Aion kokeilla kuinka halvalla ja ekologisesti voin elää. Sitten haen töitä sen mukaan.
Olen jo vuosia pohdiskellut kummallista elämää ja elämäntapaa, useammallakin elämän osa-alueella.
Raadetaan työelämässä, joka vie mehut ja energian, vähäinen vapaa-aika kulutetaan sitten väsymyksestä toipumiseen, velvollisuuksien hoitamiseen, ja erinäisten tavaroiden ostamiseen. Tavaroiden, joita ilmakin pärjäisi.
Kummallinen oravanpyörä siltä(kin) kannalta, että siis kulutetaan elämää ja kallista aikaa väsyttävään työhön, jotta saadaan kuluttaa se työssä ansaittu raha kaikenlaiseen isompaan ja pienempään sälään ja tilpehööriin, jota ei oikeasti tarvitse.
Omat nurkat täyttyy, kirpputorit täyttyy, kaatopaikat täyttyy. Luonto/luonnonvarat kärsii. Täällä oli joku aika sitten hyvä ketju siitä, kuinka kirpputorit ja kierrätyskeskuksetkaan eivät enää oikein ota ehjääkään tavaraa vastaan, kun tilat eivät riitä. Ihmisillä on niin paljon tavaraa, ja sitä tavaraa uusitaan sellaista tahtia, ettei enää ole paikkoja joihin näitä vanhoja tavaroita kuljettaisi. Paitsi kaatopaikat... Ja senhän jokainen tajuaa, kuinka kestämätön tällainen ajattelu- ja toimintatapa on.
En aio hypätä pois oravanpyörästä (tai muodikkaasti downshiftata), koska en varsinaisesti ole koskaan sellaisessa ollutkaan. (toki siis työelämässä olen ollut, mutten missään uraputkessa, enkä ole hurjia palkkoja ikinä tienannut tai kauhean leveästi elellyt). Tällä hetkellä opiskelen (vaikken olekaan enää mikään teini tai lähelläkään sitä :)
Olen siis ajatellut, että nyt ryhdyn katsomaan, miten halvalla voin elää, mitä materiaa minä oikeasti tarvitsen, kuinka paljon voin hyödyntää jo nurkkiini ja varastoihini kertynyttä tavaraa, ettei tarvitsisi ostaa uutta ennenkuin on ihan pakko.
Sen mukaan sitten katson, paljonko tulen tarvitsemaan rahaa ekologisen ja "vapaaehtoisesti vaatimattoman" elämäntapani toteuttamiseen. Ja sitten etsin töitä sen mukaan. Eli oletukseni on, että tulen tarvitsemaan vain osa-aikatöitä. Niin paljon voi säästää karsimalla rahan kulutusta sellaisiin asioihin, joita ei oikeasti tarvitse.
Esimerkiksi olen katkaissut melkein kaikki lehtitilaukset, hyödynnän nykyään kirjastoa.
En käy kampaajalla, mulla on pitkät hiukset, joiden latvat tarvitsevat tasoitusta vain harvakseltaan, ja siitäkin suoriutuu oma mies tai kaveri, pullakahveita tms. vastaan :)
Vaatteeni olen ryhtynyt ostamaan kirpputorilta, ja tuunailen epämuodikkaita/vääränkokoisia vanhoja vaatteita uuteen uskoon, ja saan niistä taas käyttökelpoisia. Vaatteita ei myöskään tarvitse olla isoa kaapillista, vähemmälläkin pärjää, eikä se edes tarkoita että tarvitsisi kulkea ryysyissä tai käyttää joka päivä samoja vaatteita...
Kierrätän omassa kodissanikin tavaraa, esim. vanhoista puuvillaverhoista ompelen pussilakanoita tms.
Vanhoista vaatteista (joita ei enää voi tuunailla) saa siivousrättejä.
