Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri ei pääse virpomaan, koska hänen kotonaan sanotaan että se on kerjäämistä :(

Vierailija
31.03.2012 |

Kaverin isän tuntien voin vielä hyvin kuvitella, millä äänensävyllä tämä valistus on kotona suoritettu.

Rasittaa, kun aikuiset ihmiset eivät pysty tuon fiksummin perustelemaan lapsille ratkaisujaan. Sen näkee sitten valitettavasti näistä kultamussukoistakin, miten kotona on kasvatettu.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan perinne joka on muodostunut nyt tälläiseksi, pitää myös lapsillekin opettaa mistä se perinne on tullut ja miten muokkaantunut.

Vähän hassua laittaa lapsia virpomaan, jos he eivät tiedä miksi niin tehdään.

Perinteet menee sekaisin aina vuosien saatossa, ortodokseilla on oma perinne joka on sekoittunut tähän länsisuomalaiseen noidaksi pukeutumiseen.

Paremmuudesta ei ole siis kyse, hassua ajatella edes noin.

Tässä on vain vanhat perinteet sekoittuneet, siitä huolimatta lastenkin pitää saada tietää miksi näin tehdään, eikö?

Vierailija
42/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei osteta jouluisinkaan pukinkonttiin yhtään mitään, sehän on pelkkää hyväntekeväisyyttä! Ja mehän ei semmosta harjoiteta, että ahneille veljentytöille ja -pojille lahjoitetaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä 8v. ja päättänyt lähteä virpomaan kaverini kanssa - kotona vaan myhäilivät ja sanoivat siitä vaan. Kylällä kävimme naapurustossa, jaoimme koristeltuja pajunoksia ja yht'äkkiä iski tunne, että tämä on niin väärin. Alkoi hävettää ja sanoin ystävälleni (ehkä neljän portin jälkeen), että menen kotiin. Ei ollut hauskaa ja pidin itseäni lähinnä kerjäläisenä.

Vierailija
44/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut jaksaa ottaa kaiken niin vakavasti? Pikkuisen keveyttä elämään, please. Annetaan lasten pitää hauskaa ja yritään olla siirtämättä tätä suomalaista ahdasmielisyyttä taas eteenpäin uusille sukupolville.

Meillä lapset virpoo ja meille saa tulla virpomaan. Meilläpäin sitäpaitsi suurin osa lapsia on niin kohteliaita, että kysyvät ensin saanko virpoa.

Vierailija
45/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika teki oksia, mutta ne pidetään kotona koristeena. Olis halunnut mennä, mutten päästä. Mielestäni virpominen on tosi typerää. Ei kuulu tapoihimme. Poika ois vaan halunnut karkkia, sanoin että meillä on varaa osataa ihan itse omat karkkimme!!Oikeesti lapset haluaa vaan herkkuja, ei niitä perinteet kiinnosta.

Vierailija
46/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan virpomisen vastaan vain siunatulla vitsalla, joten jos lapsi ei osaa kertoa kirkkoa, en ota pakanallista loitsuaan vastaan.

ja Jumala voi tehdä sen ihan muuallakin kuin kirkossa. Eiköhän se Jumala enemmänkin katso sinua ja mieti että miten sitä voi uskoa ja Jumalaa väärinkäyttää esim. kiusaamalla niillä lapsia. Jos ei virpomista halua niin sanoo sen nätisti, jos taas haluaa virpomisen niin toivottaa niille lapsille hyvää pääsiäistä ja kiittää vitsasta pienellä palkkiolla. Mutta uskovaiset on aika usein vähän omalaatuisia, niille ei riitä että paasaa uskostaan aikuisille, pitää vielä lapsiakin kiusata ja käyttää siinä oikein Raamattua apuna. Kristillistä meinikiä parhaimmillaan.

miksi ihmeessä perinteestä opetellaan vain osa? Kyllä minusta lasten kanssa pitäisi käydä palmusunnuntaina kirkossa, siunata virpomisvitsat ja vasta sitten virpoa. Muuten se on vain kerjäämistä.

Vierailija
47/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en aio siirtää tätä perinnettä lapsilleni, koska ei ole olemassa mitään virpomisperinnettä, johon vedota. Meillä kasvatetaan lapset siihen, että pääsiäinen on suuren surun ja vielä suuremman ilon juhla, joka vietetään kotioloissa. Palmusunnuntaina käydää kirkossa, vaikka ei uskovaisia ollakaan. Se on meidän perheemme perinne, johon lapset kasvatetaan.

