Sinä joka mielestäsi käytät alkoholia sivistyneesti
lasten läsnäollessa: paljonko sitä alkholia oikeastaan menee?
Huvittaa, kun jotkut ihan pokkanan selittävät, että "meillä osataan juoda sivistyneesti lasten läsnäollessa ja vaikka viiniä meneekin koko tonkka ei kukaan ole humalassa" tms.
Itse saatan juoda yhden lasten nähden ja toisen näiden nukkumaan mentyä.
Kommentit (97)
meillä ole tehty ongelmaa siitä, että ollaan lasten nähden vähän enemmänkin juotu. Ei siis missään konttauskunnossa, mutta vaikka nyt 5-6 annosta. Ja kuule sen kyllä huomaa lapsistamme, ettei se heillekään ole ongelma, koska meillä ei tapahdu ikinä mitään pahaa, jos satutaan ottamaan enemmänkin.
Sen sijaan kun menevät nukkumaan voidaan ottaa viikolla lasi viiniä ja viikonloppuna kaksi. Niillä mennään kunnes muksut ovat isoja. Ei meillä ole tarvetta juoda itseämme känniin vaikka hyvä vinkku maistuukin. Jokainen toimii tavallaan muttei ole mikään pakko siirtää humalahakuista ryyppäämiskulttuuria lapsilleen. Juntit tietysti tekevät niin.
Toi salaa juominenhan just onkin tosi fiksua, ettei lapset vaan saa luonnollista ja rentoa asennetta alkoholinkäyttöön. Salaa sitten mennään pussikaljalle ja sammutaan hankeen kun vanhemmat on opettaneet että pitää juoda salaa.
Sen sijaan kun menevät nukkumaan voidaan ottaa viikolla lasi viiniä ja viikonloppuna kaksi. Niillä mennään kunnes muksut ovat isoja. Ei meillä ole tarvetta juoda itseämme känniin vaikka hyvä vinkku maistuukin. Jokainen toimii tavallaan muttei ole mikään pakko siirtää humalahakuista ryyppäämiskulttuuria lapsilleen. Juntit tietysti tekevät niin.
Toi salaa juominenhan just onkin tosi fiksua, ettei lapset vaan saa luonnollista ja rentoa asennetta alkoholinkäyttöön. Salaa sitten mennään pussikaljalle ja sammutaan hankeen kun vanhemmat on opettaneet että pitää juoda salaa.
Itse en koe että juon salaa. Mun lapset oli perjantainta mukana kun kävin alkossa. Mä vaan tykkään juoda sitten kun lapset on nukkumassa. Silloin saa olla rauhassa. Niin kauan kun ne on hereillä niin se on sitä heidän hoitamista ja perään katsomista, pitää auttaa, vastailla jne. Paljon kivempi se on sitten sitä viiniä ottaa kun siitä voi oikeesti myös nauttia.
jos on juhlat, tuttuja viettämässä iltaa tms. Jos ollaan ilman lapsia ravintolassa voi mennä viinipullo puoliksi.
1 pullo n.joka toinen viikonloppu miehen kanssa puoliksi pe-la-su iltoina. Kai se on tarpeeksi sivistynyttä?
meillä taas on toisinpäin. Harvemmin juon mitään ennen kuin lapset ovat kotona. Minä taas en halua sitä tilannetta, että meidän lapset soittavat minua jostakin heitä hakemaan, ja joutuisin sanomaan, etten voi tulla, kun en ole ajokunnossa.
Lasin koko max 16 cl, yleensä vähemmän.
Välillä menee vähemmänkin. Viimeksi avasin yhden pienen 3,3 dl:n olutpullon ja join siitä puolet.
eli käytännössä saunaolut tai lasi viiniä ruoan kanssa. Lasten mentyä nukkumaan saatamme juoda 1-2 lasillista, mutta tämä tapahtuu max kerran viikossa. Muutenkin annoksen jakautuvat useamman tunnin ajalle, joten ei oikeastaan voi puhua edes hiprakasta. Humalat juodaan sitten yleensä kodin ulkopuolella tai lasten ollessa muualla hoidossa, näitä tilanteita muutaman kerran vuodessa, juhlia tms.
Lapset saavat nähdä alkoholin nauttimista, en todellakaan halua sitä heiltä piilottaa. Mutta humalan näkeminen ei kuulu pienten lasten elämään, ymmärrän itsekin silloin käyttäytymiseni olevan tavallisuudesta poikkeavaa, ja sen ennakoimattomuus voi tuntua lapsista pelottavalta.
En ole luopunut viinistä kokonaan edes nyt raskauden aikana - miehen lasista maistan pari kulausta illan aikana. Viini on ihana makunautinto!
Joskus harvoin kun on perhetuttuja kylässä otamme useamman lasillisen viiniä, mutta aikaväli on piiiiitkä, tyyliin eka lasillinen päivällä aterialla ja viimeinen puolilta öin, jolloin valumme itsekin nukkumaan.
Jos aikaa on ns. vähemmän, kaksi lasillista viiniä on maksimi. Ja siis ei mitään tonkkalaseja, vaan varmaankin niihin tulee laitettua sellainen desi, vähän yli.