Vanhat käyttämättömät kaulakorut/helmet olen laittanut uuteen käyttöön verhotampeiksi, kivalta näyttää ;)
Tässä taannoin huomasin haluavani kukka-amppeleita, ja olin jo sortumassa ostamaan kaupasta uusia, kun tajusin että mullahan on kotona jo vino pino sopivia lankoja ja virkkuukoukku, senkuin väsään itse amppelit. Olkoonkin, etteivät valmiitkaan amppelit kaupassa paljoa maksa, mutta itse tehden sain a) jo kotoa löytyvääni turhaa materiaalia käytettyä b) tekemisen iloa c) säästin kuitenkin vähäsen, ja niistä pienistä puroistahan kasvaa iso virta ;)
Isompiakin säästökohteita mulla on, olen esim. luopumassa oman auton käytöstä. Puhelimena mulla on vanha mutta toimiva kännykkä, kunhan soittaa pystyy ja tekstareita lähettää, sekä herätyskello löytyy, luuri kelpaa :)
Tarkoituksenani on siis saada elämästäni mielekkäämpää ja ekologisempaa. Ja saada mahdollisuus käyttää enemmän ajastaan sellaiseen, josta pitää ja joka ei vie kohtuuttomasti voimavaroja. Eli minun tapauksessani, nautin paljon kotona puuhailusta, sen sijaan työelämän koen enimmäkseen rasittavaksi.
Eipä mulla muuta, mukavaa päivänjatkoa :)
Kommentit (40)
Vinkkinä, jos haluaa taloudellisesti ja ekologisesti pestä pyykkiä ni kannattaa tutustua hybridipyykinpesupalloon, saa mm. gaiaganic.com ja Cittareista. Mulla toimii ja oon säästänyt vuodessa yli satasen helposti.
yli 10 vuotta ja olemme todella tyytyväisiä elämäämme. Joissain asioissa panostamme laatuun, kuten ekologisessa asumisessa, luomuruuassa ja laadukkaissa polkupyörissä :-)
Meillä töissäkäyvillä eniten rahaa menee asumiseen (jota et maininnut ollenkaan) jolloin tuo sinun tuleva elämäntyylisi on aika normaalia ainakin täällä Espoossa, jos on esimerkiksi yh.
Että ihan kiva visio ja nuo piiperrykset myös, niillä ei vain ruokita ja makseta vaikkapa teinien lukiokirjoja.
Tykätään työstämme ja tienataan ihan hyvin, ja haluaisin ylimääräisen kuluttaa asumiseen.
Sopivaa asuntoa ei vain löydy.
Mutta me ei ostella turhaan, vain tarpeeseen. Mutta tykkään kyllä uusista jutuista, mutta mitään pakkomiellettä ei ole uusia kaikkea sesongin mukaan.
Ja kun käydään töissä ja on pienet lapset, ei oikein aikaakaan jää kaupoissa kiertelyyn.
Mulla on tosi samanlaisia ajatuksia. Tavara ja kiire ahdistaa, kaipaan enemmän aikaa vaan olla. Elämäntapa mulla on ollut aina aika vaatimaton ja ekologiset arvot tärkeitä. Ystävien elintavoissa ja kulutuksessa tapahtui hyppäys valmistumisen jälkeen, itse olen täysin tyytyväinen tähän opiskeluaikaiseen elintasoon. Ainoa mikä harmittaa, on se että nyt on aikaa liian vähän kivoille jutuille.
Oon tällä hetkellä kokopäivätöissä (en missään uraputkessa minäkään vaan ihan normaaleita töitä teen alle keskipalkan ansioilla - mitään suurta kunnianhimoakaan ei ole työelämän suhteen kunhan itseni saan elätettyä omalla työlläni). Työ vie ihan liikaa aikaa ja voimia vaikkei erityisen stressaavaa olekaan. Vuorokaudesta loppuu tunnit kesken, jos tahtoisi vielä ehtiä joskus nähdä ihmisiä ja harrastaa liikuntaa niin että kestää terveenä. En tykkää siitä, että päivät täytyy kellottaa tunnintarkasti jos meinaisi ehtiä vaikka harrastaa jotain sen lisäksi, että hoitaa työt ja kotityövelvollisuudet. Täytyy välillä olla reilusti aikaa vaan olla möllöttää ja haaveilla ja turista ystävän kanssa kelloon vilkuilematta - ilman että se tarkoittaa sitä, että mitään muuta ei sitten ehdikään töiden lisäksi tehdä.
