Sanokaa nyt joku nyrkkisääntö, millä erotan bruton ja neton?
Aina saa ihmetellä, vaikka muuten suht fiksu ihminen olenkin?
Kommentit (81)
Minulle tuottaa myös ongelmia muistaa neton ja bruton ero, vaikka olen yrittäjä - joudun joka kerta sen muistisäännön kautta hakemaan, joka on minun kohdalla "paljonko nettosit?". Toisinaan joudun miettimään vasenta ja oikeaa, samoin kuin tuota credit - debettiä. En ymmärrä, mistä se johtuu. Näiden ongelmien lisäksi en kerta kaikkiaan pysty vastaamaan kysymykseen, kumpaan suuntaan korkki kierretään auki tai kiinni, vaikka teen sen automaattisesti oikein, kun en ajattele asiaa. Muutama viikko sitten kuulin siihen englanninkielisen muistisäännön: lefty - loosy, righty - tighty.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:30"]
Minulle tuottaa myös ongelmia muistaa neton ja bruton ero, vaikka olen yrittäjä - joudun joka kerta sen muistisäännön kautta hakemaan, joka on minun kohdalla "paljonko nettosit?". Toisinaan joudun miettimään vasenta ja oikeaa, samoin kuin tuota credit - debettiä. En ymmärrä, mistä se johtuu. Näiden ongelmien lisäksi en kerta kaikkiaan pysty vastaamaan kysymykseen, kumpaan suuntaan korkki kierretään auki tai kiinni, vaikka teen sen automaattisesti oikein, kun en ajattele asiaa. Muutama viikko sitten kuulin siihen englanninkielisen muistisäännön: lefty - loosy, righty - tighty.
[/quote]
Hahmotushäiriöinen vastaa. Minulla on tämä sama ongelma, mutta ei ole haitannut elämää. Mutta metsään en mene yksin, koska eksyn herkästi. Matemaattisesti olen lahjakas, mutta en kykene ilmansuuntia hahmottamaan.
Muistisääntöjä on kertynyt elämää helpottamaan. Joillain se vain menee näin.
Brutto = rutosti (rahaa). Netto on vähemmän. :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:38"]
inan on tyhmiä avmammat.
Mies
[/quote]
Ja jotkut vastaukset ovat niin ennaltaodotettavia. Etkö keksinyt yhtään parempaa
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:55"]
Siismiten erotat? En ymmärrä kysymystäsi. Miten erotat mekon ja hameen? Miten erotat maidon ja piimän?
[/quote]
tätä mäkin käytän. Aakkosista on monta apua
Ihan omakeksimä:
B brutto - baljon
N netto - niukasti
Näillä mä muistan :)
No näyttää siltä, että monikin tätä joutuu miettimään. Kyllä se sieltä tulee kun fundeeraa, mutta aina kassalla se debit-credit säikäyttää. Menee vähän paniikkiin, kun pitäis äkkiä tietää?
Netto = Se mitä nettoat, eli se mitä saat todellisuudessa
Mun mies on kansantaloustieteitä ja kauppatieteitä lukenut insinööri ja matemaatikko, eikä sekään ikinä muista kumpi on kumpi. Vaikka varmasti vaikeampiakin käsitteitä handlaa sujuvasti. Noloa, mutta jotkut jutut vaan on tällasia. Kun on kaksi vähän samankaltausta asiaa oppinut yhtäaikaa ja jos niitä vielä yleensä käytetään yhdessä, niin helposti ne menee sekaisin ilman muistisääntöjä.
Tässä tuli
jo hyviä muistisääntöjä. Mä ajattelen aina kysymystä "paljonko nettoat siitä?", siitä tulee mulle mielikuva että paljonko lopulta todella tulee rahaa käteen -> netto on se summa joka jää käteen kun verot ja kaikki mahdollinen on otettu pois. Ja brutto on siis se toinen, eli se suurempi alkusumma.
Toinen muistisääntöni on ehkä vielä epämääräisempi ja voi johtaa haetaankin, brutto-sanasta tulee mieleen brutaali, raaka, ja itse miellän sen alkusummaksi josta "jalostuu" netto, kun vähennetään veroja ja muita juttuja.
Voi jeesus, että voi olla tyhmä ihminen.
Itse käytin koulussa muistisääntöä että netto kuulostaa samalta kuin englanninkielen sana net (=verkko). Kun raha kulkee verkon (esim verotuksen) läpi niin osa siitä jää verkkoon
Eli Brutto on se summa ennen kuin se on kulkenut verottajan verkon (net, eli netto) läpi, ja netto on se mitä verkon jälkeen on jäljellä.
Mä muistan siitä, että brutto on pidempi sana kuin netto. Eli brutto on suurempi rahamäärä kuin netto.
Käymällä kesken jäänyt koulu loppuun
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus, että voi olla tyhmä ihminen.
Oletko ihan varma, että tämä kommentti oli hyödyllinen näin 10,5 vuotta ketjun aloituksen jälkeen?
Mä oon varmaan joskus oppinut sen netto-sanan jostain säilykepurkin kyljestä, kun niissä aina ilmoitetaan nettopaino. Muistan siitä että se on sen sisällön paino eli todellinen paino. Ja toinen on nettovarallisuus joka on varat - velat. Eli muistan neton siitä että se on jotain mistä vähennetään, ja brutto on se "toinen" :D
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan joskus oppinut sen netto-sanan jostain säilykepurkin kyljestä, kun niissä aina ilmoitetaan nettopaino. Muistan siitä että se on sen sisällön paino eli todellinen paino. Ja toinen on nettovarallisuus joka on varat - velat. Eli muistan neton siitä että se on jotain mistä vähennetään, ja brutto on se "toinen" :D
Ei kun nyt sanoin just väärinpäin, tarkoitin tietysti siis että netto on se mikä JÄÄ kun vähennetään.
Brutto ennen nettoa. Aakkosissa b ennen n kirjanta. Eli netto on pienempi summa, josta on mennyt verot
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:15"]
Ap:lla myös tuo credit-debit pysäyttää aina miettimään? Ehkä vaan en ole mikään talousihminen?
[/quote]
credit --> credit card --> luottokortti --> credit = luotto
ja debit on sitten se toinen eli "pankki"