Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka mielestäsi käytät alkoholia sivistyneesti

Vierailija
03.04.2012 |

lasten läsnäollessa: paljonko sitä alkholia oikeastaan menee?

Huvittaa, kun jotkut ihan pokkanan selittävät, että "meillä osataan juoda sivistyneesti lasten läsnäollessa ja vaikka viiniä meneekin koko tonkka ei kukaan ole humalassa" tms.

Itse saatan juoda yhden lasten nähden ja toisen näiden nukkumaan mentyä.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuotahan voi yleistää aivan loputtomiin. Missään muussakaan ei tunneta sitten kohtuukäyttöä. Mitään epäterveellistäkään et voi koskaan syödä, koska sellainen voi välillisesti aiheuttaa riskejä vaikka mihin sairauksiin.

Vierailija
82/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole koskaan oli sitten lapset läsnä tai ei. Aina liittyy syömiseen, on ystäviä tai perhettä illallisella, naapurit istumassa iltaa "aperitivojen" ja viinin kera tms. Mies saattaa joskus tehdä itselleen GTIn tai pastiksen ihan nautiskellakseen, mutta vain yhden.

Määrästä - normaalilla illallisella/su lounaalla 2 lasillista max. Pari kertaa vuodessa (esim rapujuhlissa) menee vajaa viinipullollinen ja 1-2 snapsia - toisaalta syömiseen ja juomiseen saattaa mennä 10 tuntia aikaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että "ruoanlaittoviini" on avattuna ja juodaan eka lasillinen siinä höpöttelyn, ruokien pilkkomisen ja paistamisen ohessa.

Itse ruoan kanssa menee toinen lasillinen, mutta siihen se sitten jääkin.

Ehkä se on tuo enemmän se onnentunne siitä että hei, me ollaan tähän aikaan päivästä yhdessä eikä töissä ja tehdään ruokajuttuja yhdessä ja viinilasillinen rentouttaa sekin.

Vierailija
84/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan omalla kokemuksellani. Mun vanhemmat käyttivät alkoholia reippaasti, mutta eivät minun nähteni yhtään. Minä aloitin alkoholin käytön tosi aikaisin, ja rajulla tavalla, samoin kuin sisarukseni.

Itse olen nykyisin kohtuukäyttäjä, juon kyllä alkoholia lasten nähden, mutta humalassa en heilu. Meillä on jo aikuisia lapsia, jotka taas eivät käytä alkoholia ollenkaan. Myös kotona asuvista nuorista osa on jo ohittanut sen iän, jossa itse aloitin, eikä heitä mikään ryyppääminen kiinnosta.

niin totta se kuitenkin on, että se kaikista tärkein malli alkoholinkäytöstä tulee nimenomaan kotoa. Itsekin kerrot, että vanhempasi käyttivät alkoholia reippaasti, mutta eivät sinun nähtesi, eli ilmeisesti kuitenkin jo lapsena/nuorena tiesit siitä, että vanhemmillasi kuluu runsaasti alkoholia? Kyllähän silläkin voi olla korrelaatio sen kanssa, että itse aloitit alkoholinkäytön nuorena ja joit paljon.

Munkin isäni joi muka "salaa", mutta kyllä mä silti tiesin jo melko pienestä hänen runsaasta, ongelmallisesta alkoholinkäytöstään. Ensimmäisen kännin join 13-vuotiaana, ja nuorena käytin alkoholia runsaasti. Enää en alkoholia kaipaa, enkä halua lapsillenikaan antaa sellaista esimerkkiä, että alkoholi jotenkin "kuuluisi" joihinkin tilanteisiin. Niinpä en juo ollenkaan, ja onneksi mieskin on samoilla linjoilla mun kanssa. En toki oleta, että tämän ansiosta lapseni eivät koskaan maistakaan alkoholia, mutta mitä myöhemmin alkoholinkäyttö alkaa, niin sen parempi.

Vierailija
85/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuotahan voi yleistää aivan loputtomiin. Missään muussakaan ei tunneta sitten kohtuukäyttöä. Mitään epäterveellistäkään et voi koskaan syödä, koska sellainen voi välillisesti aiheuttaa riskejä vaikka mihin sairauksiin.

jos ei logiikan säännöt ole hanskassa. Rasvainen ruoka ei kuitenkaan ole hermomyrkky, toisin kuin alkoholi. Alkoholi vahingoittaa elimistöä jokaiselle käyttökerralla, vaikka siitä ei mitään pitkäaikaisempia haittoja tulisikaan.

