Meillä tapellaan: saako 5-vuotias katsella K7 ohjelmia ja elokuvia?
Mitä mieltä, ratkaiskaa meidän riita, jossa mukana minä äitinä, mieheni sekä anoppini.
Kommentit (56)
Niin ite antasin 11-vuotiaan katsoa jopa k16 ja k18 elokuvia, sekä pelata pelejä. Ja sisarrus ois se 9v, niin homman nimi on vaan sit niin et nuorempi penska vaikka kädestä taluttaen nukkumaan ja sillä selvä ja jos yrittää karata, niin sama talutus homma toistuu niin monta kertaa et menee jakeluun ja kolmannella kerralla äiti tai isä voi jäädä huoneeseen vaikka valvomaan vähäks aikaa tilannetta ja tehdä selväks et nyt on tosi kyseessä tai jos ei usko hyvällä nii sit uskoo pahalla, eli tulee joku rankku....
Luuletko et sellaista ohjelmaa mitä 7-vuotias LAPSI saa katsoa niin on kovin traumatisoivaa kamaa???? ;) EI. Äly hoi, ÄLÄ JÄTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :D
..mutta kuitenkin sellaisia asioita joista lapsen ei tarvitse tietää vielä.. kuten alkoholismi, huumeet, kiroilu.. tms. En haluaisi että lapsestani kasvaa samanlainen juntti joka laittaa LOL ja JEESUS samaan lauseeseen.
Jos elokuvassa on esim. huumeiden käyttöä, sen ainakin säännösten mukaan pitäisi saada korkeampi ikäraja. Oman kokemuksen mukaan elokuvien ikärajojen asettelussa on onnistuttu aika hyvin, K7-leffat on olleet 4-vuotiaalle turvallisia katsoa. Täällä paheksuttu Autot 2 -elokuvakaan ei herättänyt suuria tunteita 4-vuotiaassamme. Tosin hän pitää 1-osaa paljon parempana. Toisaalta jos lapseni olisi herkkä ja elokuvat selvästi pelottaisivat häntä, en tietystikään näyttäisi sellaisia hänelle. Ihan ikärajasta riippumatta. Siinä mielessä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. 17
Ja luokitellaan muka S7 -- muutenkin lniin laadutonta kamaa että kauhistuttaa.
Ei anoppi, mutta ei myöskään tv-kanavia, elokuvateattereita ym. sitovat luokittelijat. Ohjelmasta, lapsesta ja tilanteesta riippuen K7 voi olla yhdeksänvuotiaalle liian rankka. Joskus kolmevuotias voi katsella K7 ohjelmaa, ja se ei ole minkään lain vastaista eikä muutenkaan paheksuttavaa.
Piirretty Aarresaari (muinainen K3-merkintä) oli 8-vuotiaan mielestä pelottava tappouhkauksineen ja pyssynheilutteluineen.
Onko se sitte niin että mitä vanhempi se aikuinen on niin sitä isompien leffoja voi pienikin katsoa???
Muksu 4v kävi mummin kans katsomassa Pirates of Caribian K11 leffassa.
Ärsyttävää :/
Pidän siis pääni. Mummin ei tartte ottaa enää poikaa hoitoon, jos ei pysty tai halua noudattaa meidän näkemystä sopivista ohjelmista.
Ap
Ja vanhemmista se tiukempaa kannattava on minun mielestäni se jonka mukaan mennään. Lapsiakin on erilaisia luonteiltaan ja herkkyydeltään, joten jos toinen vanhemmista näkee lapsessa jotain sellaista herkkyyttä tms. jonka vuoksi ottaa tiukemman linjan kuin toinen, olisi hyvä mennä sen mukaan.
Ainahan niitä ehtii katella myöhemminkin, mutta jo katsottua ei saa enää katsomattomaksi, nähtyä näkemättömäksi.
Luuletko et sellaista ohjelmaa mitä 7-vuotias LAPSI saa katsoa niin on kovin traumatisoivaa kamaa???? ;) EI. Äly hoi, ÄLÄ JÄTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :D
..mutta kuitenkin sellaisia asioita joista lapsen ei tarvitse tietää vielä.. kuten alkoholismi, huumeet, kiroilu.. tms. En haluaisi että lapsestani kasvaa samanlainen juntti joka laittaa LOL ja JEESUS samaan lauseeseen.
