Meillä tapellaan: saako 5-vuotias katsella K7 ohjelmia ja elokuvia?
Mitä mieltä, ratkaiskaa meidän riita, jossa mukana minä äitinä, mieheni sekä anoppini.
Kommentit (56)
Meillä 4-vee saa kattoa, just kävi elokuvissakin sellasen kattomassa.. Ainakin finnkinolla on että aikuisen seurassa saa tulla -3 vuotta ikärajasta.
K7 elokuvia saa katsella aikuisen seurassa oleva 6-vuotias lapsi.
Nih!! Ja AMEN päälle, tähän ei oo kellään vastaan sanomista.
Aina on ollut niin että vanhemman seurassa saa katsoa 2v ikärajaa nuorempi ja nyt sitä on vielä lievennetty niin että 3v nuorempi.
mä olen lukenu uusia tutkimuksia että se aikuisen vieressä oleminen ei olekaan niin "helpottavaa" kuin luullaan.. eli että ahdistavuus ei suinkaan poistu sillä etä mamma istuu vieressä virkkaamassa.
Ite oon sitä mieltä että K7 tarkoittaa 7v eikä yhtään vähempää. JNE:
Mutta ilmeisesti olen yksin ajatukseni kanssa ja mies ja anoppi ovat oikeassa!
Noh.. teen sitten niin kuin teen, ja valvon lapseni kanssa yöllä sen jälkeen kun on ollut mummin luona kylässä katsomassa Salkkareita ja pirates of caribiania..
AP
Luuletko et sellaista ohjelmaa mitä 7-vuotias LAPSI saa katsoa niin on kovin traumatisoivaa kamaa???? ;) EI.
Äly hoi, ÄLÄ JÄTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :D
Niin että vaikka meillä saa kattoa 4-vee noita S7 elokuvia, en mä kuitenkaan sille salkkareita tai pirates of caribbeania näyttäs.. Varmaan voi vähän aikuiset miettiä sitä sisältöä eikä vaan tuijottaa ikärajaa.
Luuletko et sellaista ohjelmaa mitä 7-vuotias LAPSI saa katsoa niin on kovin traumatisoivaa kamaa???? ;) EI. Äly hoi, ÄLÄ JÄTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :D
..mutta kuitenkin sellaisia asioita joista lapsen ei tarvitse tietää vielä.. kuten alkoholismi, huumeet, kiroilu.. tms.
En haluaisi että lapsestani kasvaa samanlainen juntti joka laittaa LOL ja JEESUS samaan lauseeseen.
Niin että vaikka meillä saa kattoa 4-vee noita S7 elokuvia, en mä kuitenkaan sille salkkareita tai pirates of caribbeania näyttäs.. Varmaan voi vähän aikuiset miettiä sitä sisältöä eikä vaan tuijottaa ikärajaa.
KYLLÄ! S7 -ohjelmia on todella "eritasoisia"
mä olen lukenu uusia tutkimuksia että se aikuisen vieressä oleminen ei olekaan niin "helpottavaa" kuin luullaan.. eli että ahdistavuus ei suinkaan poistu sillä etä mamma istuu vieressä virkkaamassa.
Ite oon sitä mieltä että K7 tarkoittaa 7v eikä yhtään vähempää. JNE:
Mutta ilmeisesti olen yksin ajatukseni kanssa ja mies ja anoppi ovat oikeassa!
Noh.. teen sitten niin kuin teen, ja valvon lapseni kanssa yöllä sen jälkeen kun on ollut mummin luona kylässä katsomassa Salkkareita ja pirates of caribiania..
AP
Toki voi käyttää tervettä järkeä ja soveltaa sitä eri tilanteissa, mutta esim. nuo mainitsemasi Salkkarit ja Pirates of the Caribbean ei todellakaan ole 5-vuotiaan silmille sopivaa, vaikka varmasti itse haluisikin katsoa, vielä kun isä ja mummo näyttää vihreää valoa vieressä. Älytöntä!
4-v pakosta katsoo välillä 7-v elokuvia - kas kun isoveli on 7-v.
Kun iso veli oli vastavassa iässä, olin hyvin tarkka ettei katsottu mitään liian roisia + pidettiin huoli ikärajoista.