Haaveilen osa-aikaisesta työstä, mutta se on osoittautunutkin sitten yllättävän hankalaksi. Tahtoisin tunteja kuitenkin sen verran, ettei sossun luukulla tarvitse käydä vaan palkalla pärjää. Suurin osa osa-aikaisista töistä on tunteja liian vähän ja palkka niin pieni, että niillä ei pärjää ottamatta useaa työtä (jolloin päivä tulee pitkäksi kun aikaa kuluu paikasta toiseen kulkemiseen, ja palkka jää silti heikoksi - koko hommassa ei siis ole mitään pointtia). Tai sitten ne ovat tyyliä "enimmäkseen iltaisin ja viikonloppuisin, kutsuttaessa töihin", muulle elämälle ja ystävien tapaamiselle ei siis jää paljoa aikaa vaikka työtä tunneissa ei paljoa olisikaan.
Tällä hetkellä mulle jää melkein puolet palkasta säästöön joka kuukausi. Oonkin suunnitellut, että irtisanoutuisin töistä ja pitäisin säästöillä puolen vuoden vapaan matkustellen junalla ympäri maailmaa...ennen lähtöä hankkiudun kaikista tavaroistani eroon niin pitkälti kuin mahdollista. Kai tätä osa-aikaisuutta voi toteuttaa näinkin, että osa vuodesta töissä :)
Sit kun palaan niin varmaan taas säästöjä kerryttämään ellei mieluisaa osa-aikatyötä löydy.
Meillä töissäkäyvillä eniten rahaa menee asumiseen (jota et maininnut ollenkaan) jolloin tuo sinun tuleva elämäntyylisi on aika normaalia ainakin täällä Espoossa, jos on esimerkiksi yh.
Että ihan kiva visio ja nuo piiperrykset myös, niillä ei vain ruokita ja makseta vaikkapa teinien lukiokirjoja.
josta on velkaa, mutta jäljellä enää n. 30 000 €. Ei siis mene kauaa, että on maksettu pois. Sen jälkeen asumiskulut tippuvat n. 600 euroa/kk.
Tottakai ruokaan menee rahaa, samoin kuin lapsiin, mutta oikeasti, rahaa saa palamaan kaikenlaiseen muuhun "normaalina pidettyyn" (mutta turhaan) ihan käsittämättömiä määriä.
Esimerkiksi, jos kävisin kampaajalla kuten eräs ystäväni, vähintään joka toinen kuukausi menee hänellä n. 100 € siihen. Itse kerroin jo aloituksessa, etten käy kampaajalla. Säästän siis vähintään 600 €/vuodessa pelkästään tällä.
Lehtitilauksia olen lopettanut, laskin että säästän vähintään 100 € vuodessa tällä tavalla.
Jos/kun luovun autostani, säästöä syntyy myös useita satasia (ellei tuhansia) kun autovakuutukset, autovero, katsastus- ja huoltokulut loppuvat. (puhumattakaan bensasta.. tosin paljoa ei ole mennyt bensaan nytkään, olen käyttänyt jo nyt pyörää tai kävellyt suurimmaksi osaksi).
Vaatteiden ostaminen kirpputorilta säästää varmasti muutaman sata euroa vuodessa.
Turhien tavaroiden ostamisen vähentäminen/lopettaminen säästää paljon, esim. sisustukseen toiset käyttävät hirveitä summia, kun uusitaan hetken mielijohteesta toisen väriset matot, verhot, tekstiilit, jopa sohvaryhmät ja kalusteet (vaikkei vanhoissa olisi muuta vikaa, kuin että kyllästyttävät).