Vierailija
48/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 30v. sitten pukeutunut trulliksi ja kiertänyt virpomassa lankalauantaina pitkin kyliä. Ja tämä ei silloinkaan ollut mikään uusi perinne. Pohjanmaan trulliperinne on sekoitus ortodoksista virpomisperinnettä ja entisaikojen noitauskomuksia. Mutta eiköhän tuota voi jo perinteeksi sanoa kun sitä on pohjanmaalla harrastettu vuosikymmeniä. Enkä mä ymmärrä miksi se olis jotenkin huonompi perinne kuin ortodoksien virpomisperinne?

että 30 vuotta sitten trullit eivät virponeet, eli jossain tässä välissä perinne on muuttunut.

Vierailija
49/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 v. ja kiersin pikkutyttönä virpomassa.

Vierailija
50/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan lapselle että virpominen on mukava tapa toivottaa ihmisille hyvää Pääsiäistä. Ei siinä lapselle sen kummempaa sanomaa tarvitse selittää.

Ja kyllä meilläkin omat munat on varaa ostaa, ei tämä ole mikään köyhien juttu. Säälitti vuosi sitten naapuruston alkoholistimamman lapset joilla ei ollut varaa ostaa edes niitä häyheniä että lapset olis voinu virpoa, höyhenrahat kun meni kaljakauppaan.

Meillä meni koristeisiin paljon rahaa, halvempaa ja helpompaa olis ollu ostaa munat itse kaupasta, mutta siitähän virpomisessa ei olekkaan kysymys.

Vetäkää vaan nutturaa tiukemmalle, mutta kyllä virpomista voi kutsua perinteeksi, on se sen verran vanha juttu. Säälittää tuollaiset ihmiset jotka haluavat pilata iloa toisilta.

Älkää avatko ovea, sillä se on selvä. Ei kukaan teille väkisin tunge ja vie munia. Hullua lietsoa virpomisvihaa!

Vierailija
51/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidän tätä maallistunutta virpomista perinteenä ja opetan sen myös lapsilleni. Täällä helsinkiläisellä pientaloalueella lapset käy virpomassa lähinnä naapureiden ja muiden tuttujen luona. Ja lapsille on tärkeää saada koristella ne oksat, pukeutua ja päästä tekemään virpomiskierros. Olisi ihan eri asia vaan käydä hakemassa ne karkit lähikaupasta. Nythän lapset näkee ison vaivan niiden herkkujen eteen. Ja meillä on niin mukavia naapureita että jo ennakkoon pyytävät heidänkin luonaan käymään.

Vierailija
52/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta sitten. Ihan kuulkaa essut on vanhoissa kuvissa, naamassa pisamia ja kädessä kaunita vitsoja.

Vierailija
53/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin tulee iloinen olo niistä pikkunoidista ovella. Kaikki ovat kohteliaita, risut on askarreltu ja pukeuduttu asianmukaisesti. Onko se nyt niin paha sujauttaa pari halpaa suklaamunaa. Lapsille hyvä mieli ja itseäkin hymyilyttää.

Omani aikovat virpoa myös huomenna. Tyttö on noita ja pojalle ostin oikein pääsiäispupuasun, joten pukeutumiseenkin on panostettu. Askartelutarvikkeisiinkin meni Tiimariin 6 Euroa, joten halvemmalla pääsisi ostamalla ne muutaman suklaamunan. Kyse on enemmän lasten hössötyksestä ja ilosta asiasta. Virvotaan naapurit, parin kaverin vanhemmat kauempaa ja isovanhemmat sekä kummisetä.

joten en ymmärrä, miksi pääsiäisenä asit yllättäen muuttuisivat ja naapureiden ovikelloja saisi rimputella.

Meillä avataa ovi ja tentataan jokaiselta virpojalta, miksi he ovat ovella, mikä on perinteen tausta jne. Jos lasta ei ole kotona kasvatettu perinteeseen eikä perusteltu lapsille sitä ratkaisua, että vanhemmat ovat päästäneet lapsen virpomaan, en valitettavasti voi antaa palkkaa. Lapsihan ei selkeästi tiedä, mitä hän on tekemässä, jos vastauksena kysymykseeni on se, että hän on virpomassa saadakseen palkan. Niin se ei ole.

Vierailija
54/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan lapselle että virpominen on mukava tapa toivottaa ihmisille hyvää Pääsiäistä. Ei siinä lapselle sen kummempaa sanomaa tarvitse selittää. Ja kyllä meilläkin omat munat on varaa ostaa, ei tämä ole mikään köyhien juttu. Säälitti vuosi sitten naapuruston alkoholistimamman lapset joilla ei ollut varaa ostaa edes niitä häyheniä että lapset olis voinu virpoa, höyhenrahat kun meni kaljakauppaan. Meillä meni koristeisiin paljon rahaa, halvempaa ja helpompaa olis ollu ostaa munat itse kaupasta, mutta siitähän virpomisessa ei olekkaan kysymys. Vetäkää vaan nutturaa tiukemmalle, mutta kyllä virpomista voi kutsua perinteeksi, on se sen verran vanha juttu. Säälittää tuollaiset ihmiset jotka haluavat pilata iloa toisilta. Älkää avatko ovea, sillä se on selvä. Ei kukaan teille väkisin tunge ja vie munia. Hullua lietsoa virpomisvihaa!