Nyt tilanne on hankalampi - eihän oikein voi jättää 7-v:tä ulos porukoista (=kaverit katsovat tiettyjä ohjelmia + poika olisi outsider jos ei tietäisi mistä puhutaan). Emme myöskään voi aina lähteä pikkuveljen kanssa tyyliin ulos, kun isoveli katsoo telkkarista jotain itseään kiinnostavaa.
Joten olemme toimineet niin että pienempi saa pääsääntöisesti katsoa sitä mitä isompikin, mutta jos on hänestä liian pelottavaa, niin tallennamme ohjelman + isoveli katsoo sitten jossain välissä ohjelmansa loppuun.
Minusta salkkarit eivät ole lastenohjelma. Ovat kuitenkin katsoneet jo 4v. joitakin k7-elokuvia, jotka on lapsille tarkoitettu. Minusta noissa rajoissa on aika isoja eroja. Esim. 5v on halunnut Autot 2 elokuvan itselleen. Käytiin katsomassa se elokuvissa. Pelkkää ampumista, en ole ostanut tuota leffaa hänelle.
Salkkarit on just viihdyttävä perhe-ohjelma ja tulee arkisin, nii se on se illan kohokohta. Sit Pirates of the Caribbean on helkkarin hauska elokuva, saanu jokasessa lehdessä viiden tähden arvostelut ja siinä näyttelee kaikenlisäks komea Johhny Depp! Ja se on myös hauska, ne jotkut Deppin kohtaukset on erittäin huvittavia. Ja etenkin jos on poikalapsi kyseessä niin siitä on varmaan just COOL noi merirosvojutut....
JOTEN TOTTA HELKKARISSA ANTAKAA KATSOA.
4-vuotias saa katsella K7-elokuvia meidän vanhempien (tai muiden aikuisten) seurassa. Oman kokemuksen mukaan K7-elokuvat eivät edes sisällä kovin jänniä tai pelottavia kohtauksia. Lisäksi lapsi itse herkästi ilmoittaa/jättää katsomatta pelottavina pitämänsä ohjelmat.
Salkkareita lapsi ei katso, ei me aikuisetkaan.
Tuostakin jos hermoa kiristää ja stressiä ottaa, saattaa lähtee aika nopeesti terveys alta...
Luuletko et sellaista ohjelmaa mitä 7-vuotias LAPSI saa katsoa niin on kovin traumatisoivaa kamaa???? ;) EI. Äly hoi, ÄLÄ JÄTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :D
..mutta kuitenkin sellaisia asioita joista lapsen ei tarvitse tietää vielä.. kuten alkoholismi, huumeet, kiroilu.. tms.En haluaisi että lapsestani kasvaa samanlainen juntti joka laittaa LOL ja JEESUS samaan lauseeseen.
Jos elokuvassa on esim. huumeiden käyttöä, sen ainakin säännösten mukaan pitäisi saada korkeampi ikäraja. Oman kokemuksen mukaan elokuvien ikärajojen asettelussa on onnistuttu aika hyvin, K7-leffat on olleet 4-vuotiaalle turvallisia katsoa. Täällä paheksuttu Autot 2 -elokuvakaan ei herättänyt suuria tunteita 4-vuotiaassamme. Tosin hän pitää 1-osaa paljon parempana.
Toisaalta jos lapseni olisi herkkä ja elokuvat selvästi pelottaisivat häntä, en tietystikään näyttäisi sellaisia hänelle. Ihan ikärajasta riippumatta. Siinä mielessä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla.
17
ei ole niin helppoa pitää ikäsuosituksista kiinni...varsinkaan kun vielä lisää tuosta kasvavat. Sama koskee pelejä.
t.3:n koululaisen äiti
Meillä ohjelmat valitaan paitsi ilärajan niin myös laadun perusteella. Salkkareita ei katso edes 8-v. Toisaalta taas jokaunen kolmesta on katsonut K-7 lastenelokuvia jo melko pienestä.
että suositusikärajaa kaksi vuotta nuorempi pääsee vanhenpien kanssa sisään. Samaa logiikkaa noudattaisin kotona.
K7 elokuvia saa katsella aikuisen seurassa oleva 6-vuotias lapsi.
Nih!! Ja AMEN päälle, tähän ei oo kellään vastaan sanomista.