Ulkomaanmatkojen väliin jättäminen säästää myös tuhansia euroja vuodessa.
Eli siis säästöä tulee tuhansia euroja, ihan vaan jättämällä väliin näitä yllä mainitsemiani, nykyään "tavalliseen arkeen" luettuja rahareikiä.
Ja ei, en mä silti kituuta, harrastan ilmaisia mielihyvää tuottavia asioita (patikointia metsissä, lenkkeilyä, kesäisin uimista, puutarhatöitä, ystävien kanssa olemista...)
enkä koe jääväni mistään paitsi. Ulkomaanmatkat eivät minua ole hirveästi ikinä innostaneet, viihdyn kotosalla :)
ap
Mulla ainakin osa tätä visiota on mitoittaa lapsiluku sen mukaiseksi, että miten niska limassa haluan raataa perheen elättääkseni. Täällä länsimaissa kun on olemassa semmoinen erittäin hieno systeemin kuin täysi mahdollisuus syntyvyydensäännöstelyn ja naisillakin vapaus päättää oman perheensä koosta. Periaatteessa olen haaveillut aina isosta perheestä, mutta käytännössä mulle on tärkeämpää kuitenkin kiireetön ja rento elämä. Kaikkea ei voi saada.
Tällä hetkellä lapsia 0, joten eipä yksiön vuokra perikatoon vie. Lapsellisille taas tuskin on kellekään (toivottavasti) tullut yllätyksenä, että ne vie rahaa, jumalattomasti.
Olen samanhenkinen ajatustesi kanssa. Mulla on tämä kulutusvastaisuus ja ekologisuus kylläkin tullut elämääni vasta nyt nelikymppisenä, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan...Yritän myös karsia mahdollisimman paljon turhan ostelemista, ja tykkään kovasti kirpputoreista ja kierrätyksestä. Samoilla linjoilla olen myös työn suhteen, mulle riittäisi mielekäs osa-aikatyö, joka ei vie kaikkia mehuja. Nyt olen kuitenkin työttömänä, edessä häämöttää mahdollisesti opinnot. Mitä alaa sinä AP nyt opiskelet? Mistäpäin olet? Oli kiva lukea tekstiäsi, olisi voinut olla melkein mun kynästä.
Tykkään tuosta ajattelutavasta ja itsekin vältän ostamasta mitään mitä en oikeasti tarvitse. Myös se on minulle tärkeää, ettei työ vie kaikkea aikaa ja energiaa. Päinvastoin, se pitää minut virkeänä :)
Silti tuli mieleeni, että niistä suurimmista pakollisista menoista on aika vaikeaa tinkiä ja ne vaativat usein työssäkäyntiä enkä sossun tuillakaan haluaisi asua kunnan taloissa. Tällaiset pakolliset menot:
- asuminen (lainanhoito + muut asumiskulut)
- sähkö
- vakuutukset
- lasten päivähoitomaksut (nehän on heti maksimi jos molemmat vanhemmat ovat töissä)
- ruoka
- auto, bensa ym siihen liittyvät menot (kaikki ei asu kaupungissa, joten auto on oltava).
Kaikki muut menot ovat aika pieniä näihin verrattuna, mutta niistä toki juuri pystyykin tinkimään. Näistä muista se on vähän vaikeampaa. Minulle kun on tärkeää esim. se, etten asu missään huonokuntoisessa hometalossa lasten kanssa.
Olen samanhenkinen ajatustesi kanssa. Mulla on tämä kulutusvastaisuus ja ekologisuus kylläkin tullut elämääni vasta nyt nelikymppisenä, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan...Yritän myös karsia mahdollisimman paljon turhan ostelemista, ja tykkään kovasti kirpputoreista ja kierrätyksestä. Samoilla linjoilla olen myös työn suhteen, mulle riittäisi mielekäs osa-aikatyö, joka ei vie kaikkia mehuja. Nyt olen kuitenkin työttömänä, edessä häämöttää mahdollisesti opinnot. Mitä alaa sinä AP nyt opiskelet? Mistäpäin olet? Oli kiva lukea tekstiäsi, olisi voinut olla melkein mun kynästä.
