Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi jäähyllä ja naapuri teki lastensuojeluilmoituksen

Vierailija
30.03.2012 |

Asun aviomieheni ja 5-vuotiaan tyttäreni kanssa kerrostalokolmiossa. Olin menossa imuroimaan tyttäreni huonetta. Tyttäreni ei suostunut kerämään lelujaa laatikoihin, vaikka pyysin. Aloin sitten itse keräämään leluja laatikkoon. Tyttäreni suuttui ja sanoi, ettei niihin saa koskea. Kerroin hänelle, että aion imuroida ja lelut täytyy siksi aikaa laittaa pois, etteivät mene imuriin. Keräsin leluja ja lapseni heitti täysillä jonkun leluhevosen päähäni. Kipeää teki. En tiennyt mitä tehdä, joten laitoin lapsen jäähylle. Lapsi ei koskaan ennen ole joutunut jäähylle. Laitoin kerrostalomme käytävään tuolin ja käskin tyttäreni istua siihen ja sanoin, että rauhoittuu. Laitoin munakellosta 5 minuuttia aikaa. Vitutti ihan hirveästi, olisi tehnyt mieli huutaa ja tuli vähän itkettyäkin kun lapsi tuollain suuttui.

5 minsaa kului ja menin hakemaan lapsen, joka ei enää istunutkaan tuolilla. Jouduin paniikkiin, että lähtikö tyttö ulos ilman kenkiä/takkia. Juoksin alaovelle, huutelin lasta, missään ei näkynyt. Juoksin takas ylös hakemaan kotiavaimia ja kenkiä. Sitten naapurini vanhempi nainen oli lapseni kanssa heidän ovellaan. Olin huojentunut, mutta samantien naapuri aloitti kauhean huudon miten hylkäsin lapseni. Olin ihmeissäni ja kerroin vaan, että lapsi oli laitettu jäähylle 5 minuutiksi. Naapurin nainen huusi ja huusi ja kertoi tekevänsä minusta ilmoituksen lastensuojeluun. Otin lasta kädestä ja hän tuli kiltisti sisälle.

Mieheni tuli kotiin myöhemmin ja kerroin itkukurkussa tapahtuneen. Mies sanoi, että ei kannata välittää, naapuri on muutenkin nipo. Nyt vaan oikeasti pelkään, että tein jotain todella väärin ja lastensuojeluilmoitus tulee oikeasti.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko tilanne olisi vältetty sillä, että jo aamulla olisit sanonut, että tänään siivotaan ja olisit neuvonut lapselle, missä hän saa leikkiä.

Sitäpaitsi miksi ihmeessä te kökötätte keväisen aamupäivän kerrostalossa!? Mikset ole lapsen kanssa ulkoilemassa?

Vierailija
2/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis tapahtui eilen tarhan jälkeen. Olin hakenut hänet töiden jälkeen. Mies oli salilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naapurihan teki ihan oikein, jos kerran tarvitset lastenkasvatusohjeita noin kipeästi.

Sieltä lastensuojelusta niitä juuri saa.

Vierailija
4/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ap olisi vaan suutuspäissään nakannut lapsen sinne rappukäytävään ja kun pää ois selvinnyt raivosta, niin tajunnut mitä teki. Jotkut oikeasti toimii niin.

Mutta äiti, joka on niin vihainen että harkintakyky pettää, ei tosiaan raahaa mitään jakkaraa rappukäytävään, etsi munakelloa, mieti että mikähän on tämänikäisen jäähyaika (varsinkin jos ei ole ikinä jäähyä käyttänyt) ja vie sitä lasta sinne jakkaralle. Normaalilla äidillä ehtii tunteet tuossa säätämisessä jo sen verran jäähtyä, että tajuaa mitä on tekemässä.

Mä en usko tätä aloitusta.

Vierailija
5/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tämä ja toimi vastaisuudessa näin. Tosin meillä jäähy omassa huoneessa, penkillä. Älä laita lasta rappuun.

