Dokumenttiprojekti: Perintönä köyhyys TV1 nyt
Karua touhua, mutta iso taulu-TV pitää olla, röökiä polttaa, laardia riittää ja romua kämpässä.
Kommentit (308)
Siellä taas fiksu huutelee. Otapa asioista selvää. Ihmisen luottotiedot EI VOI mennä, jos hänen nimissään tilataan tavaraa. Kyseessä on rikos! Jos ihmnen on tietoinen asiasta, mutta ei tee mitään asian eteen on vika hänen, jolloin velan vastuu jää henkilölle. Tällöin sietääkin menettää luottotiedot. Eli jos sinä tilaat (aikusien) lapsesi nimissä ja hän saa tietää asiasta on hänen tehtävä rikosilmoitus. Jos hän ei sitä tee, on hän yhtä typerä kuin velan oikeasti tehnyt henkilö. Se, että onko sukua tai ei, ei saisi merkitä niin paljoa että jättää asiat ilmoittamatta. Jos taas velat tehty lapsen ollessa alaikäinen on aina huoltaja vastuussa, jolloin lapsen luottotiedot EI VOI mennä. Lisäksi luottotiedothan ei ihan tuosta noin vaan mene, vaan prosessi on pitkä ja henkilö ollut tietoinen asiasta ja miten se etenee. Ottakaa asioista vähän selvää nin ette näe tuota Miraa marttyyrinä tai reppanana. Luuseri se on. Täällä velkavammaiset näöhtävästi neuvoo toisiaan... säälittävää.
oli minulle tarkoitettu niin ikävä kyllä olen ollut velkavammainen :), tarkemmin en nyt erittele. Lapsi on aika lojaali vanhemmilleen (varsinkin nuori lapsi, mahd. juuri ja juuri täysi-ikäinen)eikä kovin helposti jaksa/halua/uskalla rikosilmoitusta tehdä.
Saa aika typerä sitten olla jos oman elämän pilaa vanhempien takia (varsinkin jos tietää mikä on tilanne). Lojaali, rakastava ja kunnioittava pitää vanhempia kohtaan olla, mutta näitä arvoja ei kuvaa se että ottaa heidän typeryyden niskoilleen. Lapsen (aikuisen, lapsi sukulaisushteeltaan) pitää pystyä myös vanhemmilleen näyttämänä kuka sitä omaa elämää hallitsee. Mirankin velkavammaisuus oli siis täysin oma vika ja lyön pääni vetoa, että edelleen perintätoimistot ovat hyvinkin tuttuja.
halunnut neuvoa ketään, totesin vain, että tunnen Miraa ja muita dok. henkilöitä kohtaan empatiaa. Jokaisella aikuisella on vastuu omasta elämästään, mutta vasta itsenäistyvä nuori turvaa usein vanhenpiinsa ja haluaa jopa auttaa heitä, sen sijaan, että tulisi itse itsenäistymisessään autetuksi. Tyhmyyttä se voi olla. Toisaalta tyhmyyttä voi olla empatiakyvyttömyyskin.
Toki tässä on ns. opittua avuttomuuttakin varmasti myös (sic!) mukana, mutta siksipä juuri "perintönä köyhyys"
Lapsiperheillä on asiat hyvin.
Ihan apaattisia...
Sen ainakin opin dokumentista ettei oikeaa köyhyyttä suomessa ole... Jos köyhän elintaso on kuvatun kaltainen
perusteella en koe katsovani samaa dokumenttia monen kommentoineen kanssa. Toki kuvatun perheen elämässä on epäkohtia, mutta ei ne nyt mitenkään ylivoimaisen kammottavilta vaikuta ja ollapa tv-kameroiden kuvattavana omana luonnollisena itsenään. Tosin mitäpä minä olen mitään tähän sanomaan kun itselläni on ADHD (ja tunnistan Jonissa monia ko. piirteitä), koti sekaisin ja töihinkään en ole menossa vaikka kotihoidontukikin loppui juuri. Voisin hyvinkin kuvitella olevani vastaavassa tilanteessa dokkarin perheen kanssa mikäli mieheni ei olisi hyväpalkkaisessa työssä. Nyt saan onneksi ihan rauhassa kasvattaa sohvalla persettäni kaiket päivät tai ainakin sen mitä vilkkaiden ja impulsiivisten lasten vahtimiselta ja paikasta toiseen kuljettamiselta ehdin.
Nyt saan onneksi ihan rauhassa kasvattaa sohvalla persettäni kaiket päivät tai ainakin sen mitä vilkkaiden ja impulsiivisten lasten vahtimiselta ja paikasta toiseen kuljettamiselta ehdin.
Olet säälittävä runkkari.
Toki ymmärrän että miehellä oli ongelmia ja molemmilla oli valmiiksi huonot lähtökohdat, kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia. Suututti se että heillä oli elämänhallinta ja rahankäyttö aivan hukassa, käytiin hakemassa ilmaisia ruokakasseja ja silti oli varaa käydä alkossa, oli taulutelkkari, monet rattaat, rahaa tupakkaan, reilusti ylipainoa yms. Nämä asiat kertovat siitä että rahaa kyllä olisi peruselämiseen enemmän mutta ne virtaavat vääriin paikkoihin. Äidin selitys siitä ettei ehdi kuntoilla, terveellinen ruoka maksaa, pitää nukkua kun lapsikin nukkuu jne. oli aivan uskomatonta.
Pienen pojan syöttäminen niin että poika katsoi telkkaria samalla oli älytöntä ja sitten huokailivat kun poika haettiin muualle viikonlopuksi että kyllä tekee hyvää levätä kun on niin raskasta lapsenhoito..haloo, heitä oli kaksi kotona yhden lapsen kanssa.
Tämä perhe tarvitsisi raha- ja ruoka-avustusten sijaan jonkun opastamaan ihan normaaleissa asioissa.
ja köyhällä ei kyllä ole varaa syödä itseesä noin läskiksi!
maissa on paljon lihavia ja nimenomaan lihavia köyhiä.
Siltä ainakin vaikutti. Ihan hitaalla kävi koko suku. Pikkupoikaa kävi sääliksi, toivattavasti pääsee ponnistamaan noista olosuhteista vähän parempiin piireihin kuin leipäjonoon tai kortistoon!
Sinäkin voisit ottaa asioista selvää. Alueet joista puhut on yleisesti pohjoisessa ja ihmiset arabeja. Siellä (/heillä) köyhillä on edelleen näkemys, että lihavuus = merkki varaudesta = lihotetaan, jotta näytetään rikkaammilta. Lopeta siis se paskan puhuminen, koska Suomessa näin ei ole.
En todellakaan puhu vain Pohjois-Afrikan arabimaista. Zimbabwessakin on niin pyöreitä ihmisiä että ei dokumentin nainen jää yhtään toiseksi heihin verrattuna. Et ole tainnut paljon Afrikassa matkustella jos väität että lihavia köyhiä on vain pohjoisessa.
Yleisempää kyllä lihavuus on merkki vauraudsta-ajattelu on Länsi- kuin Pohjois-Afrikassa.
Sinäkin voisit ottaa asioista selvää. Alueet joista puhut on yleisesti pohjoisessa ja ihmiset arabeja. Siellä (/heillä) köyhillä on edelleen näkemys, että lihavuus = merkki varaudesta = lihotetaan, jotta näytetään rikkaammilta. Lopeta siis se paskan puhuminen, koska Suomessa näin ei ole.
Luuseri-köyhä-humanisti-idiootti jne. jne. Kukas nyt näin fiksu on? Oletko sieltä kykypuolueesta?
Vai muuten vaan epävakautta ilmassa?
Luuseri-köyhä-humanisti-idiootti jne. jne. Kukas nyt näin fiksu on? Oletko sieltä kykypuolueesta?
Ainakaan en ole YLEn dokumentissa läskejäni esittelemässä. ULIULIULULI trolrolololo
haistakaa kikki hiiren paska köyhät homot!
Onnessa on se huono puoli että se voi kääntyä.
Monelle ryyppääminen voi olla harrastus. Ei kaikkien tarvitse harrastaa liikuntaa ja ryypätä voi sivistyneestikin ilman rellästystä. Ehkä on parempi ettet nauti alkoholia, jos siihen liittyy rellästystä.
Ihanko joku harrastaa ryyppäämistä? Siis joku muukin kuin alkoholisti? Taitaa olla sulla jonkinlainen alko-ongelma, kun tällaisia kirjoittelet. Viinien tai oluiden harrastamisesta olen kuullut, mutta ei niitä silloinkaan RYYPÄTÄ, vaan enemmänkin maistellaan.
