Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinä kuulut / et kuulu kirkkoon?

Vierailija
03.04.2012 |

Erosin ennen vuoden vaihdetta kirkosta ja sen jälkeen olen joutunut asiaa perustelemaan useammallekin ihmiselle. Ja tässä syy: minä en enää kuulu kirkkoon, koska tajusin kuinka paljon maksan vuosittain kirkollisveroa.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin heti kun täytin 18. Mieheni kuuluu tapauskovaisena kirkkoon edelleen. Kirkkohäitä ei ole tulossa, koska en usko jumalaan.

Vierailija
2/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en hyväksy arvoja joita edustavat. Periaatteesta olen eronnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin uskoa ilman kirkkoakin,joka nykyään jakelee omia _mielipiteitään_ eikä noudata jeesuksen opetuksia.

Vierailija
4/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en enää aikuisena. Minusta olisi rienausta olla kirkon jäsen, jos ei usko jumalaan. Nauran ihmisille, jotka roikkuu kirkossa, vaikka on vain tapauskovaisia ja haluaa olla kirkossa vain kirkkohäiden vuoksi ja valittaa sitten tälläkin palstalla, kun kirkon toiminnassa jopa uskonnollisuus näkyy.:)

Vierailija
5/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka arvot eivät ole omiani. En halua maksaa kannatusmaksua naisten ja homojen syrjimisestä.

En usko Jumalaan ja Jeesukseen, enkä käytä kirkon palveluita. Ja vaikka uskoisinkin Jumalaan ja Jeesukseen, voi uskoa ilman kirkkoon kuulumistakin.

Vierailija
6/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaminen oli osa suurempaa irtiottoa, halusin irrottautua kaikesta perinteisestä, porvarillisesta, keskinkertaisesta ja niin edelleen. Olin nuori vihainen nainen. :D

Mieheni ei myöskään kuulu kirkkoon, eikä lapsemme. Tällä hetkellä minulle tosin olisi yhdentekevää, vaikka kuuluisinkin kirkkoon. Lapset osallistuvat uskontokasvatukseen koulussa ja päiväkodissa osittain omasta halustaan, osittain siksi, että mielestäni kristinuskoon liittyvät tavat ym. kuuluvat yleissivistykseen ja länsimaiseen kulttuuriin.

Työssäni joudun toisinaan tilanteisiin, joissa kirkkoonkuulumattomuuttani hämmästellään (ammattini takia), ja toisinaan olen asiaa jopa tietoisesti peitellytkin. Käyn työni puolesta kirkosta, veisaan virsiä tarpeen vaatiessa ym, mutten koe kirkkoonkuulumattomuuttani esteenä. En tiedä, uskonko jumalaan vai en. En oikeastaan ajattele asiaa. Jumalalla ei ole minulle henkilökohtaisesti merkitystä.

Vierailija
7/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroan sitten taas kun ehtii! Ihan rahansäästön vuoksi en halua kuulua.

Uskooni se ei vaikuta tuon taivaallista.

Vierailija
8/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sopii mulle.

Vierailija
9/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä se, että en usko kristinuskon Jumalaan enkä kirkon sanomaan. En ole uskossa. Aloin miettiä miten teennäiseltä tuntuu lausua uskontunnustus, tai että haluaisinko avioliitolleni Jumalan siunauksen. Sitten sain aikaiseksi erota.

Minä en ole joutunut perustelemaan tätä kenellekään. Muutamalle läheiselle asia on selvinnyt, eikä sitä kukaan ole kommentoinut tai kummastellut.

Vierailija
10/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En usko Jumalaan.

2. En halua maksaa kirkollisveroa, selviän hienosti myös ilman kirkon palveluja.

3. Haluan, että minulla on vapaus valita saavatko lapseni uskonnon opetusta koulussa vai eivät.

Vierailija
11/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halunnut maksaa veroja niin järjettömälle organisaatiolle kuin kirkko.

Kirkon viimeaikainen toiminta on vain vahvistanut käsityksiäni.

Vierailija
12/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustelleet täydellisen luonnon ja eläinten hyväksikäytön. Kellään muulla kuin ihmisellä (ja vielä rajatummin kristityllä ihmisellä) ei ole mitään väliä. Tätä eettistä pohjaa on vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Olen eronnut kirkosta kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
13/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunut kirkkoon. Minua ei sis ole lapsenakaan kastettu.