Ei sitä oteta käyttöön noin vain (=ei toimi).

Eli ensin pelisäännöt selväksi lapsellekin, mistä jäähyä saa. Esim. toisen satuttaminen kuten tässä tapauksessa.

Sitten kun tilanne on päällä annetaan yksi varoitus, jonka jälkeen lapsi tietää joutuvansa jäähylle ikäänsä vastaavaksi minuuttimääräksi.

Kun jäähyn hetki koittaa, lapsi istutetaan SAMAAN HUONEESEEN aikuisen kanssa. Tietysti, jotta voidaan vahtia että lapsi lusii jäähynsä. Jos lähtee liikkeelle, jäähy alkaa alusta. Lapseen ei muuten kiinnitetä mitään huomiota.

Vierailija
6/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin jälkeen. :(

Vierailija
7/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tämä lapsi sitten itki ja takoi ulko-ovea vähissä vaatteissa. Tämä tapahtui rivitalossa viereisessä asunnossamme ja ihmettelin menettelytapaa, mutta ei kai se äitikään ihan terve ollut.

Vierailija
8/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattaa lasta kuin laittaa yksin rappuun vahtimatta, niin tarvitset oikeasti apua siihen että löydät toimivampia tapoja auttaa lasta kasvussaan.

Jääny ei auta tunne-elämän taitojen kehittymisessä eikä se, että lapsi jätetään olemaan itse yksin.

Ehkä ne siellä lastensuojelussa osaavat auttaa sinua kasvatuksessa ja siinä, minne lapsi on soveliasta jättää.

NYT TÄSSÄ SAMAN TIEN

mikä "auttaa" ja on "soveliasta". Jos se kerran on niin kovin yksinkertainen asia !

Meilläkin on tuollaisia tilanteita usein, että tulee kinaa !

Kyllä minä tiedän mitä EI saa tehdä. Se olisi kiva jos kerrankin joku kertoisi MIKÄ on OIKEIN , ja vieläpä ETUKÄTEEN

Jään linjoille odottelemaan !

Vierailija
9/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi miksi ihmeessä te kökötätte keväisen aamupäivän kerrostalossa!? Mikset ole lapsen kanssa ulkoilemassa?

Vierailija
10/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei saa

- lyödä

- hylätä

- asettaa vaaraan

vaikka lapsi tekisi mitä, ja vaikka olisi itse kuinka vihainen. Ei aina osaa toimia oikein, ja silloin riittää ettei toimi väärin.

Rappukäytävään laittaminen on lapsen hylkäämistä ja vaaraan saattamista. On tosi outoa, ettei ap vahtinut lasta ollenkaan siinä rappukäytävässä.

Vierailija
11/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin työt seitsemältä, nyt on tauko, kun odottelen lisää materiaalia. Ja koska olen ihan itse yrittäjä ja pomoni, niin on täysin oma asiani, missä notkun.

Ap ei sen sijaan taida olla... Oletko sinä?

Lapseni ovat koulussa.

Vierailija
12/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei jäähyä rappukäytävään vaan voi istua vaikka eteisessä jakkaralla ja miettiä mitä tuli tehtyä ja sitten se keskustelu.

Moni jääräpää nimittäin lähtisi rappukäytävästä karkuteille.

Minä ilmoitin 3v. äidilleni, että muutan pois kotoa kun tuli riitaa ja pakkasin kerholaukkuun parit pikkarit ja sukat.

Ulkoovi auki ja menox...äiti luuli, että menin vain rappukäytävään mutta meninkin yksin kaupungin toiselle puolelle mummolaan!

Muistan vieläkin, kun äiti tuli kauhuissaan mummolaan ja minä istuin soffalla syömässä makaroonia ja lihapullia ja totesin tyytyväisenä, että olen nyt muuttanut tänne asumaan ;)

Vierailija
13/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheettomaksi todetaan sekin ilmoitus, mutta naapureita kannattaa varoa.

