Lapsen kaveri ei pääse virpomaan, koska hänen kotonaan sanotaan että se on kerjäämistä :(
Kaverin isän tuntien voin vielä hyvin kuvitella, millä äänensävyllä tämä valistus on kotona suoritettu.
Rasittaa, kun aikuiset ihmiset eivät pysty tuon fiksummin perustelemaan lapsille ratkaisujaan. Sen näkee sitten valitettavasti näistä kultamussukoistakin, miten kotona on kasvatettu.
Kommentit (87)
kylla ihan hyvalla omallatunnolla laittavat pankkitilinsa numeron kaikkiin kissanristiaiskutsuihin. Monesta paljon raikeammasta kerjaaamisesta olen lukenut talla palstalla kuin pikkulasten huvista.
Ovet lukkoon, lappu ovelle, ei mitaan tavallisuudesta poikkeavaa hossotysta meille!
t.ulkosuomalainen
Mitä väliä mistä perinne on peräisin, kunhan se saa aikaan iloa.
Mitä väliä mistä perinne on peräisin, kunhan se saa aikaan iloa.
eli jotta lapsi saisi ilon, minun täytyy hankkia lumikone?
Onhan se niin, että jos lapsi jotain tahtoo, pitää lapsen se saada!
Muistat kai,
yli 30v. sitten pukeutunut trulliksi ja kiertänyt virpomassa lankalauantaina pitkin kyliä. Ja tämä ei silloinkaan ollut mikään uusi perinne. Pohjanmaan trulliperinne on sekoitus ortodoksista virpomisperinnettä ja entisaikojen noitauskomuksia. Mutta eiköhän tuota voi jo perinteeksi sanoa kun sitä on pohjanmaalla harrastettu vuosikymmeniä. Enkä mä ymmärrä miksi se olis jotenkin huonompi perinne kuin ortodoksien virpomisperinne?
että 30 vuotta sitten trullit eivät virponeet, eli jossain tässä välissä perinne on muuttunut.
Jo silloin 30v. sitten. Kai mä nyt itse tiedän mitä me silloin aikanaan tehtiin ja me kyllä virvottiin.
minä ainakin tykkään kun virpojia käy. Ainoostaan ärsyttää jos tulee sellaisia aikuisen kokoisia virpojia ja ei selvästi ole nähty homamaan yhtään vaivaa. Mutta söpöt pikku virpojat ei todellakaan ärsytä.
Jos jotakuta ärsyttää, niin kannattaisi varmaan miettiä, että miksi? Miten voi ärsyttää se, että kotiovellasi käy pieni ihminen lausumassa lorun? Kertoo taas suomalaisista aika paljon!
Länsi-Suomesta olemme kotoisin, ja jo äitini on 50-luvulla virponut (mummistani en ole varma) - tosin vain lähinaapureita ja isovanhempiaan.
Itse olen pukeutunut noidaksi neljä vuotta putkeen 80-luvun alussa.
Nyt oma poikani lähtee virpomaan ensimmäistä kertaa. Viime vuonna poikani halusi pukeutua velhoksi ja teki virpomisoksia, joita lahjoitti naapurille ja isovanhemmille, mutta ei oikein tiennyt, mistä tässä oli kyse.
Tänä vuonna hän lähtee kaverin kanssa naapurustoon virpomaan. Ei lapsi tajua, että siitä voi saada palkkaa tai pääsiäismunia. Itse kyllä innolla valitsi, mitä ostetaan meille tuleville virpojille. Tärkeintä koko jutussa on se, että tehdään niitä oksia, opetellaan lorua ja pukeudutaan. Kaikki muu on sitten extraa.
Meille kyse on pääsiäisperinteestä, ja oksia säilytetään maljakossa yli pääsiäisen. Meidän pääsiäisemme ei ole uskonnollinen vaan siihen kuuluu länsisuomalaiseen tapaan noidat, puput, tiput ja pääsiäiskukot, rairuohot ja pääsiäismunat sekä virpomisoksat maljakossa.
