Mitä mieltä Hesarin Sunnuntai-liitteen ranskalaisesta lastenkasvatuksesta?
Ranskassa on itsestään selvää, että vauva/lapsi ei määrää vanhempien elämää, vaan lapsi solahtaa vanhempien elämään. Ranskassa vauvojen yövalvominen on harvinaista, yleisen käsityksen mukaan vauvojen pitää nukkua kolmikuisena yöt, aivan viimeistään puolivuotiaana. Vanhempien oma aika on itsestäänselvyys, lapsi on hoidossa isovanhemmilla, jotta vanhemmat saavat omaa aikaa. Äitiysloma on 4 kk, sen jälkeen suurin osa vauvoista menee päiväkotiin. Esikoulu alkaa kahden vuoden iässä.
Kommentit (105)
Kyllä siinä kolumnissa paljon asiaa oli. Se mikä mua välillä ärsyttää Suomessa on se, että jos kaksi aikuista keskustelee, niin lapsi saa koska tahansa tulla siihen väliin keskeyttämään. Ja siis asialla joka ei ole mikään kiireinen, eli ei opeteta odottamaan puheenvuoroa. Toisaalta Ranskassa taas lapsia komennetaan välillä mun mielestä turhankin rumasti. Sanoisin, että kultainen keskitie on, kuten usein, tässäkin asiassa paras .
Pakko kommentoida, että lapselle on uuden piirustuksen näyttäminen yhtä tärkeän tuntuista kuin aikuisille puhuminen päivän politiikasta.
sitä voidaan ihastella porukalla ja mennä vaikka keaken kahvittelun ripustamaan säinällä. Tuosta nyt tuskin oli kyse vaan niistä lapsista joilla on "asiaa" muutaman minuutin välein. Näitä lapsia ja niitten vanhempia ei vaan jaksa.
En mä minkään äitimyytin takia kotona sitä 3v ole, vaan oman ja lapseni hyvinvoinnin.
Naulankantaan! Itseäni rassaa myös tämä vastakkainasettelu ja myyttien ylläpito, kun syyt kotiäiteilyyn lähtevät omasta sisäisestä tarpeestani.
Ja minua rassaa se, että kaltaisenne äidit monesti perustelevat asian lapsen edulla ja leimaavat vaikkapa töihin palaavat äidit itsekkäiksi, vaikka itsellännekin siis kotiäitiys lähtee omasta (voisi jopa sanoa itsekkäästä) halustanne olla kotona.
tai pitkää imetystä, tai perhepetiä. Itsehän ne lapset halusin, miksi en siis jaksaisi niitä hoitaa. Hyvä parisuhde kestää pari kiireistä pikkulapsivuotta.
Digested read: French Children Don't Throw Food
http://www.guardian.co.uk/books/2012/jan/29/digested-read-french-childr…
kunpa muutkin tajuaisivat tämän.