Laskettu aika joulukuussa - onko huono?!
Siis voi paska...huomasin olevani iloisesti raskaana, mutta laskettu aika on joulukuussa, alkupuolella...olenko ihan pöhkö, kun ajattelen, että lapsihan inhoaa minua ja isäänsä, kun syntyy joulukuussa...
Meillä vielä tärppäsi toisesta yrityskierrosta, joten oltais hyvin voitu odottaakin, ei vaan tajuttu laskea ns. etukäteen tuota laskettua aikaa, vaan jätettiin vuodenvaihteen jälkeen ehkäisy pois.
Olenko siis ns. paskamutsi, kun lapseni saa aina kaveripiiristään varmaan vikana ajokortin, baariin pääsyn,jne jne.
Olishan sitä voinut edes koittaa ajoittaa...? Vai...? Ajattelenko ihan höpöjä?
Onko täällä ketään joulukuussa syntyneitä, oletteko kärsineet asiasta?
Tai noh, myöhäistähän se enää on, kun laps on tulossa jo, ;)
Kommentit (141)
kai se syntymäkuukausi niiiiin mahdottoman tärkeä ole. Lasta varmaan harmittaa jos synttäreitä ei pidetä kun on vaan joulu, mutta jos ne pitää erillään niin ei kai siinä mitään hätää ole. Silloin se ehkä harmittaa kun se 18 tulee täyteen, joutuu ehkä odottamaan sitä baariin menemistä ja ajokortin saamista vähän pidempään. On se ehkä sinä vuonna ärsyttävää, mutta ehtii sitä pubissa ravata koko loppu ikänsä ja autoa ajella myöhemminkin. Mopokortti-iässä se saattaa vähän harmittaa kun koko homma siirtyy vasta seuraavaan kevääseen ja kaverit on saaneet ajella jo edellisen kesän. Tai sitten jos käy hyvin, kavereissa voi olla muitakin loppuvuodesta syntyneitä. Itse olen syntynyt elokuussa ja mun 18v synttäreillä ei menty baariin kun kaverien synttärit oli vasta paria kuukautta myöhemmin. Aika usein myös loppuvuodesta syntyneet voivat aloittaa koulun vuotta myöhemmin ja aika helposti sitä nykyään myös suuositellaan jos kehityksessä on pientäkään viivettä. Joten voi olla että koulussa lapsesi onkin luokan vanhin ja saa näin ollen ajokortit ekana jne.
Ole nyt vaan ap onnellinen siitä että jouluvauva on tulossa ja laskettu aika edes olemassa, kailla se ei käy niin helposti. Ja sullakin se on voinut olla hyvää tuuria vaan, jos olisit jättänyt ehkäisyn pois aiemmin, ei ehkä olisi tärpännyt useampaan kuukauteen.
Meilläkin laskettu aika on joulukuussa 2012. Toivon todella, että ei mene yliaikaiseksi ja tammikuun puolelle. Syntymäpäivä on helpompi muistaa, kun se on 1212 kuin 0113. Sitä paitsi äitiyslomalla on kivempi olla vauvan kanssa kuin ilman.
Voithan laittaa sen vuotta myöhemmin kouluun. Silloin se tulee olemaan aina luokkansa vanhimpia. Ei sillä oikeesti mitään väliä ole.
Joo, nyt heti abortti, ettei vaan tuu jouluvauvaa!
No ei vaan. Itse olen joulupäivänä syntynyt, ja olihan se lapsena aika tylsää, kun aina sai yhdistetyn joulu- ja synttärilahjan...
Mutta: olen päässyt tuon yli! Nykyisin on oikeastaan aika kivaa, kun on kaveripiirin nuorin. Ikäkriisit eivät ole niin kovia, kun on jo kaverit siloitelleet tietä uudelle vuosikymmenelle. ;)
koska olen itse syntynyt alkuvuodesta (ja tykännyt siitä).
Haluan kuitenkin muistuttaa, että ei tuota muutenkaan voi suunnitella. Lapsi ei lasketusta ajastaan piittaa, vaan saattaa hyvin syntyä jo aikaisin syksyllä.
Terv. keskosen äiti
Joo, nyt heti abortti, ettei vaan tuu jouluvauvaa!
heh, joo, tätäpä just... ;) Eli eihän asialle enää mitään voi, mutta en tiedä ajatteleeko kaikki, että oltiin itsekkäitä kun ei yhtään kalenteria sitten tajuttu tuolla silmällä ajatella... :( Jos olis heti natsannut, olisi la ollut lokakuun lopussa, nyt siis 4.12... Pitkä kierto, nääs.
Voi hemmetti, harmittaa jo nyt lapsen puolesta, kun en tajunnut.
