WHAT??? Katselin netistä muutamaa gradua ja
olipa yllätys miten suppeita ja lyhyitä ne olivat. Tuollaisiako ne sitten vaan ovatkin? Itse olen valmistunut ammattikorkeakoulusta ja opinnäytetyöni oli paljon laajempi kuin nuo tutkimani gradut.
Miten mä olin ajatellut ja ymmärtänyt ihmisten puheista, että gradun vääntäminen on "hirveää tuskaa" ja "iso projekti". Hohhoijaa! Tollasenhan vääntää parissa kuukaudessa? Miten tosi monella yliopisto-opiskelijalla jää gradu tekemättä??
Minkä pituisia gradunne ovat olleet?
Kommentit (67)
sekoilet??? Ensinnäkin, tohtori kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella ja Raamattu isolla (se on kirjan nimi, katsos).
Mitä ite sekoilet.
1. Iso T (tohtorissa) voi olla hauska tekstin elävöittämiskeno.
2. Tekijän ei oletettu kirjoittavan Raamattua vaan raamatun. Näillä on eroa. Teos "raamattu" on kuvainnollinen keino viitata "Raamatun" paksuuteen.
En ole äidinkielen nero ja tekstissäni (tässäkin) voi esiintyä anglismeja sun muuta kivaa (katsos kun sitä englantia lukee niin paljon) ja jotain kieliopillisia virheitä. Silti olen saanut aikaan hyvän gradun. Siinä sai (ja piti) kirjoittaa alansa munkkilatinaa sydämensä kyllyydestä. Välillä termeille olisi ollut tarjolla suomenkielinenvastine, mutta tyypillisesti, kuten alalla tehdään, niin finglish-sanoiksi ne usein väännetään.
Esimerkkejä:
x-> ks
-en -> -eeni
jne.
AMK:n päättätyöt ovat lähinnä sen selostamista, mitä muilta kopioi eli ei teoriaa, ei aikaisempia tutkimukssia jne. vaan wikipediasta kopioituja tekstinpätkiä.
PS. Olet todennäköisesti lukenut pelkät abstraktit, koska moni AMK-opiskelija luulee, että se on gradu...
Itselläni meni siihen kuutisen viikkoa. Lueskelin muutamia graduja aiheeseen liittyen, hain lähdekirjallisuutta ja aloin naputtelemaan. Joka päivä muutama sivu. Siinä kaikki, magnan sain. Gradusta otetaan jostain syystä hirveitä paineita. Opintojen vaiken osuus olivat syventävät opinnot vieraalla kielellä, niitä tenttejä sai tosissan pakertaa ihan kunnolla.
t.FM, jolta kukaan ei ole työtä hakiessa kysellyt gradusta, kunhan on maisterin paperit.
niin voit sitten graduvaiheessa kaivaa esiin, jos meinaa alkaa graduahistus painaa päälle!! Muistat sitten, miten läpihuutojutusta onkaan kyse ja kuinka naurettava olet, kun pähkäilet jollain kvantikurssilla tutkimusmenetelmiä.
arvostavat työnantajat paljon enemmän. Kumma juttu, eikös olekin? Vituttaako?
Ei mua vituta, päin vastoin! Helpottavaa, kun ajattelin ehkä itsekin mennä vielä joskus yliopistoon. Ja että gradun tekeminen on yhtä helppo nakki kuin AMK:n opinnäytetyön. :)
ap
akateemiset nyt pipo tiukalla tässä keskustelussa. Oliko sinulle hirveän vaativa poimainponnistus tuottaa gradu vai onko omasi jopa tekemättä vielä?