Pääsiäiskukko munii pääsiäismaanantain vastaisena yönä rairuohoon tai sen lähelle pääsiäismunia ja pääsiäiskarkkeja. Näin siis oli meillä jo lapsena. Itse olen aina harmitellut pääsiäisen lyhyyttä ja siksi koristelemme talon omassa kodissani jo huomenna, ja pääsiäiskukon sijaan meillä taitaa pääsiäispupu loikkia jo lauantaiaamuksi piilottamaan munia. Pääsiäiskukko munii rairuohoihin varmaan vain ihan pieniä karkkimunia maanantaiksi...
Ikävää, jos toisten ihmisten pääsiäisperinteet harmittavat. Kannattaa varmaan kertoa kantanne niille naapureille, ja tuntemattomien varalta laitella se kuva pääsiäisnoidasta ja ruksit ylle. JOs häiritsee edelleen, että muut jatkavat perinteitään teistä riippumatta, niin pientä suvaitsevaisuutta voisi opetella.
Miksi vanhemmat antavat lapsiensa soitella vieraiden ihmisten ovikelloja ? Miksi vieraita ihmisiä pitäisi kiinnostaa muiden mukulat ? En todellakaan ymmärrä...
Kuulostat tylsältä ihmiseltä.Vierailija - 31.03.12 05:48 (ID 14583996)
Pidä pentusi poissa oveltamme
!
Itse opetan lapselle että virpominen on mukava tapa toivottaa ihmisille hyvää Pääsiäistä. Ei siinä lapselle sen kummempaa sanomaa tarvitse selittää. Ja kyllä meilläkin omat munat on varaa ostaa, ei tämä ole mikään köyhien juttu. Säälitti vuosi sitten naapuruston alkoholistimamman lapset joilla ei ollut varaa ostaa edes niitä häyheniä että lapset olis voinu virpoa, höyhenrahat kun meni kaljakauppaan. Meillä meni koristeisiin paljon rahaa, halvempaa ja helpompaa olis ollu ostaa munat itse kaupasta, mutta siitähän virpomisessa ei olekkaan kysymys. Vetäkää vaan nutturaa tiukemmalle, mutta kyllä virpomista voi kutsua perinteeksi, on se sen verran vanha juttu. Säälittää tuollaiset ihmiset jotka haluavat pilata iloa toisilta. Älkää avatko ovea, sillä se on selvä. Ei kukaan teille väkisin tunge ja vie munia. Hullua lietsoa virpomisvihaa!
Virpokaa ihan niin paljon kuin haluatte, mutta meidän lapsen eivät lähde mukaan. Meillä ei avata ovea eikä oteta oksia vastaan.Mikä siinä on niin hankala ymmärtää, että meillä eletään näin ja teillä toisin. Ainoa ero on se, että meillä maksetaan itse lasten suklaat, teillä ne kerjätään naapureilta. Mutta kukin tavallaan.
sinähän tässä köyhä olet kun ostat lapsillesi muutamas suklaamunan. Minä ostin jokaiselle virpomis asusteen (yhteensä 20euroa) lisäksi kasvovärit (5euroa) koristeet vitsoihin (15euroa) aika mikä kului vitsojen hakuun ja koristeluun(3h) palkkakorit (18euroa) ja suklaamunia muille virpojille jotka tulevat ovellemme (10euroa) YHTEENSÄ 68euroa ja se aika mitä siihen meni.
Sillä 68eurolla olis saanut aika monta sulkaamukaa lapsillemme :) osta sinä köyhä muutama suklaamuna muksuillesi ja linnoittaudu sisään ja opeta lapsistasi ahdasmielisiä kaikessa rauhassa kun me rikkaammat pidämme hauskaa :)
joilla mielessä vain hyvän kevään toivottaminen! Meillä käy vain ahneita lapsia, jotka eivät todellakaan ole panostaneet pukeutumiseen tai vitsoihin. Pääasia on vain kuinka paljon saa palkkaa ja rahana mieluiten. Tulevat isoissa ryhmissä, yksi virpoo ja antaa yhden kämäsen risun ja palkka pitäisi antaa koko poppoolle. Kun sitten vain se yksi saa sen pienen suklaamunan, kaikki ovat naama viturallaan.
