Sinä joka mielestäsi käytät alkoholia sivistyneesti
lasten läsnäollessa: paljonko sitä alkholia oikeastaan menee?
Huvittaa, kun jotkut ihan pokkanan selittävät, että "meillä osataan juoda sivistyneesti lasten läsnäollessa ja vaikka viiniä meneekin koko tonkka ei kukaan ole humalassa" tms.
Itse saatan juoda yhden lasten nähden ja toisen näiden nukkumaan mentyä.
Kommentit (97)
eli normiperjantai kutakuinkin ruuan laiton yhteydessä riippuen ruuasta joko lager tai sitten tumma olut, ruuan kanssa ruokapöydässä alkusnapsi (kuuluu perjantain pitkään illalliseen) ja ruuan kanssa ehkä lasi-max kaks. Jälkiruoaksi usein pieni lasi jotain makeaa.
Illan päälle tissutellaan puoli pulloa miehen kanssa per henkilö.
Jos on sauna vielä illasta niin sitten muutama lisää. (Joskus kirkasta vähän, ehkä kerran-pari kuussa.)
Mutta aina ollaan suht selvinpäin, mies on senkokoinen että on tuonkin jälkeen ajokunnossa.
Viikolla ei mene kuin ehkä lasi-pari per ilta, jos jotain juhlittavaa niin sitten tietysti sen mukaan skumppaa tms. lisänä.
Itsekin ihmettelen tätä että miksi ei voisi ottaa kun sen tekee näin sivistyneesti. Lapset oppivat sopivan alkon käytön!
eli normiperjantai kutakuinkin ruuan laiton yhteydessä riippuen ruuasta joko lager tai sitten tumma olut, ruuan kanssa ruokapöydässä alkusnapsi (kuuluu perjantain pitkään illalliseen) ja ruuan kanssa ehkä lasi-max kaks. Jälkiruoaksi usein pieni lasi jotain makeaa.
Illan päälle tissutellaan puoli pulloa miehen kanssa per henkilö.
Jos on sauna vielä illasta niin sitten muutama lisää. (Joskus kirkasta vähän, ehkä kerran-pari kuussa.)
Mutta aina ollaan suht selvinpäin, mies on senkokoinen että on tuonkin jälkeen ajokunnossa.
Viikolla ei mene kuin ehkä lasi-pari per ilta, jos jotain juhlittavaa niin sitten tietysti sen mukaan skumppaa tms. lisänä.
Itsekin ihmettelen tätä että miksi ei voisi ottaa kun sen tekee näin sivistyneesti. Lapset oppivat sopivan alkon käytön!
lapset on nukkumassa ja sitten kaivaa putelin kaapin kätköistä.
Me myös mieheni kanssa juodaan perjantaisin ja lauantaisin viinipullo puoliksi ja siihen päälle saunaolut tai kaksi. Nukkumassa ollaan viimeistään puoliltaöin.
Huvittaa kun miehen ex pitää meitä ihan juoppoina ja nimittelee meitä lapsilleen ( eli myös mieheni lapset ) alkoholisteiksi. Lapset vain ihmettelevät tätä, koska heidän mukaansa äiti juo vähintään yhtä paljon, se vain kaivaa juomakätkönsä esiin sen jälkeen kun lapset ovat sängyissään ja sitten piilottelee tyhjiä pulloja ( mitkä lapset ovat säännöllisesti löytäneet ).
Eli tuollainen on sitten terveempää?? Lapset ei hei kuulkaas ole sokeita ja tekevät havaintoja vaikka olisivat pimeässä huoneessa jo nukkumassa.
on perinteitä...ja perinteitä. Teillä selvästi alkoholi niistä yksi.
joko kotona tai baarissa. Lasten nähden tai ilman lapsia. Sillon ku janottaa niin juodaan.
joko kotona tai baarissa. Lasten nähden tai ilman lapsia. Sillon ku janottaa niin juodaan.
yksi olutlaatikko, pari pulloa viiniä ja muutama siideri.
kukaan ole koskaan kysynyt eiks oo mitään muuta tekemistä?
Hassua miten täällä paasataan heti alkoholismista kun joku uskaltaa sanoa juovansa mielestään sivistyneesti muutaman lasillisen. Onko vaikea käsittää että joku oikeesti osaa ottaa kohtuudella. Ja mullakin ikää 37 ja samalla tyylillä lasillinen-pari silloin tällöin menty jo noin 15 vuotta niin totta puhuen ei pätkääkään kiinnosta jos joku haluaa kutsua sitä alkoholismiksi. Mitään haittaa siitä ei kenellekään ole niin ei muiden mielipiteet kiinnosta.
Niinpä!
Ite kun tietää niin sen vaan tietää!
Mä juon kun mä juon ja niin paljon kun mä juon koska juominen on mun perusoikeus älköönkä kukaan sitä multa kyseenalaistako!
olen siis tuo siteeratun viestin kirjoittaja. Jos juon perjantai-iltana pari siideriä ja vaikka lauantai-iltana kaksi viinilasillista, ja sunnuntaina päivällä ruokailun yhteydessä vielä yhden, niin kyllä siihen viikonloppuun mahtuu aika paljon muutakin tekemistä.
Koska en halua, että lapset yhdistää mitään erityistä tilannetta sellaiseksi, että on "pakko" juoda. Eli voi mennä viikonloppuja useita peräkkäin, etten juo viiniä, siideriä tai olutta. Sitten saatetaankin vaikka jonain tiistai-iltana juoda oluet ruoan kanssa. Yleensä otetaan se avoimesti esille, toinen ehdottaa. En vastaa myöntävästi aina, saatan sanoa, että ei nyt, mä oon sit niin väsynyt.