Virpokaa ihan niin paljon kuin haluatte, mutta meidän lapsen eivät lähde mukaan. Meillä ei avata ovea eikä oteta oksia vastaan.

Mikä siinä on niin hankala ymmärtää, että meillä eletään näin ja teillä toisin. Ainoa ero on se, että meillä maksetaan itse lasten suklaat, teillä ne kerjätään naapureilta. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
55/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa lapsille omat munat" ei kukaan joka oikeasti on varakas sanoisi noin.

Vain rahattomat ja vähän.. noh, yksinkertaiset ihmiset päästää suustaan jotain noin typerää. Ei kukaan virvo siksi ettei olisi varaa ostaa munia.

Vierailija
56/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta sitten. Ihan kuulkaa essut on vanhoissa kuvissa, naamassa pisamia ja kädessä kaunita vitsoja.

Me ei kyllä virvottu, koska se ei kuulunut perinteeseen. Mutta noitina kierrettiin ja esitettiin noitamaisesti sanoitettuja lauluja. Oli meillä koristellut oksat mukana, mutta niillä ei huidottu tai niitä kenellekään annettu.

Vierailija
57/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa lapsille omat munat" ei kukaan joka oikeasti on varakas sanoisi noin. Vain rahattomat ja vähän.. noh, yksinkertaiset ihmiset päästää suustaan jotain noin typerää. Ei kukaan virvo siksi ettei olisi varaa ostaa munia.

Virpojat eivät virvo siksi, että ei olisi varaa ostaa munia. He toivottavat muille hyvää kevättä. Heille riittää kaunis kiitos, ei mitään makeisia! Niitä on kotona riittämiin.

Vierailija
58/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en siihen "oppinut" pienenä, eikä minunkaan (4) lapset ole käyneet virpomassa.

6-vuotias lapseni kysyi tänään, voiko hän käydä virpomassa, kun siitä sitä palkkaakin saisi?

Vastasin, että tottakai, jos haluat, teemme sinun kanssa virpomavitsoja, mutta sinun täytyy luvata, että opettelet virpomaan ja teet sen ilman minun apuani, eli virvot itse. Poika mietti hetkisen ja sanoi, ettei hän sittenkään halua. Naapurissa asuu lasten mummo ja pappakin, mutta emme ole koskaan virponeet edes heitä.

Virpomavitsat, jos ne on tehty kunnolla, ovat todella kauniita, ikävää, että nykyään jollain voi olla vaikka yksi höyhen koristeena ja se on siinä.

Meille ei yleensä tule kuin kaksi virpojaa ja varasin heille Princess-mukin täynnä karkkia ja poika virpojalle Cars-automukin täynnä karkkia.

Ostin varalta kyllä suklaamunia ja karkkiakin. Syömme ne itse, ellei muita virpojia taaskaan tule.

Mutta vaikken tykkää virpomisesta liiemmin, en todellakaan osoita sitä näille suloisille lapsille!

Vierailija
59/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en siihen "oppinut" pienenä, eikä minunkaan (4) lapset ole käyneet virpomassa.

6-vuotias lapseni kysyi tänään, voiko hän käydä virpomassa, kun siitä sitä palkkaakin saisi?

Vastasin, että tottakai, jos haluat, teemme sinun kanssa virpomavitsoja, mutta sinun täytyy luvata, että opettelet virpomaan ja teet sen ilman minun apuani, eli virvot itse. Poika mietti hetkisen ja sanoi, ettei hän sittenkään halua. Naapurissa asuu lasten mummo ja pappakin, mutta emme ole koskaan virponeet edes heitä.

Virpomavitsat, jos ne on tehty kunnolla, ovat todella kauniita, ikävää, että nykyään jollain voi olla vaikka yksi höyhen koristeena ja se on siinä.

Meille ei yleensä tule kuin kaksi virpojaa ja varasin heille Princess-mukin täynnä karkkia ja poika virpojalle Cars-automukin täynnä karkkia.

Ostin varalta kyllä suklaamunia ja karkkiakin. Syömme ne itse, ellei muita virpojia taaskaan tule.

Mutta vaikken tykkää virpomisesta liiemmin, en todellakaan osoita sitä näille suloisille lapsille!

Vierailija
60/87 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotin pojalle, että äiti ostaisi munat ja ei menisi virpomaan.

Ei suostunut, koska siinä ei ole kyse pelkästään niistä namuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän