Laskettu aika joulukuussa - onko huono?!
Siis voi paska...huomasin olevani iloisesti raskaana, mutta laskettu aika on joulukuussa, alkupuolella...olenko ihan pöhkö, kun ajattelen, että lapsihan inhoaa minua ja isäänsä, kun syntyy joulukuussa...
Meillä vielä tärppäsi toisesta yrityskierrosta, joten oltais hyvin voitu odottaakin, ei vaan tajuttu laskea ns. etukäteen tuota laskettua aikaa, vaan jätettiin vuodenvaihteen jälkeen ehkäisy pois.
Olenko siis ns. paskamutsi, kun lapseni saa aina kaveripiiristään varmaan vikana ajokortin, baariin pääsyn,jne jne.
Olishan sitä voinut edes koittaa ajoittaa...? Vai...? Ajattelenko ihan höpöjä?
Onko täällä ketään joulukuussa syntyneitä, oletteko kärsineet asiasta?
Tai noh, myöhäistähän se enää on, kun laps on tulossa jo, ;)
Kommentit (141)
itseäni tuo ei todellakaan haitannut kun vauvaa oltiin jo pidempään yritetty.
Äitini tuota sitten päivitteli ja kauhisteli,että lapsi parka kun joulukuun lopulla joutuu syntymään!
No keskenmenon sain rv.9+ :(. Tuosta keskenmenosta siis tulee kolmen viikon kuluttua tasan 2v. eikä uusi raskaus ole edelleenkään alkanut.
... Ehkä hän on kouluaikanaan luokkansa nuorimpia. Entä sitten? Viimeistään peruskoulun päättäneet joutuvat kaveeraamaan eri ikäisten ihmisten kanssa - itseään nuorempien ja vanhempien. Ihmiset lähtevät siinä vaiheessa kulkemaan eri suuntiin ja kaikkien elämät kulkevat omaan tahtiinsa. Yksi on jo amiskan jälkeen työelämässä alle 20-vuotiaana, kun toinen miettii vielä lukiossa, että mitähän tekisi isona. Anna lapsesi tutustua eri ikäisiin ihmisiin alusta asti.
Olet kyllä outo, jos ihan tosissasi harmittelet laskettua aikaa. Ole tyytyväinen, jos olet halunnut lapsen ja vielä saatkin sellaisen. Oletko kenties parikymppinen ja ystäväpiirisi on samaa vuosimallia kuin itsekin? Älä järkyty perhevalmennuksessa, jos näet siellä eri ikäisiä mammoja kuin itse olet? ;)
- Alkuvuodesta syntynyt, vasta +30 äidiksi tullut, tällä hetkellä suurin osa tutuista taitaa olla jotain 20-50 ikävuoden välillä...
Joten kyllä olisin sinuna miettinyt etukäteen. Itse yritin ajoittaa lapseni syntymän alkuvuoteen, mutta en tullut raskaaksi heti vaan vasta 3 vuoden yrityksen jälkeen ja lapsi syntyi lokakuussa. Olen erittäin harmissani siitä, mutta sille en sentäs itse voinut mitään. Sinulla olisi kuitenkin ollut mahdollisuus yrittä ajoittaa alkuvuoden lapseksi.
Voiko turhemmalla asialla päätään vaivata. Mulla oli laskettu aika kahtena peräkkäisenä vuonna joulukuussa, ensin 24. päivä ja seuraavana 31. päivä. Ekalla kertaa kävi huonosti mutta lopulta sain kuin sainkin lapseni ja 15. päivä oli syntymäpäivä. Minusta oli aivan ihanaa kun kaikki jouluhässäkkä alkoi kaupoissa ym niin samalla tuntui ettäö se h-hetkikin lähestyy ja koko ajan oli aivan juhlafiilis. Joulunaika on niin ihanan lämmintä ja tunnelmallista aikaa että oli ihanaa saada vauva silloin. Lisäksi vauvan isä on syntynyt 27. joulukuuta eikä kyllä koskaan ole asiasta kärsinyt. Tietenkin nuorena saa ajokortit ym viimeisenä mutta nuo nyt on pikkuasioita. Enkä minä ainakaan koskaan aio "sulauttaa" yhteen joulua ja synttäreitä vaan kyllä lapsella pitää olla se ihan ikioma päivä jolloin juhlitaan vain häntä eikä mitään yhteistä synttäri/joululahjaa, samoin miehellekin.. Meillä vaan on harvinaisen paljon juhlia loppuvuodesta, mutta mukavahan se on synkän syksyn jälkeen ja ennen pitkää talvea vähän juhlia ;)
Jos olisin saanut valita syntymäkuukauden niin se ei olisi ollut loppuvuodesta.
Enää se ei häiritse niin kuin nuorempana, mutta on häirinnyt.
Mä muistan kun toiset täytti 18 vuotta ja rupesivat käymään baareissa, saivat ajokortteja yms. ja mä vaan odotin joulukuuta että itsekin pääsisin mukaan elämään sitä elämää.