Soimaan itseäni tästä ihan hirveästi... :(
ap
ja nykyään vielä vähemmän. ;)
Olin aina luokallani nuorin ja pienin, mutta siitäkin oli vain iloa. Ei ollut mitään paineita olla paras, kunhan roikkui muiden perässä. Ajokortit, baarit ja muut ei haitannut, koska siinä iässä oli kavereita muualtakin kuin koulusta (eri vuosina syntyneitä).
Aina on kummasteltu ja kauhisteltu miten kamalaa minulla on, kun synttärit ja nimipäiväkin on niin lähellä joulua. Mutta kamalampaa se on tainnut lahjojen ostajille olla. :)
Minun kohdallani vanhemmat ja isovanhemmat on aina huolehtineet siitä, että kaikki juhlat juhlitaan erikseen. Siitä olen kiitollinen, sain juhlia koko kuukauden.
Esikoinen syntynyt kesällä, ja sanoinkin että jos toista tehdään ollaan varmuuden vuoksi selibaatissa tammi-,helmi- ja maaliskuussa ettei lapsi synny loka-,marras- tai joulukuussa=)
Ja nyt pelkään pahoin että on käynyt "vahinko", että la olisi joulukuun alussa.....
No, on niitä muitakin syksy- ja loppuvuodenlapsia =D
Onnea raskaudesta!
jota itseä ei lainkaan häiritse joulun läheisyys- päinvastoin, hänellähän on koko joulukuu yhtä juhlaa :)
Meille aikuisille tuo synttäreiden ja joulun läheisyys tuottaa toisaalta hieman päänvaivaa, kun pitää keksiä montaa erilaista lahjaa ja kesken jouluvalmisteluiden järjestellä synttärijuhlia ym.
Toisaalta kuitenkin on kiva pitää siinä joulukuun alkupuolella sukulaisille synttärijuhlat, siinä tulee pikkujoulut juhlittua samalla, lahjat vaihdettua muualla asuvien kanssa ja koska tarjoan synttäreillä aina jouluruokaa, voin kokeilla synttärijuhlilla uusia jouluruokaohjeita jotka eivät perinteiseen joulupöytäämme muuten mahtuisi.
Eli puolensa ja puolensa kaikella. Täytyy kyllä myöntää että se joulu jolloin tytär syntyi, oli ihan karmea...
esikoinen oli vajaa kolme ja odotti tietysti joulua innoissaan joten valmistelut oli pakko tehdä perinteisesti vaikka mieluummin olisin vaan "pesinyt" vauvan kanssa.
Lisäksi juuri sinä kyseisenä jouluna anoppi ja appiukko (joiden luona olimme yleensä joulua viettäneet) päättivät lähteä etelään. Tämä taas tarkoitti sitä että meille jouluksi änkesivät sekä mieheni veli perheineen että oma veljeni...
Olisin toki voinut kieltäytyä jouluvieraista, mutta kun joulua oli pakko valmistella kotona joka tapauksessa niin ajattelin että meneväthän nuo tuossa samalla... eihän se ihan niin mennyt mutta tuli se joulu kuitenkin vietetyksi.
Näinhän se on, että ei kaikkea voi valita eikä päättää, mutta olisin ehkä pitänyt parempana jos tyttö olisi syntynyt marraskuussa tai sitten vasta joulun jälkeen. Nyt on siis kuitenkin näin, eikä tämäkään kauheaa ole.
joulukuussa, pari päivää ennen jouluaattoa. Lapsena ärsytti olla aina se nuorin, ja tunsin aina helpotusta jos joku muukin oli loppuvuotinen. Ei se nyt kuitenkaan sen suuremmin häirinnyt, enkä muista koskaan ajatelleeni että se olisi vanhempieni vika. Oikeasti alkoi kuitenkin ärsyttää vasta lukiossa, kun kaverit alkoivat täyttää 18, ja itsellä saattoi olla vielä melkein vuosi synttäreihin.
Sen jälkeen ei ole juuri kiinnostanut synttärien ajankohta.
joulukuussa, pari päivää ennen jouluaattoa. Lapsena ärsytti olla aina se nuorin, ja tunsin aina helpotusta jos joku muukin oli loppuvuotinen. Ei se nyt kuitenkaan sen suuremmin häirinnyt, enkä muista koskaan ajatelleeni että se olisi vanhempieni vika. Oikeasti alkoi kuitenkin ärsyttää vasta lukiossa, kun kaverit alkoivat täyttää 18, ja itsellä saattoi olla vielä melkein vuosi synttäreihin.
Sen jälkeen ei ole juuri kiinnostanut synttärien ajankohta.
v-mäinen asia on pakko mainita: Yhdistetyt synttäri- ja joululahjat. Inhosin niitä pienenä ja inhoan edelleen. Ei kellekään muullekaan ikinä ostettu samaa lahjaa synttäriksi ja jouluksi, perhana.
vaikka laskettu aika olikin vasta helmikuun puolivälissä. Silloin harmittelin asiaa, kun monet luokallani saivat ajokortin ja pääsivät baariin paljon aikaisemmin, muuten ei koskaan kauheasti haitannut. Sanoisin, että jos syntymäaika on elämässä se suurin murhe, tulee pääsemään helpolla.
Joo, itse olen osunut juuri parhaaseen päivään, eli juhlin uudenvuoden rakettien paukkeessa. ;) Ja komppaan edellisiä, ärsyttävintä olivat yhdistetyt joulu- ja synttärilahjat. Lapsena ois ollu aivan sama saada vaikka paketoitu karkkipussi toisena päivänä ja isompi lahja toisena, koska ei sitä lahjan arvoa osannut silloin arvioida. :D
Ottihan se vähän päähän silloin kesällä, kun kaverit meni terassille ja itsellä oli vielä puoli vuotta aikaa, mutta hei - siitäkin on selvitty. Ja nyt voin ärsyttää ihmisiä muistuttamalla, että "mä olen vielä 31..."
Eikä sitä tosiaan voi suunnitella. Ei meidänkään lasketut ajat ikinä ole osuneet siihen, mihin olisivat voineet. On noi keskenmenot ja keskosuudet, niinku joku jo totesikin.
Onnea! :)
"tähdätä" alkuvuoteen. La tuli olemaan 7.1.11. Mulla on lapset yhtä lukuunottamatta syntyneet hyvin la:n tuntumissa. se yksi syntyi keskosena...
mutta luonto teki oikut, raskauskomplikaatioiden vuoksi päädyttiin käynnistykseen 22.12 ja lapsi syntyi seuraavana päivänä.
Mua oikeasti harmittaa lapsen puolesta.. EI kiva!
Ei koska hän on poika, synynyt vuoden lopussa ja synttärit on juuri joulun alla.
Toisaalta, sinä päivänä ko sairaalassa syntyi 6 vauvaa, ja jouluaattona 12... joten hän eio ole ikäluokkansa ainoa :D
Ei tuota vaan voi aina laskelmoida, noi asiat ei vaan ole omissa käsissä. taas se tuli nähtyä!
ole nyt hyvä nainen onnellinen, että olet raskaana! Mitä ihmeen ajoitusta ja suunnittelua siinä pitäisi harrastaa. Iloitse raskaudestasi ja lakkaa vaivaamasta päätäsi moisella!
Olen itse syntynyt marraskuun lopussa ja minulla on lapsi, joka on syntynyt joulukuun toiseksi viimeisenä päivänä. Eikä asia ole haitannut meitä kumpaakaan! Olemme molemmat myös pienikokoisia ja aina luokan/ryhmän pienimpiä, mutta sekään ei ole ollut mikään ongelma. Joku on aina nuorin/lyhyin.
Synttärit ja joulut juhlitaan erikseen ja lahjat saadaan molempina päivinä. Yhdistelmälahjoja ei meillä harrasteta.
Täysi-ikäisyyden kynnyksellä tuo syntymäaika ei haitannut, koska olin vaihto-oppilaana ja palasin vuotta nuorempien kanssa samalle luokalle. Voihan AP:nkin lapsi jäädä luokalleen tms ja silloin ei enää olekaan luokkansa nuorin. Ja vaikka olisikin, niin sekin on yksittäinen ja ohimenevä juttu, ettei sen takia kannata murehtia.
Varsinkin kun 18v täytetään.
Kivaa sitten, kun täytetään 50 jne
Mä luulen, että meidän tyttö on iloinen kun aina liputetaan kun mhällä on synttärit, eli 6. joulukuuta :)
Minä myös marraskuun loppupuolen lapsena en ole moista koskaan miettinyt.
tulee yhtä vittumainen jousimies mitä minä. PM
oli la vasta Tammikuun lopulla, joten piti tulla alkuvuoden vauva, mutta asiat meni miten meni ja vauva syntyi vähän ennen vuoden vaihetta!
Turha noita on suunnitella. Asiat menee miten menee! Nauti ja ole onnellinen että olet edes raskaana!
että joulukuussa syntyneet voivat hyvillä mielin valita, minä vuonna lapsi menee eskariin ja kouluun. Samana vuonna syntyneiden vai seuraavana vuonna. Itse lykkään huoletta, jos vähänkin näyttää siltä. Saisi ns. vuoden lapsuutta lisää.