Meillä on AMK:ssakin opiskeltu ja tentitty tutkimusmenetelmiä, eli nuo mainitsemi kvanti- ja kvalikurssit ovat ihan tuttuja juttuja nekin. :)
Joku kirjoitti, että AMK:n opinnäytetyöt ovat Wikipediasta pääosin kopioituja, tutkimuksellsuudesta puhumattakaan. Höpsis kuule. mene käymään lähimmässä AMK:ssa ja lainaa muutama opinnäytetyö kotiin. Tai lue netistä. :)
ap
Harmittaa, kun Suomen yliopistolaitokseltä on livennyt tuollainen nero sormien läpi, mutta onneksi olet kuitenkin menossa yliopistoon vielä. Ja tiesitkö, että kun teet tarpeeksi hyvin sen helpon nakin, ja saat laudaturin arvosanaksi gradustasi, voit hakea sillä perusteella suoraan lisuria sen vaivaisen maisterin sijaan! Tokihan tietty väitteletkin samaan syssyyn, koska se se vasta helppoa on - mieti nyt, eräskin lääketieteen alan väitös oli vain 30 sivua. Johan sen nyt viikonlopussa naputtelee eikö?!?
akateemiset nyt pipo tiukalla tässä keskustelussa. Oliko sinulle hirveän vaativa poimainponnistus tuottaa gradu vai onko omasi jopa tekemättä vielä?
Meillä on AMK:ssakin opiskeltu ja tentitty tutkimusmenetelmiä, eli nuo mainitsemi kvanti- ja kvalikurssit ovat ihan tuttuja juttuja nekin. :)
Joku kirjoitti, että AMK:n opinnäytetyöt ovat Wikipediasta pääosin kopioituja, tutkimuksellsuudesta puhumattakaan. Höpsis kuule. mene käymään lähimmässä AMK:ssa ja lainaa muutama opinnäytetyö kotiin. Tai lue netistä. :)
ap
ap
ap
Gradu on opinnäytetyö, jonka tavoitteet on tehty sellaiseksi, että ihmisen pitää pystyä se tekemään viimeisen opintovuoden aikana.
Väärässä olet siinä, että lyhyt olisi yhtä kuin helppo. On helpompaa kirjotitaa liirumalaarumuia sivukaupalla, mutta se mitä mitataan on taito rajata oma työ relvantiksi kokonaisuudeksi, kertoa mitä on luettu ja tehty ja MIKSi se on ollut olennaista ja yhdistää teoria ja aineisto.
Vaikka kaikki tässä ei menisi ihan nappiin, niin kyllä sillä silti maisterinpaperit saa käteen. Usein mun alan graduissa on hyvä teoriaosuus ja hyvä aineisto-osuus, mutta näiden välinen yhteys jää epäselväksi ja hataraksi. Siitä tulee valmis gradu, mutta ei aivan huippuarvosanalla.
akateemiset nyt pipo tiukalla tässä keskustelussa. Oliko sinulle hirveän vaativa poimainponnistus tuottaa gradu vai onko omasi jopa tekemättä vielä? Meillä on AMK:ssakin opiskeltu ja tentitty tutkimusmenetelmiä, eli nuo mainitsemi kvanti- ja kvalikurssit ovat ihan tuttuja juttuja nekin. :) Joku kirjoitti, että AMK:n opinnäytetyöt ovat Wikipediasta pääosin kopioituja, tutkimuksellsuudesta puhumattakaan. Höpsis kuule. mene käymään lähimmässä AMK:ssa ja lainaa muutama opinnäytetyö kotiin. Tai lue netistä. :) ap
Ongelma ei ole siinä, mitä minä vaatisin, jos voisin vaan siinä, että AMK-opiskelijoilta ei todellakaan voi vaatia oikeastaan mitään, jotta he saisivat opinnäytetyönsä tehtyä ja valmistuisivat. Vaatimustaso on matala, jotta se lukiosta alle 7 keskiasrvolla aikanaan lähtenyt pärjäisi AMK:ssa edes jotenkin.
AMK:n metodikursseja ei voi verrata yliopiston vastaaviin, koska AMK:n oppilailla ei ole kykyä omaksua laajoja kokonaisuuksia tai edes kyetä valitsemaan omalle työlleen sopivinta menetelmää. Käytännössä kerrotaan perusteet eli kvantitatiivinen on määrällinen tutkimus ja kvalitatiivinen on laadullinen. Ja joka hemmetin kerta joku opiskelija kysyy, että onko hänen tutkimuksensa siis kvantitatiivinen, koska hän haastattelee viittä henkilöä eli siinä on sitten se määrä heti mukana.