Itse opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi. Osa-aikaisuutta pohdin tällä alalla toteutettavaksi esim. sillä tavoin, että voisin mahdollisesti valmistuttuani tehdä keikkatyötä tai sitten ryhtyä vaikkapa henkilökohtaiseksi avustajaksi. Aika näyttää :)
ap
Että ihan kiva visio ja nuo piiperrykset myös, niillä ei vain ruokita ja makseta vaikkapa teinien lukiokirjoja.josta on velkaa, mutta jäljellä enää n. 30 000 €. Ei siis mene kauaa, että on maksettu pois. Sen jälkeen asumiskulut tippuvat n. 600 euroa/kk.
Tottakai ruokaan menee rahaa, samoin kuin lapsiin, mutta oikeasti, rahaa saa palamaan kaikenlaiseen muuhun "normaalina pidettyyn" (mutta turhaan) ihan käsittämättömiä määriä.
Esimerkiksi, jos kävisin kampaajalla kuten eräs ystäväni, vähintään joka toinen kuukausi menee hänellä n. 100 € siihen. Itse kerroin jo aloituksessa, etten käy kampaajalla. Säästän siis vähintään 600 €/vuodessa pelkästään tällä.
Lehtitilauksia olen lopettanut, laskin että säästän vähintään 100 € vuodessa tällä tavalla.
Jos/kun luovun autostani, säästöä syntyy myös useita satasia (ellei tuhansia) kun autovakuutukset, autovero, katsastus- ja huoltokulut loppuvat. (puhumattakaan bensasta.. tosin paljoa ei ole mennyt bensaan nytkään, olen käyttänyt jo nyt pyörää tai kävellyt suurimmaksi osaksi).
Vaatteiden ostaminen kirpputorilta säästää varmasti muutaman sata euroa vuodessa.
Turhien tavaroiden ostamisen vähentäminen/lopettaminen säästää paljon, esim. sisustukseen toiset käyttävät hirveitä summia, kun uusitaan hetken mielijohteesta toisen väriset matot, verhot, tekstiilit, jopa sohvaryhmät ja kalusteet (vaikkei vanhoissa olisi muuta vikaa, kuin että kyllästyttävät).
Ulkomaanmatkojen väliin jättäminen säästää myös tuhansia euroja vuodessa.
Eli siis säästöä tulee tuhansia euroja, ihan vaan jättämällä väliin näitä yllä mainitsemiani, nykyään "tavalliseen arkeen" luettuja rahareikiä.
Ja ei, en mä silti kituuta, harrastan ilmaisia mielihyvää tuottavia asioita (patikointia metsissä, lenkkeilyä, kesäisin uimista, puutarhatöitä, ystävien kanssa olemista...)
enkä koe jääväni mistään paitsi. Ulkomaanmatkat eivät minua ole hirveästi ikinä innostaneet, viihdyn kotosalla :)ap
No mulla on lyhyet hiukset joita leikkautan 6 viikon välein, yks kerta maksaa 25 euroa. Että ei pitkien hiusten leikkauttaminen vaikka 4 kertaa vuodessa maksa kuin ehkä satasen jos sitäkään..
Matkat ei kyllä kuulu suurimman osan arkeen joten ihan turha sellaista on säästöksi laskea..
Ja miksi sitten et ole jo luopunut siitä autostasi?
ja asioista mistä mä tykkään.
Mä tykkään vaatteista, ja tykkään vaihtaa usein hiustyyliä (työllistän sillä myös naapurikampaajan), tykkään matkustella ja hankkia tavaroita, joilla teen kodistani sellaisen, missä itse viihdyn.
Panostan toki laatuun enkä osta ns.kertakäyttökamaa, mutta hei, siks mä käyn töissä jotta voin myös nauttia niistä rahoista!!