Vierailija
86/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole koskaan maistanut todella laadukkaita viinejä.

Eroa on kuin marjamehulla ja, heh, viinillä, näin se vain on.

Itse en ole kiinnostunut juomaan mitään surkeita pöytäviinejä - koskaan. Mutta netistä tilatut tai Alkon tilausvalikoiman viinit ovat asia erikseen.

Vierailija
87/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman asian kuin 76 jo kirjoitti. Mitä enemmän lapset näkevät alkoholinkäyttöä perheessään sitä aiemmin aloittavat itse juomisen ja sitä välttämättömämpänä ja tärkeämäpänä asiana elämässään sitä pitävät. Sivistynyt alkoholinkäyttö on tosiaan naurettava ajatus. En tarvitse alkoholia mihinkään ja siksi en sitä käytä.

Mun äiti oli lähes absolutisti (1 lasi viiniä jouluaterialla, 1 viski työpaikan pikkujouluissa) ja isäkin otti ykkösolutta mielummin kuin tavallista - siitä huolimatta itse vedin ekat kännit 11v, stadissa oli helppo saada vanhat spurgut hakemaan juotavaa meille pennuille.

Teini-ikä 70 luvulla oli aika villiä kunnes perustin perheen enkä enää tarvinnut "tehosteita".

Meillä siis lapset on aina olleet esim. illallisilla mukana, nähneet että alkoholia voi ottaa iisisti eikä kukaan rupea örveltämään tai rähisemää ja että se liittyy aina hyvään ruokaan ja hyvään seuraan.

Jokainen lapsista on saanut 16v maistaa kotona alkoholia valvotusti, eikä kukaan käytä sitä vieläkään runsaasti vaikka aikuisia ovatkin. Ensimmäisiin kaveribileisiin ovat menneet vasta 18v ja toimivat edelleenkin usein kuskeina. Heillekin ystävien kanssa seurustelu hyvän ruuan ääressä on tärkeämpää kuin viinan määrä. Toki ovat kokeilleet rajansa ja tietävät mitä voi juoda ja mitä ei - jokaisen täytyy se kokeilla itse.

Eli absolutismi ei tee alkoholin vieroksujaa eikä sivistynyt juominen juoppoja lapsia.

87

Vierailija
88/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alkoholista myös puhuttiin lapsuudenkodissa sellaiseen sävyyn että vain huonot ihmiset käyttää sitä jne.

Eli pelokas, epäterve suhtautuminen siirtyi muhun.

Vedinkin totaalikännit 13-vuotiaana, kaikkein nuorimpana koko sisarusparvessa, ja koska alkoholista oli puhuttu niin tavattoman epäinformatiivisesti laps.kodissa, en ymmärtänyt mitä eroa on viskillä ja oluella, ja humalatila ja vointi oli sen mukainen. On suuri, suuri onni, ettei mitään pahaa tapahtunut helsingin kesäyössä.

Vierailija
89/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne ehtivät nähdä sen koko määrän, mitä te otatte.

Aika raskasta tuollainen. Minusta on ihan kiva ottaa lasi viiniä kun katson jotain elokuvaa perjantai-iltana. Pitääkö minun nyt pitää lapset hereillä, että ne näkevät ottamani viinimäärän.

Vai pitääkö minun alkaa ottaa se ennen klo 20.00, koska meillä on lapset nukkumassa jo siihen aikaan.

Eli lapsiperheessä alkoholin ottaminen sen jälkeen kun lapset on nukkumassa, on kielletty. Lapsista kasvaa niin kieroutuneita.

Hankalaksi menee.

lapset on nukkumassa ja sitten kaivaa putelin kaapin kätköistä.

Me myös mieheni kanssa juodaan perjantaisin ja lauantaisin viinipullo puoliksi ja siihen päälle saunaolut tai kaksi. Nukkumassa ollaan viimeistään puoliltaöin.

Huvittaa kun miehen ex pitää meitä ihan juoppoina ja nimittelee meitä lapsilleen ( eli myös mieheni lapset ) alkoholisteiksi. Lapset vain ihmettelevät tätä, koska heidän mukaansa äiti juo vähintään yhtä paljon, se vain kaivaa juomakätkönsä esiin sen jälkeen kun lapset ovat sängyissään ja sitten piilottelee tyhjiä pulloja ( mitkä lapset ovat säännöllisesti löytäneet ).

Eli tuollainen on sitten terveempää?? Lapset ei hei kuulkaas ole sokeita ja tekevät havaintoja vaikka olisivat pimeässä huoneessa jo nukkumassa.

Jos lapsetkin syövät ihmisten ruokaa eikä ole opetettu nakit ja muusi -linjalle niin tokihan koko perhe voi ruokailla vaikkapa klo 18, vai eikö? Suurimmalle osalle ihmisistä alkoholi on viinin muodossa ruokajuomana eikä kiskota paljailtaan pikkupissismäisiä limuviinoja. (sitäpaitsi, kuka äiti-ihminen valvoo puoleenyöhön kun herätä pitää kuitenkin viimeistään aamukuudelta..=

Vierailija
90/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan kauheaa ja tosi surullista, jos ei osaa "rentoutua" ilman alkoholia. Eihän siitä saa kuin ongelmia elämäänsä, liikakiloja ja rahan menoa. Yhtäkään hyötyä siitä ei ole. Jos todellakaan ei osaa rentoutua ilman alkoholia, niin mielestäni silloin on ongelmia, jotka kannattaisi selvittää itselleen järkevällä tavalla

Juu, jos on ilman viinaa kireä ja onneton, silloin on ongelma. Mutta eihän se, että joku asia rentouttaa ja tuntuu mukavalta tarkoita sitä, että mikään muu ei tee samaa! Vastaesimerkkinä

Jos ei todellakaan osaa nautiskella ilman suklaata, silloin on ongelmia

Jos ei todellakaan osaa rentoutua ilman, että lähtee rantalomalle, silloin on ongelmia

Jos ei todellakaan nauti ruoasta ilman, että syö sisäfilettä tryffelikastikkeella, silloin on ongelmia.

Addiktiot on erikseen, mutta se, että ottaa lasin tai kolme hyvää viiniä illalla ja nauttii mausta ja siitä pienestä nousuhumalan tunteesta, ei ole ongelma, jos ilmankin voi olla tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla voi rentoutua hangella kävellessään tai kirkkokonsertissa. Ei ne sulje toisiaan pois (muuten kuin sillä hetkellä ;)

Vierailija
91/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan kauheaa ja tosi surullista, jos ei osaa "rentoutua" ilman alkoholia. Eihän siitä saa kuin ongelmia elämäänsä, liikakiloja ja rahan menoa. Yhtäkään hyötyä siitä ei ole. Jos todellakaan ei osaa rentoutua ilman alkoholia, niin mielestäni silloin on ongelmia, jotka kannattaisi selvittää itselleen järkevällä tavalla

Juu, jos on ilman viinaa kireä ja onneton, silloin on ongelma. Mutta eihän se, että joku asia rentouttaa ja tuntuu mukavalta tarkoita sitä, että mikään muu ei tee samaa! Vastaesimerkkinä

Jos ei todellakaan osaa nautiskella ilman suklaata, silloin on ongelmia

Jos ei todellakaan osaa rentoutua ilman, että lähtee rantalomalle, silloin on ongelmia

Jos ei todellakaan nauti ruoasta ilman, että syö sisäfilettä tryffelikastikkeella, silloin on ongelmia.

Addiktiot on erikseen, mutta se, että ottaa lasin tai kolme hyvää viiniä illalla ja nauttii mausta ja siitä pienestä nousuhumalan tunteesta, ei ole ongelma, jos ilmankin voi olla tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla voi rentoutua hangella kävellessään tai kirkkokonsertissa. Ei ne sulje toisiaan pois (muuten kuin sillä hetkellä ;)

Vierailija
92/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan kun menevät nukkumaan voidaan ottaa viikolla lasi viiniä ja viikonloppuna kaksi. Niillä mennään kunnes muksut ovat isoja. Ei meillä ole tarvetta juoda itseämme känniin vaikka hyvä vinkku maistuukin.

Jokainen toimii tavallaan muttei ole mikään pakko siirtää humalahakuista ryyppäämiskulttuuria lapsilleen. Juntit tietysti tekevät niin.