AMK:sta pitäisi tulla työelämään käytännön osaajia, vähän kuin sellaisia enemmänkoulutettuja ammattikoululaisia, pikkupomotasoa. Kaikista ei ole siihenkään.
Kirjoitin sitä n kolme viikkoa (15 työpäivää, jolloin istuin koneella klo 8-16 vain yhdellä vessatauolla). Otin lomaa duunista kuukauden, mutta selvisin siis nopeammin :)
Pituutta tuolla roskalla on . 125 sivua (plus liitteet) ja arvosana c.
Mutta olihan tuo aihe tietysti kehittynyt päässäni jo pidempään. Samoin aineiston ja tutkimuskirjallisuuden läpi käynti vei paljon aikaa ennen varsinaista kirjoitustyötä. Kirjoittaminen on minulle helppoa ja tekstistä tuli heti "valmista" (en siis tehnyt juuri minkäälaista oikolukua jälkeenpäin), koska kirjoitin valmiiksi ajattelemani sisällysluettelon mukaan (otsikot ja väliotsikot väänsin siinä vauhdissa).
Ala on kirjallisuudentutkimus.
Harmittaa, kun Suomen yliopistolaitokseltä on livennyt tuollainen nero sormien läpi, mutta onneksi olet kuitenkin menossa yliopistoon vielä. Ja tiesitkö, että kun teet tarpeeksi hyvin sen helpon nakin, ja saat laudaturin arvosanaksi gradustasi, voit hakea sillä perusteella suoraan lisuria sen vaivaisen maisterin sijaan! Tokihan tietty väitteletkin samaan syssyyn, koska se se vasta helppoa on - mieti nyt, eräskin lääketieteen alan väitös oli vain 30 sivua. Johan sen nyt viikonlopussa naputtelee eikö?!?
taitaa nyt "vähän" olla jutun punainen lanka hukassa. Puhuin gradusta; en lisurista tai väikkäristä. Pointtini on se, että olen yllättynyt siitä, miten lyhyitä ja suppeita gradut ovat. Mulla oli aivan eri käsitys asiasta. Olen oikesti ajatellut, että on jokin ihmeellinen tai kehuttava saavutus saada joku gradu aikaiseksi. :D
ap
Tein sitä vuoden kyllä aika täyspäiväisesti. Toki tein muita opintoja siinä sivussa ja kai kävin vähän töissäkin, paitsi aivan lopuksi, jolloin vain kirjoitin. Suurin osa tehdystä työstä ei näy noissa sivuissa mitenkään. En kirjoittanut kaikkea lukemaani tai pohtimaani lopulliseen versioon, vaan leikkasin aika paljon pois.
Olen VTM ja sain gradustani magnan.
siis piti olla tuo ensimmäinen kappale lainattuna edelliseltä akateemikolta ;)
ap
taitaa nyt "vähän" olla jutun punainen lanka hukassa. Puhuin gradusta; en lisurista tai väikkäristä. Pointtini on se, että olen yllättynyt siitä, miten lyhyitä ja suppeita gradut ovat. Mulla oli aivan eri käsitys asiasta. Olen oikesti ajatellut, että on jokin ihmeellinen tai kehuttava saavutus saada joku gradu aikaiseksi. :D ap
koska et taida oikeasti ymmärtää, että iso ja pitkä (gradu) ei välttämättä ole hyvä vaan taitoa vaatii sen lyhyen ja suppean tekeminen siten, että se täyttää kaikki tieteellisen kirjoittamisen kriteerit.Kuka tahansa osaa kirjoittaa 200 sivua paskaa, mutta vaaditaan taitoa saada aikaan 60 sivua täyttä asiaa vieläpä siten, että viittaukset ovat kaikki relevantteihin tieteellisiin julkaisuihin.
akateemiset nyt pipo tiukalla tässä keskustelussa. Oliko sinulle hirveän vaativa poimainponnistus tuottaa gradu vai onko omasi jopa tekemättä vielä? Meillä on AMK:ssakin opiskeltu ja tentitty tutkimusmenetelmiä, eli nuo mainitsemi kvanti- ja kvalikurssit ovat ihan tuttuja juttuja nekin. :) Joku kirjoitti, että AMK:n opinnäytetyöt ovat Wikipediasta pääosin kopioituja, tutkimuksellsuudesta puhumattakaan. Höpsis kuule. mene käymään lähimmässä AMK:ssa ja lainaa muutama opinnäytetyö kotiin. Tai lue netistä. :) ap
Ongelma ei ole siinä, mitä minä vaatisin, jos voisin vaan siinä, että AMK-opiskelijoilta ei todellakaan voi vaatia oikeastaan mitään, jotta he saisivat opinnäytetyönsä tehtyä ja valmistuisivat. Vaatimustaso on matala, jotta se lukiosta alle 7 keskiasrvolla aikanaan lähtenyt pärjäisi AMK:ssa edes jotenkin.AMK:n metodikursseja ei voi verrata yliopiston vastaaviin, koska AMK:n oppilailla ei ole kykyä omaksua laajoja kokonaisuuksia tai edes kyetä valitsemaan omalle työlleen sopivinta menetelmää. Käytännössä kerrotaan perusteet eli kvantitatiivinen on määrällinen tutkimus ja kvalitatiivinen on laadullinen. Ja joka hemmetin kerta joku opiskelija kysyy, että onko hänen tutkimuksensa siis kvantitatiivinen, koska hän haastattelee viittä henkilöä eli siinä on sitten se määrä heti mukana.
AMK:sta pitäisi tulla työelämään käytännön osaajia, vähän kuin sellaisia enemmänkoulutettuja ammattikoululaisia, pikkupomotasoa. Kaikista ei ole siihenkään.
siis piti olla tuo ensimmäinen kappale lainattuna edelliseltä akateemikolta ;)
ap
ja viittaa akateemiseen.
Mutta sinulla nyt jää koko ajan se asia ymmärtämättä, että sivumäärä ei korreloi läheskään aina laadun kanssa - suuntaan tai toiseen. Usein ne suppeimmat ovat hiotuimpia ja todella hyviä graduja. Ja 200-sivuiset rönsyt eivät ihan parasta a-luokkaa. Tai siis niitä eximian tai laudaturin graduja. Ja sinulla jäi nyt se ymmärtämättä, että kun saa laudaturin arvosanaksi, voi tosiaan hakea suoraan lisurin papereita, jos se edes olisi sinusta jotenkin arvostettavaa, kun maisterilta vaadittava lopputyö ei sitä ole.
Pitäisikö minunkin nyt lisätä tähän, että olen AMK:ssa töissä, ja olen seurannut tätä asiaa varsin läheltä.
taitaa nyt "vähän" olla jutun punainen lanka hukassa. Puhuin gradusta; en lisurista tai väikkäristä. Pointtini on se, että olen yllättynyt siitä, miten lyhyitä ja suppeita gradut ovat. Mulla oli aivan eri käsitys asiasta. Olen oikesti ajatellut, että on jokin ihmeellinen tai kehuttava saavutus saada joku gradu aikaiseksi. :D
ap
eikä kerro gradun tasosta mitään. Monissa tiedekunnissa gradun pitää sellaisenaan olla tieteellisen artikkelin mittainen eli 25 sivua.
Voin kertoa, että tieteellisen tutkimuksen raportoinnin puristaminen 25 sivuun on huomattavasti haastavampaa kuin saman kertominen 80 sivussa.