Pari kertaa vuodessa näin. Muutoin otan lasillisen lasten mentyä nukkumaan (ehkä kerran kuussa, joskus kaksikin kertaa kuussa). Toki välissä voi olla kuukausi, etten ota mitään.
ottaa miehen kanssa päivällisellä lasi viiniä, jos on tehty jotain oikein hyvää sapuskaa. Lapset istuvat sitten siinä pöydän päässä ja syövät samaa ruokaa ja juovat maitoa. Kolmevuotias haluaa joskus kilistellä meidän kanssa maitolasillaan, mies opetti sen tavan viime vuoden vappuna, kun otettiin skumppalasilliset päiväseltään. Juominen jää siihen yhteen viinilasilliseen.
Illalla lasten ollessa nukkumassa saatetaan ottaa yhdet kaljat tai viskipaukut. Aika harvoin jaksetaan, tulisiko kuukaudessa otettua alkoa ehkä nelisen kertaa yhteensä, päivällisviinit ja iltakaljat yhteenlaskettuna. Kalsarikännejä ei olla lasten synnyttyä vedetty kertaakaan, koska yksin on tylsä kännätä ja molemmat eivät voi olla kännissä yhtäaikaa, toisen pitää olla lastenhoitokunnossa.
Mä en ole humalaa juonut ehkä7-8 vuoteen. Mä pidän kyllä viineistä ja meillä kestää avattu viinipullo 4-5 päivää. Yleensä pyrin tekemään niin, että osan voi käyttää ruoanlaitossa, mutta olen viemäriinkin joutunut kaatamaan. Me siis juodaan kerralla just se lasillinen. Mun mies ei juo mitään saunakaljoja.
Jos on vieraita, niin voin 2-3 viinilasia juoda.
Hassua miten täällä paasataan heti alkoholismista kun joku uskaltaa sanoa juovansa mielestään sivistyneesti muutaman lasillisen. Onko vaikea käsittää että joku oikeesti osaa ottaa kohtuudella. Ja mullakin ikää 37 ja samalla tyylillä lasillinen-pari silloin tällöin menty jo noin 15 vuotta niin totta puhuen ei pätkääkään kiinnosta jos joku haluaa kutsua sitä alkoholismiksi. Mitään haittaa siitä ei kenellekään ole niin ei muiden mielipiteet kiinnosta.
Hih, aivan uskomattomia ajatuksia ihmisillä.
Terveisin ihan normaali ja hyvin pärjäävä ihminen, jonka vanhemmat ei ottaneet lainkaan alkoholia.
yksi puolen litran siideri tai 2 lasia viiniä. Nykyään en juo enää sitäkään, koska meillä ei ikinä ole kotona alkoholia ja olen tällä hetkellä raskaana.
Vanhemmillani on tapana, etenkin isälläni, ottaa iltaisin aina lasi viiniä tai yksi kalja. En ole koskaan nähnyt heitä humalassa, enkä itsekään pidä humalassa olemisesta.
että minusta lasten kannalta on parempi, että he näkevät tavallista alkoholinkäyttöä (ei humaltumistarkoituksessa) kuin että alkoholia ei käytetä lainkaan. Kun alkoholia on aina talossa, sitä nautitaan silloin tällöin lasi tai pari, on se normaali ja luonnollinen asia. Lapset eivät missään vaiheessa opi, että alkoholinkäyttöä pitäisi salailla tai että yhdestä lasista tulee känniin ja ainoa alkoholinkäyttötapa on kännääminen - koska näin ei ole!
että ne ehtivät nähdä sen koko määrän, mitä te otatte.
Aika raskasta tuollainen. Minusta on ihan kiva ottaa lasi viiniä kun katson jotain elokuvaa perjantai-iltana. Pitääkö minun nyt pitää lapset hereillä, että ne näkevät ottamani viinimäärän.
Vai pitääkö minun alkaa ottaa se ennen klo 20.00, koska meillä on lapset nukkumassa jo siihen aikaan.
Eli lapsiperheessä alkoholin ottaminen sen jälkeen kun lapset on nukkumassa, on kielletty. Lapsista kasvaa niin kieroutuneita.
Hankalaksi menee.
lapset on nukkumassa ja sitten kaivaa putelin kaapin kätköistä.
Me myös mieheni kanssa juodaan perjantaisin ja lauantaisin viinipullo puoliksi ja siihen päälle saunaolut tai kaksi. Nukkumassa ollaan viimeistään puoliltaöin.
Huvittaa kun miehen ex pitää meitä ihan juoppoina ja nimittelee meitä lapsilleen ( eli myös mieheni lapset ) alkoholisteiksi. Lapset vain ihmettelevät tätä, koska heidän mukaansa äiti juo vähintään yhtä paljon, se vain kaivaa juomakätkönsä esiin sen jälkeen kun lapset ovat sängyissään ja sitten piilottelee tyhjiä pulloja ( mitkä lapset ovat säännöllisesti löytäneet ).
Eli tuollainen on sitten terveempää?? Lapset ei hei kuulkaas ole sokeita ja tekevät havaintoja vaikka olisivat pimeässä huoneessa jo nukkumassa.
joko kotona tai baarissa. Lasten nähden tai ilman lapsia. Sillon ku janottaa niin juodaan.
lasillinen viiniä, toinen ehkä myöhemmin illalla tai sitten vastaavasti siideri ja toinen joskus saunan jälkeen. En ylipäätänsä voi juoda alkoholia juuri ollenkaan ja hyvin pärjään ilmankin, todella harvoin tulee edes sitä siideriä/viiniä juotua.