Yks elämä vaan...
ja asioista mistä mä tykkään.
Mä tykkään vaatteista, ja tykkään vaihtaa usein hiustyyliä (työllistän sillä myös naapurikampaajan), tykkään matkustella ja hankkia tavaroita, joilla teen kodistani sellaisen, missä itse viihdyn.
Panostan toki laatuun enkä osta ns.kertakäyttökamaa, mutta hei, siks mä käyn töissä jotta voin myös nauttia niistä rahoista!!
Yks elämä vaan...
ja ekologisiakin :)
Eli kuten jo aiemmin kerroin, harrastan lenkkeilyä, metsissä patikointia, kesäisin uimista, puutarhanhoitoa (vanhempieni luona, samalla kun käyn heitä tervehtimässä, laittelen äitini kanssa heidän pihamaataan), luen paljon myös (kirjaston kirjoja) ja teen käsitöitä. Ja mä siis nautin näistä kaikista harrastuksistani, vaikkakaan niihin rahaa ei hirveästi saakaan palamaan :)
Kotini viihtyvyys on myös mulle tärkeää, mutta kekseliäisyydellä ja viitseliäisyydellä senkään onnistuminen ei ole rahasta kiinni.
ap
Sä oikeesti luulet olevas jotenkin hieno ja ekologinen kun käytät vanhaa villalankaa johonkin, ja "useimmiten" pyöräilet? Ja ostat vaatteet kirppikseltä..
Kuule, niin tekee moni muukin, sillä erolla että eivät kuvittele olevansa parempia ihmisiä kuin muut.
Jotkut vaan ei tykkää noista sun jutuista, vaikka ilmaisia onkin.
Itse tykkään käydä kuntosalilla, tykkään käydä elokuvissa, ulkona syömässä, tykkään käydä konserteissa ja usein risteilyillä ja ulkomailla,
Jos sä tykkäät elää sun elämää noi ku elät, niin elä, mitä sä täällä sitä sepostat?
Ilmaisia asioita on vaikka kuinka paljon, mutta ei meidän kaikkien tarvitse niistä nauttia.
Jotkut EI HALUA elää noin kuin sinä.
Ja jos kaikki eläisi, tässä maassa elintaso ja työpaikat kärsisi aika paljon.
Ekologinen kulutus on myös sitä, että kulutat niin, että suomessa säilyy työpaikat ihmisillä.
Toki te saatte elää elämäänne kuten haluatte, eipä mulla ole siihen sanavaltaa.
Mun mielestä kuitenkin olisi fiksua, että jokainen miettisi vähän kulutustottumuksiaan ja omaa napaansa pidemmälle, onhan kuitenkin ihan fakta, että nykyiset kulutustottumukset ovat kestämättömiä. Olisi mukavaa, kun tuleville jälkipolvillekin jäisi jotain muuta, kuin hirveät jätevuoret...
Ja mitä mä "sepostan" elämästäni täällä... no vilkaisehan tätä keskustelupalstaa ja aloituksia, mahtaisi olla melko hiljaista, jos ihmiset jättäisivät "elämästään sepostamisen" väliin :D
ap
Eikö.ekologisuus ole sitä,että kuluttaa mahdollisimman vähän luontoa ei, että kuluttaa mahdollisimman vähän rahaa
Mieluummin olen työelämässä, teen mieluisaa työtä ja tienaan sen verran hyvin, että pystyn tekemään ekologisia valintoja. Työ ei vähennä elämänlaatua, päinvastoin. Se pitää mielen virkeänä. Sen sijaan stressaisin paljon enemmän, jos olisi huolta riittääkö rahat. Silti kerskakulutus etoo ja tykkään simppelistä, rennosta elämästä. Jotkut saavat työssäkäynnin kuulostamaan niin kamalalle. Jos se sitä on, ehdottaisin alanvaihdosta. Ei se kaikissa työpaikoissa ole niin kamalaa, että elämä menee hukkaan :)