En ole liittynyt, koska mielestäni se olisi tekopyhää. En pystyisi lausumaan uskontunnustusta ilman, että valehtelisin. Lisäksi en halua rahallisesti tukea kirkkoa ja Suomen "valtionuskontoa".

Vierailija
14/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kuuluin silloin uskonnolliseen ryhmään joka halveksi evlut-kirkkoa. Tästä lahkosta erottuani liityin takaisin. Evlut-usko vastaa kuitenkin parhaiten omia ajatuksiani ja siellä minulla on juuret. Tykkään käydä joskus kirkossa ja kirkon tilaisuuksissa. Siellä on sopivan etäistä, ei tarvitse hihhuloida tai täyttää jotain normeja kuten usein vapaissa suunnissa tapahtuu.

Vierailija
15/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustelleet täydellisen luonnon ja eläinten hyväksikäytön. Kellään muulla kuin ihmisellä (ja vielä rajatummin kristityllä ihmisellä) ei ole mitään väliä. Tätä eettistä pohjaa on vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Olen eronnut kirkosta kymmenen vuotta sitten.

mutta voin kertoa, ettei kristinuskossa opeteta näin. Get your facts straight.

Vierailija
16/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös Raamatussa alkulehdillä sanota että ihmisen pitää viljellä, mutta myös varjella maata? Ja eikös Nooan arkkiin nimenomaan kerätty näitä elukoita vaikka kuinka paljon. En mäkään oikein niele että kristinuskon ajatuksena olis luonnon raiskaaminen. Pikemminkin Raamatun sanomassa on keskeistä kohtuullisuus ja ahneuden välttäminen.

Tässä jotain linkkejä aiheesta

http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/E8F0D5EB31B22736C225705900378BD0?OpenDocument…

http://www.arocha.org/int-fi/index.html

Vierailija
17/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja josain määrin uskonkin Jumalaan.

Itse en ymmärrä tuota "en kuulu kirkkoon, koska en halua maksaa kirkollisveroa" -ajattelua. Yleensä näillä ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, mihin kirkollisverorahat menevät. Työntekijöiden palkkoihin toki suurin osa, mutta nämä työntekijät mm. pitävät lastenkerhoja, tekevät diakoniatyörä syrjäytyneiden, vanhusten, vammaisten ja ihan tavallisten ihmisten kanssa, antavat sielunhoidollista apua (ei tarkoita mitään käännytystyötä), huolehtivat hautausmaista jne jne. Ja aika iso osa rahoista annetaan varattomille perheille ym. ihan ruoka-apuna tai selvänä rahana. Kyllä minä ainakin haluan tällaista toimintaa tukea.

Ja itsekin näitä palveluja käytän (käyn lasten kanssa kerran viikossa perhekerhossa, jossa tilojen lisäksi tarjotaan mehut/kahvit sekä askartelutarpeita; omaiseni on haudattu ja minutkin aikanaan haudataan hautausmaalle; minut on kastettu ja vihitty ja lapseni kastettu jne.)

Jokainen tekee oman ratkaisunsa, mutta ärsyttävintä kritiikkiä on sellainen, joka paljastaa, miten vähän ihminen kritiikkinsä kohteesta on ottanut selvää...

Vierailija
18/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lueskelin kristikunnan historiasta mitä kauheuksia vuosisatojen ajan on kirkon siunauksella tehty esim. lapsiristiretket! Karseeta ja papeilla ollut sama Raamattu kuin nykyäänkin!

Nykyäänkään kukaan triojumalten kirkko ei opeta ettei saa sotia ei niin kukaan esim. Balkan! Kaikki kirkon juhlat ovat pakanajuhlia ja kaikissa näissä juhlissa on pakanatapoja. Kun Israel oli vielä Jumalan erikoiskansa heitä rangaistiin kun ottivat osaa näihin pakanajuhliin! Miksiköhän? Raamatussa sanotaan kun sokea taluttaa sokeaa niin kuoppaan molemmat tippuvat!

Vierailija
19/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue historiaa vähän tarkemmin niin huomaat ettei Suomen evlutkirkko ole mitään lapsiristiretkiä sponssannut : D

Vierailija
20/111 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jesse nyt vasta satuolento onkin ja aloin buddhistiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme