Sanokaa nyt joku nyrkkisääntö, millä erotan bruton ja neton?
Aina saa ihmetellä, vaikka muuten suht fiksu ihminen olenkin?
Kommentit (81)
brutto= veroja ei ole vähennetty palkastasi
netto= verot otettu pois, eli käteen tuleva osa
No vaikka siitä että brutto on enempi kuin netto, b on ennen n:ää aakkosissa
Netto on se paljonko nettoat käteesi jostain työstä.
Helppoa, persnettoa eli verojen jälkeen "käteen jäävä osuus" eli pienempi kuin brutto. :D
Siismiten erotat? En ymmärrä kysymystäsi. Miten erotat mekon ja hameen? Miten erotat maidon ja piimän?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:54"]
No vaikka siitä että brutto on enempi kuin netto, b on ennen n:ää aakkosissa
[/quote]
Tää oli hyvä, kiitos!
Jos noista et keksi hyvää muistisääntöä vielä, niin laske vaikka sanojen kirjaimet.
Brutto --> 6 kirjainta
Netto --> 5 kirjainta
brutto on siis isompi kuin netto
Helppoa, persnettoa eli verojen jälkeen "käteen jäävä osuus" eli pienempi kuin brutto. :D
[/quote]
Persnetto tarkoittaa sanontana sitä, kun jää tappiolle jostain. Maksat kirpparipöydästä 100 e, tienaat 95 e, tulee 5 e persnettoa.
[/quote]
Persnetto tarkoittaa kylläkin tappiota, eikä palkasta käteen jäävää osuutta.
Mulla ei ole tuommoisia vaikeuksia, palkkakuitistakin sen näkee erittäin helposti :D - mut jos oikeesti jotain nyrkkisääntöä kaipaisit, niin.. ehkä vaikka niin, että B on aakkosissa ennen N-kirjainta. B (brutto) tulee ensin, ja n (netto vasta sen jälkeen, kun V (verot) ovat ensin laihduttaneet sitä b:tä huomattavasti ;)
Millä nyrkkisäännöllä muistat vasemman ja oikean?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:57"]
Mulla ei ole tuommoisia vaikeuksia, palkkakuitistakin sen näkee erittäin helposti :D - mut jos oikeesti jotain nyrkkisääntöä kaipaisit, niin.. ehkä vaikka niin, että B on aakkosissa ennen N-kirjainta. B (brutto) tulee ensin, ja n (netto vasta sen jälkeen, kun V (verot) ovat ensin laihduttaneet sitä b:tä huomattavasti ;)
[/quote]
Oon tatuoinut ne kämmeniini, oon ja veen. Oikeesti mä en edes ymmärrä miks noi brutto ja netto ei pysy mun päässäni?
Kysymyksestä, paljonko nettosit? Harvoin kuulee kysymystä paljonko bruttosit.
Mulla on VOLVO siinä on merkitty rattiin kumpi on vasen ja kumpi oikea. Bruttohan on se kokonaispaino ja nettopaino on se tavaran paino
Muistisääntö: netto on kuin "nothing" (kuvainnollisesti sanottuna käteen ei jää mitään, kun verot otetaan pois)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:51"]
Aina saa ihmetellä, vaikka muuten suht fiksu ihminen olenkin?
[/quote]
Opettelin aikoinaan muistisäännön
netto-verot. e kummassakin toisena :D
Samoin credit ja debit bankki toisessa :D
Ja kyllä,minulla on hahmotushäiriö
No vaikka että aakkosissa brutto on ennen nettoa -> Ensin on brutto ja kun siitä ottaa pois, mitä ottaa (taaran tai verot esim.) niin jäljelle jää netto.
Tai brutto-sanassa on enemmän kirjaimia kuin netto-sanassa, joten brutto on se isompi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:04"]
Mulla on VOLVO siinä on merkitty rattiin kumpi on vasen ja kumpi oikea. Bruttohan on se kokonaispaino ja nettopaino on se tavaran paino
[/quote]
Tämä oli hyvä :)
Se hahmotushäiriöinen erottaa oikean ja vasemman sillä, että kirjoittaa oikealla. Pikaisesti jos pitää sanoa, oikea tai vasen, en kykene siihen, vaan pitää äkkiä miettiä, kummalla kirjoitan
Ap:lla myös tuo credit-debit pysäyttää aina miettimään? Ehkä vaan en ole mikään talousihminen?
Ihme ettei tätä vielä ole tullut.... En ole koskaan ollut rahan kanssa sen kummemmin tekemisissä (IT-insinööri), ja kaikki kuitenkin menee mitä tulee. :D ..mutta bruton ja neton ero:
Brutto --> B, Before, eli ennen käteen jäävää osuutta.