Eipä nuo ressukat tainneet ihan tässä elämässä kiinni olla. Terveellinen ruoka ei tarkoita samaa kuin kallis ruoka, varsinkin jos ostaa kauden kasviksia eikä osta lihaa joka aterialle. Papuja saa halvalla, samoin soijarouhetta, enkä ole koskaan kuullut niillä kenenkään lihoneen. Porkkanoita, perunaa, kaalia, lanttuja, tmv. lisukkeeksi, ei varmasti lihota. Voin sijaan ruokaa voi maustaa mausteilla ja yrteillä, esim. chili antaa kivasti potkua. Eikä lihota yhtään. Mä voisin pitää tuolle kokkimammalle ruoanlaittokurssin, niin ei tarttis enää väittää että halvalla ei saa terveellistä ruokaa.
Toinen juttu, lapsen kanssa ei muka voi liikkua. Aivan varmasti voi. Mä olen nyt vanhempainvapaalla ja paremmassa kunnossa kuin koskaan, kun liikutaan lapsen kanssa niin paljon. Ja mun mies on töissä, toisin kuin dokumentin mammalla. Silti pääsen mihin vaan. Eikä edes asuta metroradan varrella, vaan Espoon laitamilla melkein maalla.
En kestä tällaisia ihmisiä. Ymmärrän sen, että noista lähtökohdista on verrattain vaikeaa saavuttaa hyvä elämä, mutta vois sitä silti miettiä, mitä suustaan päästää telkkarissa. Mun kohdalla ainakin ei tullut mitään sympatian tunteita, sen sijaan raivostuttaa se, että tuollaiset tyypit elelee munkin verorahoilla. (Töissä ollessani mulla oli veroprosentti melkein 30, eli aika iso summa kuukausittain lähtee.)
Olen ylipainoinen,lievästi ahdingossa elävä. Minulla on mies ja kaksi lasta. Koulutukseltani olen parturi-kampaaja (tai oikeastaan olisin mutta koulusta olisi vielä vuosi jäljellä kun sinne joskus palaan).
Mieheni on työtön eikä hänenkään tulonsa ole huikeat. Hän tienaa ehkä 1100€ kuukaudessa.
Itse saan noin 2000€ kuukaudessa tukia (vaihtelee mutta yleensä noin 1700).
Miten 3000€:lla tulee lapsiperhe toimeen Helsingissä? Vuokraakin on yli 600€/kk, sähkö noin 400€/6kk ja julkisiinkin menee 40€/kk.
Ette yhtään ajattele kuinka vaikeaa näillä tuilla on tulla toimeen vaan haukutte ja epäilette. Ei tämä helppoa ole ja noita papereita joutuu täyttämään useitakin kuukaudessa että saamme edes nämä rahat! Miettikää vähän.
Olen ylipainoinen,lievästi ahdingossa elävä. Minulla on mies ja kaksi lasta. Koulutukseltani olen parturi-kampaaja (tai oikeastaan olisin mutta koulusta olisi vielä vuosi jäljellä kun sinne joskus palaan).
Mieheni on työtön eikä hänenkään tulonsa ole huikeat. Hän tienaa ehkä 1100€ kuukaudessa.
Itse saan noin 2000€ kuukaudessa tukia (vaihtelee mutta yleensä noin 1700).
Miten 3000€:lla tulee lapsiperhe toimeen Helsingissä? Vuokraakin on yli 600€/kk, sähkö noin 400€/6kk ja julkisiinkin menee 40€/kk.
Ette yhtään ajattele kuinka vaikeaa näillä tuilla on tulla toimeen vaan haukutte ja epäilette. Ei tämä helppoa ole ja noita papereita joutuu täyttämään useitakin kuukaudessa että saamme edes nämä rahat! Miettikää vähän.
mutta huomasiko kukaan miten se Mira hengitti niin raskaasti koko ajan?
Ja sitten kun hän keksi niitä tekosyitä, ettei voi harrastaa liikuntaa. Eikä ole rahaa syödä terveellisestikään.
Niin varmaan.
Kävikö mistään ilmi, miksi hän ei hakeudu töihin? Voisi saada ihan oikean työpaikan oikealla palkalla.
Taidat olla itse entinen/nykyinen koulukiusaaja kun koulukiusaamisen seuraamuksia vähättelet.
Ihmisen nimittely laardikasaksi kertoo jos sinusta paljon.
Opiskeluun keskittymiseen vaikuttaa moni asia mm. se juuri mainittu koulukiusaaminen. Näistä dokumentin ihmisistä en tiedä mutta hyvin monen syrjäytyneen taustalla on nimenomaan koulukiusaamista. Eipä tee monien paljon mieli opiskella jos on 10 vuotta kärsinyt kiusaamisesta.