Eli ammattikorkeassa kytättiin vain sivumäärää, mitä pitempi sen parempi vai? ;)
Takana on pitkän kouluksen päälle vuosien tutkimustyö.
millaisia tutkimuksia maan parhaat lukiolaiset tekevät. Arvostelujen mukaan nuo noin 20-sivuiset työt vastaavat yliopistotasoa, jos ei vielä ihan gradua niin prosemmaa kuitenkin. Mieti sitten, miksi sinä olet AMK-opiskelija etkä yliopistossa, siihenkin löytyy syy siitä päätteen äärestä.
niin ei ne yliopiston gradut tosiaankaan ole mitään vaikeita naputeltavia. Etenkin c:n gradut on tosi kevyitä ja vilisevät virheitä (asia- ja/tai kirjoitusvirheitä). Ja silti ne on ihan fiksujen ihmisten tekemiä töitä. Osa näistä olisi pystynyt parempaan, mutta kiinnostusta ei ole, osa on saanut tuon arvosanan ihan syystä. Ja siis c:n gradu työelämän kannalta on ihan kevyesti riittävän hyvä perusgradu ja riittävä osoitus työelämässä vaaadittavasta asiantuntijuudesta. Se ei siis ole huono arvosana, vaikkei kyseessä tosiaankaan ole tieteellisesti useinkaan kovin kummoinen lopputyö. Niin se vain on.
Onneksi olet ap tajunnut, että ei ole kummoistakaan hommaa yliopisto-opiskelu, niin arvaat jatkaa opintoja eteenpäin yliopistoon. Mä luulin ennen yliopistoon tuloa, että yliopisto-opiskelu on vaativampaa kuin mitä ne lopulta ovat. Luulin myös, että kaikki yliopistolaiset olisivat fiksuja, mutta ei sekään kyllä kaikkien kohdalla pidä paikkaansa.
Niin ja gradustahan tulee juuri niin vaikea tehtävä kuin mihin oman riman asettaa suhteessa omiin kykyihinsä. Kyvykäs tekee keskinkertaisen, jopa hyvän gradun suitsait, mutta jos haluaa vähän tasokkaamman niin kantsuu ponnistella vähän enemmän.
Mulla esimerkiksi rima oli törkeen korkeella ja gradun tekokin tuskallinen ajatteluprosessi. Sain työstä laudaturin (tähtäsin tosin eksimiaan, oli vähän vahinko toi arvosana) ja olen nyt tutkijana. Myös väitöskirjan teko on tuskallista, mutta vain koska oma rimani on korkealla. Tiedän, että huonomman tutkimuksen voisin vähemmälläkin tuskalla sutaista, mutta tykkään ajatella juuri niin vaikeita ajatuksia kuin suinkin vaan saan itsestäni irti. (Tai sit mä vaan olen tällainen tuskailija.)
Tiedän myös, että en ole niitä tutkijoita, joiden kyvyt riittää loistavaan väikkään vähällä vaivalla (mä mikään Himanen oo), mun pitää nähdä hyvään tulokseen ihan vaivaakin, mutta sentäs tiedän, että pystyn varsin hyvään, kunhan teen reilusti töitä.
Toisaalta tykkään olla juuri ja juuri siinä omien kykyjeni rajalla, miksi ei pitäisi valittaa työn raskautta, kun sen raskauden on ihan itse valinnut sillä, että pitää vaatimustasoa korkeana. Ja totta tosiaan omien kykyjen raja on löytynytkin: on sekä tuskallista että vapauttavaa huomata, että ei pysty ajatelemaan ihan yhtä vaikeita ajatuksia kuin jotkut tieteentekijät, joiden tekstejä lukee ja arvostaa - ja jopa ymmärtää. Mutta samalla osaan arvioida, keiden tutkijoiden ajatukset on ihan heppoisia ja löyhiä ja tunnistan, että omat taidot riittää jonkin verran hutun yli, mutta selvästi nerouden alle. Ja niitä huonoja väitöskirjojakin kun riittää pilvin pimein, että ei nekään keskinkertaisina ole kovin haastavia ajatella, perslihaksia kyllä vaatii niidenkin kasaan saattaminen.