Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä tapellaan: saako 5-vuotias katsella K7 ohjelmia ja elokuvia?

Vierailija
01.04.2012 |

Mitä mieltä, ratkaiskaa meidän riita, jossa mukana minä äitinä, mieheni sekä anoppini.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava keskustelu ja olemme edelleen eri mieltä. Minusta mennään ihan tasan ikärajan mukaan. Minusta mieheni teki väärin, kun antoi 5v. katsoa pirates of the caribbean. Se on kammottavan pelottava ton ikäsen näkökulmasta.

Salkkarit eivät ole perheohjelma. Siinä käsitellään asioita, joita lapsi ei voi mitenkään käsittää.

En ihmettele enää, mistä lapset oppivat käsittämättömiä sanoja ja asioita - aikuiset antavat katsoa salkkareita.

Vierailija
42/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein muistan, niissä kaikissa on korkeampi ikäraja kuin K7. Eikö niiden kohdalla asia nyt ainakin ole ap:n kannalta selvä, vaikka K7-elokuvia 4-vuotias saisikin virallisesti katsoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsonut K-7 elokuvia. Vielä ei ole nähnyt edes Autot 2-leffaa kun se on kuulemma K-7, vaikka taisikin olla K3 tai jopa sallittu teattereihin tullessaan. Paljon on kuitenkin ampumista yms.

Joskus ollaan katsottu Babar-videota, joka on K7, kun lapsi oli 4-vuotias. Siinä ei kuitenkaan mielestäni ollut mitään kauhean pelottavaa ja aikuinen oli koko ajan vieressä.

En ymmärrä, miksi jo 3-vuotiaita raahataan elokuvateatteriin katsomaan elokuvia, harvemmin jaksavat keskittyä ja alussa voi tulla aika pelottaviakin mainoksia. Samoin pimeys ja kovat äänet voivat säikäyttää.

Salkkareita en antaisi ikimaailmassa katsoa kuin vasta ehkä 12-vuotiaana.

Vierailija
44/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsonut K-7 elokuvia. Vielä ei ole nähnyt edes Autot 2-leffaa kun se on kuulemma K-7, vaikka taisikin olla K3 tai jopa sallittu teattereihin tullessaan. Paljon on kuitenkin ampumista yms. Joskus ollaan katsottu Babar-videota, joka on K7, kun lapsi oli 4-vuotias. Siinä ei kuitenkaan mielestäni ollut mitään kauhean pelottavaa ja aikuinen oli koko ajan vieressä. En ymmärrä, miksi jo 3-vuotiaita raahataan elokuvateatteriin katsomaan elokuvia, harvemmin jaksavat keskittyä ja alussa voi tulla aika pelottaviakin mainoksia. Samoin pimeys ja kovat äänet voivat säikäyttää. Salkkareita en antaisi ikimaailmassa katsoa kuin vasta ehkä 12-vuotiaana.

Vierailija
45/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudatetaan teidän kasvatussääntöjä. Anoppi voi tietenkin kieltäytyä hoitamasta salkkareiden aikaan, mutta ei ole mitään perustetta näyttää pienille jotain pirateseja.

Sanot vaan, että niitä ikärajoja noudatetaan. Sitä ei tarvitse sen enempää väitellä, vaan toteat ja pidät pään. Silloin ei tarvitse riidelläkään, kun oma kanta on joustamaton.

Vierailija
46/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin 5-vuotias lapsi saa lain mukaan katsoa K7 -ikärajan elokuvia vanhemman/isovanhemman/muun täysi-ikäisen aikuisen seurassa, myös elokuvateatterissa.

http://www.vet.fi/elokuvat_ikarajaluokitus.php

Toiseksi Pirates of the Caribbaean -elokuvien ikärajat ovat K11 (tai K13), joten niitä ei saa katsoa aikuisen seurassakaan kuin vasta 9-vuotias tai vanhempi.

Vierailija
47/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä lapsenne voi/saa edes uutisia katsoa???? PUMPULIKASVATUS PERSAUKISILLE JEJEJEJE TSAJAJAJAJAJAJA ja sitten, niin, tosi asioita on ne mitä uutisissa näytetään oi voi jos on niin herkkis et tulet trrrrrrrrrrauma ... pitää vaan sanoo et tää on elämää ja lohdutella. Tervetuloo maailmaan. Ei niitä lapsii tarvii työntää huoneeseesa kun tulee uutiset ja tunkee korvatulppia korville.

Ja joku sanoi että ärsyttävää kun oli saanut mummin kanssa katsoa Pirates of the caribbeanin K11 HEI HALOOOO , KOO YKSITOISTA ........... EI PAHA

Siis voi IhQihQihQ kun nyt viddu ärsyttää d44

RELATKAA!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
48/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen lukenu uusia tutkimuksia että se aikuisen vieressä oleminen ei olekaan niin "helpottavaa" kuin luullaan.. eli että ahdistavuus ei suinkaan poistu sillä etä mamma istuu vieressä virkkaamassa.

Ite oon sitä mieltä että K7 tarkoittaa 7v eikä yhtään vähempää. JNE:

Mutta ilmeisesti olen yksin ajatukseni kanssa ja mies ja anoppi ovat oikeassa!

Noh.. teen sitten niin kuin teen, ja valvon lapseni kanssa yöllä sen jälkeen kun on ollut mummin luona kylässä katsomassa Salkkareita ja pirates of caribiania..

AP

Toki voi käyttää tervettä järkeä ja soveltaa sitä eri tilanteissa, mutta esim. nuo mainitsemasi Salkkarit ja Pirates of the Caribbean ei todellakaan ole 5-vuotiaan silmille sopivaa, vaikka varmasti itse haluisikin katsoa, vielä kun isä ja mummo näyttää vihreää valoa vieressä. Älytöntä!

Meillä 5v. saa katsoa oikeastaan kaikkia K7-elokuvia (siis piirrettyjä). Mutta ei todellakaan Pirates of the Caribbeania jne. Eli sisältö siis ratkaisee.

Ja ap tuntee parhaiten oman lapsensa. Siinä missä meidän lapsi katsoo sujuvasti jopa K11-elokuvia (näin kesytät lohikäärmeesi vai mikä tuon elokuvan nimi olikaan), ap:n lapsi voi olla herkempi.

Ei tosiaan kannata tuijottaa niin tarkasti ikärajoja vaan itse sisältöä.

Vierailija
49/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan uutisia ei lapset katso, tai ainakin aikuinen on hyvin herkkäsormisena vieressä vaihtamassa kanavaa tilanteen vaatiessa.

Salkkareita en antaisi lapsen katsoa koskaan...vai vielä perheohjelma...

lapsen ei tarvitse vielä tässä vaiheessa tietää kaikkea maailman pahuudesta. Esimerkkinä vaikka tämänviikkoinen kouluammuskelu. MItä syksyllä koulun aloittava tekee sillä tiedolla että jossain on kouluun tunkeuduttu ja ammuttu. Lietsoo vaan turhia pelkoja. NOita asioita kuulee sitten aikuisena ihan tarpeeksi.

Vierailija
50/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirates of caribbean leffaan. Olen nähnyt ensimmäisen osan ja toivottavasti ikäraja siinä on 13. Eihän tuollaiset pienet 6-7 osaa edes lukea tekstejä!!!

Ja jos itse laittaisin suositusikärajoja leffoihin, niin Kaunotar ja hirviö saisi olla ikärajaltaan huomattavasti pienemmille, kuin Autot2.

Vierailija
51/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman seurassa antaisin katsoa ellei äärimmäisen herkkä lapsi.

Välillä ohjelmien ikärajat tuntuu ihan arpapeliltä; väkivaltaa sisältävät on sallittu ja "ei-mitään-pelottavaa" -jutut on kielletty... Siksi ottaisin oman harkinnan mukaan asiaan

Vierailija
52/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salatut elämät -sarjan ikäraja taas vaihtelee jaksosta riippuen K7 tai K12. Täten se ei tosiaankaan sovi jatkuvasti katsottuna 5-vuotiaalle.

Jos anoppi väittää näiden em. ohjelmien sopivan 5-vuotiaille, niin hän ei selvästikään ole tietoinen niiden ikärajoista. Ikärajoja kannattaa tuijottaa ja myös uskoa.

Toki voi käyttää tervettä järkeä ja soveltaa sitä eri tilanteissa, mutta esim. nuo mainitsemasi Salkkarit ja Pirates of the Caribbean ei todellakaan ole 5-vuotiaan silmille sopivaa, vaikka varmasti itse haluisikin katsoa, vielä kun isä ja mummo näyttää vihreää valoa vieressä. Älytöntä!

Meillä 5v. saa katsoa oikeastaan kaikkia K7-elokuvia (siis piirrettyjä). Mutta ei todellakaan Pirates of the Caribbeania jne. Eli sisältö siis ratkaisee.

Ja ap tuntee parhaiten oman lapsensa. Siinä missä meidän lapsi katsoo sujuvasti jopa K11-elokuvia (näin kesytät lohikäärmeesi vai mikä tuon elokuvan nimi olikaan), ap:n lapsi voi olla herkempi.

Ei tosiaan kannata tuijottaa niin tarkasti ikärajoja vaan itse sisältöä.

Vierailija
53/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eivät saa lapset ( jo 5v ja 7v ) katsoa muutenkaan ihan kaikkea kuraa telkkarista ( salkkareita tms jotain vastaavaa paskaa ), vaikka ne olsivat sallittuja kaikille.

Et ihan tapauskohtaisesti mennään.

Vierailija
54/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä lapsenne voi/saa edes uutisia katsoa???? PUMPULIKASVATUS PERSAUKISILLE JEJEJEJE TSAJAJAJAJAJAJA ja sitten, niin, tosi asioita on ne mitä uutisissa näytetään oi voi jos on niin herkkis et tulet trrrrrrrrrrauma ... pitää vaan sanoo et tää on elämää ja lohdutella. Tervetuloo maailmaan. Ei niitä lapsii tarvii työntää huoneeseesa kun tulee uutiset ja tunkee korvatulppia korville. Ja joku sanoi että ärsyttävää kun oli saanut mummin kanssa katsoa Pirates of the caribbeanin K11 HEI HALOOOO , KOO YKSITOISTA ........... EI PAHA Siis voi IhQihQihQ kun nyt viddu ärsyttää d44 RELATKAA!!!!!!!!!!!!!

Tässä taitaa kirjoitella joku 11-vuotias mussukka, jonka vanhemmilta on jäänyt kasvatus "hiukan" vaiheeseen. :D Ei ole korvissa pumpulia, mutta korvien välissä sen sijaan... :D :D

Vierailija
55/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt menny Pirates of Caripian ja se Pirates leffa jollain seakisin..se Pirates on K7 ja pyörii just teattereissä..ja meillä kohta 5-vuotias kävi sen katsomassa isänsä kanssa,ja kotonakin saa katsoa K7 leffoja

Vierailija
56/56 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt menny Pirates of Caripian ja se Pirates leffa jollain seakisin..se Pirates on K7 ja pyörii just teattereissä..ja meillä kohta 5-vuotias kävi sen katsomassa isänsä kanssa,ja kotonakin saa katsoa K7 leffoja

Mieheni just korjas että mulla meni itellä nää leffat sekaisin.. siksikin olin niin kauhistunut.

AP

Mutta siis olen yhä aika tiukkaa mieltä noista ikärajoista ... vaikka tuo piirretty pirates ei nyt niin kamalan paha olisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme