KTM, DI, OTM tai lääkäri, ovatko monet alas edustajat sinusta kusipäitä?
Minusta välillä tuntuu, että omalla alallani törmää kauhean usein sellaisiin ihmisiin, joille työ on kaikki kaikessa, arvostellaan kaikkia muita, kuin oman alan edustajia ja tuttavuuksia luodaan vain ja ainoastaan verkostoitumisen takia. Oikeaa ystävyyttä ei niinkään arvosteta ja puheenaiheet pyörivät lähinnä työssä ja rahassa ja siinä mitä on hankittu ja kuinka erinomaisia tässä nyt ollaan..
Mua ärsyttää kun tuntuu että oikeasti mukavia kollegoja on tosi harvassa ja suurin osa on tällaisia kovia arvoja kannattavia idiootteja. Huomasi jo opiskeluajalla, että jos vähänkin ihmisessä oli potentiaalia tällaiseen ääliöporvarillisuuteen, se kyllä tuli esiin ja kohosi toiseen potenssiin.
Oletteko muut huomanneet tällaista? Kaipaan ympärilleni enemmän sellaisia "jalat maassa" -tyyppejä, joille ihmisen arvoa ei mitattaisi ainoastaan rahassa ja ylitöiden määrässä!
Kommentit (65)
Osa on, mutta yllättävän harvassa ovat täydelliset kusipäät. Suurin osa tuntemistani juristeista on todella reiluja, hyväsydämisiä ja mukavia. Sama lääkäreiden osalta, vaikka jotkut erikoisalat vetävät erityyppisiä ihmisiä puoleensa. Omakohtaisesti tuntuu, että ne pahimmat tapaukset ovat usein joko rahoitus/finanssialalla tai lääketieteen puolella kirurgiaan erikoistuneet.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2012 klo 21:57"]noista ainoita, jotka voidaan yleistää kusipäiksi. Muista koulutusryhmistä löytyy ihan mukaviakin ;)
[/quote] Ei voi yleistää. Mun parhaat kaverit on KTM:ia ja kaikki aivan erilaisia ihmisiä mutta lojaalimpia ja mukavampia ihmisiä saa etsiä. Yleistäminen on perseestä.
Mä olen lääkäri. Ei lääkärit nyt mun mielestä ole yhtään sen kusipäisempiä kuin muutkaan. Tai ainakaan ylimielisempiä. Ehkä me kollektiivisesti suhtaudutaan alentuvasti humanisteihin, yhteiskuntatieteilijöihin ja muihin ammattimaisiin paskanjauhajiin, kun oma ala kumpuaa kovista tieteistä ja on käytännön ongelmien ratkaisemista. Sanoisin, että lääkärit on varsin joviaaleja, ja tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Vähän pakko kun potilaita on narkkareista poliitikkoihin ja työttömistä miljonääreihin. Ja hoitajien kanssa toimeentulo se vasta pitkää pinnaa vaatiikin.
Ylimielisimpiä ja mulkuimpia ja samalla tyhmimpiä ovat kaupallisten alojen akateemisesti koulutetut. En ole vielä älykästä tai sivistynyttä ekonomia tavannut. Toki lakimiehet ja naisetkin on aika yksinkertaisia mutta useimmat sentään tajuavat sen itsekin. Diplomi-insinöörit (joita lähimmässä ystäväpiirissäni on useita) on osittain hämmästyttävän sivistyneitä. Mutta kyvyttömiä avarakatseiseen ongelmanratkaisuun. Kehoitapa DI:tä vaikka korjaamaan rikki mennyt suksi rinkasta löytyvillä välineillä. Ei tule onnistumaan. Eihän ne osaa useimmat edes öljyjä autoon vaihtaa.
No tosiasia on, että lääkäreiden ohella laaja-alaista sivystystä ja älykkyyttä löytyy merkittävissä määrin vain biologeilta ja kemisteiltä sekä geologeilta.
Ihan tosissaan, erilaisia ihmisiä on joka poppoossa. Mutta noista vain lääkis ja oikis eroaa mitenkään muista akateemisista kouluista siinä suhteessa että nihin on kohtuu vaikea päästä sisään. Tekniikkaa tai kauppatieteitä pääsee lukemaan pahaimmillaan ilman pääsykokeitakin. Mitään syytä lesoilla jollakin Lappeenrannasta valmistuneella DI:llä. Tai Lapista valmistuneella OTM:kaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:30"]Mä olen lääkäri. Ei lääkärit nyt mun mielestä ole yhtään sen kusipäisempiä kuin muutkaan. Tai ainakaan ylimielisempiä. Ehkä me kollektiivisesti suhtaudutaan alentuvasti humanisteihin, yhteiskuntatieteilijöihin ja muihin ammattimaisiin paskanjauhajiin, kun oma ala kumpuaa kovista tieteistä ja on käytännön ongelmien ratkaisemista. Sanoisin, että lääkärit on varsin joviaaleja, ja tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Vähän pakko kun potilaita on narkkareista poliitikkoihin ja työttömistä miljonääreihin. Ja hoitajien kanssa toimeentulo se vasta pitkää pinnaa vaatiikin.
Ylimielisimpiä ja mulkuimpia ja samalla tyhmimpiä ovat kaupallisten alojen akateemisesti koulutetut. En ole vielä älykästä tai sivistynyttä ekonomia tavannut. Toki lakimiehet ja naisetkin on aika yksinkertaisia mutta useimmat sentään tajuavat sen itsekin. Diplomi-insinöörit (joita lähimmässä ystäväpiirissäni on useita) on osittain hämmästyttävän sivistyneitä. Mutta kyvyttömiä avarakatseiseen ongelmanratkaisuun. Kehoitapa DI:tä vaikka korjaamaan rikki mennyt suksi rinkasta löytyvillä välineillä. Ei tule onnistumaan. Eihän ne osaa useimmat edes öljyjä autoon vaihtaa.
No tosiasia on, että lääkäreiden ohella laaja-alaista sivystystä ja älykkyyttä löytyy merkittävissä määrin vain biologeilta ja kemisteiltä sekä geologeilta.
Ihan tosissaan, erilaisia ihmisiä on joka poppoossa. Mutta noista vain lääkis ja oikis eroaa mitenkään muista akateemisista kouluista siinä suhteessa että nihin on kohtuu vaikea päästä sisään. Tekniikkaa tai kauppatieteitä pääsee lukemaan pahaimmillaan ilman pääsykokeitakin. Mitään syytä lesoilla jollakin Lappeenrannasta valmistuneella DI:llä. Tai Lapista valmistuneella OTM:kaan.
[/quote] Ei millään pahalla, mutta lue tue juttusi vielä kerran läpi ja mieti hetki itseksesi millaisen kuvan se sinusta antaa.
Lääkäreissä on kaikenlaisia ihmisiä. Sinne valitaan hikipinkoja, joista kaikki eivät ole luonteeltaan kovin kovia. DI:en joukossa on paljon nörttejä, jotka ovat kiinnostuneempia luonnontieteistä ja tekniikasta kuin menestyksestä. On myös kovasydämisiä pyrkyreitä ja kaikkea siltä väliltä. Kaupallisilla ja lakialoilla on enemmän pinnallista ja menestyshakuista porukkaa ja sitä arvostava kulttuuri, mutta sielläkin on omat vastarannankiiskensä.