Naapuri on kaikista katalin toiselle naapurille.

Vierailija
14/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vähänkö olit tyhmä!

Ei lapsia tuolla tavallla kasvateta. Eikä missään tapauksessa laiteta jäähylle kodin sisätilojen ulkopuolelle. Kasvatusneuvotaa tosiaan tarvitsisit!

Vierailija
15/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten ei ole pakko kerätä leluja kun imuroidaan. Minä voin kerätä. Mutta tietävät kokemuksesta että jos äiti kerää ne niin lelut päätyvät varaston hyllylle ja niitä pitää sitten odotella ja osin ansaitakkin sieltä takaisin. Nykyään keräävät yleensä ekasta pyynnöstä vauhdilla lelut tai viimeistään kun otan imurin esiin.

Minusta on aika hassua jos äiti kerää lelut mukisematta sen jälkeen kun lapsi on kieltäytynyt äidin pyynnöstä keräämästä. Eikö tilanteeseen olisi pitänyt puuttua jo tuolloin eikä vain tehdä lapsen puolesta tuota pyytämäänsä asiaa ?

Ja mitä tulee jäähylle laittoon niin sekin on taitolaji joka kannattaa miettiä jo ennen ekaa jäähyn käyttöä. Siis missä istutaan ja miten asia hoidetaan muuten (syyt, anteeksipyynnöt jne). Ja meillä on kyllä käytetty jäähyvä välillä useinkin mutta enää ei ole juurikaan tarvittu kun vanhin on jo kouluiässä.

Vierailija
16/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka olisi niin aivoton, että laittaa lapsen rappukäytävään jäähylle. Ei kyllä ole kaikki muumit laaksossa tuollaisella äidillä. Käsittämätöntä.

Ensinnäkin se kakarahan pääsee siitä lähtemään vaikka mihin. Tai joku muu voi ottaa sen mukaansa. Ja kolmanneksi se aiheuttaa aikamoista melua siellä käytävässä jos kiljuu sen viisi minuuttia.

No onneksi kukaan ei ole oikeasti niin idiootti, että tekisi tällaisen tempauksen.

Vierailija
17/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla taisi vain palaa pinna, sitä tapahtuu. En nyt puolustele sitä, onko oikein laittaa lapsi rappuun istumaan, mutta voin hyvin kuvitella näin tapahtuneen.

Rapussa on kuitenkin lämmintä. 5-vuotias osaa soittaa ovikelloa, jos hätä tulee ja tämä oli ensimmäinen kerta ja varmaan viimeinenkin, kun ap noin paljon säikähti. Ehkä 5 minuuttia on melko pitkä aika tuon ikäiselle, mutta parempi jäähyllä kuin äiti hermostuneena niskavilloissa kiinni!

Vierailija
18/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oman penikkasi sinne yleiseen tilaan laitat vaivoiksi? jos ei osaa olla kotonaan niin miten luulet että osaa olla valvomatta?

yritä saada lapsi tekemään yhdessä sun kanssa. juu ei ehkä helppoa

Vierailija
19/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei kukaan jätä sitä lasta rappukäytävään VAHTIMATTA.

Ja toisekseen; jos jättää lapsen vahtimatta, ja joku muu ottaa hänet vastuulleen (kuten naapuri) niin ei silloin olla ihmeissään siitä, että tämä toinen tyyppi vetää kilarit. Silloin ollaan kiitollisia siitä, että naapuri on estänyt lasta ottamasta hatkat, etsitään itsestä vähän tervettä nöyryyttä ja itsekritiikkiä, ja otetaan opiksi. Ei tulla av:lle ruikuttamaan.

Vierailija
20/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh tuon ikäiset on hirveitä, olen omanikin laittanut parvekkeelle, kun hakkasi pienempää henki hieverissä.

Ihmisiä me äiditkin olemme, ja kumma että naapuri ei tehnyt ilmoitusta.