Että hyvää kevättä vain teillekin.
Ihan vieraidenkin kotona virpomassa. Ei mun lapsuudessa virvottu kun sukulaisia. Minä itse asiassa kielsin poikaa lähtemastä oville kiertelemään, mun mielestä on aika kiusallista jos lapsi menee koputtelemaan ihan ventovieraiden ovia. Tutuilla naapureilla voi käydä. Itse asiassa mä en ole edes kuullut että jollain mun lähipiirissä olisi käynyt tuntemattomia virpojia. Ei se jokapaikassa ole ainankaan tapana. Jos meille joku tulee annan kyllä palkan jos meillä on. Erikseen en vieraisiin virpojiin varaudu. Naapurin lapsille ja sukulaislapsille on palkat varattu. Meillä töissäkin vähän kummasteltiin tätä että mennään kiertelemään ovelta ovelle. Kai tämäkin on sitten vähän asuinpaikka kohtaista.
Ei ortodokseilla ole virpominen kielletty, niinkuin joku tuossa väitti. Pikemminkin päin vastoin, se on Suureen juhlaan valmistautumista, se vain opetetaan lapsille oikeiden oppien ja perinteiden mukaiseksi, pitäen noituuden ja muut hirvitykset siitä loitolla.
Lapset ovat innoissaan joka vuosi, kun saa askarrella oksia sankoin joukoin ja jättää ne sitten kirkkoon siunattavaksi.
Ei ortodokseilla ole virpominen kielletty, niinkuin joku tuossa väitti. Pikemminkin päin vastoin, se on Suureen juhlaan valmistautumista, se vain opetetaan lapsille oikeiden oppien ja perinteiden mukaiseksi, pitäen noituuden ja muut hirvitykset siitä loitolla.
Lapset ovat innoissaan joka vuosi, kun saa askarrella oksia sankoin joukoin ja jättää ne sitten kirkkoon siunattavaksi.
ne pakanatkin, saadakseen niitä karkkeja :) Ei ne kuulkaa sitä uskontopuolta siinä ajattele vaan ihan vaan niitä nameja. Mutta voittehan te toki kuvitella että lapsenne ovat jotenkin parempia kuin muiden, mutta ihan samanlaisia ne on kuin muutkin. Kieltäkääpä niitä ottamasta karkkeja palkkioksi ja niitä ei enää huvita koko virpominen.
Itse opetan lapselle että virpominen on mukava tapa toivottaa ihmisille hyvää Pääsiäistä. Ei siinä lapselle sen kummempaa sanomaa tarvitse selittää. Ja kyllä meilläkin omat munat on varaa ostaa, ei tämä ole mikään köyhien juttu. Säälitti vuosi sitten naapuruston alkoholistimamman lapset joilla ei ollut varaa ostaa edes niitä häyheniä että lapset olis voinu virpoa, höyhenrahat kun meni kaljakauppaan. Meillä meni koristeisiin paljon rahaa, halvempaa ja helpompaa olis ollu ostaa munat itse kaupasta, mutta siitähän virpomisessa ei olekkaan kysymys. Vetäkää vaan nutturaa tiukemmalle, mutta kyllä virpomista voi kutsua perinteeksi, on se sen verran vanha juttu. Säälittää tuollaiset ihmiset jotka haluavat pilata iloa toisilta. Älkää avatko ovea, sillä se on selvä. Ei kukaan teille väkisin tunge ja vie munia. Hullua lietsoa virpomisvihaa!