Musta on ihan käsittämätöntä väittää että se ei häiritsisi lasta tai nuorta, kyllä se häiritsee. Ei enää, mutta nuorena.
voihan se lasta harmittaa kun täyttää kavereistaan viimeisenä, mutta eiköhän se pääasia ole että lapsi on terve :)
Kaikesta paskasta ihmiset jaksaakin vääntää draamaa.
Itse marraskuun lapsi, enkä ole asiasta kokenut kärsiväni.
Taidat itse olla vielä kovin nuori, kun ajattelet moisia asioita, eikä raskaaksi tuleminen kohdallsi ole ilmeisesti ollut mitenkään vaikeaa.....???
Ymmärrän, että kyseinen viestisi saa monen kohdalla ajatukset kiehumaan. Itsekin odotan nyt esikoistani (ikää reilusti yli 30.v. ja mieheni löysin vasta 30.v.), ensimmäistä yritimme yli vuoden, joka päättyi keskenmenoon rv. 8 ja nyt siis toinen yritys menossa.....
Joten vinkiksi hyvät ihmiset, älkää tehkö lapsia ollenkaan jos niiden syntymäkuukausi merkitsee niin paljon teille, tai laskekaa mahdollinen LA hyvin tarkkaan, etukäteen ennen kuin alatte edes yrittämään. Kaikki meistä eivät tee lapsia, tai vaikka kuinka yrittäisivät niitä TEHDÄ eivät niitä useista yrittämisistä huolimatta saa. Toiset saavat lapset ilman yrittämistä. Ja luonto /korkeampi voima jne. kuka sitten mihinkin uskoon voi puuttua asiaan niin hyvässä kuin pahassa missä raskaus / suunnittelu vaiheessa tahansa.
Onnea niille jotka oodottavat ja peukkuja niille jotka yrittävät. Ja tulkoot lapset kun ovat tullakseen....
No on ap:llä murheet =/
Me saimme esikoisen hoidoilla ja syntyi 25.12. Ei hän siitä mitenkään kärsi, aikuisten vaan pitää luovia synttärit yms. Kertaakaan poika ei ole saanut yhdistettyjä lahjoja tai pipareita synttäritarjoululla,
Ja hei, meillä poika aloittaa koulun ns. vuotta myöhemmin niin ei ole edes luokkansa nuorin.
Helpolla on ihminen päässyt jos tuossa on murheet. Jos tekin olisitte jo vuosia yrittänyt niin tuskinpa miettisit tuota päivää, olisit vain iloinen että laskettu aika on olemassa.
Mekin saatiin joulupäivänä lapsi, LA jouluaattona. Koko raskauden ajan sai muilta kuulla, ettei lapsella ole sitten synttäreitä ym. Itse sitä vaan odotti onnitteluja raskaudesta, mutta tulikin noita voivotteluja. Ai että kun ärsytti! Synttärijuhlathan voi pitää vaikka joulun jälkeen jos niikseen tulee. Ja tuskin koulunkaan kanssa tulee ongelmia. Itse olen myös joulukuun lapsia, enkä koe niin hirveästi kärsineeni. :)
Toivoin kyllä että syntyisi mahd kaukana joulusta (syntyikin marraskuun lopussa) mutta ei tullut mielenkään että olisi pitänyt pitää väli ja ajoittaa lapsen syntymä oikein. Entä jos olisitte odottaneet kaksi kuukautta, alkaneet yrittämään ja mennyt puoli vuotta ilman tärppiä? Luulen, että joulukuussa syntyminen ei olisi harmittanut teitä enää.
Mutta ongelmaan, jos lapsi syntyy ihan loppuvuodesta, niin voittehan laittaa hänet vuosiluokkaa myöhemmin kouluun. Mieheni luokalla oli yksi hyvin suosittu kaikkien kaveri joka oli muita edeltävän vuoden joulukuun lopussa syntynyt. Eli hän olikin se, joka ensin autokortit jne.
Eikä ollut edes mikään ongelmaoppilas, vaan päinvastoin. tosiaan väleissä kaikkien kanssa ja lukiossa kahmi stipendejä. (Selitys koska joskus tulee vastaan asennetta, että vuotta myöhemmin aloittavia pidettäisiin jotenkin lahjattomina. Pojan äiti oli koulumaailmassa erikoistyöntekijänä (olisko ollut erityisopettaja tai koulukuraattori), en tiedä liittyykö se päätökseen laittaa poika kouluun "isona" eikä "pienenä".
ei lapsesi sinua tule vihaamaan :)
Lapset repivät ne "sä oot ihan tyhmä kun oot tehnyt näin ja näin" jutut ihan mistä tahansa. Itse muistan pienenä raivonneeni siitä että mulla on vihreät silmät, eikä ruskeat. =DD
Joten no worry. Jossain vaiheessa sitä ihminen tajuaa että sitä viinaa ehtii ostamaan sen 70-vuotta elämästään, joten se että on ollut luokan nuorimpia, ei haittaa mitään. Autollakin kerkiää ajamaan useampia vuosia, mopokortin kanssa saattaa kiukuttaa kyllä.
