vauvakirjan tekemistä.. Oletteko niin pitkälle miettinyt että mikä vauva kirja? Itse olen tykästynyt netti tekstei lukies tälläiseen: http://www.suomalainen.com/fi/Pikkunallen-vauvakirja-sku-P9789513153793
Heh mutta ehkäpä sen viitsii/uskaltaa hankkia vasta jonkin aikaa plussauksen jälkeen... :)
Olisi kyllä oikein mukavaa viettää ensivuonna äitienpäivä erimerkityksessä kuin tänä vuonna. Sunnuntai meni töissä ja karvaistenlasten sekä sukulaisten kanssa. Meillä siis 3 koiraa ja 1 kissa, kotona kylläkin asuu koirista vain 2 (urokset kun tahtoopi tapella).
Hei muuten miten te muut joilla on eläimiä talossa, jännittääkö teitä miten eläimet tulevat aikanaan pieneen karvattomaan lapseen suhtautumaan? Itseä ainakin jännittää koska meillä on hyvin sosiaalinen kissa joka varmaan tuommoisen "pinene" muutoksen hyväksyy ja sitten nämä kotona elävät koirat eivät ole mistään pienimmästä päästä joten en tiiedä mitä tapahtuu jos innostuvat liikaa..... :) toivottavasti tästä saataisiin uusi jutun aihe tänne meille kirjoiteltavaksi :)
Katselin vähän keskustelu historiaa ja ajattelin päivittää taas tilanteen missä kaikki menee.
Onnimuuli
henna
Nasu-82
maqo
näistä neljästä ei hetkeeen ole kuulunut mitään joten tilanneta ei tiedetä.
manskuu yk 5 kp 9/26-32
Eicca yk 1 kp 5/26-34
Vilena yk 1 kp 25/29-32
lieveling yk 1 kp 22/24-28
Haavelija20 yk 5 kp 13/28-33
En ole ainakaan minä vielä miettinyt että millaisen vauvakirjan hankin. Luulen että sen hankin sitten vasta raskauden loppupuolella..
Meillä lemmikit tapasi minun kummitytön, kun oli tyttö 4 kk vanha, nyt on 5kk vanha. Ensinmäinen reagtio ei ainakaan ollut mitenkään kummoinen. Kävivät nuuhkaisemassa. Kissoista toinen ei pahemmin välittänyt millään tavoin ja toinen taas tuli puskemaan vauvaa, kun oli sylissä. Sitten taas lattialla ollessa pelkäsi. Luulen että kissojen kanssa menee ihan ok, kuhan vahtii ettei mene vauvan päälle. Tämä puskija siis on hyvin ihmisrakas ja haluaa olla paljon sylissä. Molemmat kisoista on voimaakkaasti kiintyneitä minuun. Toinen ei oo sylikissa, että en ainakaan sen osalta murehdi.
Koira on keskikokoinen narttu, vähän levoton tapaus. Koiraa en uskalla pitää irti jos on lapsi lattialla, siis en tämän kummitytön kanssa (en varmaan omanikaan, ennen kuin osaa kävellä). Erihuoneissa pidän. Sylissä voi pitää lasta tai sohvalla, mutta ei koiran kanssa lattialla. Saattaa arvaamattomasti kaatua päälle kerjätäkseen rapsutuksia. Ei siis ole pahanenteinen, mutta huomionkipeä. Kuitenkin luulen että pärjään eläinten ja vauvan kanssa kotona, kunhan nukutan erihuoneessa vauvaa tai valvon tilannetta koko ajan.
Koiran kanssa oli ajatus opetella ajoissa raskausaikana vaunujen kanssa kulkemista ja tutustua muihin vauvanhoitoon liittyviin asioihin. Että oppii sitten ajoissa. Ulkoilessa saattaa haukkua toisten koirien tullessa vastaan, jos kokee ne uhkaavana. Saattaa myös pelätä vaunuja tai kantokoppaa.. Että harjoittelua tulossa sen kanssa paljon. Mut pyrin siihen että ei tartteis luopua niistä lemmikeistä..
Mutta kyllähän se väkisin jännittää ja mietityttää että mites niiden kanssa pärjää, varsinkin kun koira on osittain ongelmakoira. Käytös vaan on sielä ulkona hihnassa. Sitä harjoitellaan ja harjoitellaan päivittäin.
Itse olen kissan kanssa myös ajatellut että se sopeutuu aika helposti (luultavasti) koska on sosiaalinen ja on kyllä ollut 3v-> lapsien kanssa paljon vapaa ehtoisesti (täällä maalla kun kissat pääsee vapaasti kulkemaan naapuriinkin) ainoastaan juuri toi hellyden haluminen vauvalta täytyy karsia ettei tuommoinen 4-5kg jötkäle pötkötä vauvan pääällä niinkuin muiden.
Tuo on kyllä mahtavaa että olet päässyt kokeileemaan miten koira reagoi lapseen. Itselläni siis nämä isot koiruudet jotka ei ole nähnyt kuin 3v-> lapsia ja niitäkin vahingossa kaatavat kumoon... Nuorimmalla koirista on myös tapana tulla syliiin mikäli lattialle menee istumaan ja sitten se nousee siitä hyvin vauhdikkaasti pois niin että välillä päät kolahtelee yhteen, joten tuossa asiassa täytyy vähän funtsia kuinka ratkaisee. Vanhempi kotona asuva koira tuskin reagoi hirveämmin kun on muutenkin sellainen omissa oloissa eläjä eikä muu maailma niin häiritse :D
Meillä alkaa kanssa koirille rattaiden vieressä kävely treenit kunhan on sen ajankohta, joskus 5-6rk aikaan. Nyt harjoittelemme nuorimman kanssa tuota maasssa istuessa syliin tuloa/ylös nousua, ettei aina tarvitse tulla päällä ja että minä voin nousta eka ja sitten vaikka minuutin päästä koira :D
Täälä yks kuumeilija lisää :) Täytän Heinäkuussa 22 ja mieheni juuri täytti 30, ja meillä haaveissa vauva. Ilman ehkäisyä ollaan oltu vasta vajaa kuukausi, mutta silti nyt on käsillä päivät jolloin menkkojen olisi pitänyt alkaa.. Outoja tuntemuksia on ollut jo nyt, alavatsaa kiristää välillä, samanlaista tunnetta ei ole ennen menkkoja ollut.. Myös alaselkä oireilee ihan erilailla... Voisko näin nopeasti jo tärpätä?
Tervehdys kaikille,
Olen juttelemassa jo tuolla Toiveissa kevätvauva v. 2013, mutta siellä keskustelu on hiljaisempaa, joten ajattelin liittyä myös tähän keskusteluun. Täällä porukka vaikuttaa suhteellisen aktiiviselta. :)
Eli minä olen 28 ja mieheni 29 (molemmilla vielä synttärit tänä vuonna edessä). Yhdessä ollaan oltu yli 11 vuotta. Ajateltiin, että vauva olisi tämän vuoden alusta meille tervetullut, joten jätettiin ehkäisy tammikuussa pois. Meillä tärppäsikin heti (pillereitä en ole käyttänyt enää 2-3 vuoteen verenpaineen vuoksi), mutta sain keskenmenon maaliskuulla, kun viikkoja oli 11+3. Menetys oli todella suuri ja henkisesti hyvin raskas. Saatiin ohjeistukseksi odottaa kolmisen kuukautta ennen uutta yritystä, jotta kehoni ehtisi palautumaan. Nyt on kolme kuukautta täyttymässä ja tässä odotellaan toisia kuukautisia alkavaksi, jonka jälkeen aloitetaan uusi yritys. Toivottavasti paremmalla onnella! :)
Nyt siis matkassa jälleen toiveikkaana. Tällä hetkellä on menossa kp 29 ja kiertoni on ollut yleensä n. 30 päivää. Laitoin tilaukseen ovistestejä 30 kpl ja raskaustestejä 27 kpl. Hinnaksi tuli toimituskuluineen hieman alle 10 euroa – ei paha! :) Luin vehnänalkioöljystä keskustelua ja se kuulemma saattaisi auttaa raskaaksi tulemisessa.. varmaan sitäkin voisi kokeilla, kun kiertokin on sopivassa alkamassa taas alusta. :D
Tässä tällainen pikainen esittäytyminen ja muuta ajatuksen virtaa. Toivottavasti mahdun vielä mukaan. :)
- SueC
Tervetuloa uusille mukaan :)
Pi_ia: On hyvinkin mahdollista että tärppää noinkin nopeasti. Ootko tehdyt testiä? Millois pitäs tarkalleen kk alkaa?
SueC: Harmillinen juttu tuo keskenmeno :( Se varmasti harmittaa mieltä. Teillä on ollut rankkat kk takana. Onneksi ne nyt teillä on ohi ja pääsette taas yrittämään!
haaveilija20: Niin eikai se auta noiden koirien kanssa muu kuin harjoitteleminen. Toivottovasti saatte sen toisenkin koiran rauhallisemmaksi. Kissoissa on juuri se vaara että ne painollaan menee päälle nukkumaan. Meillä oli suunnitelmissa pinnasängyn päälle sellainen verkko, ettei kissat pääse sinne ollenkaan. Koiran kanssa mietin että onnistuiskohan sellainen harjoittelu, että olisi joku kangas, jonka päällä voisi vauvaa pitää, että oppisikohan koira että sen päälle ei saa ollenkaan mennä...
Minun piti aloittaa tänään oviksen tikuttelu, mutta en ennättänyt kun oli niin pitkä koulupäivä. Huomenna sitten.. Onneks alkaa 4 päivän vapaat niin voi sitten hyödyntää ne, kun niille päiville pitäs sattua ovis laskureiden mukaan :)
Uusia kuumeilijoita tullut mukavasti lisää porukkaan, tervetuloa!