Te taas teette alkoholista tabun lapsillenne, kun piilottelette viinojanne.

Vierailija
93/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi valvoa puoleenyöhön?

Miksi pitää herätä viimeistään aamukuudelta?

Tiedätkö sinä koko maailman asiat?

sitäpaitsi, kuka äiti-ihminen valvoo puoleenyöhön kun herätä pitää kuitenkin viimeistään aamukuudelta..

Vierailija
94/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman asian kuin 76 jo kirjoitti. Mitä enemmän lapset näkevät alkoholinkäyttöä perheessään sitä aiemmin aloittavat itse juomisen ja sitä välttämättömämpänä ja tärkeämäpänä asiana elämässään sitä pitävät. Sivistynyt alkoholinkäyttö on tosiaan naurettava ajatus. En tarvitse alkoholia mihinkään ja siksi en sitä käytä.

Mun äiti oli lähes absolutisti (1 lasi viiniä jouluaterialla, 1 viski työpaikan pikkujouluissa) ja isäkin otti ykkösolutta mielummin kuin tavallista - siitä huolimatta itse vedin ekat kännit 11v, stadissa oli helppo saada vanhat spurgut hakemaan juotavaa meille pennuille.

Teini-ikä 70 luvulla oli aika villiä kunnes perustin perheen enkä enää tarvinnut "tehosteita".

Meillä siis lapset on aina olleet esim. illallisilla mukana, nähneet että alkoholia voi ottaa iisisti eikä kukaan rupea örveltämään tai rähisemää ja että se liittyy aina hyvään ruokaan ja hyvään seuraan.

Jokainen lapsista on saanut 16v maistaa kotona alkoholia valvotusti, eikä kukaan käytä sitä vieläkään runsaasti vaikka aikuisia ovatkin. Ensimmäisiin kaveribileisiin ovat menneet vasta 18v ja toimivat edelleenkin usein kuskeina. Heillekin ystävien kanssa seurustelu hyvän ruuan ääressä on tärkeämpää kuin viinan määrä. Toki ovat kokeilleet rajansa ja tietävät mitä voi juoda ja mitä ei - jokaisen täytyy se kokeilla itse.

Eli absolutismi ei tee alkoholin vieroksujaa eikä sivistynyt juominen juoppoja lapsia.

87

kun tutkimustuloksiin vetoavalle aletaan huudella "Älä yleistä!" ja yritetään kumota tutkimustulokset sillä, että omalla kohdalla asia meni (omasta mielestä) eri tavalla. Eihän kukaan ole väittänytkään, että kaikkien "sivistyneesti" juovien lapsista tulisi juoppoja, tai että vanhempien absolutismi vaikuttaisi aina niin, että lapsi ei koskaan käyttäisi alkoholia. Suuressa mittakaavassa näillä asioilla kuitenkin on korrelaatio keskenään, tämä on tutkimuksissa havaittu.

Meillä ei käytetä alkoholia, mutta alkoholista ei myöskään tehdä puheissa minkäänlaista saatanaa, vaan jos lapset joskus kysyvät jotain alkoholiin liittyvää, niin asiasta keskustellaan hyvässä hengessä lapsen ikätason mukaan.

Vierailija
95/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kiinnostunut juomaan mitään surkeita pöytäviinejä - koskaan. Mutta netistä tilatut tai Alkon tilausvalikoiman viinit ovat asia erikseen.

Alkon hyllyltä löytyy erittäin hyviä viinejä. Varmasti löytyy tilattavistakin, mutta jos sanoo, etti voi juoda hyllystä löytyviä, niin vika on joko makuaistissa tai asenteessa.

Vierailija
96/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos sanoo, etti voi juoda hyllystä löytyviä, niin vika on joko makuaistissa tai asenteessa.

Vierailija
97/97 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tapana juoda muutenkaan sen enempää, niin lasin viiniä tai siideriä voin ottaa lasten nähden. Joskus otan toisen lasillisen kun lapset nukkuu. Tapahtuu max 2 viikossa, usein ei sitäkään. Juhlapäivinä (esim. joulu) aterialla lasillinen viiniä.

Millonhan viimeksi olen juonut alkoa, itse asiassa tammikuun alkupuolella.