Mutta tosiaan turhaan tuosta stressaat. Olisit nyt vain tyytyväinen että olet raskaana.
Siis kyllä käsittääkseni nykyaikana järkevät ihmiset suunnittelee raskautensa, ihan virallisestikin puhutaan perhesuunnittelusta.Kuka enää on niin naivi että oikeasti ajattelee että lapsia tulee sitten kun tulee ja luonto hoitaa tehtävänsä? Tuolla systeemillä kai niitä ei-toivottuja lapsia olisi jokainen perhe täynnä.
Kyllähän niitä perheitä suunnitellaan joo, mutta ei kai sillä nyt ihan tuollaista tarkoiteta?
Meillä se suunnittelu oli sitä että jätettiin ehkäisy pois käytöstä ja oviksen aikana harrastettiin enemmän seksiä. Ja sitä että katsottiin että no nyt on maksettu asuntovelkaa niin paljon että sitä ei makseta enää pitkään jne. mutta ei ihan tosissaan tullut mieleenkään ruveta jotain syntymäkuukautta laskemaan.
Olen kai sitten ihan perkeleen naivi kun ajattelin että lapsi saa tulla sitten kun tulee, mielelään toki täysaikaisena ja terveenä, mutta kuitenkin. Ei sillä voi olla oikeasti niin paljoa väliä että missä kuussa se lapsi syntyy, varsinkaan jos syyt on noin äärimmäisen typerät ja pinnalliset kuten se että miten synttärit vietetään ja muuta roskaa.
Voi hyvä elämä tämän päivän ihmisiä.
Kyllähän sitä vitsillä voi minusta noin ajatella mutta ei tosissaan. Eikö sinun tulisi olla onnellinen siitä, että olet ylipäätänsä tullut raskaaksi ja toivoa, että lapsella on kaikki kunnossa? Elämässä on vähän suurempiakin huolenaiheita kuin se, missä kuussa on syntynyt. Mulla ei tulisi mieleenkään jättää yrittämättä, ettei syntyisi joulukuussa. Kyllä mieleen tulee väkisinkin, että tän on pakko olla provo.
jotka molemmat ovat syntyneet joulukuussa. Lapset ovat rakkainta ja tärkeintä elämässäni, ihan sama milloin ovat syntyneet, tärkeintä että ovat olemassa.
Mä olen syntynyt vuoden viimeisenä päivänä. Pärjäsin esim. ala-asteella yhtä hyvin kaikessa kuin muutkin, paitsi liikunnassa. Mulla itellä oli aina kiva olo kun pärjäsin, vaikka olin kaikista nuorin. Vanhemmatkin hoki sitä aina, siksi kai suhtaudun niin positiivisesti tähän.
Ainoa mikä ärsytti oli se, että sain aina yhdistetyn synttäri- ja joululahjan eli yhden lahjan. Sisko sen sijaan sai sekä synttäri- että joululahjan, koska se on syntynyt toukokuussa. Ostakaa sille lahjat erikseen vaikka se syntyis 23.12. Ihan oikeasti.
ja ainoa "hetki" jolloin tuo on harmittanut oli kesä -92 kun en päässyt alkuvuodesta syntyneiden kavereiden kanssa aina terassille - suurimpaan osaan baareista kyllä pituuteni vuoksi pääsin sisään ihan heittämällä, heh :)
Olin aina luokkani pisimpiä ja osasin kirjoittaa ja lukea sujuvasti kun kouluun menin.
Tyttöni on syntynyt joulukuussa, ja menee nyt ekalle. On koko ikänsä ollut samaa "vuosikertaa" olevia pidempi, osaa sujuvasti kirjoittaa ja lukea ja häntä luullaan pituuden vuoksi usein paria vuotta vanhemmaksi.
Itse asiassa olen ihan tyytyväinen, että lapsi on syntynyt loppuvuodesta koska on keskivertoekaluokkaista monessa asiassa edellä. Jos olisi alkuvuodesta syntynyt, olisi ero monessa asiassa vielä suurempi.
Sujuva luku- ja kirjoitustaito sekä motorinen kyvykkyys tuntuvat harmittavan enemmänkin niitä alkuvuodesta 7 vuotta täyttäneiden kavereiden vanhempia, joiden muksut eivät osaa vielä lukea, kirjoittaa jne. tai edes solmia kengännauhojaan vaikka tuo melkein vuotta nuorempi kaveri osaa...
Esikoinen syntyi joulukuun alussa, eikä se näyttäs vielä taaperoa harmittavan millään :d
Toisen lapsen laskettu on myös joulukuussa mutta katotaan nyt milloin saapuu, aatoksi veikkaan. Oiskohan sekin yhtä kurjaa?
Jos nyt ei niitä kouluongelmia tulekaan, niin musta on upeeta, kun loppuvuoden lapset lopettavat koulunsa nuorempina, ehtivät vähän enemmän kuin alkuvuonna syntyneet.
Ja extranaurut tolle yhdelle perhesuunnittelijalle, jonka mielestä muut ovat naiveja yhdellä i:llä. :D :D :D