Itsellä on kovasti raskautunut olo ollut jo muutaman päivän, alavatsalla on sellainen jännä tunne että siellä jotain olis tekeillä. Rinnat on tosi kipeät välillä, mutta niin ne on kyllä ennen menkkojakin... Kolmen lapsen kokemuksella kyllä tuntuis että olis tärppi käynyt ja huomenna on pakko jo testata kokeeksi, kun ei jaksa enää odotella kauempaa. Nyt kiertopäivä 27/29-32 eli aamulla siis 28. Pelottaa jos ei tikkuun tulekaan kahta viivaa... Huomenna palailen kertomaan.
Terkuin Vilena
Täältä taas yksi kuumeilija lisää. En malttanut enää olla kirjoittamatta. Olen ulkomailla asuva 33v esikoista kuumeileva. Avomieheni on 35v. Kävin kuukausi sitten gynellä ja jostain syystä vauvakuume iski raivoisasti kiinni enkä voikaan enää paljon muuta ajatella. Ensimmäinen yritys, siis. Rinnat olivat hyvinkin arat vielä viime viikolla. Tällä viikolla taas eivät, mutta alavatsassa kupruilee. Koekeilin eilen kp 25/28 raskaustestiä koemielessä, mutta nega oli. Uusi yritys varmaan kehiin perjantaina.
Paljon onnea matkaan muillekin kuumeilijoille!
Tervetuloa uudet mukaan :) Täällä on juu kohtalaisen aktiivista porukkaa, mikä onkin mukavaa jotta voi vaihdella näkemyksiä. :)
Vilena, toivottavasti sinulla olisi nyt tärpännyt :) Täällä jänskätään sun puolesta peukut pystyssä.
Itse toivon että eilen olisi olut tärppi pommitus, nähtäväksi jää. Oli meinaan ma illal klo: 11 aikaan alavatakipui ja eilen koko aamupäivän illalla sitten heiluteltiin peittoja. Ja muutenkin varmaan tämä viikko hyvin aktiivista kun pitäisi olla ovis joko eilen tai siten su TAI joskus sillä välillä, hankalaa kun menkkojen vaihtelu väli kohtuullisen pitkä.
Haavelija20 yk 5 kp 15/28-33
Terve vaan pitkästä aikaa. Tervetuloa uusille! o/ Meitähän on nyt jo iso porukka ja monenlaista tarinaa. Monella taitaa olla myös "kohtalonhetket" kohta käsillä :) Plussatuulia teille.
Meikä kuskas aamulla porukat lentokentälle ja nyt sitten viettänyt vapaa päivää ihan itsekseen. on se kumma kun ei osaa oikein olla yksikseen enää :D Ja sit kun on kaikki kotona niin unelmoi kun saisi vapaa päivän. Ihme vinkumista ;)
Kissoista sen verran että meillä on kaksi rouvaa ja toinen niistä juoksee karkuun kun tyttö itkee tai huutaa ja toinen ei ole moksiskaan. Kumpikaan ei ole ainakaan toistaseksi lyöny tyttöä vaan mielumminkin lähtevät pois jos hän sattuu vetäsemään vahingossa hännästä tms korvista. Meinasin itsekkin sitä verkkoa pinniksen päälle mutta se jäi koska tyttö alkoi nukkumaan omassa huoneessaan jo 2kk ikäisenä. Laitan vain päiväksi peitteen ettei mene lakanat karvaan kun toinen kissoista tykkää joskus nukkua tytön huoneessa.
ON: Mulla loppu ovistikut kesken kun ei tullut se ovis näytille ollenkaan. Ollaan nyt sitten heiluteltu kp 5-15 joten nähtäväksi jää onko käynyt tärppi. Ennen ekaa raskautta mun ovis oli kp 18 tuntumassa eli myöhäinen ovis mutta nykyisin tuntui että se olis näin kehosta päätellen kp 11-15. Toivotaan että sintit on pysynyt hengissä tarpeeksi kauan :) Tuntemuksi ei ole vielä ollut.
-suvi- kp 18-26/28
Siivouksen tuoksinasta pikainen päivitys..Eipä tullut aamulla kuin yksi viiva tikkuun, mutta enpä tuosta lannistunut, koska saattaa olla vielä turhan aikaista testailla kun oviskin oli vasta viime viikon maanantaina. Odottelen muutaman päivän ja uusi yritys. Lupaava olo ainakin jatkuu vaan :)
Ja takaisin mopin varteen..
Vilena yk 1, kp 28/29-32
Täällä olis tämmöinen yksi vauvakuumeen riivaama myös. Ikää 26 vuotta, tukevasti naimisissa ja ekaa lasta ois tarkoitus yrittää.
Käytin ehkäisylaastaria viime maanantaihin asti, jolloin sain miehen ottamaan sen pois. Se jotenkin tuntui kivalta, että hän teki sen. Teki siitä enemmän yhteisen päätöksen, ettei kyse oo vaan mun ruinaamisesta (vaikka tosiasiassa miehellä on ollu vauvakuume jo kauemmin ku mulla vaikkei se sitä myönnäkään :)