En juo joka kerta siideriä tai olutta saunoessa, vaan otan limpparia tai vichyä/mehua/vettä. Mies juo sen yhden kaljan, mutta haluan antaa esimerkin, ettei ole mitään saunaan liittyvää pakkojuomista.
Yli 3 annosta alkoa pilaa mun yöunet, joten sitä määrää en halua ylittää helposti. Vauvaperheessä on muutenkin tarpeeksi univelkaa.
ilmausta "ottaa sivistyneesti (määrä x tahi y)". Alkoholin käyttö ei koskaan liity sivistykseen, vaikka se toki voi olla hauskaa, lohdullista, vapauttavaa tms. määrästä riippuen ja riippumatta. Mutta että vapaaehtoinen hermomyrkyn (koska sitähän alkoholi on, tuli se sitten viinistä, kiljusta, vodkasta, siideristä, oluesta...) suusta sisään kaataminen olisi sivistynyttä? Ainoa sivistynyt tapa suhtautua alkoholiin on olla käyttämättä sitä, kokonaan. Ihan sama juttu, kuin vaikkapa heroiinin tai nikotiinin kanssa. Ja ihan siis moralisoimatta kenenkään ratkaisuja tämän sanon.
Mä saatan joskus juoda 1-3 lasillista viiniä tai olutta, mutta ei se ole merkki siitä, että olisin jotenkin ihan saakelin sivistynyt tai käyttäisin alkoholia "sivistyneesti". Lasten läsnäollessa en juo, koska ihan tutkitusti ne lapset, jotka ovat kotona nähneet/todistaneet alkoholinkäyttöä (sitä "sivistynyttäkin") aloittavat alkoholinkäytön aiemmin, kuin ne, jotka eivät ole.
saman asian kuin 76 jo kirjoitti. Mitä enemmän lapset näkevät alkoholinkäyttöä perheessään sitä aiemmin aloittavat itse juomisen ja sitä välttämättömämpänä ja tärkeämäpänä asiana elämässään sitä pitävät. Sivistynyt alkoholinkäyttö on tosiaan naurettava ajatus. En tarvitse alkoholia mihinkään ja siksi en sitä käytä.
Tuo on kuule täyttä paskaa! Ei kuule sossu siihen puutu jos olet esim. ottanut viinipullon puokkiin miehesi kanssa! Mikään laki ei kiellä ottamasta alkoholia kun lapset ovat läsnä/kotona! Ryyppääminen on sitten eri asia! Luuletko, että ne sossut ei juo lasten ollessa kotona?!
Just joo. Mun lapsuudenkodissa äiti tai isä saattoi joskus ottaa saunaoluen tai -lonkeron mutta muuten alkoholia ei käytetty ja myös itsetäni tuli kohtuukäyttäjä. Mielestäni sain oikein hyvän mallin ja ekat kännit otin pari kk vaille 18-vuotiaana. On ihan normaalia kokeilla juomista ja maistaa tupakkaa jne. En tykännyt tupakasta joten en alkanut polttaa eikä kännitkään ole kauheesti innostanut nuoruuden kokeilujen jälkeen.
alkoholia ja en minäkään koko nuoruudessani. Taisin jonkin verran joskus juoda yksittäisiä annoksia seurassa 25-29v, mutta siis silloinkin tosi harvoin. Sitä ennen ja sen jälkeen en ole juonut lainkaan ja näin on hyvä. Tässäkin siis kodin malli periytyy. Palstan logiikalla musta olisi tullut ties mikä salajuoppo ja pussikaljatyyppi, kun en ole saanut "sivistynyttä" mallia. Oikeasti vanhempieni malli oli se kaikkein sivistynein ja saman annamme omille lapsillemme.
vääräleuoille, että siis maistoin muutamia annoksia 25-29-VUOTIAANA, en tätä vuosimäärää
Itse en voi ymmärtää sitä että juodaan 1-2 lasillista viiniä kun lapset siinä vieressä. Itsellä ainakin se vähäinenkin määrä vaikuttaa käytökseeni siten että musta tulee ns.tekopirteä ja suuta alkaa kuivamaan.
Toinen vaihtoehto on että musta tulee väsynyt ja lamaantuneena katson telkkaria, ei mielestäni kiva malli lapsille.
Silloin kun lapset mummulassa, otan sitä alkoholia ihan reippaastikkin mutta silti en lasten edessä juo sitä yhtäkään, en edes kun ovat nukkumassa.
jouluna saatan juoda terästettyä glögiä yhden lasillisen ja pari puolikasta viinilasillista. Juhannuksen saattaa mennä esim. 3 siideriä useamman tunnin aikana jne. En juo kotona ns. huvin vuoksi, en tykkää niin paljon alkoholin mausta että mun tekisi sitä mieli tavallisena iltana.
ainakaan omalla kokemuksellani. Mun vanhemmat käyttivät alkoholia reippaasti, mutta eivät minun nähteni yhtään. Minä aloitin alkoholin käytön tosi aikaisin, ja rajulla tavalla, samoin kuin sisarukseni.
Itse olen nykyisin kohtuukäyttäjä, juon kyllä alkoholia lasten nähden, mutta humalassa en heilu. Meillä on jo aikuisia lapsia, jotka taas eivät käytä alkoholia ollenkaan. Myös kotona asuvista nuorista osa on jo ohittanut sen iän, jossa itse aloitin, eikä heitä mikään ryyppääminen kiinnosta.
Juon lasista eli en hörpi pullollista kerralla vaan ehkä 1/3 tai 1/2 pulloa.
Näin siis 1-2 kertaa vuodessa.