Virpokaa ihan niin paljon kuin haluatte, mutta meidän lapsen eivät lähde mukaan. Meillä ei avata ovea eikä oteta oksia vastaan. Mikä siinä on niin hankala ymmärtää, että meillä eletään näin ja teillä toisin. Ainoa ero on se, että meillä maksetaan itse lasten suklaat, teillä ne kerjätään naapureilta. Mutta kukin tavallaan.
sinähän tässä köyhä olet kun ostat lapsillesi muutamas suklaamunan. Minä ostin jokaiselle virpomis asusteen (yhteensä 20euroa) lisäksi kasvovärit (5euroa) koristeet vitsoihin (15euroa) aika mikä kului vitsojen hakuun ja koristeluun(3h) palkkakorit (18euroa) ja suklaamunia muille virpojille jotka tulevat ovellemme (10euroa) YHTEENSÄ 68euroa ja se aika mitä siihen meni. Sillä 68eurolla olis saanut aika monta sulkaamukaa lapsillemme :) osta sinä köyhä muutama suklaamuna muksuillesi ja linnoittaudu sisään ja opeta lapsistasi ahdasmielisiä kaikessa rauhassa kun me rikkaammat pidämme hauskaa :)
Jos tuolle linjalle mennään, niin meidän lasten huomiset vaatteet maksavat voin 150 e, hiuspompulat 8 e, tiarat ja väriä vaihtavat led-valaisimet 30 e ja suklaamunat 43 e.
Lasten kanssa huomenna vietettävä yhteinen aika ei ole rahalla mitattavissa. Joten laita sinä lapsesi pois kotoa muiden vaivoiksi ja vietä laatuaikaa yksinäsi, minä olen lasteni kanssa enkä avaa ovea.
En tajunnut, että huominen on jonkinlainen WT-mammojen varustelukierteen huippupäivä, että ihan erikseen pitää ostaa palkkakoritkin. Meillä on erilaisia kukka- ja herkkukoreja kodinhoitohuoneen yläkaappi täynnä, teillekö ei kukaan ole koskaan tuonut edes sellaisia lahjaksi?
nämä virpojan ovat yläasteikäisiä tai vanhempia. Näitäkin ikävä kyllä on aina liikeellä. Vitsoiksi on askarreltu pajunoksa, jossa yksi höyhen teipillä kiinni.
Pikkulasten virpominen ei ole kerjäämistä, vaikka heillä ehkä pääasia ne namit onkin :D
Asutaan maalla ja lapset kiertävät porukalla omalla kylällä virpomassa. Kaikki lapset eivät tunne kaikkia naapureita, mutta osa tuntee osan, ainakin naamalta. Lapset kysyvät joka ovella saako virpoa ja ainakin viimeksi tuli lupa kaikilta (joskus joku kuulemma sanonut ettei tarvi virpoa, kun ei halunnut oksia mutta antoi kuitenkin karkkia). Viime vuonna jonkun talon rappusilla oli iso kori herkkuja odottamassa, lapussa luki "virpojille". Sitä en tiedä eikö oltu kotona vaiko ei haluttu koko päivää rampata ovella... Täällä on paljon myös ruotsinkielisiä, joten pikkunoitia kiertää kahtena päivänä, ruotsinkieliset viikon myöhemmin.
Laitatko vielä osoitteesi, niin ei lapseni vahingossa tule kaltaisesi sosiaalitapauksen ovelle.
On hauska asia, jos lapset tulisivat virpomaan minua. Mutta sen edellytyksenä on, että vanhemmat käyvät sopimassa asiasta etukäteen.
Ei kiinnosta tuntemattomat lapset, hyväntahtoisena ihmisenä saattaisin suostua asiaan, jos asiasta on aikuisten kesken sovittu, muuten ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2012 klo 17:02"]
Väittäisin että nyky-Suomessa myös aivan köyhimmät perheet pystyvät lapsilleen edes kerran vuodessa sen suklaamunan itsekin ostamaan. Miksi siis lasten pitäisi kerjätä?
Miten lapsen isä sitten olisi paremmin voinut perustella tuota kieltoa, kuin kertomalla totuuden?
[/quote]
Mikä siitä tekee kerjäämistä?
ei ole kerjäämistä, mutta jos mennään täysin vieraiden ovikelloja soittelemaan niin sitten se kyllä on.