Jos elokuvassa on esim. huumeiden käyttöä, sen ainakin säännösten mukaan pitäisi saada korkeampi ikäraja. Oman kokemuksen mukaan elokuvien ikärajojen asettelussa on onnistuttu aika hyvin, K7-leffat on olleet 4-vuotiaalle turvallisia katsoa. Täällä paheksuttu Autot 2 -elokuvakaan ei herättänyt suuria tunteita 4-vuotiaassamme. Tosin hän pitää 1-osaa paljon parempana. Toisaalta jos lapseni olisi herkkä ja elokuvat selvästi pelottaisivat häntä, en tietystikään näyttäisi sellaisia hänelle. Ihan ikärajasta riippumatta. Siinä mielessä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. 17
Ja luokitellaan muka S7 -- muutenkin lniin laadutonta kamaa että kauhistuttaa.
en mäkään Salkkareita ymmärrä, kuten jo yllä kirjoitinkin. Ymmärtääkseni Salkkareiden rajuimmille jaksoille on annettu korkeampi ikäraja, eli eivät edes ole S7-ohjelmia.
Ja toisaalta, ovathan esim. uutiset ikärajattomia, ja silti niissä saatetaan näyttää lapsille sopimatonta materiaalia.
17
Eikö teillä lapsenne voi/saa edes uutisia katsoa???? PUMPULIKASVATUS PERSAUKISILLE JEJEJEJE TSAJAJAJAJAJAJA ja sitten, niin, tosi asioita on ne mitä uutisissa näytetään oi voi jos on niin herkkis et tulet trrrrrrrrrrauma ... pitää vaan sanoo et tää on elämää ja lohdutella. Tervetuloo maailmaan. Ei niitä lapsii tarvii työntää huoneeseesa kun tulee uutiset ja tunkee korvatulppia korville.
Ja joku sanoi että ärsyttävää kun oli saanut mummin kanssa katsoa Pirates of the caribbeanin K11 HEI HALOOOO , KOO YKSITOISTA ........... EI PAHA
Siis voi IhQihQihQ kun nyt viddu ärsyttää d44
RELATKAA!!!!!!!!!!!!!
mä olen lukenu uusia tutkimuksia että se aikuisen vieressä oleminen ei olekaan niin "helpottavaa" kuin luullaan.. eli että ahdistavuus ei suinkaan poistu sillä etä mamma istuu vieressä virkkaamassa.
Ite oon sitä mieltä että K7 tarkoittaa 7v eikä yhtään vähempää. JNE:
Mutta ilmeisesti olen yksin ajatukseni kanssa ja mies ja anoppi ovat oikeassa!
Noh.. teen sitten niin kuin teen, ja valvon lapseni kanssa yöllä sen jälkeen kun on ollut mummin luona kylässä katsomassa Salkkareita ja pirates of caribiania..
AP
Olen Ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Ei ne turhaan ole laitettu ne rajat, noudattakaa niitä niin ei lapset näe painajaisia. Tottahan joka lapsi HALUAA katsoa leffan jos niiltä kysyy, siksi on olemassa vanhemmat jotka pystyvät asiaa vähän pidemmälle näkemään. Eikö? Eli ei yhtään alle 7v katso sitä leffaa. Omat lapseni ei katso edes omalle iälleen sallittuja aina, tunnen lapseni ja odotan että ovat valmiimpia. Mikä ihmeen kiire on näyttää ne leffat lapselle, kun on kivoja sallittujakin.
Mä oon 12 v poika ja oon saanu kattoo jo pienestä asti kaikkia k7, k 11, k16 ja 18 leffoja jos vaan oon uskaltanu tai halunnu. Ja sama peleissä, mä saan pelaa mitä vaa. Ja miks salkkareita ei sais kattoo, se on just best ohjelma. Ja kaikki Pirates of the Caribbeanit on parhait leffoi maailmast. Ne on just hauskoja ja eikä niistäkään mitää helekutin traumoi voi tulla. Kuin mäkään en oo saanu mitää traumoja vaikka olin 3v kun katoin ekan kerran painajainen elm streetillä sen ihan ensimmäisen leffan mun serkun kaa joka on nyt 15 ja mulla on 5 v pikkuserkku joka kattoo aina telkust kaikki murhaus ja räiskintäleffat vanhempiensa kanssa ja hei se on vieläpä tyttö. Eikä silläkään mitään traumoja ole!!!!!
Miten 4-vuotias edes pystyy seuraamaan kyseistä elokuvaa tekstityksineen? Eihän siitä ole olemassa suomeksi dubattua versiota, vai? Aika hyvä lukija, pitää 4-vuotiaan olla, että ehtii elokuvan tahdissa lukemaan kaikki tekstit, seuraamaan tapahtumia lukiessaan ja sitten muodostamaan dialogista ja tapahtumista järkevän kokonaisuuden. Ihmettelen.
sellainen sääntö, että Salkkareita ym. sarjoja saa katsoa aikaisintaan yläasteikäisenä. Hyvin on sääntö mennyt perille, ja hyvin ovat sitä noudattaneet.
kenen kainaloon lapsi kirmaa yöllä, kun pelottaa, määrää mitä katsotaan. Meillä on katsottu joitain k7 leffoja pienemmät, mutta niissä on eroja ja lapsissa on eroja. Piratessia ja salkkareita ei todellakaan katsoisi 5v.
Eikö teillä lapsenne voi/saa edes uutisia katsoa???? PUMPULIKASVATUS PERSAUKISILLE JEJEJEJE TSAJAJAJAJAJAJA ja sitten, niin, tosi asioita on ne mitä uutisissa näytetään oi voi jos on niin herkkis et tulet trrrrrrrrrrauma ... pitää vaan sanoo et tää on elämää ja lohdutella. Tervetuloo maailmaan. Ei niitä lapsii tarvii työntää huoneeseesa kun tulee uutiset ja tunkee korvatulppia korville.
Ja joku sanoi että ärsyttävää kun oli saanut mummin kanssa katsoa Pirates of the caribbeanin K11 HEI HALOOOO , KOO YKSITOISTA ........... EI PAHA
Siis voi IhQihQihQ kun nyt viddu ärsyttää d44
RELATKAA!!!!!!!!!!!!!
Nimenomaan uutisia ei lapset katso, tai ainakin aikuinen on hyvin herkkäsormisena vieressä vaihtamassa kanavaa tilanteen vaatiessa.
Salkkareita en antaisi lapsen katsoa koskaan...vai vielä perheohjelma...
pääsääntöisesti 5v saa katsoa K7 leffoja. Isommat lapset 13v ja 11v ovat yleensä katsoneet ensin ja kommentoineet, onko pelottava. Ei ole vielä koskaan pelännyt mitään leffaa, mutta tosiaan valikoiden annetaan katsoa.
Mitään Salkkareita tai muita meillä ei saa katsoa vielä edes nuo isommatkaan, mun mielestä aivan turha ohjelma.
perkeleen ärsyttävää ja epäsuvaitsevaista
Olen Ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Ei ne turhaan ole laitettu ne rajat, noudattakaa niitä niin ei lapset näe painajaisia. Tottahan joka lapsi HALUAA katsoa leffan jos niiltä kysyy, siksi on olemassa vanhemmat jotka pystyvät asiaa vähän pidemmälle näkemään. Eikö? Eli ei yhtään alle 7v katso sitä leffaa. Omat lapseni ei katso edes omalle iälleen sallittuja aina, tunnen lapseni ja odotan että ovat valmiimpia. Mikä ihmeen kiire on näyttää ne leffat lapselle, kun on kivoja sallittujakin.
S7-raja ei tarkoita sitä, että vain 7 vuotta täyttäneet saisivat sen katsoa. Raja on määritelty seuraavasti:
Kielletty alle 7-vuotiailta.
Aikuisen (yli 18 v.) seurassa sallittu
4 vuotta täyttäneille.
S7 elokuvan näyttäminen 4-vuotiaalle on täysin säännösten ja asetettujen ikärajojen mukaista. Toinen juttu taas on se, että onko elokuva sopiva juuri jollekin tietylle lapselle (hänen iästään riippumatta).
Eikä muuten pidä paikkaansa edes, se että "joka lapsi HALUAA katsoa leffan", meillä ainakin lapsi sanoo heti, jos on hänen mielestään liian pelottavaa. Silloin laitetaan pois tai vaihdetaan kanavaa.
itku! Käyttäkää omaa järkeänne!
Kaikkee sitä ihmetellään.Jos on äly päässä,tietää mitä minkäkin ikäinen voi katsoa.